میرنیوز

فضای متفاوت «محاکات» رمضانی/ هنوز لیست مهمانان «ماه عسل» را دارم

فضای متفاوت «محاکات» رمضانی/ هنوز لیست مهمانان «ماه عسل» را دارم 2021-04-11T10:07:33+04:30

مریم نوابی‌نژاد طراح، سوژه‌پرداز و کارگردان مسابقه «محاکات» که در ایام نوروز ۱۴۰۰ روی آنتن شبکه دو سیما رفت، درباره این برنامه به خبرنگار مهر بیان کرد: خدا را شکر از این برنامه استقبال خوبی شد و بازخوردهای زیادی داشتیم که عده‌ای به‌صورت خانوادگی آن را در تعطیلات دیده بودند.

وی ادامه داد: «محاکات» در ابتدای ماه رمضان دوباره به آنتن برمی‌گردد و این بار مخاطبان قصه‌های مردم عادی را می‌شنوند. در نوروز فکر کردیم مردم بیشتر دوست دارند قصه چهره‌های شناخته شده را بشنوند اما در ماه رمضان رویکرد برنامه قصه‌های مردمی است که به نظرم خیلی هم شنیدنی است و فضای متفاوتی دارد.

خروجی «محاکات» نوروزی؛ یک رمان و یک فیلمنامه

او که پیش از این کارگردانی «هزار داستان» را برعهده داشته است، درباره خروجی «محاکات» عنوان کرد: از دل این قصه‌ها که در نوروز پخش شد دو داستان برای رمان و فیلمنامه به دست آمد و این داستان‌ها به دو تیم سپرده می‌شود که آنها را به سرانجام برسانند.

فضای متفاوت «محاکات» رمضانی/ هنوز لیست مهمانان «ماه عسل» را دارم

نوابی‌نژاد درباره چگونگی انتخاب این داستان‌ها نیز توضیح داد: برای انتخاب قصه‌ای که به این مرحله برسد از دل ۱۳ داستان دو اثر انتخاب شد که توسط رای‌هایی که داوران در هر برنامه در پاکت می‌گذاشتند صورت گرفت. در برنامه سه کارشناس ثابت داشتیم و در هر قسمت کارشناس و داور مهمان هم حضور داشت که از مجموعه آرا و امتیازات همه داوران داستان و فیلمنامه نهایی انتخاب شد. برای ماه رمضان هم انتخاب‌ها تا چهار اثر افزایش پیدا می‌کند و براساس ۳۰ شب ۲ اثر برای رمان و ۲ اثر هم برای فیلمنامه انتخاب می‌شود تا برنامه خروجی هم داشته باشد.

وی درباره ایده این برنامه به مشورت با محمدرضا شهیدی‌فر اشاره کرد و گفت: من همیشه در گفتگوهایی که با آقای شهیدی‌فر داشتم فکر می‌کردم چقدر خوب است که بتوان از دل این قصه‌ها فیلمنامه‌ای نوشته یا فیلمی ساخته شود. خود من سال‌ها در حوزه روزنامه‌نگاری اجتماعی و در حوزه‌های ادبی کار کرده‌ام و خیلی وقت‌ها می‌بینم برخی آثار قابلیت ساخت سینمایی دارند.

نمی‌خواستم گفتگو با این افراد تقلید از شیوه‌های همیشگی باشد

طراح و سوژه پرداز «محاکات» اضافه کرد: از طرفی نمی‌خواستم گفتگو با این افراد تقلید از شیوه‌ای که همیشه یکی نشسته و یکی هم گوش کرده است، باشد. خواستم کاری کنم که به قصه التهاب بدهم و افراد برای شنیدنش کنجکاو شوند. قصه‌هایی که واقعاً جذابیت دارند و فراز و فرودهایشان زیاد است. برای همین این ساختار را در نظر گرفتیم و فکر کردیم فرم خیلی مهم است.

نوابی‌نژاد درباره مدل تعریف کردن قصه‌ها به دور از فضای غم و تلخی که ویژگی برنامه است نیز یادآور شد: در «هزار داستان» و «مکث» که برنامه‌های قبلی من بودند اگر تلخی هم داشت عاقبت آن خوش بود. بالاخره زندگی بدون بحران درنمی‌آید و اگر یکی بگوید خیلی موفق است بالاخره باید به ته دره برسد و بعد دوباره بالا بیاید تا این موفقیت دیده شود.

