میرنیوز
به گزارش خبرنگار مهر، مجید واشقانی بازیگر تلویزیون در بخش «پرونده هفته» برنامه «سریالیست» که شب گذشته ۱۷ تیر روی آنتن رفت درباره استانداردهای سریال سازی در گفتگو با پدرام کریمی مجری این برنامه، گفت: یکی از سریال های پرطرفدار دنیا سریال «فرندز» است که اصلا این سریال را دوست ندارم. چندسال پیش این سریال را دیدم و وقتی اولین افکت خنده هایی که روی کار بود به دومی رسید من نتوانستم این سریال را دنبال کنم.
پدرام کریمی مجری برنامه نیز در ادامه بیان کرد: این سریال در ژانر و گونه سیتکام معروف است که به معنای کمدی موقعیت است. ویژگی این کمدی موقعیت این است که از رادیو به تلویزیون منتقل شده است و شاخصه اش این است که خنده هایی که شما دوست نداری روی این تصاویر گذاشته می شود. یعنی خنده هایی که روی رادیو می گذاشته اند به کار تصویری منتقل شده است. به همین دلیل شما دوست نداشتی. در امریکا این اتفاق افتاده است که سریال هایی کار شده است که خود مردم هم در استودیو حضور داشته اند و نمایش را آنجا دیده اند.
وی افزود: ویژگی دیگری که این مدل سریال های کمدی موقعیت دارد این است که موضوعی مطرح می شود و حول محور آن موضوع بازخوردها و موقعیت های مختلف را از شخصیت های داخل داستان می بینیم. محل های فیلمبرداری ثابت است که اکثرا به صورت دکور است. این کمدی ها ضبط می شود و صداهایی روی آن گذاشته می شود و به این سبک کار کمدی سیتکام گفته می شود.
ساخت فصل های متعدد از یک سریال دلیل توفیق
واشقانی نیز در ادامه اظهار کرد: استانداردی که احساس می کنم در سریال های خارجی رعایت می شود و باعث توفیق کار می شود، فصل های متعدد از کار است. «بچه مهندس» مثلا می آید در فصل های متعدد ادامه پیدا می کند. همچنان که در دنیا بسته به استانداردهای روز، سریال سازی به سمت ساخت در فصل های زیاد و متعدد رفته است.
وی یادآور شد: «فرندز» در هر فصل ۲۴ قسمت است به جز فصل آخر که در ۱۸ قسمت پخش شد. یعنی چیزی نزدیک به ۲۳۰ الی ۲۴۰ قسمت می شود. به نظرم سریال سازی ما هم باید به این سمت برود. مضاف براینکه آنها مسائلی را رعایت می کنند، وقتی راجع به «فرندز» صحبت شد تحقیق کوچکی کردم و متوجه شدم دستمزد بازیگران سریال در هر اپیروز نزدیک به ۲۲ هزار دلار آن هم برای دو شخصیت اصلی شروع می شود و به ۱۰۰ هزار دلار می رسد. مضاف بر اینکه اینقدر اینها با یکدیگر همدل می شوند که بعد از فصل اول و دوم تفاوت دستمزدی هم از بازیگرها گرفته می شود و همه یکسان دستمزد می گیرند. اما ما هنوز مساله دستمزد را در سریال هایمان داریم. آنجا این قضیه حل می شود چون این استانداردهای پایه ای آنجا حل شده است.
