میرنیوز

نشریه خاطره ساز 5 نسل / وقتی «کیهان بچه‌ها» سفید چاپ شد!

نشریه خاطره ساز 5 نسل / وقتی «کیهان بچه‌ها» سفید چاپ شد! 2020-01-10T08:28:26+03:30

مجله فارس پلاس؛ نعیمه جاویدی: 15دی امسال، مجله کیهان بچه‌ها وارد شصت و چهارمین سال انتشار خود شد. مجله‌ای که دست‌کم 5 نسل از بچه‌های این سرزمین با آن خاطره دارند. درباره کیهان بچه‌ها کم نگفته و ننوشته‌اند اما اگر نگوییم یکی از ناشنیده‌ها، دست‌کم‌ یکی از کمتر شنیده‌شده‌ها درباره این نشریه مربوط به سال 1362 است. وقتی بازار، سیاه شد و کاغذ کمیاب.

روزهای سخت جنگ، پاییزی که قرار بود پدرها را شرمنده بچه‌هایشان کند اما کیهان بچه‌ها به سردبیری «امیرحسین فردی» فکر بکری کرد؛ کیهان بچه‌ها سفید چاپ شد تا بچه‌ها از آن به‌عنوان دفتر مشق استفاده کنند. شاید هیچ روزی به‌اندازه آن شماره، بچه‌ها کیهان بچه‌ها را مال خودشان ندیدند. این روزها  صفحه کیهان بچه ها برای نسل جدید در فضای مجازی هم در دسترس و وارد شصت و چهارمین سال انتشار خود شده. این گزارش، نیم‌نگاهی به پرتیراژترین و نخستین نشریه ویژه کودک و نوجوان کشور است.

شماره اول نایاب شد

«بچه‌ها آیا می‌دانید چرا ما به این فکر افتادیم که برای شما یک مجله آبرومند و خوب فراهم کنیم؟» کیهان بچه‌ها با همین جمله‌های ساده که بچه‌ها بعدها متوجه شدند به آن «سرمقاله» می‌گویند 6 دی 1335 متولد شد و روی پیشخوان دکه های روزنامه فروشی نشست. تیراژ شماره اولش 5 هزار نسخه بود و از سال ششم با استقبال کودکان و نوجوانان به مرز 50 هزار نسخه رسید که در نوع خود، ثبت بالاترین رکورد تیراژ مجله در کشور بود. دو معلم و نویسنده حوزه ادبیات کودک؛ «جعفر بدیعی» صاحب‌امتیاز و «عباس یمینی شریف» مدیرمسئول، این نشریه را تدارک دیدند.

ادبیات داستانی و انتشار افسانه‌های جذاب، کمیک‌ها، داستان‌های مصور و طرح‌های جالب جلد که تصویرگرانی مانند «الکس گورگیز» نقاش ارمنی و روس‌تبار ساکن کشور ترسیم آن را بر عهده داشتند، این نشریه را برای بچه‌ها جذاب کرده بود. صفحات مجله به‌طور میانگین 35 صفحه بود. 10 سال اول سیاه‌وسفید و بعدازآن رنگی منتشر شد. مخاطبان مجله هم بین 5 تا 12 سال سن داشتند. ظاهراً شماره نخست کیهان بچه‌ها خیلی زود نایاب شد و در اقدامی کم‌سابقه، موسسه کیهان شماره اول را با همان تعداد مجدد چاپ کرد.

نسل با نسل فرق دارد

 مرور مطالب و پیشینه کیهان بچه‌ها حاکی از این است که ظاهراً قبل از پیروزی انقلاب، نشریه 8 هفته تعطیل می‌شود و نخستین انتشار بعد از تعطیلات انقلابی؛ با شماره ۱۱۲۷ در سال بیست و سوم  انتشار آن دوباره جای خود را در پیشخوان دکه‌های مطبوعاتی باز می‌کند. «بهمن پگاه راد»، نویسندهٔ ادبیات کودک و نوجوان و روزنامه‌نگار که روزگاری خواننده کیهان بچه‌ها بوده و بعدها نویسنده آن، در گفتگویی که با «ایسنا» داشته اما از تیراژی بیشتر می‌گوید: «در دوران طلایی دهه ۶۰ این تعداد شمارگان از مرز ۳۰۰ هزار نسخه فراتر رفت. استقبال به حدی بود که روز دوم انتشار، این مجله نایاب می‌شد.» نشریه‌ای که این روزها دهه نودی‌ها کمتر با آن آشنا هستند. این نویسنده دلیل این موضوع را که چرا نسل جدید مثل نسل قبل دغدغه کیهان بچه‌ها را ندارد را با مرور بخشی از گفتگوی مرحوم فردی مرور می‌کند: «الآن با گذشته متفاوت است و بچه‌های ما جور دیگری زندگی می‌کنند.»