فضای متفاوت «محاکات» رمضانی/ هنوز لیست مهمانان «ماه عسل» را دارم

کارگردان «محاکات» درباره اینکه چقدر خودش در روایت قصه‌ها نقش دارد، بیان کرد: من همه قصه‌ها را گوش می‌کنم و حتی درباره اینکه در بازه‌های زمانی ۱۰ دقیقه‌ای شرکت کننده چطور قصه خود را شروع کرده و به پایان برساند با او حرف می‌زنم. سوالات را با منصور ضابطیان مجری برنامه چک می‌کنم و محورهای کلی قصه هر مهمان را هم به داوران می‌گویم تا در جریان کلیت ماجرا باشند اما آن‌ها از جزئیات با خیر نیستند تا در حین تعریف قصه‌ها و تحت تاثیر شگفتی خودشان سوال بپرسند.

وی درباره داوران بخش رمضانی برنامه نیز عنوان کرد: رسول نجفیان، امیر شهاب رضویان و فلورا سام سه داور ثابت برنامه هستند اما در کنارش از منتقدان سینمایی، فیلمنامه‌نویسان و کارگردانان هم بهره گرفته‌ایم که به صورت گردشی در برنامه حضور دارند.

چند هزار قصه شنیده‌ام

نوابی‌نژاد درباره اینکه چگونه سوژه‌هایش را پیدا می‌کند نیز گفت: من در این سال‌ها چند هزار قصه شنیده‌ام، ۲۰ سال کار خبری کردم و در این سال‌ها پنج دوره «هزار داستان» و ۱۲۰ قسمت «مکث» را ساخته‌ام. راه‌های مختلفی را برای پیدا کردن این افراد طی می‌کنم از جستجوهای میدانی در انجمن‌ها و نهادها تا گفتگوهایی که در تاکسی و میان مردم صورت می‌گیرد و حتی خیلی‌ها خودشان با من تماس می‌گیرند و از راهی به دنبال افراد مورد نظر هستم که هر یک از این سوژه‌ها یک پروسه دارد. به طور مثال خیلی از برنامه‌ها از روی تیتر خبرها سوژه‌هایشان را پیدا می‌کنند درحالیکه من خودم دست به جستجو می‌زنم.

فضای متفاوت «محاکات» رمضانی/ هنوز لیست مهمانان «ماه عسل» را دارم

وی که پیش از این سوژه‌های برنامه «ماه عسل» را معرفی می‌کرد در پاسخ به اینکه در برنامه‌هایی مثل «هزار داستان» هنوز سایه «ماه عسل» دیده می‌شد گفت: سایه من بود که روی «ماه عسل» تاثیر گذاشته بود و آنها سوژه‌هایی بود که خود من معرفی می‌کردم. کاری که در مطبوعات بر عهده داشتم و دو بار جایزه بهترین گزارش جشنواره مطبوعات را گرفتم. من هنوز لیستی را که اولین بار احسان علیخانی برای دعوت از مهمانان داد، دارم در آن لیست همه مسئول و مدیر و همان مهمانان همیشگی بودند و شاید فقط یک نفر بود که در کما رفته بود یا قصه خاصی داشت ولی بعد از آن من مهمانان خاص را به برنامه می‌آوردم.

نوابی‌نژاد در پایان در پاسخ به اینکه تا چه زمانی به دنبال ساخت برنامه براساس این قصه‌ها خواهد بود، گفت: برخی به من می‌گویند چرا این قدر قصه اجتماعی روایت می‌کنی؟ مثل اینکه به یک نقاش بگویند چرا این همه طرح می‌کشی؟ یا به یک نویسنده بگویند، چرا کتاب می‌نویسی؟ خب این تخصص من است و اگر این کار در سواد و ذهن و نگاهت نباشد طبیعتاً مثل دیگرانی که ادای این کارها را در می‌آورند باید ژانرم را عوض می‌کردم و مثلاً مسابقه اطلاعات عمومی یا استعدادیابی می‌ساختم.

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار هنری

انتصاب مدیرکل تولیدات نمایشی معاونت برون مرزی سازمان صدا و سیما

انتصاب مدیرکل تولیدات نمایشی معاونت برون مرزی سازمان صدا و سیما
2022-05-16T20:31:37+04:30
معاون برون مرزی صداوسیما مدیر کل تولیدات نمایشی این معاونت را منصوب کرد.

