میرنیوز

«ایساتیس» نمادی از ایران است/ شاعرانگی در مستندسازی

«ایساتیس» نمادی از ایران است/ شاعرانگی در مستندسازی 2021-02-05T14:09:49+03:30

به گزارش خبرنگار مهر، در نود و نهمین برنامه «هفت» و در بخش بررسی فیلم‌های حاضر در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر، شب گذشته ۱۶ بهمن ماه فیلم مستند «ایساتیس» به نویسندگی و کارگردانی علیرضا دهقان مورد بررسی قرار گرفت.

رامتین شهبازی منتقد و مدرس سینما با اشاره به برخی ویژگی‌های شاعرانگی در فیلم‌ها، توضیح داد: در فیلم‌هایی که به آنها شاعرانه اطلاق می‌شود، نوع فرم فیلم به لحاظ بصری از یک طرف و از سویی دیگر، کلام در فیلم که به عنوان گفتار متن می‌شنویم، شاعرانگی را متبادر می‌کند و همیشه سوء تفاهمی در این زمینه پیش می‌آید. این سوء تفاهم به این معنی است که برای لقب شاعرانه دادن به یک فیلم، معمولاً باید شاهد تصاویری زیبایی باشیم که عمدتاً یک شعر هم در پس زمینه است؛ باید تاکید کنم این تلقی ساده، خام‌دستانه و دم دستی در سینمای مستند شاعرانه است که البته نمونه‌هایی هم دارد. اما نکته‌ای که فیلم مستند «ایساتیس» دارد و برای من از باب شاعرانگی جذاب است، رسیدن به یک فرم شاعرانه است.

وی خطاب به کارگردان «ایساتیس» گفت: شما با تصاویری از طبیعت اطراف یزد، آرام آرام به خود یزد می‌رسید و به نظر می‌رسد از کل به جزء رسیده‌اید که این موضوع خیلی حساب‌شده و بحث استراتژی روایت فیلم به لحاظ بصری است. همچنین در بحث کلام که یکی از ویژگی‌های مهم این فیلم است، چهار عنصر باد، آب، خاک و آتش با همراهی نصرالله مدقالچی، ابوالحسن تهامی‌نژاد، زهره شکوفنده و مریم شیرزاد چهار گوینده برجسته که از بهترین‌ها هستند، نمود خوبی پیدا کرده است.

این منتقد سینما با تاکید بر اینکه دیالکتیک بین کلام و تصویر در «ایساتیس»، آن را شاعرانه می‌کند، اظهار کرد: نکته مهم بعدی دیالکتیکی است که در این فیلم وجود دارد؛ این دیالکتیکی که بین اینها در کلام وجود دارد، روی تصویر تاثیر می‌گذارد که به نظر من شاعرانگی فیلم در اینجا اتفاق می‌افتد. فیلم با تک‌گویی گوینده‌ها شروع می‌شود یعنی هر کدام از این عناصر یک مقدمه یا پرولوگ دارند که به نظر می‌رسد در دقایق اولیه فیلم تمام شده است اما هر کدام از این عناصر، با توجه به جدایی از طبیعت و نسبت انسان با طبیعت، مساله بعدی فیلم می‌شود و همین‌جاست که دوباره عناصر با گوینده‌ها وارد می‌شوند و با ریتم‌های کوتاه‌تر باهم صحبت می‌کنند.

محمدحسین لطیفی مجری برنامه «هفت» نیز درباره این نکته که رامتین شهبازی مطرح کرد، گفت: وقتی یک آهنگساز قصد ساخت یک موسیقی دارد، در ابتدا یک ملودی را در ذهنش پرورش می‌دهد و بعد برای آن نت می‌نویسد اما بخشی در ساخت موسیقی است که «تنظیم» نام دارد. در واقع چیزی که رامتین شهبازی گفت تنظیم کاملاً آگاهانه کارگردان است که بخشی از آن به تعامل با تدوینگر نیز بر می‌گردد تا به تنظیمی زیبا برسد و من مطمئنم که شما در جریان تدوین کار، بارها این تصاویر را جابه‌جا کردید و با آزمون و خطا به فیلم الان رسیدید.

