میرنیوز
جاسم غضبانپور که برای نخستین بار با تابلو عکس «یاران فکه» در دوازدهمین دوره حراج هنری تهران؛ حراج معاصر ایران شرکت دارد درباره حضور عکسهای دفاع مقدس در حراج تهران به خبرنگار تجسمی خبرگزاری فارس گفت: ما باید از محدوده خودمان خارج بشویم و آثاری تولید کنیم که زبان جهانی داشته باشند. چون مفاهیمی مثل جنگ، مین یا خون و خونریزی در همهجای دنیا بد هستند. اگر با این دید نگاه کنیم، میتوانیم آثاری تولید کنیم که جهانشمول باشند. در این شرایط است که آثار ما هم در همه جای دنیا دیده میشوند، خریدوفروش میشوند و موردتوجه قرار میگیرند.
او درباره تابلو عکس «یاران فکه» توضیح داد: این عکس از یک مجموعه عکس درباره جنگ ایران و عراق انتخابشده است که من سالهاست روی آن کار میکنم. این عکس را به شکل هوایی از داخل هلیکوپتر گرفتهام و از لحاظ ابعاد هم به شکل پانوراما از کنار هم قرار دادن سه ـ چهار فریم درست شده است.
غضبان پور ادامه داد: تکنیک عکاسی که برای گرفتن عکس «یاران فکه» استفادهشده، دیجیتال است و این عکس روی فلز چاپ شده است. د رنتیجه هزینه تولید از عکاسی هوایی تا چاپ بسیار بالا بوده است.
او درباره موضوعی که در این عکس به تصویر کشیده شده گفت: منطقه «فکه» یکی از جبهههای خوزستان است که هم در طول جنگ شاهد رشادتهای بسیاری بوده است و هماکنون به یکی از مناطق تاریخی ایران تبدیلشده که هرساله شاهد حضور میلیونها بازدیدکننده است. البته این منطقه هنوز به شکل کامل از مین پاکسازی نشده است، ولی معبرهایی را برای بازدیدکنندگان در آنجا باز کردهاند تا بتوانند از این منطقه بازدید کنند.
غضبان پور با اشاره به پاکسازی نشدن کامل منطقه «فکه» گفت: هنوز که هنوز است، بعد از گذشت سی سال از دفاع مقدس این منطقه بهطور کامل از مینها پاکسازی نشده است و هنوز کسانی هستند که در راه پاکسازی این منطقه جانباز و شهید میشوند.
غضبان پور ادامه داد: در این عکس منظرهای از منطقه «فکه» دیده میشود که به شکل سمبلیک تداعیکننده رزمندگانی است که در شبهای عملیات به قلب دشمن میزدند و مسیر خط مقدم را برای گروههای پشت سرشان باز میکردند تا بتوانند عملیاتشان را انجام دهند.
او تأکید کرد: رزمندگانی که در صفهای جلوتر حرکت میکردند، داوطلبانه قبول میکردند که در خط مقدم باشند. آنها میدانستند که باید از روی میدان مین و سیمهای خاردار رد بشوند تا نفرات پشت سرشان بتوانند به سمت دشمن بروند. بنابراین آن پرچمهای قرمز که در تصویر میبینید، نماد این رزمندگان است؛ خطشکنها. پرچمهای سبز هم نماد کسانی است که در پشت سر آنها عملیات را انجام میدادند.
عکاس «یاران فکه» درباره اینکه چرا این عکس روی فلز چاپشده است توضیح داد: سیستم چاپ روزبهروز در حال تغییر است. ما باید برای بیان بهتر موضوع از دستاوردهای روز استفاده کنیم و به دنبال راههایی باشیم که ذهنیت ما را بهتر، راحتتر و صریحتر بیان میکند. چاپ روی فلز علاوه بر اینکه ماندگاری و مقاومت اثر در برابر هر اتفاقی را بالاتر میبرد با ماجرای جنگ هم سنخیت دارد. زمانی که شما این تابلو را در دست میگیرید، به یاد ترکشهای دوران جنگ میافتید. بنابراین بعد از مدتی فکر درباره چگونگی چاپ این عکس به این نتیجه رسیدم که عکس «یاران فکه» باید روی فلز چاپ شود.
انتهای پیام/
منبع : خبرگزاری فارس
«صدای طبیعت» در بهارک شنیده میشود
نمایش نقاشی کمتر دیده شده رنه مگریت در یک نشست هماندیشی
«چشم در چشم» تا پایان آذر تمدید شد
«قنلدرخونه» روایتی از تلفیق واقعیت با آیینهای مردم بوشهر
«کارگردان» به تئاتر شهر رسید
نمایشی از پوسترهای سینمایی در «سینما در حضور دیگران»
جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ به وایولا دیویس اهدا میشود
«نیکسن» با هیچ کاری نکردن و کاری کردن آمد
«منکشی» صاحب پوستر شد
موزه موسیقی میزبان نمایشگاه نقاشی میشود
طرح جدید دیوارنگاره میدان فلسطین و یک شیطان بزرگ
اعلام جزئیات دیدار معاون هنری وزیر ارشاد با چند انجمن هنری
رابرت پتینسون یک بار دیگر با کریستوفر نولان همراه میشود
قطعی برق اجرای «کاتیوشا» را لغو نکرد
فصل جدید «عصر خانواده» شبکه دو فرا رسید
مردم برای استاد دوستداشتنی سنگ تمام گذاشتند/ آغاز پرواز سیمرغ
چالشهای بازی در نقش یک «پشه» هدایتگر!/ لزوم توجه به تئاتر کودک و نوجوان
چالشهای بازی در نقش یک «پشه» هدایتگر!
«باغ کیانوش» ۵ میلیاردی شد
از موسساتی که خانواده اجاره میدهند چه میدانید؟
محمد شهبازی سلطانی سرپرست تامین و پخش شبکه تماشا شد
شهابالدین شکیبا مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری شد
شهاب شکیبا مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری شد
موزه گرافیک ایران از ناشناسها «نشان» میگیرد
پوستر مستند «پروانه» در آستانه پخش رونمایی شد
«زندگی در تئاتر» به خانه هنر دیوار رسید
رونمایی از پوستر «با خشم به گذشته نگاه کن» در آستانه اجرا
«خانواده خلج» یک مشت نمونه خروار است
«سایه سرو» به انگلیس میرود
کدام آثار سینمایی نامزد تندیس حافظ شدند؟