میرنیوز
به گزارش خبرنگار مهر، میلاد کیایی نوازنده پیشکسوت سنتور روز دوشنبه بیست و هفتم اردیبهشت ماه با حضور در برنامه تلویزیونی «سلام تهران» شبکه پنج سیما که بخش میز موسیقی آن به کارشناسی رضا مهدوی پیش روی مخاطبان قرار گرفت، توضیح داد: به اعتقاد من موسیقی بد وجود ندارد، زیرا آنچه موسیقی را بد جلوه میدهد کلام نازیبا و انتخاب زمان نامناسب برای شنیدن یک موسیقی است. قطعاً در این چارچوب زمان شنیداری مهم است؛ بهطور مثال در یک مجلس شادمانه اگر یک نفر آواز گوشههای دشتی را بخواند؛ کار نادرستی انجام داده چرا که جای این موسیقی آنجا نبوده است.
وی درباره تقسیم بندی زمانی استفاده از دستگاههای موسیقی گفت: هر یک از مقامات موسیقی ایران، زمان شنیداری خاص خود را دارد و میتواند تاثیر جادویی روی شنونده بگذارد. در شروع صبح یک موسیقی ملایم و آرامشبخش خوب است. بهطور مثال در زمان سَحر و صبح خیلی زود، دستگاه همایون شنونده را جادو میکند. بعد از برآمدن آفتاب، موسیقی چهارگاه مناسب است و بیشترین موسیقیهایی که برای ورزش ساخته میشود در این مقام است. در بین ساعت ۸ تا ۱۰ صبح موسیقی ماهور بسیار خوب است. در ظهر شرعی دستگاه بیات ترک، خصوصاً اذان آقای موذن زاده اردبیلی بسیار تاثیرگذار خواهد بود. در زمان بعدازظهر، ابوعطا و غروب شنیدن مقام افشاری خوب خواهد بود. در آغاز شب آواز دشتی، میانه شب دستگاه شور و نصف شب، مخالف سه گاه را باید شنید.
وی درباره استفاده از اشعار حکیم ابوالقاسم فردوسی در غنای موسیقی، گفت: واقعاً مایه تاسف است که در آهنگهای باکلام موجود، به ندرت از اشعار فردوسی استفاده شده است. باید اشعار این حکیم بزرگ را محترم شمرد و قدر آن را بیشتر دانست. در هر برهه زمانی، هر یک از ما با توجه به اختیاراتمان، وظایفی داریم و باید تلاش کنیم کارنامهای ارائه دهیم که قابل افتخار باشد.
نوازنده پیشکسوت موسیقی با اشاره به ماندگاری موسیقیهای قدیمی، در پایان افزود: کارهای گذشته ماندگاری بیشتری دارد زیرا در آن ایام، آهنگساز با شاعر هماهنگ بود و جویا میشد که در چه احوالاتی شعر را سروده، خواننده را مدنظر داشتند و ارکستر هم همزمان بود. در گذشته کار، هنری بود اما امروزه موسیقی صنعتی شده است.
منبع : خبرگزاری مهر
«بی سر و صدا» ساخته شد/ رونمایی از نخستین تصویر پیمان معادی
میزبانی تئاتر شهر و برج آزادی از چند نمایش جشنواره آیینی و سنتی
استارت کنسرت های پاپ زده شد/ میزبانی سه خواننده از آذریها
زنانی که فرار نکردند و شهید شدند/ مدافعانی که نترسیدند
دست افشانی رادیو صبا در آستانه عید ولایت
تام هنکس دوباره به فضا میرود/ همکاری در یک نمایشگاه فضایی
ناگفتههای جنگ در «آرزم» روایت میشود/ پرداختن به یک شبهه ۱۰۰ ساله
سینمای رسول ملاقلیپور واکاوی میشود
از همکاری با کیارستمی تا تجربه «سرهنگ ثریا»/ استعدادهایی که کشف شد
۶۱۵ مستند ایرانی متقاضی حضور در «سینماحقیقت» شد
فراخوان صندوق اعتباری هنر برای اعضای متقاضی مسکن
گزارش آماری نمایشهای تماشاخانه ایرانشهر اعلام شد
شایعه بازسازی «راننده تاکسی» برای تبلیغ تاکسی آنلاین رد شد
میزبانی جشنواره «مروارید جاده ابریشم» از سینمای ایران
صدای رضا کیانیان «کمدی گمنام» را روایت میکند
قدردانی از یک عمر فعالیت هنری بهزاد فراهانی در مراسم حافظ
مستند «استوار ساقی» ساخته شد/ قصه زندانبان مشهور زندان قزلقلعه
بررسی تاثیر سینمای ژاپن بر موج نو سینمای ایران در جایزه عکس ۵
«بچه زرنگ» به سینماها میآید/ رازهای جنگل اسرارآمیز
معرفی راهیافتگان بخش عکس سومین دوره جشنواره «مادر»
پوستر «هتل» رونمایی شد/ «کی بهشت رو ول میکنه بره جهنم!؟»
بازگشت به تئاتر با «بنگاه تئاترال»/ در تدارک اجرایی ۲ نفره
فصل اول «ایلستان» تولید شد/ نگاهی به زندگی عشایر ایران
«هایپاور» را با «منصور» مقایسه نکنید!/ انهدام ۸۷ هواپیما در ۲۰ روز
کنداکتور شبکه امید دفاع مقدسی شد/ پخش «مرحمت» و «صیاد دلها»
انجمن اعتصابی نویسندگان هالیوود با تهیه کنندگان به توافق رسید
صلاح نمیدانم درباره بودجه صحبت کنم/ حضور شکنر و کارلسن در جشنواره
جزییات جشنواره موسیقی صدا و سیما اعلام شد/ پیشتولید سریالهای جدید
کدام هنرمندان تسهیلات رایگان بیمه تکمیلی را دریافت میکنند؟
بنیاد ملی کتاب درو بریمور را کنار گذاشت/حمایت از اعتصاب نویسندگان