در ادامه، علیرضا دهقان درباره ساخت فیلم مستند «ایساتیس» و سختی‌های آن از تعدد لوکیشن‌ها گرفته تا ثبت فصل‌های مختلف در یزد کویری توضیحاتی ارائه کرد.

وی در پاسخ به محمدحسین لطیفی درباره چرایی ساخت این فیلم مستند و حسش نسبت به ساخت این مستند درباره یزد، گفت: از آنجایی که فیلمسازان دوست دارند کاری در مورد زادگاه‌شان برای ادای دین انجام دهند، دوست داشتم این کار را بسازم. جدای از اینکه چند فیلمی که ساختم در لوکیشن یزد اتفاق افتاده اما از آنجایی که تدریس مستند می‌کنم، علاقه داشتم بعد از مدت‌ها کاری شاعرانه انجام دهم و آن را تجربه کنم. احساس می‌کردم سال‌هاست چنین کاری در سینمای ایران اتفاق نیفتاده است و فیلمسازان بیشتر به سراغ مستندهای اجتماعی می‌روند.

لطیفی در ادامه درباره اشل جهانی این فیلم گفت: من احساس می‌کنم فیلمساز می‌تواند این اثر را به نفع کشور خودمان و شهر یزد در اشل جهانی عرضه کند و مطمئنم که قابل دیدن برای مخاطب جهانی است؛ به این دلیل که جدی کار شده و زحمت فراوانی برای ساختش کشیده شده است. حساسیت بسیار زیاد در کار و قاب‌های بسیار خوبی در فیلم دیده می‌شود که هر کدام جای صحبت دارد.

شهبازی نیز در این مورد به جنس روایتی که فیلمساز برای بیان استفاده کرده، اشاره کرد و توضیح داد: جنس روایت علیرضا دهقان در فیلمش، «جاندار انگاری» است؛ چهار عنصری که جاندار انسانی نیستند اما با جاندار انگاری آنها می‌توانیم به زبانی جهانی دست پیدا کنیم که این موضوع اتفاقاً در سینمای جهان زیاد اتفاق افتاده است. شاعرانگی‌های مختلف در شکل‌های متعدد در سینمای جهان دیده‌ایم اما نکته‌ای که وجود دارد این است که «ایساتیس» می‌تواند یک مستند شهری باشد با ویژگی‌های خاص خودش. کاری که این مستند برای مخاطب می‌کند این است که از مکانی که ممکن است یک فیلم برایش ترسیم کند، فراتر می‌رود. وقتی مکان را نشان می‌دهیم ممکن است بومی و محلی شویم ولی وقتی فضاسازی صورت می‌گیرد، ذهن رها و تخیل ایجاد می‌شود چراکه تخیل در فضاسازی اتفاق می‌افتد یا بهتر اتفاق می‌افتد.

وی با تاکید بر اینکه فیلم «ایساتیس» این تخیل را در خود دارد، گفت: وقتی «باد» با مخاطب از بادگیرها صحبت می‌کند، دوربین با این کلام با صدای نصرالله مدقالچی همراه می‌شود و به سمت بادگیر می‌رود و داخل می‌شود. در عین حال که «کلام» فاخر و کارکردی است ولی اگر مخاطب خارجی نیز این فیلم را ببیند درگیر کلام نمی‌شود، بلکه تصویر هم کار خودش را می‌کند. اشاره شد که قاب‌های خوبی را در فیلم می‌بینیم؛ این قاب‌ها عموماً در یک سوم ابتدایی فیلم قاب‌های باز هستند ولی بدون اینکه استراتژی حرکت دوربین تغییر کند، در دو سوم بعدی که به شهر می‌آید و قاب‌ها را می‌بینیم اما جزییات در تصویر وجود دارد.