قرار نبود بیایم اما ماندگار شدم

مدیریت کیهان بچه‌ها پس از انقلاب در سال 1358 و تجربه یک دوره انتشار 23 ساله تغییر کرد و  از سال 1358 تا 1361 به افراد دیگری سپرده شد. در دوره بدیعی کیهان بچه‌ها مصور و داستان محور بود. داستان هایی ترجمه‌شده از زبان انگلیسی، فرانسه و آلمانی با همان تصاویر که بافرهنگ و سبک زندگی کودکان ایرانی همخوانی نداشت. بااین‌حال جذابیت‌های داستانی و تصاویر، آن را خوش‌استقبال کرده بود.

زنده‌یاد امیرحسین فردی مدیرمسئول و سردبیر این نشریه اما بیش از سه دهه؛ حدود32 سال(تا زمان فوت؛ اردیبهشت 1392) سکان‌دار نشر آن بود. فردی در گفتگویی خاطره و دلیل رفتن به کیهان بچه‌ها را این‌طور مرور کرده بود: «در حوزه هنری بودم که خبر دادند: کیهان بچه‌ها در آستانه تعطیلی است و کمک کنید که این اتفاق نیفتد. مسئولیت سنگینی در حوزه داشتم. گفتم نمی‌آیم. اما کیهان بچه هابا سابقه و پرمخاطب بود. تصمیم گرفتم هفته‌ای دو روز بیایم. از شهریور 61 آمدیم تا الآن. با کیهان بچه‌ها ماندگار شدم.» دوران فردی، این نشریه پرمخاطب و پرآوازه کودکان و نوجوانان کشور مرحله جدیدی از بلوغ خود را تجربه کرد. نویسنده به تعبیر رهبری «مؤمن سخت‌کوش» با خلاقیت بلوغ این نشریه را رقم زد.

تحریریه نه! خانه نویسندگان

تحریریه کیهان بچه‌ها در طول بیش از 6 دهه کار مطبوعاتی خود شاید عناوین مختلفی به خود دیده و شنیده باشد اما «خانه نویسندگان» و «خانه امید نوقلم‌ها» شاید بیشتر با آن معنا شود. تحریریه ای که پس از انقلاب به دلیل صبر، تواضع و روی گشاده مرحوم فردی راه را برای حضور نویسندگان جوان فراهم کرد. تا قبل از آن اگر انتشار یک نامه یا داستان، آرزوی نوجوانان دست‌به‌قلم و مخاطب نشریه بود حالا گروهی قلم‌ها را رصد و خوش‌قلم‌ها و استعدادهای ادبی را حمایت می‌کردند. این تا جایی پیش رفت که کم‌کم نام بعضی خوانندگان دائمی نشریه به عالم ادبیات گره خورد. آنها به‌مرور پا به عرصه هنر، فرهنگ، نویسندگی، شاعر یا رسانه گذاشتند و صاحب سبک شدند. همان‌هایی که وقتی از آن‌ها می‌خواهی با شنیدن کلمه «سه‌شنبه» اولین چیزی که به ذهنشان می‌رسد را بگویند، می‌گویند: «کیهان بچه‌ها».

یادی از حبیب...

برای انقلاب نوپای اسلامی در دهه 60 این استعدادیابی، خدمت فرهنگی بزرگی بود و فردی که سال‌ها با کمک بچه‌های مسجد «جوادالائمه(ع)» محله جی، نشریه بچه‌های سوره و جلسه‌های مسجدی «دوشنبه‌های داستانی» را اداره می‌کرد، خوب راز و رمز این کار را بلد بود. همان جلسه‌هایی که تعدادی از بچه‌های آن بعدها شهید شدند.

