میرنیوز
ماهان خمامی پور کارگردان اپیزود «شبیهسازی آقای زرد» که در قالب «سه اپیزود از حلب» در «هنر و تجربه» در حال اکران است، در گفتگو با خبرنگار مهر درباره این اثر گفت: «شبیهسازی آقای زرد» مستندی ۱۷ دقیقهای درباره عشق در میان خرابههاست. درواقع فیلم درباره پیرمردی است که از سر تا پا زردپوش میشود به طوری که حتی دیوارهای خانه، عصا و گوشی او هم به رنگ زرد هستند. «شبیهسازی آقای زرد» به کند و کاو درباره این موضوع میپردازد که چرا این پیرمرد همیشه از رنگ زرد استفاده میکند و زرد میپوشد؟
وی با اشاره به ارتباط این فیلم با شهر حلب بیان کرد: داستان این فیلم در هر کجای دنیا میتوانست رخ بدهد، این فیلم یک روایت عاشقانه دارد و ربطی به سیاست و اتفاقات حول محور مقاومت ندارد. «شبیه سازی آقای زرد» یک فیلم عاشقانه در میان جنگ است و اینکه در قالب «سه اپیزود از حلب» روی پرده رفته صرفاً به دلیل یکسان بودن لوکیشنها بوده است ولی به لحاظ فرم، روایت و داستان با ۲ فیلم دیگر این پکیج ارتباط چندانی ندارد.
خمامیپور با بیان اینکه «شبیهسازی آقای زرد» در حلب فیلمبرداری شده است، توضیح داد: اینکه پیرمردی از نوک سر تا نوک پا وسط خرابههای حلب لباس زرد میپوشد و به شدت شیک میچرخد اصلاً چیز نرمالی نیست. یعنی یک بیکران ویرانهای را تصور کنید که یک فرد به شدت تر و تمیز در آن قدم میزند، این یک تصویر تعجببرانگیز است. رمزآلودی این پیرمرد از آنجایی شروع میشود که او هیچ حرفی نمیزند. سوال اصلی فیلم هم این است که او چرا مدام زرد میپوشد؟ من این فیلم را به زبان انگلیسی ساختم چون به نظرم مخاطب من در ایران نبود حتی در ایران «شبیه سازی آقای زرد» را به دو، سه جشنواره فرستادیم در حالی که حدود ۴۰ جشنواره خارجی رفت و جایزه گرفت. از اول هم هدفگذاری من در ساخت این فیلم برای خارج از ایران بود.
این کارگردان اظهار کرد: من پیش از اینکه به سوریه بروم شروع به تحقیق در ایران کردم در این روند با سوریهایی که به دانشگاه هنر تهران آمده بودند و درس میخواندند ارتباط گرفتم، از آنها کمک خواستم که به من سوژه معرفی کنند یک روز آنها به من ویدئویی نشان دادند و این شروع ماجرا بود.
وی ادامه داد: حلب ۲ وجه دارد؛ وجهی که در آن زندگی جریان دارد، وجه دیگر هم این است که بخش کلاسیک شهر ویران شده است و توپ و تانک هم در آن وجود دارد اما شهر از گذشته به شدت توریستی بوده و مردم سعی کردهاند از آن وجه غافل و دور نشوند. من فیلمساز هستم و برایم فرقی ندارد که چه چیزی بسازم یعنی به آن تقسیم بندی معمول در سینما چندان کار ندارم و فیلم خودم را میسازم که «شبیه سازی آقای زرد» از این قاعده مستثنی نیست. عنوان شبیه سازی در این فیلم به نگاه ژان بودریار اشاره دارد. او مقالهای درباره جنگ خلیج فارس دارد که به این موضوع میپردازد که رسانهها چگونه با شبیه سازی یک اتفاق، جان ماجرا از آن میگیرند و دروغهای خود را به ماجرا تزریق میکنند.
منبع : خبرگزاری مهر
روایتی از شکار گوزن زرد ایرانی در «تاکسیدرمی»؛ بازیگران اصلی معرفی شدند
«عمار» پانزدهم با معرفی برگزیدگان چند بخش افتتاح شد؛ نمایش استحکام جبهه مقاومت به دشمنان
آیین افتتاحیه پانزدهمین «عمار» آغاز شد/ نمایش استحکام جبهه مقاومت به دشمنان
آیین افتتاحیه پانزدهمین «عمار» آغاز شد
آمار تماشاگران تئاتر شهر، تالار هنر و تماشاخانه سنگلج اعلام شد
تئاتر دینی از مهمترین بخشهای تئاتر در جهان است
نمایش «خانه عروسک قسمت دوم» امروز روی صحنه نخواهد رفت
افتتاح سالانه مجسمهسازان و مرزهایی که کمرنگ شدند
حسین محمدیانی خبرنگار تئاتر درگذشت
میلاد افواج بازیگر تئاتر درگذشت
«شاهنامه نگاری» به ارسباران رسید
اعلام راهیافتگان به بخش عکس و پوستر جشنواره تئاتر فجر/ هیئت داوران معرفی شد
دیدگاه «مادام دوساد» درباره یک سادیست بدنام
نمایش مستند «کاروان زرد» در موزه سینما
چرا «هم مسیر» پخش نمیشود؟/ وجه تمایز ۲ جشنواره درباره مستند
بازخوانی حماسه ۹ دی در رادیو
بررسی «هفتاد سی» و «عزیز» در «هفت»/ «گلادیاتور ۲» به شبکه نمایش رسید
چرا «هم مسیر» پخش نمیشود؟ / وجه تمایز ۲ جشنواره درباره مستند
«ساراباند» در سینماتک خانه هنرمندان ایران روی پرده میرود
اعتراض جمعی از هنرمندان به ستاد بزرگداشت «فروغ و سهراب»
ادای احترام «دانتون ابی ۳» به مگی اسمیت فقید
یک کارگردان تئاتر: بودجه فرهنگی اکثر ارگانها صرف نصب چند بنر میشود!
نگاهی به «علت مرگ: نامعلوم»؛ چالش اخلاقی هفت مسافر در یک سفر جادهای پرالتهاب
بودجه فرهنگی اکثر ارگانها صرف نصب چند بنر میشود!
برگزاری نمایشگاهی هنری برای نمایش اشتراکات ملتها
قدیمیهای باغ فردوس به موزه سینما برگشتند
نسبت پرفراز و نشیب اینگمار برگمان با تئاتر
مراسم یادبود جهانگیر درویش در خانه هنرمندان
«بغض پنهان» حمید هیراد و میثم اکبری شنیدنی شد
عوامل نمایش «راه خروجی نیست» معرفی شدند