به گفته شهبازی، «ایساتیس» فیلم شلخته‌ای نیست و روی قاب به قابش کار شده و لوکیشن‌های بسیاری دارد که در فیلم دیده نمی‌شوند و اگر علیرضا دهقان به آنها اشاره نمی‌کرد، اصلاً نمی‌دانستم. «ایساتیس» می‌تواند یک فیلم آموزشی برای سینمای مستند نیز باشد تا فیلمسازان جوان فکر نکنند ساختن مستند آسان است و فقط نیاز به دوربین دست گرفتن دارند.

وی در ادامه بحث بیان کرد: در ابتدای فیلم به نظر می‌رسد عناصر، روایت‌های جداگانه دارند اما بعد از یک سوم ابتدایی فیلم، در هم تنیده می‌شوند و حتی به هم ارجاع می‌کنند. نکته بعدی این است که وقتی آیین‌های مذهبی توسط این عناصر چهارگانه روایت می‌شوند خود عناصر نیز درون این آیین‌ها هستند و این به نظر من، انتخاب هوشمندانه‌ای است.

شهبازی تاکید کرد: درهم تنیدگی عناصر همان شاعرانگی است که نوعی ارجاع به خود زبان و موضوع است.

این مدرس سینما در پایان بحث گفت: نکته بعدی این است که فیلم سعی نمی‌کند همچون دیگر فیلم‌های مستند، در روایت اطلاعات بدهد و این موضوع، برای علیرضا دهقان و همچنین سینمای مستند ایران، تجربه خوبی است. این در حالی است که در سینمای مستند ایران، فیلم‌های شلخته زیاد می‌بینیم که آن را به گردن موقعیت و زمان و هزینه‌ها می‌اندازیم.

دهقان در پایان این بخش برنامه «هفت» گفت: مفهوم «ایران» در گسترده یک جغرافیا، یک محدوده زبانی و ادیان نمی‌گنجد. من ایران را متشکل از خرده فرهنگ‌ها، زبان‌ها، آیین‌ها، ادیان، معماری، میراث ملموس و ناملموس و مجموعه‌ای از این قبیل می‌دانم که من سعی کردم این اجزا را در «ایساتیس» که نمادی از ایران باشد، بیاورم و سعی کنم در اشلی کوچک از ایران تعریف کنم و نمی‌دانم در این مسیر موفق بودم یا خیر.

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار هنری

«صدای طبیعت» در بهارک شنیده می‌شود 

«صدای طبیعت» در بهارک شنیده می‌شود 
2024-11-21T21:07:15+03:30
نمایشگاه نقاشی‌های محمدرضا مهری با عنوان «صدای طبیعت» در نگارخانه بهارک افتتاح می‌شود.

نمایش نقاشی کمتر دیده شده رنه مگریت در یک نشست هم‌اندیشی

نمایش نقاشی کمتر دیده شده رنه مگریت در یک نشست هم‌اندیشی
2024-11-21T20:53:56+03:30
دوازدهمین هم‌اندیشی «یک اثر یک نشست» ۵ آذر با نمایش «راه آسمان» اثری از رنه مگریت در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار می‌شود.

«چشم در چشم» تا پایان آذر تمدید شد

«چشم در چشم» تا پایان آذر تمدید شد
2024-11-21T20:40:35+03:30
نادره رضایی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نمایشگاه «چشم در چشم» موزه هنرهای معاصر را تا پایان آذر تمدید کرد.

«قنلدرخونه» روایتی از تلفیق واقعیت با آیین‌های مردم بوشهر

«قنلدرخونه» روایتی از تلفیق واقعیت با آیین‌های مردم بوشهر
2024-11-21T15:20:35+03:30
فیلم‌تئاتر «قلندرخونه» به نویسندگی و کارگردانی ایرج صغیری در سینماتک خانه هنرمندان ایران نمایش داده شد و مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

«کارگردان» به تئاتر شهر رسید

«کارگردان» به تئاتر شهر رسید
2024-11-21T14:53:55+03:30
پیش‌فروش بلیت‌ روزهای نخست نمایش «کارگردان» کاری از محمدرضا آگاه برای اجرا در مجموعه تئاتر شهر، آغاز شد.

