میرنیوز
حسین پوریانی فرد نویسنده، طراح و کارگردان نمایش «هار» که قرار بود از ۱۷ فروردین ماه در تماشاخانه ایرانشهر به صحنه برود درباره توقف اجرای این اثر نمایشی به دلیل قرار گرفتن تهران در وضعیت قرمز کرونا به خبرنگار مهر گفت: ما از ابتدا میدانستیم اگر تهران به دلیل گستردگی بیماری کرونا در وضعیت قرمز قرار بگیرد اجراهای تئاتر نیز متوقف خواهد شد که البته تصمیمی منطقی است. چون با این وضعیت و شرایط نامناسبی که وجود دارد اجرای تئاتر امکانپذیر نیست و هم برای گروهها و هم مخاطبان خطرناک خواهد بود اما با عادی شدن وضعیت و اعلام از سرگیری فعالیتها اجرا نمایش را شروع خواهیم کرد.
وی درباره تصمیم بر اجرای دوباره نمایش در شرایط این روزهای جامعه عنوان کرد: من هم دوست داشتم در زمان بهتری نمایشم را به صحنه ببرم و یا حداقل در موقعیتی که مردم کشورم تا حدودی واکسینه شده باشند و گروه نیز امنیت بیشتری داشته باشد اجرا کنم چون فعالیت بازیگرها فرقی با مشاغل پرخطر ندارد و مجبور هستند روی صحنه از ماسک استفاده نکنند. در نهایت تصمیم به اجرای نمایش در چنین وضعیتی یک انتخاب پرریسک است؛ اینکه انتخاب میکنید بعد از این همه مدت بیکاری اثری را به صحنه ببرید اما من و گروهم این مساله را پذیرفتیم که ممکن است نمایش قبل یا در حین اجرا به دلیل بحران کرونا تعطیل شود. انتقال فعالیتهای تئاتری از گروه سه به دو کمی ما را امیدوار کرد اما چند روز بعد از آن شاهد قرمز شدن تهران بودیم و دیگر چارهای جز تعطیلی نبود.
پوریانی فرد یادآور شد: به هر حال کل دنیا درگیر این شرایط هستند و تعطیلی سالنها هم امری منطقی است پس نباید غر بزنیم و اعتراض کنیم. اما مساله اصلی حمایتی است که باید از صندلیهای خالی شود که متاسفانه درست اتفاق نیفتاده است. فقط با حمایت دولت است که میتوان تئاتر را زنده نگه داشت. اساساً ابتدا ما باید خودمان قبول کنیم که تئاتر یک ضرورت است تا بعد بتوانیم این مفهوم را به مخاطبانمان هم انتقال دهیم.
وی درباره انتخاب قیمت بلیت ۵۰ هزارتومانی برای نمایش عنوان کرد: این قیمت با توجه به تعداد اعضای گروه و ۹ بازیگری که در این شرایط روی صحنه هستند انتخاب خود من بود. تلاشم این بود که بیشتر دانشجویان به دیدن نمایش بنشینند و قصد داشتم تخفیف نیم بها برای دانشجویان قرار دهم اما از آنجا که تماشاخانه ایرانشهر قیمت بلیتی کمتر از ۳۵ هزار تومان ندارد ما هم مجبور شدیم قیمت بلیت دانشجویی را ۳۰ درصد یعنی همان ۳۵ هزار تومان قرار دهیم اما تخفیف دانشجویی همه روزه وجود خواهد داشت و اولویت من در زمینه مخاطب، دانشجویان هستند.
این کارگردان تئاتر درباره ویژگیهای نمایش عنوان کرد: این اثر نمایشی برگزیده جشنواره تئاتر دانشگاهی است و من بورسیه تحصیلی مدرسه تئاتر «اپیداروس» یونان را برای این نمایش دریافت کردم. نمایش آذر و دی ۹۷ نیز در تالار مولوی به صحنه رفت که جزو پرفروشترین آثار این مجموعه شد. زمانی که قصد اجرای نمایشی را دارم به این فکر میکنم که چقدر کاری که میخواهم به صحنه ببرم بکر و کمتر تجربه شده است و همین وسواس هم باعث شده که در طول ۱۰ سال تنها سه نمایش اجرا کنم. تلاشم در زمان طراحی نمایش «هار» نیز به این صورت بود که کار برای خودم تازگی داشته باشد و بتوانم ذهن مخاطب را از شکل مرسومی که در تئاتر دیده به هم بریزم.
