میرنیوز
محسن سوهانی مدیر رادیو نمایش با اشاره به سالگرد تاسیس این شبکه رادیویی در ششم تیرماه به خبرنگار مهر بیان کرد: در آستانه دهمین سالگرد تاسیس رادیو نمایش هستیم، البته تولید مجموعه نمایشهای رادیویی به عنوان یک ژانر پرطرفدار رادیویی سابقه بیشتری دارد و اولین نمایشها از سال ۲۳ به تولید رسید و تا الان نزدیک به ۸۰ سال از عمر نمایشهای رادیویی میگذرد.
وی ادامه داد: نمایشهای رادیویی در سالهایی هم خیلی مورد اقبال بود و مردم آثاری مثل «قصههای شب» یا «ارادتمند جانی دالر» را دنبال میکردند اینها نمایشهایی بودند که نسلهای قبل با آنها زندگی کردهاند. در دورهای هم تلویزیون آمد و رادیو را تحتالشعاع قرار داد اما با این حال نمایش رادیویی همچنان پرطرفدارترین ژانر رادیو به حساب میآید.
تلاش برای ارتقای کیفیت رادیو نمایش
سوهانی که از سال گذشته مدیریت رادیو نمایش را بر عهده گرفته است درباره رویکردهایی که در اداره کل هنرهای نمایشی رادیو دنبال میکند، افزود: در ۶ یا ۷ سال اخیر نارضایتیهایی در میان هنرمندان به وجود آمده بود و ما رسالتی را حس کردیم که تغییراتی برای رفع اینها داشته باشیم، اینکه اولاً کیفیت نمایشهای رادیویی و خود رادیو نمایش را ارتقا دهیم.
وی یادآور شد: رادیو نمایش در سالهای اول جزو پرمخاطبترین رادیوها بود و از آثار آن استقبال میشد اما در سالهای اخیر اقبال کاهش پیدا کرد و برای ارتقای دوباره و اقبال به آن در آینده برنامهریزی داشتهایم.
مدیر رادیو نمایش همچنین به گفتگو با پیشکسوتها اشاره و عنوان کرد: با واسطههایی با قدیمیهای رادیو نمایش و هنرهای نمایشی صحبت کردهایم تا دوباره بتوانیم از این افراد در رادیو نمایش بهره بگیریم، خیلی از پیشکسوتها به واسطه کرونا کمتر در رادیو حضور پیدا میکردند و یا نمیتوانستند بیایند و حالا از آنها دعوت میکنیم تا دوباره به رادیو بیایند.
بازگشت نویسندههای قدیمی رادیو
وی در پاسخ به حضور استعدادها و هنرمندان در رادیو نمایش توضیح داد: تولید نمایشهای رادیویی یک کار تخصصی است و اگر بچههای تئاتر هم ورود کنند باید سالها به اینجا بیایند و کار کنند تا به خروجی برسد. البته ما در همین مدت اقداماتی هم انجام دادهایم به طور مثال دفتر ادبیات نمایشی مجدد احیا شد و از نویسندگان با سابقهای چون مجید نظری نسب، شهلا دباغی و ایوب آقاخانی دعوت شده است که در حال فعالیت هستند. در این سالها تا حدی نویسندههای قدیمی قهر کرده بودند و حالا سعی داریم آنها را برگردانیم و در این مدت متنهای خوبی هم تولید شده است.
سوهانی با اشاره به برنامههای روتین رادیو نیز گفت: برنامههای روتینی داریم از روز گذشته چهارم تیرماه «پرانتز باز» در عرصه هنر و «نوباب» در حوزه موسیقی روی آنتن رفتهاند و همچنین قالبهای جدیدی هم تدارک دیده شده است.
وی با اشاره به این قالبهای جدید گفت: عصر کنونی فضایی برای کراس مدیاست، عصر همافزایی رسانهای است و رسانهها در فضای مجازی معنا دارند، در این فضا مالتی مدیا بیشتر مورد توجه قرار میگیرد و البته رسانههای صداپایه هم در این عصر رو آمده است که مصادیق آن همان پادکستها و یا اپ هایی چون کلاب هاوس است.