نمایشی از پوسترهای سینمایی در «سینما در حضور دیگران»

نمایشی از پوسترهای سینمایی در «سینما در حضور دیگران»
2024-11-21T14:07:16+03:30
«سینما در حضور دیگران» عنوان نمایشگاهی است که از دوم آذر برپا می‌شود.

جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ به وایولا دیویس اهدا می‌شود

جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ به وایولا دیویس اهدا می‌شود
2024-11-21T14:07:16+03:30
وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را دریافت می‌کند.

«نیکسن» با هیچ کاری نکردن و کاری کردن آمد

«نیکسن» با هیچ کاری نکردن و کاری کردن آمد
2024-11-21T12:07:16+03:30
نمایشگاه نقاشی «نیکسن» با آثاری از هانی نجم جمعه دوم آذر در گالری استخر افتتاح می‌شود.

«من‌کشی» صاحب پوستر شد

«من‌کشی» صاحب پوستر شد
2024-11-21T11:13:57+03:30
پوستر نمایش «من‌کشی» به کارگردانی متشرک مریم رادپور و سلیم ثنایی که از ۶ آذر در عمارت نوفل‌لوشاتو روی صحنه می‌رود، منتشر شد.

موزه موسیقی میزبان نمایشگاه نقاشی می‌شود

موزه موسیقی میزبان نمایشگاه نقاشی می‌شود
2024-11-21T11:13:56+03:30
نمایشگاه گروهی آیتای خرمی‌نژاد و گروهی از شاگردانش، پنجشنبه اول آذر در موزه موسیقی افتتاح می‌شود.

طرح جدید دیوارنگاره میدان فلسطین و یک شیطان بزرگ

طرح جدید دیوارنگاره میدان فلسطین و یک شیطان بزرگ
2024-11-21T11:13:56+03:30
طرح جدید دیوارنگاره میدان فلسطین به شعاری علیه آمریکا اختصاص پیدا کرده است.

اعلام جزئیات دیدار معاون هنری وزیر ارشاد با چند انجمن هنری

اعلام جزئیات دیدار معاون هنری وزیر ارشاد با چند انجمن هنری
2024-11-21T11:00:36+03:30
معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار با مدیران انجمن‌های هنری خانه هنرمندان ایران بر ضرورت پیگیری تغییر وضعیت صنفی این انجمن‌ها در بسترهای حقوق...

رابرت پتینسون یک بار دیگر با کریستوفر نولان همراه می‌شود

رابرت پتینسون یک بار دیگر با کریستوفر نولان همراه می‌شود
2024-11-21T10:47:16+03:30
رابرت پتینسون به فیلم بعدی کریستوفر نولان پیوست.

قطعی برق اجرای «کاتیوشا» را لغو نکرد

قطعی برق اجرای «کاتیوشا» را لغو نکرد
2024-11-21T10:20:36+03:30
نمایش «کاتیوشا» به کارگردانی فرشاد ارج و آرش داودی که در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه است، شامگاه ۳۰ آبان و با وجود قطعی برق به کار خود ادامه داد.

فصل جدید «عصر خانواده» شبکه دو فرا رسید

فصل جدید «عصر خانواده» شبکه دو فرا رسید
2024-11-21T10:20:36+03:30
برنامه «عصر خانواده» به میزبانی محیا اسناوندی از روز سوم آذر روانه آنتن شبکه دو سیما می‌شود.

