میرنیوز
محمدهادی عطایی که با نمایش «فریاد خاموش» در بیست و سومین جشنواره تئاتر دانشگاهی ایران حضور دارد در این باره به خبرنگار مهر گفت: نمایش «فریاد خاموش» برگزیده بخش دانشجویی جشنواره تئاتر «مقاومت» در رشته های بازیگری یک و دو و سه مرد، کارگردانی، طراحی نور و موسیقی بود که از طرف این جشنواره به بخش جشنواره جشنواره های تئاتر دانشگاهی معرفی شد. هر سال برگزیدگان جشنواره های دانشجویی کشور در این بخش رقابت می کردند اما چون امسال فقط جشنواره تئاتر «مقاومت» برگزار شده بود تنها ۲ نمایش برگزیده این جشنواره با بقیه نمایش های بخش صحنه ای رقابت می کنند که به نظرم اتفاق خوشایندی نبود چون عملا آثار جشنواره جشنواره ها با بقیه نمایش های دانشجویی در یک سطح مقایسه می شود اما به هرحال وقتی قبول کردیم که در جشنواره شرکت کنیم شرایطش را می پذیریم و از قوانینش تمکین می کنیم.
وی با اشاره به مشکلاتی که قرمز شدن شهر تهران به دلیل گسترس دوباره بیماری کرونا برای جشنواره به وجود آورده است، عنوان کرد: متاسفانه با شرایط به وجود آمده جشنواره با مشکلات زیادی روبرو شده و تصمیم برای ادامه اجراها و بدون تماشاگر برگزار شدن آثار باعث به وجود آمدن اختلاف نظرها و انتقاداتی در میان دانشجویان شرکت کننده شده است. داوران جشنواره از جمله کیومرث مرادی، نوید محمدزاده و معصومه رحمانی از اعتبارشان برای جشنواره خرج کردند و حضورشان دلگرمی برای گروه ها است.
عطایی یادآور شد: معتقدم در فضای دانشگاهی اتفاق تلخی در حال رخ دادن است و آن هم این است که دانشجویان ترم های اول و دوم رشته نمایش بر این تصور هستند که چون دانشجوی تئاتر هستند می توانند تئاتر مملکت را نجات دهند اما می بینیم که بیشتر جوگیری و مدعی بودن در تئاتر دانشجویی ما مشاهده می شود تا ارائه راه کارهای منطقی برای بهبود شرایط. درحال حاضر یا باید جشنواره را تعطیل کرد یا با همین شرایط و حضور داوران و تعداد بسیار اندکی تماشاگر جشنواره را ادامه داد اما به نظر می رسد برخی از دانشجویان شرایط را در نظر نمی گیرند و غیر منطقی و شتابزده عمل می کنند. برخی نیز تنها به دنبال دیده شده کارشان هستند و می خواهند تحت هر شرایطی کارشان با مخاطب به صحنه برود. به هرحال می دانیم که حضور تماشاگران در جشنواره ارتباطی به دبیر ندارد و تصمیم ستاد مقابله با کرونا و وزارت بهداشت است. از طرف دیگر وقفه انداختن در برگزاری جشنواره ممکن است یکی دو ماه به طول بینجامد و همین مساله هزینه بیشتر و خطر ابتلای عوامل نمایش ها به کرونا در طول تمرین ها را بیشتر می کند.
بازیگر نمایش «آبی مایل به صورتی» عنوان کرد: متاسفانه سال گذشته کرونا برگزاری جشنواره را به تعویق انداخت و امسال هم از نیمه برگزاری دوباره با مشکل روبرو شدیم. مجتبی جدی به عنوان دبیر جشنواره ۲ سال است که دارد برای برگزاری باکیفیت جشنواره تلاش می کند اما اتفاقات پیش بینی نشده مشکلاتی را برای این رویداد رقم زده است. این روزها با وجود قرمز بودن شهر تهران همه مشاغل مشغول فعالیت هستند و گویا فقط سالن های تئاتر برای مردم خطرناک است.
