میرنیوز
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی رسانه ملی، در فاصله یک ماه مانده به انتخابات ۲۸ خرداد ۱۴۰۰، استودیوهای سیما برای تولید برنامههای انتخاباتی آماده شدهاند. استودیوی شماره ۱۱ برای مناظرهها در نظر گرفته شده که کار ساخت آن به دلیل مشخص نشدن تعداد قطعی نامزدهای انتخابات هنوز نهایی نشده، اما طرح کلی آن اجرا شده است.
استودیوی شماره ۱۲ برای برنامه شبکه سه و استودیوی شماره ۱۳ برای برنامه شبکه یک و استودیوی شماره ۱۴ برای برنامه شبکه چهار، پس از پشت سر گذاشتن مراحل فنی و ساخت آرایه آماده بهرهبرداری شدهاند. اقداماتی مانند تعویض و تغییر نور استودیوها، ایجاد زیرساخت برای ۱۴۰ خط نور، تعویض میکسر صدا و اقدامات فنی برای استفاده چندین دوربین و بازسازی شبکه حرکتی و تلسکوپی پروژکتورها و نصب پروژکتورهای جدید LED ازجمله اقدامات مرکز تولید و فنی سیما برای تجهیز استودیوها بوده است.
برنامههای رسانه ملی کلید شورآفرینی در انتخابات
علی طلوعی، رئیس مرکز تحقیقات سازمان با حضور در استودیوهای مربوط به انتخابات گفت: با نزدیک شدن به انتخابات، برنامههای تلویزیون فضای انتخاباتی میگیرند و مخاطب کمکم وارد این عرصه میشود.
وی افزود: ما بر اساس نگاهی که مردم به انتخابات دارند، آمار و اطلاعات را جمعآوری میکنیم و دادههایمان متأثر از نگاه مخاطبان است که این نگاه میتواند تحتتأثیر مناظرهها و برنامههای ویژه رادیو و تلویزیون باشد.
رئیس مرکز تحقیقات با اشاره به تأثیر مناظرهها و برنامههای نامزدهای ریاست جمهوری در شورآفرینی و گرم شدن فضای انتخابات گفت: بالاترین آمار مخاطبان در برنامههای انتخاباتی مربوط به مناظرههاست که به لحاظ میزان بیننده همواره فاصله معناداری با پربینندهترین برنامههای تلویزیون در زمان خود داشتهاند.
طلوعی تصریح کرد در آخرین انتخابات ریاست جمهوری با استقبال ۶۴ درصدی از مناظرهها روبرو بودیم که دربرش زمانی خود از پربینندهترین برنامه روی آنتن سبقت گرفته بود.
وی افزود: به نظر میآید در انتخابات ۱۴۰۰ نیز مناظرهها میتوانند نگاه مخاطب را به خود جلب کنند و به صورت کلی امیدواریم با چینش متفاوت برنامههای مختلف و متنوع رسانه ملی در انتخابات امسال، مردم بتوانند بهترین انتخاب را داشته باشند.
طلوعی با اشاره به رعایت عدالت رسانهای در رقابت انتخاباتی گفت: برنامههای قانونی میتوانند شناخت بیشتری از نامزدهای انتخاباتی به مخاطب ارائه دهند، به طوری که در دورههای پیش، نامزدهایی با یک تا دو درصد شناخت در میان مردم پس از برنامههای داغ تلویزیونی تا بیشتر از ۴۰ درصد نزد مردم شناخته شدند.
رئیس مرکز تحقیقات تصریح کرد: مخاطبان انتظار دارند مناظرهها تصویری از اخلاق را به آنها عرضه کند و رعایت این نکته در مقبولیت نامزدها تأثیر به سزایی دارد.
وی در پایان با اشاره به تعداد نظرسنجیهایی که رسانه ملی برای انتخابات انجام میدهد، گفت: مرکز تحقیقات تاکنون ۱۴ نظرسنجی انجام داده است و با ورود به فضای انتخاباتی در هفته دو نظرسنجی انجام میشود که این تعداد در هفته آخر انتخابات به نظرسنجیهای روزانه تبدیل میشود. تجمیع این نظرسنجیها نتایج نهایی نظرسنجی رسانه ملی را که همواره با کمترین ضریب خطا روبرو بوده، دربر میگیرد.