پژمان جمشیدی با «علفزار» به سینماها می‌آید/ اکران از ۲۸ اردیبهشت

پژمان جمشیدی با «علفزار» به سینماها می‌آید/ اکران از ۲۸ اردیبهشت
2022-05-16T18:38:16+04:30
دو فیلم «علفزار» و «چند می‌گیری گریه کنی ۲» از روز چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت ماه به نمایش در می‌آیند.

سازمان سینمایی با درخواست انحلال کدام سینماها موافقت می‌کند؟

سازمان سینمایی با درخواست انحلال کدام سینماها موافقت می‌کند؟
2022-05-16T16:51:37+04:30
قادر آشنا معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی سازمان سینمایی به تشریح موضع قانونی این سازمان در قبال سینماهای متقاضی انحلال پرداخت.

آکشی کومار فرش قرمز کن را از دست داد/ ابتلا به کرونا برای بار دوم

آکشی کومار فرش قرمز کن را از دست داد/ ابتلا به کرونا برای بار دوم
2022-05-16T15:58:16+04:30
آکشی کومار ستاره سینمای بالیوود با مثبت شدن تست کرونایش از حضور در فرش قرمز جشنواره کن ۲۰۲۲ بازماند.

بهرام دهقانی در «سایه» تجلیل می‌شود/ گلایه از انتقادات دانشجویان

بهرام دهقانی در «سایه» تجلیل می‌شود/ گلایه از انتقادات دانشجویان
2022-05-16T15:44:57+04:30
محمدحسین یاوری دبیر جشنواره فیلم «سایه» بیان کرد که امسال بزرگداشت بهرام دهقانی را داریم که از تدوین‌گران خوب کشورمان هستند.

بدرقه وزیر فرهنگ لبنان از سوی رییس سازمان سینمایی کشور

بدرقه وزیر فرهنگ لبنان از سوی رییس سازمان سینمایی کشور
2022-05-16T15:04:57+04:30
رییس سازمان سینمایی کشور و بهمنی معاون رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی صبح امروز دوشنبه ۲۶ اردیبهشت، در در پاویون فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) وزیر...

لیام نیسن در «سرزمین مقدسان و گناهکاران» دیده شد

لیام نیسن  در «سرزمین مقدسان و گناهکاران» دیده شد
2022-05-16T12:51:36+04:30
نتفلیکس ۲ تصویر از بازی لیام نیسن در فیلم جدیدش را منتشر کرد.

انصراف گروه تئاتر «نقاب» از اجرا به دلیل نبود حمایت

انصراف گروه تئاتر «نقاب» از اجرا به دلیل نبود حمایت
2022-05-16T12:38:17+04:30
سرپرست گروه تئاتر «نقاب» اعلام کرد به دلیل نبود حمایت از سوی اداره‌کل هنرهای نمایشی از اجرای جدیدترین اثر گروه در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر انصراف می‌دهد.

آشا محرابی به تئاتر کودک بازگشت/ تلاش بچه‌ها برای رهایی از فاگین

آشا محرابی به تئاتر کودک بازگشت/ تلاش بچه‌ها برای رهایی از فاگین
2022-05-16T09:31:37+04:30
روز گذشته یکشنبه ۲۵ اردیبهشت ماه نمایش «بچه های تکِ استریت کارلو» به کارگردانی آشا محرابی و با حضور داریوش فرضیایی و تعدادی از هنرمندان تئاتر آغاز به کار کرد.

معاونت برون‌مرزی فعلا شبکه جدید تاسیس نمی‌کند/خیز برای آثار نمایشی

معاونت برون‌مرزی فعلا شبکه جدید تاسیس نمی‌کند/خیز برای آثار نمایشی
2022-05-16T08:38:17+04:30
معاون برون مرزی صداوسیما با اشاره به اقدامات این معاونت بیان کرد که تا اطلاع ثانوی بنایی برای راه‌اندازی و تاسیس شبکه یا کانال جدید ندارند.

ابراز تمایل بازیگران برای حضور در «رکسانا»/ شهبازی به فجر می‌رسد؟

ابراز تمایل بازیگران برای حضور در «رکسانا»/ شهبازی به فجر می‌رسد؟
2022-05-16T08:38:16+04:30
مسعود ردایی تهیه‌کننده سینما بیان کرد که عده‌ای از بازیگران هم خودشان ابراز تمایل کرده‌اند که در فیلم سینمایی «رکسانا» ایفای نقش داشته باشند که این موارد هم ...