همان محفل ادبی ساده‌ مسجدی که بعدها قبای بزرگ‌تری پوشید و جشنواره سال کتاب شهید «حبیب غنی پور»، خوش قلم‌ترین بچه مسجدی آن دوشنبه‌ها را در سطح کشور رقم زد. جشنواره ای که حالا یکی از مهم ترین های فرهنگی برای اهالی ادبیات است. «بهزاد بهزاد پور» کارگردان، «فرج‌الله سلحشور»، «محمدناصری» و «اصغر نقی زاده» هم چند نفر از چهره‌های بنام و برکت فرهنگی-هنری این مسجدهستند.

«سوسن طاقدیس»، «حسین فتاحی»،‌ «محمد میرکیانی»، «افسانه شعبان‌نژاد»، «محمدکاظم مزینانی»، «فرهاد حسن‌زاده» و ... هم نامشان با کیهان بچه‌ها گره‌خورده است. قوت این قلم‌ها به‌قدری بود که به تعبیر اهل فرهنگ شاید بتوان کیهان بچه‌ها را در آن مقطع، نشریه ای پر از شعر، داستان کوتاه و قصه‌های دنباله‌دار در قواره یک کتاب به شمار آورد.

وقتی فردی از کیهان بچه‌ها رفت

به‌مرور اما با تفاوت ذائقه فرهنگی جامعه،‌ افزایش یک‌باره نشریه‌ و ضمیمه های کودک و نوجوان و رفتن نویسندگانی که نخستین تجربه‌های اجتماعی جدی نوشتن و انتشار داستان را از خانه خود، کیهان بچه‌ها آغاز کرده بودند به نشریات دیگر، کیهان بچه‌ها از روزهای رونق فاصله گرفت. توان مالی تحریریه محدود بود و پیشنهاد بهتر، نویسندگان را که معاشی جز نوشتن نداشتند، ناچار به رفتن می‌کرد. ناچار، از این‌ رو که مصاحبه‌های متعددی از این نویسندگان هست که رفتن از کیهان بچه‌ها را مثل ترک خانه پدری تلخ توصیف می‌کنند. البته در این میان بودند نویسندگانی که دوست داشتند بعد از یک دوره تجربه کار گروهی و تحریریه‌ای، مستقل‌تر و در نشریه خودشان قلم بزنند.

اما به اذعان بسیاری از اهالی فرهنگ و ادبیات، با درگذشت امیرحسین فردی که حدود نیمی از عمر خود را در این مطبوعه گذرانده بود، روزهای دشوار کیهان بچه‌ها آغاز شد. شماره 2807، آخرین کیهان بچه‌های دوره زنده‌یاد فردی سه‌شنبه 12 دی 1391 با بهای 400 ریال منتشر شد.

خاطره بازی با کیهان بچه‌ها

کیهان بچه‌ها را شاید بتوان از آن دسته نوستالژی‌های مشترک چند نسل به شمار آورد. مجله‌ای که در قطع وزیری چاپ شد. برای چند نسل خاطره رقم زد و هر وقت صحبت از آن به میان می‌آید، مخاطبان قدیمی‌اش که حالا احتمالاً خیلی‌هایشان پا به سن گذاشته‌اند و شاید چندتایی از آن را به یادگار نگه‌داشته باشند، خاطرات دویدن تا دکه روزنامه‌فروشی به شوق خرید نشریه و خواندن آن شب‌به‌شب بعد از تمام شدن درس‌ومشق را مرور کنند. مثل جملاتی که در ادامه می‌خوانید و نمونه‌ای از نظرات و به عبارت بهتر، خاطرات مخاطبان در واکنش به مطالبی است که درباره کیهان بچه‌ها در فضای مجازی منتشرشده است.

* سلام.59 سالمه.یادش به خیر مجله را که می‌گرفتم همان روز تمام مطالبش را می‌خواندم و تمام می‌کردم وبعدیک هفته انتظار تاشماره بعدی. فکر می‌کنم بهای آن هم 5ریال بود. هنوزهم چندتایش را دارم.

*یادش به خیر سال 1364 این مجله رو 25 ریال می‌خریدیم و یک‌راست سراغ صفحه لطیفه هاش می‌رفتیم.
*من در روزگار بچگی در سال‌های 61 به بعد این مجله بسیار دوست‌داشتنی را می‌خریدم یادش به خیر روزهای سه‌شنبه و کیهان بچه‌ها. موقع برگشتن از دبستان سعدی می‌دویدم خانه، دو تومان از مادر می‌گرفتم می‌دویدم سرِ پامنار و کیهان بچه‌ها می‌خریدم و تا برسم خانه همان‌جا تو کوچه ورق می‌زدم و همیشه عادت داشتم همراه ناهار خوردن کیهان بچه‌ها می‌خواندم چه کیفی می‌داد.