موضوعات دینی و مذهبی ما مورد استقبال قرار می گیرد
کریمی در این خصوص افزود: من خودم به این اعتقاد دارم که آنجا وجه صنعتی سریال سازی رعایت می شود و با این نگاه به ساخت سریال ورود پیدا می کنند. اتفاقی که در ترکیه و کره جنوبی رخ داده و در کشور ما هم تا حدودی اتفاق افتاده است اما هنوز توجهی به اشتراکات فرهنگی و زبانی نمی شود. این ظرفیت در کشور وجود دارد که سریال سازی اتفاق بیفتد که وجه صنعتی پررنگ بشود و دستمزدها بالا برود. اگر به بخش صنعتی سریال و نفوذی که می توانیم در سریال سازی داشته باشیم توجه کنیم به این پی می بریم که موضوعات مذهبی و دینی ما در منطقه خیلی مورد استقبال قرار می گیرد به ویژه در کشورهایی که با آنها اشتراکات دینی داریم. کشورهایی مثل عراق و افغانستان که بازخوردهای خیلی خوبی هم گرفتیم. اما این دایره باید وسیع تر شود و بعد از آن است که دستمزدها پررنگ تر می شود حتی کشورهای دیگر مشارکت می کنند. سریال های دیگری هستند که دو کشور مشترکا آن را می سازند. وجه صنعتی این سریال ها پررنگ است و موفقیت این شکلی هم پیدا می کنند.
واشقانی پاسخ داد: ما نسبت به آنها بیننده کمی نداریم. نمونه های وطنی اش همین سریال های «بچه مهندس»، «پایتخت» و «از سرنوشت» هستند. سریال هایی که در چندین فصل ساخته می شود با بیننده گره می خورد. آنها در اولین پخششان ۴۰ یا ۵۰ میلیون بیننده دارند و فکر می کنم «پایتخت» این میزان از مخاطب را دارد. ما در سطح کشور و آنها در سطح دنیا مخاطب دارند.
سری جدید «سریالیست» به تهیه کنندگی محمد باریکانی و مجتبی فرجی و با اجرای پدرام کریمی کاری است از گروه تاریخ، فرهنگ و هنر شبکه یک که پنجشنبه هر هفته ساعت ۲۳:۱۵ روی آنتن شبکه یک سیما می رود.
منبع : خبرگزاری مهر
ساترا برای ممیزی آثار شبکه نمایش خانگی هزینه میگیرد؟
بررسی درجهبندی سنی سینما در یک برنامه رادیویی
انتصاب جدید در شبکه دو سیما
معرفی آثار بخش نمایشهای صحنهای جشنواره تئاتر «سودای عشق»
نمایش «ره صدساله» در تماشاخانه سنگلج
«سورنا در کارخانه اسباببازی» به تالار هنر رسید
«رفتن»، «رومئو و ژولیت» و «من کُشی» در عمارت نوفللوشاتو
رونمایی از یک چالش بزرگ در نوازندگی
ناگفتههایی از مدرسه مروی تهران در یک مستند
انتشار لوگوی نمایش میدانی امین زندگانی
امیرمهدی ژوله با «ملاقات با جادوگر» به اکران آنلاین میآید
پایان بازبینی آثار نخستین جشنواره ملی موسیقی خلاق
راهیابی «آوای ابرها» به جشنواره حقوق بشر اردن
«آبی روشن» مسافر نیجریه شد
«۱۲ زن خشمگین» خوانش میشود
زوج مستندساز نامزد دریافت تندیس بوف طلایی جشنواره مسکو شدند
فصل سوم «آقای قاضی» و تولید سیتکام در دستور کار سیمرغ
تمدید فراخوان تولید و اجرای نمایش در مرکز تئاتر کانون
پیام معاون هنری وزیر ارشاد به نوزدهمین جشنواره تئاتر کردی سقز
«هفتاد سی» هم به چرخه رقابت کمدیها پیوست
نمایشنامههای تئاتر مقاومت نباید سفارشی باشند
فصل سوم «آقای قاضی» و تولید سیتکام و تله تئاتر توسط سیمرغ
یک دعوت برای شنیدن ایدههای جدید در موسیقی!
برگزیدگان جشن حافظ مشخص شدند/ تجلیل از یک بازیگر پیشکسوت
برندگان جشن حافظ مشخص شدند/ تقدیر از یک بازیگر پیشکسوت
خودداری اپل از همکاری مجدد با جرج کلونی و برد پیت در «گرگها»
«شوق پرواز» به کلک خیال رسید
نمایش آثار ۶۰ هنرمند در گالری کوشک باغ هنر
بررسی چالشهای تأمین بودجه آموزش و پرورش در«پرسشگر»
پخش برنامه سروش صحت از ۶ آذر