میرنیوز
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ورایتی، نامزدهای نود و سومین جوایز اسکار یک بار دیگر یادآوری کردند که در قرن بیستویکم شکاف بین جوایز و نظر عموم مردم در حال افزایش است.
به مدت چند دهه، برنده جایزه بهترین فیلم سال اسکار اغلب یکی از برترین فیلمهای باکس آفیس بود که از جمله آنها میتوان به «بر باد رفته»، «بهترین سالهای زندگیمان»، «پل رودخانه کوای»، «بنهور»، «پدرخوانده»، «فارست گامپ» و «تایتانیک» اشاره کرد.
این روند زمانی به اوج خود رسید که فیلم «ارباب حلقهها: بازگشت پادشاه» سال ۲۰۰۳ توانست هم برنده ۱۱ جایزه اسکار شود و هم ۱.۱ میلیارد دلار در باکس آفیس کسب کند.
اما از آن موقع تا به حال، حتی یک فیلم برنده جایزه اسکار بهترین فیلم سال هم نتوانسته در جمع ۱۰ فیلم برتر باکس آفیسی قرار بگیرد. در ۱۶ سالی که از «ارباب حلقهها» گذشته، برنده جایزه بهترین فیلم سال به طور متوسط در رتبه ۴۷ باکس آفیس جهانی قرار گرفته است.
اما چه اتفاقی افتاد؟ پیتر جکسون و تیم هنرمندانش توانستند جلوههای دیجیتال خارقالعادهای خلق کنند که هالیوود با اشتیاقی بیش از حد به استفاده از آنها پرداخت. اما برخلاف جکسون، مدیران استودیویی اغلب جلوههای ویژه را تبدیل به اولویت اول خود کردند و داستانسرایی را در ردههای بعدی قرار دادند.
با توجه به اینکه تعداد فیلمهای مورد نظر مخاطبان زیاد شد، استودیوها به این نتیجه رسیدند که مردم میخواهند چیزی تماشا کنند که با آن آشنایی داشته باشند. در نتیجه در سال ۲۰۱۹، که آخرین سال «نرمال» بدون حضور کروناویروس بود، تکتک فیلمهایی که در جمع ۱۰ فیلم پرفروش سال قرار گرفتند یا دنباله (مثلاً «انتقامجویان: پایان بازی») یا بازسازی (مثلاً «شیرشاه») یا اسپینآفی از یک فیلم دیگر (مثلاً «کاپیتان مارول») بودند.
اما رایدهندگان اسکار به صورت فعالانه مقابل این روندها مقاومت کردهاند و به طور کلی از فیلمهای کوچک و خصوصیتر حمایت میکنند. رایدهندگان بعضی مواقع بلاکباسترهایی مانند «پلنگ سیاه» را برای بهترین فیلم سال نامزد کردهاند، اما در کل بیشتر این فیلمها از رقابت اصلی بازمیمانند.
این کاملاً قابل درک است، مخصوصاً با توجه به اینکه بسیاری از این فیلمهای پرفروش از نظر بصری بسیار قابل توجه هستند، اما هیچ محتوای قدرتمندی پشت آنها نیست. البته در این میان فیلمهای زیبایی از جمله «شوالیه تاریکی»، «لوگان» و «اسکای فال» هم از رقابت در جمع بهترین فیلم سال جا ماندهاند.
منبع : خبرگزاری مهر
خودداری اپل از همکاری مجدد با جرج کلونی و برد پیت در «گرگها»
«شوق پرواز» به کلک خیال رسید
نمایش آثار ۶۰ هنرمند در گالری کوشک باغ هنر
بررسی چالشهای تأمین بودجه آموزش و پرورش در«پرسشگر»
پخش برنامه سروش صحت از ۶ آذر
اجرای نوانمایش «جیمنون» در برج میلاد
آغاز پخش فصل جدید «جشنواره قرآنی صد» از امروز
نتانیاهو و گالانت زندانی در میدان فلسطین
فرزاد موتمن: «لاتبازی» فضای سینمای اجتماعی را در بر گرفته است
«در آغوش درخت» یک جایزه جهانی گرفت
برگزاری آیین یادبود زینب علیپور طهرانی در مسجد بلال صداوسیما
شب یادبود احمد آقالو توسط «خانه عروسک: قسمت دوم» برگزار شد
معرفی آثار راه یافته در بخش خیابانی جشنواره تئاتر «سودای عشق»
آغاز نخستین همکاری مشترک «کماکان» و «ایستگاه»
فرزاد موتمن: لاتبازی فضای سینمای اجتماعی را در بر گرفته است
«مارمولکایa+b+c/d» به صحنه میآید
همکاری سه هنرمند موسیقی در تولید پروژهای به افتخار «نیما»
بیتا فرهی عرصه سینما و زندگی را باشکوه ترک کرد
«آذر هفت صبح» از ۷ آذر اکران میشود
انتشار اولین تصویر سعید آقاخانی و آناهیتا افشار در «خاتی»
«به زور» وارد تئاتر لبخند میشود!
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی تغییر کرد
علیرضا خمسه: کمدی ما زمینگیر شده است
نقشهای کلیدی در شکلگیری انقلاب مشروطه تماشایی شد
«آنارشی» به یونان میرود
«حِرمان» ۲ زندانی جرایم مالی را آزاد کرد
بشیر حسینی چگونه مجری برنامه کتابی شبکه سه شد؟
دیدن «آدامر» به مدت ۲۰ شب در خانه نمایش دا
اسپایک لی رئیس هیئت داوران جشنواره دریای سرخ عربستان شد
پیشنهادهای یک پژوهشگر برای موسیقی؛ زمان کمی داریم!