«اژدها لازم می شود» امشب در شبکه سه سیما

«اژدها لازم می شود» امشب در شبکه سه سیما
2022-05-15T21:04:56+04:30
فیلم کوتاه تلویزیونی اژدها لازم می شود امشب ساعت ۲۲:۴۵ از شبکه سه سیما پخش می شود.

«روی موج یکشنبه‌ها» جان می‌گیرد/ جهان تجسمی مبنای رویکرد اجرایی

«روی موج یکشنبه‌ها» جان می‌گیرد/ جهان تجسمی مبنای رویکرد اجرایی
2022-05-15T12:58:19+04:30
مازیار سیدی از اجرای نمایش «روی موج یکشنبه‌ها» در نیمه ابتدایی تابستان خبر داد.

فروش ۸۴۷ میلیون تومانی تئاتر شهر در ۲ ماه اول ۱۴۰۱

فروش ۸۴۷ میلیون تومانی تئاتر شهر در ۲ ماه اول ۱۴۰۱
2022-05-15T12:44:59+04:30
آمار فروش و تماشاگران نمایش های به صحنه رفته در تالارهای مختلف مجموعه تئاتر شهر، تماشاخانه سنگلج و تالار هنر به تفکیک اجراها مشخص شد.

برنامه تازه‌ترین کنسرت‌های تهران و شهرهای دیگر اعلام شد

برنامه تازه‌ترین کنسرت‌های تهران و شهرهای دیگر اعلام شد
2022-05-15T12:18:19+04:30
تعدادی از گروه‌ها و هنرمندان فعال حوزه موسیقی طی روزهای آینده مجموعه کنسرت‌هایی را در تالارهای مختلف تهران و دیگر شهرهای کشور برگزار می‌کنند.

مجید زین‌العابدین مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی شد

مجید زین‌العابدین مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی شد
2022-05-15T10:44:58+04:30
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس هیات امنای بنیاد فرهنگی هنری رودکی، در حکمی مجید زین‌العابدین را به عنوان مشاور وزیر و مدیر عامل این بنیاد منصوب کرد.

تام کروز: ساخت «تاپ گان ۲» غیرمسئولانه و ستایش جنگ‌افروزی است

تام کروز: ساخت «تاپ گان ۲» غیرمسئولانه و ستایش جنگ‌افروزی است
2022-05-15T10:04:59+04:30
تام کروز ۳۰ سال قبل و بعد از ساخت فیلم «تاپ گان» اعلام کرده بود ساخت ادامه این فیلم ستایش جنگ‌افروزی است اما حالا قسم خورده که ارائه بهترین دنباله ممکن برای ...

همچنان پیگیر وضعیت رضا رویگری هستیم/ حفظ کرامت هنرمندان سیاست ماست

همچنان پیگیر وضعیت رضا رویگری هستیم/ حفظ کرامت هنرمندان سیاست ماست
2022-05-15T09:51:39+04:30
نیکنام حسینی پور مشاور مدیرعامل صندوق اعتباری هنر بیان کرد که حفظ کرامت هنرمندان، مهمترین سیاست تمامی نهادهای دست اندرکار فرهنگ و هنر کشور است.

«وسان» در کانادا رونمایی می‌شود/ یاسر خاسب و اجرایی بین‌المللی

«وسان» در کانادا رونمایی می‌شود/ یاسر خاسب و اجرایی بین‌المللی
2022-05-15T09:51:38+04:30
یاسر خاسب در جدیدترین تجربه خود ویدئو پرفورمنس آرت «وسان» را همزمان با روز شاهنامه فردوسی، برای یک کمپانی هنری در کانادا اجرا می‌کند.

مجموعه انیمیشن «مینا» رونمایی شد/ فرصتی برای آموزش زبان فارسی

مجموعه انیمیشن «مینا» رونمایی شد/ فرصتی برای آموزش زبان فارسی
2022-05-15T07:11:39+04:30
مجموعه انیمیشن «مینا» با حضور معاون برون مرزی سازمان صداوسیما و نیز رئیس بنیاد سعدی، رونمایی شد.

بازیگران در تئاتر شهر گردهم آمدند/ به نام تئاتر به کام موسیقی

بازیگران در تئاتر شهر گردهم آمدند/ به نام تئاتر به کام موسیقی
2022-05-14T22:18:19+04:30
مراسم گرامیداشت روز جهانی تئاتر و «شب بازیگر» با تجلیل از ۴ بازیگر پیشکسوت تئاتر و یادبود هنرمندان درگذشته در سالن اصلی تئاتر شهر برگزار شد.

