میرنیوز
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ورایتی، نامزدهای نود و سومین جوایز اسکار یک بار دیگر یادآوری کردند که در قرن بیستویکم شکاف بین جوایز و نظر عموم مردم در حال افزایش است.
به مدت چند دهه، برنده جایزه بهترین فیلم سال اسکار اغلب یکی از برترین فیلمهای باکس آفیس بود که از جمله آنها میتوان به «بر باد رفته»، «بهترین سالهای زندگیمان»، «پل رودخانه کوای»، «بنهور»، «پدرخوانده»، «فارست گامپ» و «تایتانیک» اشاره کرد.
این روند زمانی به اوج خود رسید که فیلم «ارباب حلقهها: بازگشت پادشاه» سال ۲۰۰۳ توانست هم برنده ۱۱ جایزه اسکار شود و هم ۱.۱ میلیارد دلار در باکس آفیس کسب کند.
اما از آن موقع تا به حال، حتی یک فیلم برنده جایزه اسکار بهترین فیلم سال هم نتوانسته در جمع ۱۰ فیلم برتر باکس آفیسی قرار بگیرد. در ۱۶ سالی که از «ارباب حلقهها» گذشته، برنده جایزه بهترین فیلم سال به طور متوسط در رتبه ۴۷ باکس آفیس جهانی قرار گرفته است.
اما چه اتفاقی افتاد؟ پیتر جکسون و تیم هنرمندانش توانستند جلوههای دیجیتال خارقالعادهای خلق کنند که هالیوود با اشتیاقی بیش از حد به استفاده از آنها پرداخت. اما برخلاف جکسون، مدیران استودیویی اغلب جلوههای ویژه را تبدیل به اولویت اول خود کردند و داستانسرایی را در ردههای بعدی قرار دادند.
با توجه به اینکه تعداد فیلمهای مورد نظر مخاطبان زیاد شد، استودیوها به این نتیجه رسیدند که مردم میخواهند چیزی تماشا کنند که با آن آشنایی داشته باشند. در نتیجه در سال ۲۰۱۹، که آخرین سال «نرمال» بدون حضور کروناویروس بود، تکتک فیلمهایی که در جمع ۱۰ فیلم پرفروش سال قرار گرفتند یا دنباله (مثلاً «انتقامجویان: پایان بازی») یا بازسازی (مثلاً «شیرشاه») یا اسپینآفی از یک فیلم دیگر (مثلاً «کاپیتان مارول») بودند.
اما رایدهندگان اسکار به صورت فعالانه مقابل این روندها مقاومت کردهاند و به طور کلی از فیلمهای کوچک و خصوصیتر حمایت میکنند. رایدهندگان بعضی مواقع بلاکباسترهایی مانند «پلنگ سیاه» را برای بهترین فیلم سال نامزد کردهاند، اما در کل بیشتر این فیلمها از رقابت اصلی بازمیمانند.
این کاملاً قابل درک است، مخصوصاً با توجه به اینکه بسیاری از این فیلمهای پرفروش از نظر بصری بسیار قابل توجه هستند، اما هیچ محتوای قدرتمندی پشت آنها نیست. البته در این میان فیلمهای زیبایی از جمله «شوالیه تاریکی»، «لوگان» و «اسکای فال» هم از رقابت در جمع بهترین فیلم سال جا ماندهاند.
منبع : خبرگزاری مهر
«بی سر و صدا» ساخته شد/ رونمایی از نخستین تصویر پیمان معادی
میزبانی تئاتر شهر و برج آزادی از چند نمایش جشنواره آیینی و سنتی
استارت کنسرت های پاپ زده شد/ میزبانی سه خواننده از آذریها
زنانی که فرار نکردند و شهید شدند/ مدافعانی که نترسیدند
دست افشانی رادیو صبا در آستانه عید ولایت
تام هنکس دوباره به فضا میرود/ همکاری در یک نمایشگاه فضایی
ناگفتههای جنگ در «آرزم» روایت میشود/ پرداختن به یک شبهه ۱۰۰ ساله
سینمای رسول ملاقلیپور واکاوی میشود
از همکاری با کیارستمی تا تجربه «سرهنگ ثریا»/ استعدادهایی که کشف شد
۶۱۵ مستند ایرانی متقاضی حضور در «سینماحقیقت» شد
فراخوان صندوق اعتباری هنر برای اعضای متقاضی مسکن
گزارش آماری نمایشهای تماشاخانه ایرانشهر اعلام شد
شایعه بازسازی «راننده تاکسی» برای تبلیغ تاکسی آنلاین رد شد
میزبانی جشنواره «مروارید جاده ابریشم» از سینمای ایران
صدای رضا کیانیان «کمدی گمنام» را روایت میکند
قدردانی از یک عمر فعالیت هنری بهزاد فراهانی در مراسم حافظ
مستند «استوار ساقی» ساخته شد/ قصه زندانبان مشهور زندان قزلقلعه
بررسی تاثیر سینمای ژاپن بر موج نو سینمای ایران در جایزه عکس ۵
«بچه زرنگ» به سینماها میآید/ رازهای جنگل اسرارآمیز
معرفی راهیافتگان بخش عکس سومین دوره جشنواره «مادر»
پوستر «هتل» رونمایی شد/ «کی بهشت رو ول میکنه بره جهنم!؟»
بازگشت به تئاتر با «بنگاه تئاترال»/ در تدارک اجرایی ۲ نفره
فصل اول «ایلستان» تولید شد/ نگاهی به زندگی عشایر ایران
«هایپاور» را با «منصور» مقایسه نکنید!/ انهدام ۸۷ هواپیما در ۲۰ روز
کنداکتور شبکه امید دفاع مقدسی شد/ پخش «مرحمت» و «صیاد دلها»
انجمن اعتصابی نویسندگان هالیوود با تهیه کنندگان به توافق رسید
صلاح نمیدانم درباره بودجه صحبت کنم/ حضور شکنر و کارلسن در جشنواره
جزییات جشنواره موسیقی صدا و سیما اعلام شد/ پیشتولید سریالهای جدید
کدام هنرمندان تسهیلات رایگان بیمه تکمیلی را دریافت میکنند؟
بنیاد ملی کتاب درو بریمور را کنار گذاشت/حمایت از اعتصاب نویسندگان