میرنیوز
به گزارش خبرنگار مهر، زمانی که شیوع ویروس کرونا باعث تعطیلی فعالیتها و اجراهای تئاتری شد، یکی از راههای فعالیت و زنده نگه داشتن ارتباط مخاطبان با تئاتر، استفاده از فضای مجازی شد. در ابتدا به صورت گسترده و شاید به نوعی بتوان گفت هیجان زده، تنور بحث و استفاده از فضای مجازی برای گفتگوها، اجراها و پخش فیلم اجراهای تئاتری داغ شد.
بسیاری معتقد بوده و هستند که پخش اینترنتی فیلم اجراهای تئاتری یکی از امکانات قابل توجهی است که در دوران کرونایی میتوان از آن بهره برد تا هم برای گروههای تئاتری منبع درآمد و هم برای مخاطبان و علاقه مندان تئاتر که نمیتوانند در شرایط کرونایی در سالنها حضور پیدا کنند فرصتی برای تماشای آثار نمایشی باشد.
طی یک سال گذشته طرح پخش آنلاین اجراهای تئاتری توسط بخشهای خصوصی و دولتی اجرا شد ولی نتوانست روند قابل قبولی را سپری کند.
این اتفاق در خصوص پخش آنلاین اجراهای تئاتر کودک و نوجوان نیز رخ داد و این امکان اینترنتی نتوانست در شرایط کرونایی جایگاه خود را در میان خانوادهها و فرزندان شان پیدا کند.
ناصر آویژه بازیگر و کارگردان تئاتر که در عرصه تئاتر کودک و نوجوان فعالیتی مستمر دارد، معتقد است در شرایط کرونایی پخش اجراهای تئاتری از طریق فضای مجازی امکان خوبی برای هنرمندان تئاتر و مخاطبان به ویژه خانوادهها و فرزندان شان به عنوان مخاطبان تئاترهای کودک و نوجوان است.
وی که طی یک سال گذشته ۴ اثر خود در عرصه تئاتر کودک و نوجوان را پخش آنلاین کرده است، درباره وضعیت پخش آنلاین اجراهای تئاتری در شرایط کرونایی به خبرنگار مهر گفت: متأسفانه پخش آنلاین اجراهای تئاتری طی یک سال گذشته به نتیجه و سرانجام مثبتی نرسید در حالی که فضای بسیار مناسبی است تا مخاطبان تئاتر، خانوادهها و فرزندانشان ارتباط خود را با تئاتر حفظ کنند و به تماشای آثار مدنظرشان بنشینند.
این هنرمند با سابقه تئاتر کودک و نوجوان درباره دلایل موفق نبودن طرح پخش آنلاین اجراهای تئاتری، تصریح کرد: دلیل اصلی نبود تبلیغات گسترده و تأثیرگذار بود. این روزها همه سریال میسازند و تبلیغات شهری گستردهای به این امر اختصاص پیدا کرده است اما برای نمایش و پخش آنلاین تئاتر هیچگونه تبلیغی انجام نشد.
آویژه یادآور شد: متأسفانه به دلیل نبود تبلیغات لازم، خانوادهها و مخاطبان نمیدانند که از چه طریق یا پلتفرمی باید به تماشای تئاترهای مدنظرشان بنشینند.
وی در ادامه سخنان خود متذکر شد: ایراد اینکه از امکان پخش آنلاین تئاتر استفاده درستی نشد متوجه خانوادهها و مخاطبان نیست بلکه ایراد از سمت فعالان و برنامه ریزان و تصمیم گیرندگان این عرصه است که برنامهریزی درستی برای تبلیغات در این عرصه را انجام ندادند.
این کارگردان تئاتر در پایان سخنان خود تأکید کرد: اگر تبلیغات درست و گسترده برای پخش آنلاین تئاتر صورت گیرد، امکان بسیار خوبی برای هنرمندان تئاتر و همچنین مخاطبان تئاتر در شرایط کرونایی است.
منبع : خبرگزاری مهر
پیمان جبلی: «محفل» تقویتکننده دیپلماسی قرآنی است
پیمان جبلی: محفل تقویتکننده دیپلماسی قرآنی است
سیاوس طهمورث به «۱۰۰۱» میآید
جایزه جشنواره کایا و بهترین انیمیشن نیویورک برای «افسانه سپهر»
دنیل کریگ به دنیای نارنیای گرتا گرویگ رفت
انتشار فراخوان نخستین جشنواره «تماشاگه راز»
دیدار وزرای ارشاد و بهداشت با اصغر شاهوردی
چالشهای نگارگری از زبان محمدحسین آقامیری؛ شیوههای آموزش بازنگری شود
رازی که ۳۰ سال است در خاک مزرعه مدفون شده!
پاوو پاولیکوفسکی «سرزمین پدری» را میسازد
چرا جادههای ایران قتلگاه رانندگان شدهاند؟
رسالت رادیو ترویج فرهنگ شهادت است
میزبانی محسن کیایی از سامان گلریز
تیزر «هفت بهارنارنج» منتشر شد
نمایش «منگی» به صحنه بازگشت
«مدال برنز» با استفاده از هوش مصنوعی تولید شد
پخش هر شبی «شوخی شوخی» با اجرای جواد رضویان
ایرج حسابی به برنامه «بهار جانها» میآید
حضور سوسن پرور در «مهمانی شام»
تماشاگر یک نماهنگ در روز بزرگداشت شهدا باشید
دیزنی زیر پای «سفید برفی» فرش قرمز پهن نمیکند
ساخت «جان ویک ۵» به طور رسمی تایید شد
فرنوش عابدی با «وزن مقدس» به سوئیس میرود
دیوارهای هشت چشمه رنگ شاهنامه گرفت
خانه هنرمندان میزبان یاقوت سیاه تئاتر ایران میشود
«پیشمرگ» و لزوم احیای سینمای قهرمانمحور
قصه شمعهای خاموش و عروسکهای شکسته در«باغ وحش شیشهای»
تامین بودجه مهمترین چالش مستند در سال آینده است
تنها برنامه موسیقایی سحر تلویزیون؛ مناجاتهایی که اولین بار پخش شد
پیام صلح و احترام به جهان؛ پیکاسو در تهران ظاهر شد