 

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری فارس


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار هنری

«بی سر و صدا» ساخته شد/ رونمایی از نخستین تصویر پیمان معادی

«بی سر و صدا» ساخته شد/ رونمایی از نخستین تصویر پیمان معادی
2023-09-25T21:28:38+03:30
فیلم سینمایی «بی سر و صدا» ساخته مجیدرضا مصطفوی با پایان فیلمبرداری به زودی وارد مراحل فنی پس از تولید می‌شود.

میزبانی تئاتر شهر و برج آزادی از چند نمایش جشنواره آیینی و سنتی

میزبانی تئاتر شهر و برج آزادی از چند نمایش جشنواره آیینی و سنتی
2023-09-25T21:28:37+03:30
مجموعه فرهنگی هنری برج آزادی و مجموعه تئاتر شهر میزبان چند نشست تخصصی، نمایش ویژه بانوان و نمایش های رادیویی شرکت کننده در بیست و یکمین جشنواره بین المللی نم...

استارت کنسرت های پاپ زده شد/ میزبانی سه خواننده از آذری‌ها

استارت کنسرت های پاپ زده شد/ میزبانی سه خواننده از آذری‌ها
2023-09-25T21:28:37+03:30
فصل تازه کنسرت های موسیقی پاپ با برگزاری سه اجرای زنده سه خواننده این ژانر موسیقایی در سه شهر آذربایجان شرقی آغاز می شود.

زنانی که فرار نکردند و شهید شدند/ مدافعانی که نترسیدند

زنانی که فرار نکردند و شهید شدند/ مدافعانی که نترسیدند
2023-09-25T21:28:37+03:30
نمایش رادیویی «فرشتگان خرمشهر» به کارگردانی صادق وفایی که درباره زنان مبارز و پرستار در زمان مقاومت خرمشهر است هفته اول مهر ۱۳۹۹ همزمان با هفته دفاع مقدس از ...

دست افشانی رادیو صبا در آستانه عید ولایت

دست افشانی رادیو صبا در آستانه عید ولایت
2023-09-25T21:28:37+03:30
رادیو صبا به مناسبت سالروز به امامت رسیدن ولی عصر (عج) ویژه برنامه «دست افشان» را راهی آنتن می کند.

تام هنکس دوباره به فضا می‌رود/ همکاری در یک نمایشگاه فضایی

تام هنکس دوباره به فضا می‌رود/ همکاری در یک نمایشگاه فضایی
2023-09-25T21:28:36+03:30
تام هنکس برای نوشتن و روایت نمایشگاه فضایی چندجانبه در لندن همکاری می‌کند.

ناگفته‌های جنگ در «آرزم» روایت می‌شود/ پرداختن به یک شبهه ۱۰۰ ساله

ناگفته‌های جنگ در «آرزم» روایت می‌شود/ پرداختن به یک شبهه ۱۰۰ ساله
2023-09-25T21:28:36+03:30
کارگردان مجموعه مستند «آرزم» بیان کرد که این مجموعه روایتی از جنگ دارد که تاکنون گفته نشده است.

سینمای رسول ملاقلی‌پور واکاوی می‌شود

سینمای رسول ملاقلی‌پور واکاوی می‌شود
2023-09-25T21:28:36+03:30
نشست تحلیل و بررسی سینمای زنده‌یاد رسول ملاقلی‌پور همزمان با هفته دفاع مقدس در موزه سینما برگزار می‌شود.

از همکاری با کیارستمی تا تجربه «سرهنگ ثریا»/ استعدادهایی که کشف شد

از همکاری با کیارستمی تا تجربه «سرهنگ ثریا»/ استعدادهایی که کشف شد
2023-09-25T21:28:36+03:30
جلیل شعبانی تهیه‌کننده سینما ضمن اشاره به خاطرات خود از سال‌ها فعالیت در انجمن سینمای جوانان از تأثیرگذاری این انجمن در کشف استعدادهای فیلمسازی در سینمای ایر...

۶۱۵ مستند ایرانی متقاضی حضور در «سینماحقیقت» شد

۶۱۵ مستند ایرانی متقاضی حضور در «سینماحقیقت» شد
2023-09-25T21:28:35+03:30
با پایان مهلت ارسال اثر برای حضور در هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت»، ۶۱۵ مستند ایرانی خواستار حضور در این دوره شد.

