میرنیوز
مرتضی فرشباف کارگردان سینما در گفتگو با خبرنگار مهر درباره سرنوشت فیلم سینمایی «تومان» گفت: این فیلم قرار بود به صورت اینترنتی اکران شود ولی ما از این اکران انصراف دادیم چون شرایط به گونهای شد که ممکن بود فیلم از دست برود. ما با مشورتی که با دوستان تهیهکننده کردیم به این نتیجه رسیدیم که فعلاً صبر کنیم. به همین دلیل «تومان» فعلاً مسیر فستیوالهای خارجی را طی میکند. این فیلم پخشکننده خارجی هم داشت ولی به دلیل وضعیت کرونا قرارداد ما یک سال و نیم به تعویق افتاد.
وی افزود: آن زمانی که ما قصد اکران اینترنتی «تومان» را داشتیم به نظر میرسید چشمانداز مناسبی برای اکران آنلاین وجود دارد، ولی در گذر زمان، فیلم در مسیر اخذ پروانه نمایش و انجام اصلاحیه بود و دیگر آن پیک زمان مناسب برای اکران آنلاین را از دست داده بود، در همین فاصله هم مخاطب نسبت به فیلمهای اکران آنلاین بی اعتماد شده بود. به همین دلیل ما تصمیم گرفتیم فیلم را نسوزانیم چون به محض اینکه فیلم در بستر آنلاین قرار میگرفت، به شکل غیرقانونی در دسترس افراد قرار میگرفت. ما هم تصمیم گرفتیم زحمت بچهها و هزینهای را که تهیه کننده کرده است، به هدر ندهیم و اکران را به گونهای جلو ببریم که «تومان» قابلیت بازگشت سرمایهاش را داشته باشد.
فرشباف در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر فیلمهای روی پرده هم قاچاق میشوند اظهار کرد: قضیه اکران در حال حاضر خیلی پیچیده شده است، ما هم کمی نگران بودیم و با خود گفتیم بگذاریم تکلیف چرخه اکران کمی روشن شود، دورنمایی داشته باشیم و بعد اقدام به نمایش «تومان» کنیم.
این کارگردان توضیح داد: ما برای ساخت فیلم سینمایی «سهراب شهید ثالث» هم با نهادی سینمایی در آلمان قرار داشتیم که از پروژههایی که سی درصد از فیلمبرداری آنها در شهر برلین صورت میگرفت، حمایت میکرد. ما با آنها به تفاهم رسیدیم اما به دلیل کرونا با تعویقی دو ساله رو به شد و به همین دلیل من این پروژه را فعلاً کنار گذاشتهام.
وی در بخش دیگر از صحبتهایش مطرح کرد: سینماها از ابتدای فراگیری کرونا با وضعیت وحشتناکی رو به رو شدند چون سبد فرهنگی در این کشور به شکل عجیبی در اولویت صدم مردم و مسئولان قرار دارد. به همین دلیل اولین قربانی این ساز و کار فیلمها هستند و سرشان بریده میشود. چون معتقدند ضرورتی ندارد که برای فرهنگ هزینه کنند به همین دلیل فیلمها به راحتی از پرده پایین میآیند. تسهیلاتی هم در اختیار صاحبانشان قرار نمیگیرد و سرمایهها از بین میرود به همین دلیل سرمایه گذاران رغبتی برای همکاری در آثار پیدا نمیکنند. بنابراین من کمی به آینده بدبینم.
فرشباف در پایان اظهار کرد: یکی از دلایلی که در حال حاضر شبکه نمایش خانگی شلوغ است، همین است چون سینماگران به آن سمت رفتهاند. چون وضعیت به شکلی است که هر زحمتی در سینما بکشید، دیده نمیشود. تعداد زیادی از آثار شبکه نمایش خانگی که به شکل سری ساخته میشود همین است.
منبع : خبرگزاری مهر
سینمای مقاومت محرک، حیات بخش و مطالبهگر است
تماشاخانه صحنه آبی و روایت «اینجا همه چیز غیر عادیست»
سامان خلیلیان «درد» را به صحنه میآورد
ارومیه میزبان جشنواره «سودای عشق» شد
«سلام آنا» به جشنواره داکا میرود
انتشار جدول زمانبندی مسابقه تئاتر صحنهای جشنواره مقاومت
«آذرگان» ویژه بانوان به صحنه میرود
خواننده پیشکسوت موسیقی ایرانی دار فانی را وداع گفت
نمایش آیینی «حریم» روی صحنه رفت
«جسدهای جاندار» مسعود کیمیایی تماشایی میشود
در این نمایش کمدی حرفهای جدی گفته میشود!
نیروهای داوطلب چطور در برگزاری یک جشنواره مشارکت میکنند؟
ساترا برای ممیزی آثار شبکه نمایش خانگی هزینه میگیرد؟
بررسی درجهبندی سنی سینما در یک برنامه رادیویی
انتصاب جدید در شبکه دو سیما
معرفی آثار بخش نمایشهای صحنهای جشنواره تئاتر «سودای عشق»
نمایش «ره صدساله» در تماشاخانه سنگلج
«سورنا در کارخانه اسباببازی» به تالار هنر رسید
«رفتن»، «رومئو و ژولیت» و «من کُشی» در عمارت نوفللوشاتو
رونمایی از یک چالش بزرگ در نوازندگی
ناگفتههایی از مدرسه مروی تهران در یک مستند
انتشار لوگوی نمایش میدانی امین زندگانی
امیرمهدی ژوله با «ملاقات با جادوگر» به اکران آنلاین میآید
پایان بازبینی آثار نخستین جشنواره ملی موسیقی خلاق
راهیابی «آوای ابرها» به جشنواره حقوق بشر اردن
«آبی روشن» مسافر نیجریه شد
«۱۲ زن خشمگین» خوانش میشود
زوج مستندساز نامزد دریافت تندیس بوف طلایی جشنواره مسکو شدند
فصل سوم «آقای قاضی» و تولید سیتکام در دستور کار سیمرغ
تمدید فراخوان تولید و اجرای نمایش در مرکز تئاتر کانون