تودیع و معارفه مدیران شبکه‌های تلویزیون/ تحول چگونه رخ می‌دهد؟

تودیع و معارفه مدیران شبکه‌های تلویزیون/ تحول چگونه رخ می‌دهد؟
2022-05-14T16:04:58+04:30
معاون سیمای رسانه ملی بیان کرد که تحول با جابجایی معاونان و مدیران رخ نمی‌دهد بلکه به همت بدنه عظیم، کارآمد و انقلابی که در سازمان صداوسیما حضور دارد، رقم می...

گلدن گلوب فروخته می‌شود/ پیچیدگی و ابهام در وضعیت نهاد سینمایی

گلدن گلوب فروخته می‌شود/ پیچیدگی و ابهام در وضعیت نهاد سینمایی
2022-05-14T15:38:18+04:30
گلدن گلوب اعلام کرد که قصد دارد این مجموعه را به یک فرد بفروشد تا بتواند از این طریق مشکلات مربوط به نبودن تنوع را کم کند.

پرفورمنس خاستگاهی اجتماعی دارد/ ماجرای یک مشغله فراگیر

پرفورمنس خاستگاهی اجتماعی دارد/ ماجرای یک مشغله فراگیر
2022-05-14T13:11:39+04:30
امیر وارسته طراح و کارگردان پرفورمنس «شغل فراگیر» بیان کرد که این اجرا علاوه بر رویکردی نقادانه، بخشی از تجربه‌ زیست هنرمند به مثابه‌ یک شهروند را با مخاطبان...

پخش مستندی ویژه ناشنوایان/ کارآفرینان به مناطق صعب‌العبور رفتند

پخش مستندی ویژه ناشنوایان/ کارآفرینان به مناطق صعب‌العبور رفتند
2022-05-14T12:04:59+04:30
نسخه ویژه ناشنوایان «از زمین خاکی» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی ایمان گودرزی از یکشنبه ۲۵ اردیبهشت ساعت ۱۸ روی آنتن شبکه مستند می‌رود.

اولین تصاویر «آزادی مشروط» منتشر شد/ سریال کرونایی مسعود ده‌نمکی

اولین تصاویر «آزادی مشروط» منتشر شد/ سریال کرونایی مسعود ده‌نمکی
2022-05-14T11:38:18+04:30
همزمان با اولین روزهای تصویربرداری «آزادی مشروط» اولین تصاویر از این سریال به تازگی منتشر شده است.

ژولیت بینوش جایزه سن‌سباستین را دریافت می‌کند

ژولیت بینوش جایزه سن‌سباستین را دریافت می‌کند
2022-05-14T11:11:39+04:30
جایزه جشنواره سن‌سباستین ۲۰۲۲ به ژولیت بینوش بازیگر فرانسوی اهدا می‌شود.

پخش مستندی ویژه نابینایان/ کارآفرینان به مناطق صعب‌العبور رفتند

پخش مستندی ویژه نابینایان/ کارآفرینان به مناطق صعب‌العبور رفتند
2022-05-14T10:58:18+04:30
نسخه ویژه ناشنوایان «از زمین خاکی» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی ایمان گودرزی از یکشنبه ۲۵ اردیبهشت ساعت ۱۸ روی آنتن شبکه مستند می‌رود.

اولین آلبوم گروه «وَنگِ وا» منتشر شد/ شنیدن «رجزخون» با صدای متفاوت

اولین آلبوم گروه «وَنگِ وا» منتشر شد/ شنیدن «رجزخون» با صدای متفاوت
2022-05-14T09:24:58+04:30
اولین آلبوم گروه موسیقی «وَنگِ وا» با عنوان «رجزخون» در قالبی اثری تلفیقی مبتنی‌بر موسیقی ایرانی و موسیقی نواحی مختلف کشورمان پیش روی مخاطبان قرار گرفت.

«رویای پرشکوه خالی» در مولوی/ بازگشت به کارگردانی بعد از ۴ سال

«رویای پرشکوه خالی» در مولوی/ بازگشت به کارگردانی بعد از ۴ سال
2022-05-14T08:18:32+04:30
حامد ادوای از اجرای نمایش «رویای پرشکوه خالی» در آینده ای نزدیک در تالار مولوی خبر داد.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)