فراخوان صندوق اعتباری هنر برای اعضای متقاضی مسکن

فراخوان صندوق اعتباری هنر  برای اعضای متقاضی مسکن
2023-09-25T21:28:35+03:30
با هدف حمایت از تأمین مسکن هنرمندان در مرحله اول، مقدمات اختصاص مسکن در شهر پرند، برای ۵۷۰ نفر از اصحاب فرهنگ و هنر واجد شرایط دریافت مسکن که دارای فرزند هس...

گزارش آماری نمایش‌های تماشاخانه‌ ایرانشهر اعلام شد

گزارش آماری نمایش‌های تماشاخانه‌ ایرانشهر اعلام شد
2023-09-25T21:28:35+03:30
آمار فروش و تعداد تماشاگران نمایش‌هایی که در نوبت اجرایی مرداد و شهریور ماه ۱۴۰۲ در سالن‌های تماشاخانه‌ ایرانشهر روی صحنه رفتند، اعلام شد.

شایعه بازسازی «راننده تاکسی» برای تبلیغ تاکسی آنلاین رد شد

شایعه بازسازی «راننده تاکسی» برای تبلیغ تاکسی آنلاین رد شد
2023-09-25T21:28:35+03:30
رابرت دنیرو و «اوبر» خبرهای منتشر شده درباره ایفای نقش «راننده تاکسی» توسط این بازیگر برای تبلیغات تلویزیونی بریتانیا را تکذیب کردند.

میزبانی جشنواره «مروارید جاده ابریشم» از سینمای ایران

میزبانی جشنواره «مروارید جاده ابریشم» از سینمای ایران
2023-09-25T21:28:34+03:30
بخش روزهای سینمای ایران در جشنواره بین‌المللی «مروارید جاده ابریشم» تاشکند برگزار می‌شود.

صدای رضا کیانیان «کمدی گمنام» را روایت می‌کند

صدای رضا کیانیان «کمدی گمنام» را روایت می‌کند
2023-09-25T21:28:34+03:30
رضا کیانیان به عنوان صداپیشه به نمایش «کمدی گمنام» به کارگردانی علی اصغری پیوست.

قدردانی از یک عمر فعالیت هنری بهزاد فراهانی در مراسم حافظ

قدردانی از یک عمر فعالیت هنری بهزاد فراهانی در مراسم حافظ
2023-09-25T21:28:34+03:30
در بیست و دومین دوره مراسم سینمایی و تلویزیونی دنیای تصویر (تندیس حافظ) جایزه یک عمر فعالیت هنری به بهزاد فراهانی اهدا و از او قدردانی می‌شود.

مستند «استوار ساقی» ساخته شد/ قصه زندان‌بان مشهور زندان قزل‌قلعه

مستند «استوار ساقی» ساخته شد/ قصه زندان‌بان مشهور زندان قزل‌قلعه
2023-09-25T21:28:34+03:30
مستند «استوار ساقی» درباره زندان‌بان مشهور زندان قزل‌قلعه به کارگردانی میلاد محمدی در مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی ساخته می‌شود.

بررسی تاثیر سینمای ژاپن بر موج نو سینمای ایران در جایزه عکس ۵

بررسی تاثیر سینمای ژاپن بر موج نو سینمای ایران در جایزه عکس ۵
2023-09-25T21:28:33+03:30
جشنواره بین المللی جایزه عکس ۵ نشست‌های تخصصی با موضوع سینما را از سوم تا نهم مهر با حضور جمعی از منتقدان و پژوهشگران حوزه سینما در خانه هنرمندان برگزار می‌کند.

«بچه زرنگ» به سینماها می‌آید/ رازهای جنگل اسرارآمیز

«بچه زرنگ» به سینماها می‌آید/ رازهای جنگل اسرارآمیز
2023-09-25T21:28:33+03:30
انیمیشن سینمایی «بچه زرنگ» به تهیه کنندگی حامد جعفری از چهارشنبه این هفته پنجم مهر ماه اکران خود را در سراسر کشور آغاز می‌کند.

معرفی راه‌یافتگان بخش عکس سومین دوره جشنواره «مادر»

معرفی راه‌یافتگان بخش عکس سومین دوره جشنواره «مادر»
2023-09-25T21:28:33+03:30
آثار راه یافته به بخش عکس سومین جشنواره ملی فیلم و عکس «مادر» معرفی شدند.