اهمیت به جزئیات در طراحی آرایهها
طرح آرایه برنامههای انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری در فروردینماه به تایید رسید و اکنون با تلاش طراحان وعوامل مرکز تولید و فنی سیما نصب آرایهها به پایان رسیده است.
عبدالعباس برغشی، رییس کمیته طراحان صحنه برنامههای انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری گفت: طرح آرایهها، ماحصل نظر کمیته طراحی آرایه بوده که در انتخاب آن زیباییشناسی، مخاطب شناسی و هویت بصری ایرانی، اسلامی لحاظ شده است.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه در بیشتر آرایهها، رنگ آبی کمرنگ و کرم غالب است و این انتخاب برگرفته از هویت ایرانی و برای آرامش بخشی است، گفت: رنگ آبی کمرنگ از نظر حرفهای، عمق میدان و گستردگی فضای آرایه را نزد مخاطب به وجود میآورد و صحنه را چشمنوازتر میکند.
زهره گوهرشادی یکی از طراحان آرایههای برنامههای انتخاباتی نیز استفاده از رنگ آبی کمرنگ در اکثر آرایهها را با توجه به کارکرد این رنگ موثر دانست و افزود: این رنگ هم عمق میدان بیشتری ایجاد میکند و هم برای مخاطب و مصاحبه شونده، آرامش به وجود میآورد.
منبع : خبرگزاری مهر
«بی سر و صدا» ساخته شد/ رونمایی از نخستین تصویر پیمان معادی
میزبانی تئاتر شهر و برج آزادی از چند نمایش جشنواره آیینی و سنتی
استارت کنسرت های پاپ زده شد/ میزبانی سه خواننده از آذریها
زنانی که فرار نکردند و شهید شدند/ مدافعانی که نترسیدند
دست افشانی رادیو صبا در آستانه عید ولایت
تام هنکس دوباره به فضا میرود/ همکاری در یک نمایشگاه فضایی
ناگفتههای جنگ در «آرزم» روایت میشود/ پرداختن به یک شبهه ۱۰۰ ساله
سینمای رسول ملاقلیپور واکاوی میشود
از همکاری با کیارستمی تا تجربه «سرهنگ ثریا»/ استعدادهایی که کشف شد
۶۱۵ مستند ایرانی متقاضی حضور در «سینماحقیقت» شد
فراخوان صندوق اعتباری هنر برای اعضای متقاضی مسکن
گزارش آماری نمایشهای تماشاخانه ایرانشهر اعلام شد
شایعه بازسازی «راننده تاکسی» برای تبلیغ تاکسی آنلاین رد شد
میزبانی جشنواره «مروارید جاده ابریشم» از سینمای ایران
صدای رضا کیانیان «کمدی گمنام» را روایت میکند
قدردانی از یک عمر فعالیت هنری بهزاد فراهانی در مراسم حافظ
مستند «استوار ساقی» ساخته شد/ قصه زندانبان مشهور زندان قزلقلعه
بررسی تاثیر سینمای ژاپن بر موج نو سینمای ایران در جایزه عکس ۵
«بچه زرنگ» به سینماها میآید/ رازهای جنگل اسرارآمیز
معرفی راهیافتگان بخش عکس سومین دوره جشنواره «مادر»
پوستر «هتل» رونمایی شد/ «کی بهشت رو ول میکنه بره جهنم!؟»
بازگشت به تئاتر با «بنگاه تئاترال»/ در تدارک اجرایی ۲ نفره
فصل اول «ایلستان» تولید شد/ نگاهی به زندگی عشایر ایران
«هایپاور» را با «منصور» مقایسه نکنید!/ انهدام ۸۷ هواپیما در ۲۰ روز
کنداکتور شبکه امید دفاع مقدسی شد/ پخش «مرحمت» و «صیاد دلها»
انجمن اعتصابی نویسندگان هالیوود با تهیه کنندگان به توافق رسید
صلاح نمیدانم درباره بودجه صحبت کنم/ حضور شکنر و کارلسن در جشنواره
جزییات جشنواره موسیقی صدا و سیما اعلام شد/ پیشتولید سریالهای جدید
کدام هنرمندان تسهیلات رایگان بیمه تکمیلی را دریافت میکنند؟
بنیاد ملی کتاب درو بریمور را کنار گذاشت/حمایت از اعتصاب نویسندگان