میرنیوز
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ورایتی، مارتین اسکورسیزی در یادداشتی که در مجله هارپر منتشر شده نوشته تا ۱۵ سال پیش نیز اصطلاح «محتوا» وقتی به گوش میخورد که بحثی جدی در مورد سینما مطرح میشد و آن را در برابر «فرم» قرار میدادند. بعد از آن بهتدریج این اصطلاح از سوی افرادی به کار گرفته شد که وارد کمپانیهای رسانهای شدند و بیشترشان هم چیزی از تاریخ فرم هنر نمیدانستند و حتی آن قدر برایشان اهمیت نداشت که فکر کنند باید بیشتر بدانند.
اسکورسیزی پیش از آنکه از فلینی چیزی بگوید و از رابطهاش با کارگردان بنویسد سوالی مطرح میکند تا مشکل دوره دیجیتال را مورد توجه قرار دهد: اگر پیشنهاد دیدن عناوین بیشتری که از سوی الگوریتمها ارایه میشود بر اساس آنچه شما تاکنون دیدهاید مطرح میشود، آن وقت باید دید این الگوریتمها با هنر سینما چه میکنند؟
این یادداشت یادآور مقالهای است که اسکورسیزی در نوامبر ۲۰۱۹ در نیویورک تایمز منتشر کرد و در آن توضیح داد که چرا فیلمهای مارول را بیشتر شبیه پارکهای موضوعی میداند تا سینما.
در یادداشت جدید که با عنوان «ایل مائسترو» یا «استاد» نوشته شده، اسکورسیزی به تجربه «زندگی شیرین» فلینی میپردازد و مینویسد: اینجا هنرمندی حضور داشت که توانسته بود اضطراب دوره هستهای را بیان کند. این حس که دیگر هیچ چیز مهم نیست، زیرا همه چیز و هر لحظه میتواند نابود شود. ما این ترس را حس کردیم و همراه با آن هیجان عشق فلینی به هنر سینما را هم درک کردیم و به دنبال آن عشق وی به خود زندگی را.
این کارگردان در نقد خود به سینما خواستار بازسازی این صنعت شده و تاکید میکند که میداند تجارت فیلم اکنون به یک تجارت بصری گسترده بدل شده است.
وی با تاکید بر اینکه سینما و اهمیت آن در فرهنگ ما تغییر پیدا کرده مینویسد: البته تعجب ندارد که هنرمندانی مانند گدار، برگمان، کوبریک و فلینی که زمانی مانند خدایان بر این هنر بزرگ ما حکمرانی میکردند، با گذشت زمان سرانجام در سایهها عقبنشینی کنند.
وی افزوده: اما در حال حاضر، ما نمیتوانیم برای محافظت از سینما به کسبوکار سینما وابسته شویم؛ همانطور که گفته میشود… آن دسته از ماهایی که سینما و تاریخش را میشناسیم باید عشقمان و دانشمان را تا آنجا که ممکن است با دیگران در میان بگذاریم. ما باید با صاحبان حقوقی این فیلمها مانند بلور شفاف باشیم و به آنها بگوییم دارایی آنها بزرگترین گنجینههای فرهنگ ما هستند و باید آن طور که شایسته این گنجینه است با آن رفتار شود.
اسکورسیزی در پنجمین جشنواره بینالمللی فیلم رم به مناسبت پنجاهمین سال ساخته شدن فیلم «زندگی شیرین» این فیلم را نقطه عطفی در تاریخ سینما دانسته و گفته بود سینما به پیش و بعد از «زندگی شیرین» تقسیم میشود.
منبع : خبرگزاری مهر
«بی سر و صدا» ساخته شد/ رونمایی از نخستین تصویر پیمان معادی
میزبانی تئاتر شهر و برج آزادی از چند نمایش جشنواره آیینی و سنتی
استارت کنسرت های پاپ زده شد/ میزبانی سه خواننده از آذریها
زنانی که فرار نکردند و شهید شدند/ مدافعانی که نترسیدند
دست افشانی رادیو صبا در آستانه عید ولایت
تام هنکس دوباره به فضا میرود/ همکاری در یک نمایشگاه فضایی
ناگفتههای جنگ در «آرزم» روایت میشود/ پرداختن به یک شبهه ۱۰۰ ساله
سینمای رسول ملاقلیپور واکاوی میشود
از همکاری با کیارستمی تا تجربه «سرهنگ ثریا»/ استعدادهایی که کشف شد
۶۱۵ مستند ایرانی متقاضی حضور در «سینماحقیقت» شد
فراخوان صندوق اعتباری هنر برای اعضای متقاضی مسکن
گزارش آماری نمایشهای تماشاخانه ایرانشهر اعلام شد
شایعه بازسازی «راننده تاکسی» برای تبلیغ تاکسی آنلاین رد شد
میزبانی جشنواره «مروارید جاده ابریشم» از سینمای ایران
صدای رضا کیانیان «کمدی گمنام» را روایت میکند
قدردانی از یک عمر فعالیت هنری بهزاد فراهانی در مراسم حافظ
مستند «استوار ساقی» ساخته شد/ قصه زندانبان مشهور زندان قزلقلعه
بررسی تاثیر سینمای ژاپن بر موج نو سینمای ایران در جایزه عکس ۵
«بچه زرنگ» به سینماها میآید/ رازهای جنگل اسرارآمیز
معرفی راهیافتگان بخش عکس سومین دوره جشنواره «مادر»
پوستر «هتل» رونمایی شد/ «کی بهشت رو ول میکنه بره جهنم!؟»
بازگشت به تئاتر با «بنگاه تئاترال»/ در تدارک اجرایی ۲ نفره
فصل اول «ایلستان» تولید شد/ نگاهی به زندگی عشایر ایران
«هایپاور» را با «منصور» مقایسه نکنید!/ انهدام ۸۷ هواپیما در ۲۰ روز
کنداکتور شبکه امید دفاع مقدسی شد/ پخش «مرحمت» و «صیاد دلها»
انجمن اعتصابی نویسندگان هالیوود با تهیه کنندگان به توافق رسید
صلاح نمیدانم درباره بودجه صحبت کنم/ حضور شکنر و کارلسن در جشنواره
جزییات جشنواره موسیقی صدا و سیما اعلام شد/ پیشتولید سریالهای جدید
کدام هنرمندان تسهیلات رایگان بیمه تکمیلی را دریافت میکنند؟
بنیاد ملی کتاب درو بریمور را کنار گذاشت/حمایت از اعتصاب نویسندگان