میرنیوز
خبرگزاری فارس ـ گروه تئاتر : نمایش «آقای اشمیت کیه؟» به نویسندگی سباستین تیری و ترجمه شهلا حائری نخستین بار در مرداد ماه سال ۱۳۹۰ به کارگردانی زنده یاد داوود رشیدی اجرا شده و این روزها به کارگردانی سهراب سلیمی به روی صحنه تئاتر رفته است.
در شروع اجرا آقا و خانم قوچی را میبینیم با صدای خندهای سرخوش. اما با اولین زنگ تلفن ، گویی این ، نام «اشمیت» است که در گوش تماشاگر زنگ میخورد و خیلی زود متوجه میشود که آقای اشمیت یک عنصر نامعلوم است.
زمان زیادی طول نمیکشد که مخاطب در جریان تبدیل یک خانواده با نام قوچی به اشمیت قرار میگیرد و نقشِ یک درام سورئال در ذهنش بسته میشود. هر چند که در ادامه و پایان نمایش میتواند بارها و بارها خودش را در نقش آقا یا خانم قوچی ببیند و این اتفاق، شاید خاصیتِ دوگانگی شخصیت و به تبع آن از دست دادن هویتی است که تیرش انسانِ امروز را در دنیای مدرن نشانه رفته است.
درخشش ایرج راد همیشگی است و این بار در دو نقش کارآگاه پلیس و روانپزشک ظاهر میشود که اگر با ظرافت به نقش توجه کنیم، میبینیم در هر دو نقش یک ویژگی بارز است و آن تفتیش آقای اشمیت است.
حضور «میثم رازفر» در نقش «آقای اشمیت» بر هر گونه خلائی سرپوش میگذارد، آن چنان که تا پایان نمایش، مخاطب بارها از خود میپرسد که او آقای قوچی است که خودش فکر میکند یا آقای اشمیت ؟ همان شخصی که این نام به او تحمیل میشود.
چرا که خانم و آقای قوچی در حین نمایش مدام در حال اثبات هویت گمشده خود هستند و گویی حقیقت برایشان نیمه پُری است که در لیوان نیمه خالی آب مانده است.
«شهره رعایتی» در نقش همسر آقای قوچی است که از نیمه نمایش تماشاگر را در اینکه او قوچی است یا اشمیت معلق و سرگردان نگه میدارد.
نمایش «آقای اشمیت کیه؟» یک درام به شدت هویت محور و روانشناختی است که دوگانگی و تضاد شخصیتی انسان امروز را به خوبی بیان میکند.
کاراکتر آقای قوچی یا همان آقای اشمیت معضل انسانهایی است که در درون خود باردارِ شخصیتهای گوناگونی هستند ، انسانهایی که خودشان را به دلایل ضعف شخصیتی باور ندارند و تلاش میکنند در نقشهای دیگر ظاهر شوند و این اتفاق گاهی آنقدر پر رنگ و جدی است که از هویت واقعی خودشان فاصله میگیرند و حتی با لبخند و نگاهی نفرت انگیز از کنار خودِ حقیقیشان سبقت میگیرند.
سلیمی در مقام کارگردان که سالهاست پیشکسوت تئاتر است، میزانسن و حس و حرکت بازیگران را به قاعده رعایت کرده و لبخندی را که گاهی با دیالوگی ظریف بر لب تماشاگر مینشاند به هیچ وجه احساس طنز به محتوا و اجرا را نمیدهد.
در نگاه اول میشود دکور صحنه را میزی ساده دید اما حین اجرا همان میز ساده با کشوهای زیاد میتواند شبیه جعبهای جادویی به نظر برسد که از هر کشوی آن حقیقت و هویتی گم شده به صورت پیچیدهای بیرون میآید و در نهایت کاراکتر جعلی را در خود میبلعد.
هر چند زمان نود دقیقهای نمایش، شاید برای دقایقی از حوصله تماشاگر خارج باشد و این اطناب و طولانی شدن از یک منظر میتواند ایرادی ظریف بر کلیت کار باشد و از نگاهی دیگر میتواند نقطه قوتی باشد برای تحلیل تماشاگر از نمایش که هر دو مورد بی شک دلیلش وفاداری کارگردان به متن اصلی خواهد بود.
اما دیدن نمایش «آقای اشمیت کیه؟» تلنگری است برای جامعه مدرن امروز که در درون هر کس میتوان چندین شخصیت دیگر پیدا کرد ، شخصیتهایی گاها با هویتهای جعلی و از سر ناچاری و در پایان نمایش، مخاطب با این ذهنیت از سالن خارج خواهد شد که در خود چه کسی را بکشد، آقای قوچی یا آقای اشمیت؟؟(عاطفه ملایری)
انتهای پیام/
منبع : خبرگزاری فارس
۲۱ حامی فلسطین در نمایشهای خیابانی نیویورک دستگیر شدند
بازگشت بازیگر باسابقه به تئاتر با همراهی بهنوش طباطبایی
اعلام مستندهای بلند بخش بینالملل «سینماحقیقت»
بیننده اجرای ویژه یک نمایش باشید
کارگردان «ساکورای کاغذی»: سطحینگری و تساهل آفت جدی برای تئاتر متفکر است
«فقط کمدی؟» و «نقدِ نقد» روی میز «هفت»
حضور علی لاریجانی در ترکیب جدید هیئت امنای صندوق اعتباری هنر
تلاش یک گروه جهادی برای جلوگیری از سقط جنین مستند شد
نمایش ۲ مستند پرتره از ۲ نقاش معاصر در موزه سینما
محمدرضا هدایتی و مرجانه گلچین «فرمول عشق» را کشف میکنند!
فراخوان مسابقه تبلیغات فجر چهلوسوم منتشر شد
بازیگران درجه یک بریتانیایی در سریال گای ریچی جمع شدند
«خانه عروسک: قسمت دوم» ۲ اجرایی شد
آغاز «منکشی» در عمارت نوفل لوشاتو
«دشت میخواند» موفق به کسب جایزه از جشنواره یوکی شد
مروری بر زندگی و آثار مارکو گریگوریان در موزه هنرهای معاصر تهران
اولین رویداد مشترک نقاشی ایرانی و خوشنویسی در خانه هنرمندان ایران
تصویر «امید» در بهارک
اصغر همت: نقش منفی وجود خارجی ندارد
شارون استون: آمریکاییها نادان و متکبر هستند
«قضیه تفنگ چخوف» به کرمان رسید
انتشار شماره جدید «سینما رسانه»
«ساز من» به یاد بابک بیات شنیدنی میشود
فراخوان مسابقه تبلیغات فجر چهل وسوم منتشر شد
افتتاح جشنواره تئاتر مقاومت در جوار مزار حاج قاسم سلیمانی
فراز و فرودهای «جوکر» از لودگی مردانه تا ظرافت طنز زنانه
روایت یک نقاش از سیدحسن نصرالله و تصویر ذهنیاش از فلسطین و لبنان
برگزاری جشنوارهای که به اقتباس در تئاتر میپردازد
ماجرای کشف یک گنج مدفون شده و دردسرهای یک سوژه غیرقانونی
توضیح روابط عمومی ساترا درباره توقف انتشار برنامه «اکنون»