سوهانی در پایان با اشاره به برنامه جدیدی در قالب رادیو پلاس یادآور شد: رادیو پلاس را طراحی کردهایم که تلفیقی از ژانرهای مختلف انیمیشن، مستند و عروسکی است و در راستای همان هم افزایی ژانرهای رسانهای است. ایده اولیه این برنامه هم از نمایشهای «ارادتمند جانی دالر» که در شبکه سی بی اس امریکا تولید شده بود گرفته شده است که براساس آن مخاطب باید حدس میزد ژانر کار جاسوسی است یا چه فضایی دارد و به نوعی تعاملی جلو میرفت. ما هم این را بازآفرینی کرده و اسمش را «ارادتمند آقای خاص» گذاشتهایم.
منبع : خبرگزاری مهر
ایتن هاک و پدرو پاسکال مقابل دوربین آلمادوار/ یک وسترن نیمساعته
سیاوش طهمورث بار دیگر «معرکه در معرکه» میگیرد/ «پهلوان» میمانم
شیوههای قدیمی اکران دیگر جواب نمیدهد/ لزوم نگاه واقعبینانه
عکس دیده نشده «شهید بهشتی» در حوزه هنری رونمایی شد
ادریس آلبا و پیشنهاد یک میلیارد پوندی/ تحول در تلویزیون بریتانیا
خدا به داد سینما و مخاطبانش برسد/ مهمترین مشکلمان قیمت بلیت است
مواجهه با غول بیشاخ و دمی به نام «کنکور»!/ کسی راهحلی دارد؟
اهداف نخستین جشنواره «آیین سخن»/ زبان فارسی هویت ماست
همکاری مرکز موسیقی و هنرهای نمایشی حوزه هنری برای اصلاح «تعزیه»
شایعه توافق جانی دپ با دیزنی رد شد/ مذاکره برای برگشت در کار نیست
اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره موسیقی نواحی منصوب شدند
«لیگ عشاق» دوباره به رادیو رسید/ مسابقهای برای زوجهای باسابقه
تشکیل آرشیو ملی نمایشنامههای تالیفی در مجموعه تئاتر شهر
ایجاد یک موقوفه هنری به نام رابرت دنیرو/ همکاری با دانشگاه تگزاس
دردسرهای مهاجرت زوج هنرمند در «نرفتن»/ باید دنبال مخاطب بدویم!
وودی آلن در مصاحبه زنده با آلک بالدوین شرکت میکند
سود سینماداری بیشتر است یا چلوکبابی؟/ امید «شین» به بازیگران خاطرهساز
رقابتطلبی در تناسباندام چگونه مازوخیستی شد؟/ چالشی که واقعی نیست
سیروس مقدم کارگردان مینیسریال «ترور» درباره حاج قاسم شد
امیر مشهدیعباس دبیر بیست و هشتمین جشنواره تئاتر کودک شد
امیر مشهدیعباس دبیر بیست و هشتمیین جشنواره تئاتر کودک شد
«باغ» حسن معجونی نقد و بررسی شد/ اثری با نگاه به امروز جامعه
مأموریتهای عسگرپور در خانه هنرمندان/ این خانه میتواند الگو باشد
ثابت کردم میتوان نقاشی و مسیر جدید زندگی را از ۴۳ سالگی شروع کرد
تام کروز برای اولین بار میلیاردی شد/ ماوریک «دکتر استرنج» را گرفت
«هیچ و پوچ» منتشر شد/ تراژیکترین اتفاق شاهنامه در زندگی ۲ غسال
امیلیا کلارک از خودش انتقاد کرد/ برای تئاتر آماده نبودم
«مستوران» رئال است یا فانتزی؟/ سلیقه مخاطب را با طنز منحرف کردهایم
محمدمهدی عسگرپور مدیرعامل خانه هنرمندان ایران شد
مشکل سینما بلیت ۴۵ هزار تومانی نیست!/ جلسه فوری برای نجات اکران