پوستر «هتل» رونمایی شد/ «کی بهشت رو ول می‌کنه بره جهنم!؟»

پوستر «هتل» رونمایی شد/ «کی بهشت رو ول می‌کنه بره جهنم!؟»
2023-09-25T21:28:33+03:30
در آستانه اکران عمومی کمدی سینمایی «هتل» تازه‌ترین ساخته مسعود اطیابی، پوستر رسمی این فیلم منتشر شد.

بازگشت به تئاتر با «بنگاه تئاترال»/ در تدارک اجرایی ۲ نفره

بازگشت به تئاتر با «بنگاه تئاترال»/ در تدارک اجرایی ۲ نفره
2023-09-25T21:28:32+03:30
محمدهادی عطایی با اشاره به فعالیت های جدیدش در مقام بازیگر و کارگردان از حضور در نمایش «بنگاه تئاترال» به کارگردانی هادی مرزبان از ۹ مهر ماه خبر داد.

فصل اول «ایلستان» تولید شد/ نگاهی به زندگی عشایر ایران

فصل اول «ایلستان» تولید شد/ نگاهی به زندگی عشایر ایران
2023-09-25T21:28:32+03:30
پوستر مجموعه مستند «ایلستان» همزمان با اتمام تولید فصل اول رونمایی شد.

«هایپاور» را با «منصور» مقایسه نکنید!/ انهدام ۸۷ هواپیما در ۲۰ روز

«هایپاور» را با «منصور» مقایسه نکنید!/ انهدام ۸۷ هواپیما در ۲۰ روز
2023-09-25T21:28:32+03:30
تهیه‌کننده فیلم سینمایی «هایپاور» که همزمان با هفته دفاع مقدس در گروه «هنروتجربه» روی پرده رفته است، به انتقادات نسبت به کیفیت این فیلم پاسخ داد.

کنداکتور شبکه امید دفاع مقدسی شد/ پخش «مرحمت» و «صیاد دل‌ها»

کنداکتور شبکه امید دفاع مقدسی شد/ پخش «مرحمت» و «صیاد دل‌ها»
2023-09-25T21:28:31+03:30
مدیر شبکه امید و کودک درباره تغییر کنداکتور این شبکه‌ها در هفته دفاع مقدس توضیحاتی ارائه داد.

انجمن اعتصابی نویسندگان هالیوود با تهیه کنندگان به توافق رسید

انجمن اعتصابی نویسندگان هالیوود با تهیه کنندگان به توافق رسید
2023-09-25T21:28:31+03:30
قرارداد تاریخی برای پایان دادن به اعتصاب ۱۴۶ روزه نویسندگان به دست آمد.

صلاح نمی‌دانم درباره بودجه صحبت کنم/ حضور شکنر و کارلسن در جشنواره

صلاح نمی‌دانم درباره بودجه صحبت کنم/ حضور شکنر و کارلسن در جشنواره
2023-09-25T21:28:31+03:30
نشست خبری بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی صبح سوم مهر در مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

جزییات جشنواره موسیقی صدا و سیما اعلام شد/ پیش‌تولید سریال‌های جدید

جزییات جشنواره موسیقی صدا و سیما اعلام شد/ پیش‌تولید سریال‌های جدید
2023-09-25T21:28:31+03:30
جزییات «جشنواره موسیقی سنتی صدا و سیما» که قرار است ۸ تا ۱۱ مهر در کردستان برگزار شود امروز ۳ مهر طی نشستی تشریح شد.

کدام هنرمندان تسهیلات رایگان بیمه تکمیلی را دریافت می‌کنند؟

کدام هنرمندان تسهیلات رایگان بیمه تکمیلی را دریافت می‌کنند؟
2023-09-13T13:50:12+03:30
مدیرعامل صندوق اعتباری هنر از ارائه تسهیلات رایگان برای اعضای بالای ۶۰ سال دارای مدرک درجه یک هنری این مجموعه تحت پوشش فعالیت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ...

بنیاد ملی کتاب درو بریمور را کنار گذاشت/حمایت از اعتصاب نویسندگان

بنیاد ملی کتاب درو بریمور را کنار گذاشت/حمایت از اعتصاب نویسندگان
2023-09-13T13:50:12+03:30
بنیاد جایزه ملی کتاب، دعوت از درو بریمور برای میزبانی مراسم اهدای جوایز سالانه این بنیاد را پس گرفت.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)