وی افزود: از طرف دیگر تا امروز وزارت علوم هیچ کمک هزینه ای به گروه ها پرداخت نکرده و بچه ها مجبور هستند همه هزینه های تمرین و اجرا را به صورت شخصی پرداخت کنند که همین مسئله فشار زیادی به آنها وارد کرده است. زمانی که محیط دانشگاهی، برای دانشجویانش ارزش و احترام قائل نباشد نمی توان از مدیران بیرون از این فضا انتظار تعامل و همراهی داشت.
عطایی درباره اولین تجربه کارگردانی اش توضیح داد: نمایش «فریاد خاموش» روز شنبه ۱۲ تیر در تماشاخانه نوفل لوشاتو اجرا شد و مدیریت و کارکنان این تماشاخانه همراهی زیادی با ما داشتند. من بعد از سال ها فعالیت به عنوان بازیگر در فضای حرفه ای تئاتر، تصمیم گرفتم کارگردانی تئاتر را به صورت آکادمیک شروع کنم و نقش هایی را که دوست دارم و به من پیشنهاد نمی شود، با کارگردانی خودم، ایفا کنم اما وقتی وارد دانشگاه شدم، متوجه شدم تصورم از محیط دانشگاهی با چیزی که در ذهنم بود، فاصله زیادی دارد. ما زمانی وارد دانشگاه می شدیم که ادب و دانشمان زیاد شود اما با ورود به دانشگاه سواد که یاد نمی گیریم هیچ ادبمان را هم از دست می دهیم و تنها گرفتن مدرک برایمان مهم است از این رو به این نتیجه رسیدم حال و هوای این روزهای تئاتر کشور برآیند حس و حال دانشجویانش است.
وی در پایان صحبت هایش بیان کرد: متاسفانه حضور نداشتن استادان دانشگاه در میان مخاطبان این چند روز جشنواره به شدت احساس می شد و تماشاگران کارها تنها خود دانشجویان بودند در حالی که در سال های قبل شاهد بودیم استادان کارهای دانشجویانشان را می دیدند و به آنها راهنمایی می دادند اما امسال به نظر می رسد اساتید دانشگاه هم جشنواره را تنها گذاشتند.
منبع : خبرگزاری مهر
سینماگرانی که به طرفداری از فلسطین بایکوت شدند/ اسناد مفقودی کجاست؟
«امتداد» با نولان به قسمت پایانی رسید
«هومورو» در تئاتر مولوی روی صحنه میرود
بررسی سینمای کمدی با علیرضا خمسه در «هفت»
انتقام «مدهآ» در پی قربانی شدن عشق
«لعبتباز» قصه هنری رو به فراموشی است
«صدای طبیعت» در بهارک شنیده میشود
نمایش نقاشی کمتر دیده شده رنه مگریت در یک نشست هماندیشی
«چشم در چشم» تا پایان آذر تمدید شد
«قنلدرخونه» روایتی از تلفیق واقعیت با آیینهای مردم بوشهر
«کارگردان» به تئاتر شهر رسید
نمایشی از پوسترهای سینمایی در «سینما در حضور دیگران»
جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ به وایولا دیویس اهدا میشود
«نیکسن» با هیچ کاری نکردن و کاری کردن آمد
«منکشی» صاحب پوستر شد
موزه موسیقی میزبان نمایشگاه نقاشی میشود
طرح جدید دیوارنگاره میدان فلسطین و یک شیطان بزرگ
اعلام جزئیات دیدار معاون هنری وزیر ارشاد با چند انجمن هنری
رابرت پتینسون یک بار دیگر با کریستوفر نولان همراه میشود
قطعی برق اجرای «کاتیوشا» را لغو نکرد
فصل جدید «عصر خانواده» شبکه دو فرا رسید
مردم برای استاد دوستداشتنی سنگ تمام گذاشتند/ آغاز پرواز سیمرغ
چالشهای بازی در نقش یک «پشه» هدایتگر!/ لزوم توجه به تئاتر کودک و نوجوان
چالشهای بازی در نقش یک «پشه» هدایتگر!
«باغ کیانوش» ۵ میلیاردی شد
از موسساتی که خانواده اجاره میدهند چه میدانید؟
محمد شهبازی سلطانی سرپرست تامین و پخش شبکه تماشا شد
شهابالدین شکیبا مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری شد
شهاب شکیبا مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری شد
موزه گرافیک ایران از ناشناسها «نشان» میگیرد