پوریانی فرد ادامه داد: نمایش نسبت به اجرای قبلی تغییراتی داشته است. فرمت اصلی همان است اما سالن عوض شده و نزدیک ۲ سال و نیم هم از اجرای قبلی گذشته و ما هم در این مدت همان آدمهای قبل نیستیم.
وی در پایان صحبتهایش درباره داستان نمایش بیان کرد: در این نمایش مخاطب ابتدا با یک «کت واک» (فشن شو) مواجه میشود و افرادی را در لباسهای مدرن و نامتعارفی که در فشن شوها میبینیم، مشاهده میکند. در ادامه این «کت واک» روند معمول خودش را از دست میدهد و تبدیل میشود به چیزی دیگر و ارجاعهایی داده میشود به اتفاقاتی که در کشور و حتی در سراسر دنیا رخ داده و حتی دغدغههای خود و من و بازیگران نمایش. در نهایت شاهد اضمحلالی هستیم که در این «کت واک» رخ میدهد.
در این اثر نمایشی که تهیه کنندگی آن را حمید پورآذری بر عهده دارد، بردیا مشهودی، سپندار اعلم، مهدی قربانی، اکبر سلمانی اله دادی، میلاد افواج، نیما خطیب شاد، علی اصغر حسینی، جواد کارگر و علیرضا آشوری به ایفای نقش میپردازند.
منبع : خبرگزاری مهر
«بی سر و صدا» ساخته شد/ رونمایی از نخستین تصویر پیمان معادی
میزبانی تئاتر شهر و برج آزادی از چند نمایش جشنواره آیینی و سنتی
استارت کنسرت های پاپ زده شد/ میزبانی سه خواننده از آذریها
زنانی که فرار نکردند و شهید شدند/ مدافعانی که نترسیدند
دست افشانی رادیو صبا در آستانه عید ولایت
تام هنکس دوباره به فضا میرود/ همکاری در یک نمایشگاه فضایی
ناگفتههای جنگ در «آرزم» روایت میشود/ پرداختن به یک شبهه ۱۰۰ ساله
سینمای رسول ملاقلیپور واکاوی میشود
از همکاری با کیارستمی تا تجربه «سرهنگ ثریا»/ استعدادهایی که کشف شد
۶۱۵ مستند ایرانی متقاضی حضور در «سینماحقیقت» شد
فراخوان صندوق اعتباری هنر برای اعضای متقاضی مسکن
گزارش آماری نمایشهای تماشاخانه ایرانشهر اعلام شد
شایعه بازسازی «راننده تاکسی» برای تبلیغ تاکسی آنلاین رد شد
میزبانی جشنواره «مروارید جاده ابریشم» از سینمای ایران
صدای رضا کیانیان «کمدی گمنام» را روایت میکند
قدردانی از یک عمر فعالیت هنری بهزاد فراهانی در مراسم حافظ
مستند «استوار ساقی» ساخته شد/ قصه زندانبان مشهور زندان قزلقلعه
بررسی تاثیر سینمای ژاپن بر موج نو سینمای ایران در جایزه عکس ۵
«بچه زرنگ» به سینماها میآید/ رازهای جنگل اسرارآمیز
معرفی راهیافتگان بخش عکس سومین دوره جشنواره «مادر»
پوستر «هتل» رونمایی شد/ «کی بهشت رو ول میکنه بره جهنم!؟»
بازگشت به تئاتر با «بنگاه تئاترال»/ در تدارک اجرایی ۲ نفره
فصل اول «ایلستان» تولید شد/ نگاهی به زندگی عشایر ایران
«هایپاور» را با «منصور» مقایسه نکنید!/ انهدام ۸۷ هواپیما در ۲۰ روز
کنداکتور شبکه امید دفاع مقدسی شد/ پخش «مرحمت» و «صیاد دلها»
انجمن اعتصابی نویسندگان هالیوود با تهیه کنندگان به توافق رسید
صلاح نمیدانم درباره بودجه صحبت کنم/ حضور شکنر و کارلسن در جشنواره
جزییات جشنواره موسیقی صدا و سیما اعلام شد/ پیشتولید سریالهای جدید
کدام هنرمندان تسهیلات رایگان بیمه تکمیلی را دریافت میکنند؟
بنیاد ملی کتاب درو بریمور را کنار گذاشت/حمایت از اعتصاب نویسندگان