مردم برای استاد دوست‌داشتنی سنگ تمام گذاشتند/ آغاز پرواز سیمرغ

مردم برای استاد دوست‌داشتنی سنگ تمام گذاشتند/ آغاز پرواز سیمرغ
2024-11-21T09:53:56+03:30
اولین اجرای زنده پروژه «منظومه سیمرغ-قاف» به آهنگسازی فرهاد فخرالدینی در حالی پیش روی مخاطبان قرار گرفت که این هنرمند ۸۷ ساله بعد از مدت‌ها چوب رهبری ارکستر ...

چالش‌های بازی در نقش یک «پشه» هدایتگر!/ لزوم توجه به تئاتر کودک و نوجوان

چالش‌های بازی در نقش یک «پشه» هدایتگر!/ لزوم توجه به تئاتر کودک و نوجوان
2024-11-21T08:20:36+03:30
الهه اصغری بازیگر نمایش «هوش پشه‌ای» از تجربه بازی در نقش یک حشره و لزوم توجه به تئاتر کودک و نوجوان گفت.

چالش‌های بازی در نقش یک «پشه» هدایتگر!

چالش‌های بازی در نقش یک «پشه» هدایتگر!
2024-11-21T08:07:16+03:30
الهه اصغری بازیگر نمایش «هوش پشه‌ای» از تجربه بازی در نقش یک حشره و لزوم توجه به تئاتر کودک و نوجوان گفت.

«باغ کیانوش» ۵ میلیاردی شد

«باغ کیانوش» ۵ میلیاردی شد
2024-11-21T07:27:18+03:30
اثر نوجوانانه «باغ کیانوش» به کارگردانی رضا کشاورزحداد پس از ۲۰ روز از آغاز اکران بیش از ۵ میلیارد از فروش سینماها را از آن خود کرد.

از موسساتی که خانواده اجاره می‌دهند چه می‌دانید؟

از موسساتی که خانواده اجاره می‌دهند چه می‌دانید؟
2024-11-21T07:27:17+03:30
ضحی کریمی کارگردان مستند «کودوکشی» با اشاره به مضمون این اثر از فراگیر شدن مسئله تنهایی در جهان و راه حل‌های مواجهه با آن گفت.

محمد شهبازی سلطانی سرپرست تامین و پخش شبکه تماشا شد

محمد شهبازی سلطانی سرپرست تامین و پخش شبکه تماشا شد
2024-11-20T17:27:16+03:30
محمد شهبازی سلطانی به سمت سرپرست مدیریت تامین و پخش کانال تماشا منصوب شد.

شهاب‌الدین شکیبا مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری شد

شهاب‌الدین شکیبا مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری شد
2024-11-20T17:27:16+03:30
با حکم رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی، سید شهاب‌الدین شکیبا به عنوان مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری منصوب شد. 

شهاب شکیبا مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری شد

شهاب شکیبا مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری شد
2024-11-20T17:13:57+03:30
با حکم رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی، سید شهاب‌الدین شکیبا به عنوان مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری منصوب شد. 

موزه گرافیک ایران از ناشناس‌ها «نشان» می‌گیرد

موزه گرافیک ایران از ناشناس‌ها «نشان» می‌گیرد
2024-11-20T16:47:17+03:30
موزه گرافیک ایران در نمایشگاه «نشان» به بررسی پژوهشی و تاریخی نشانه‌های مطبوعات دوره قاجار می‌پردازد.

پوستر مستند «پروانه» در آستانه پخش رونمایی شد

پوستر مستند «پروانه» در آستانه پخش رونمایی شد
2024-11-20T16:47:16+03:30
هم‌زمان با اولین سالگرد درگذشت زنده‌یاد پروانه معصومی و با نزدیک شدن به زمان پخش مستند «پروانه» از پوستر آن رونمایی شد.

«زندگی در تئاتر» به خانه هنر دیوار رسید

«زندگی در تئاتر» به خانه هنر دیوار رسید
2024-11-20T16:33:56+03:30
نمایش «زندگی در تئاتر» به کارگردانی احسان حسینخانی از امروز ۳۰ آبان در خانه هنر دیوار روی صحنه می‌رود.

رونمایی از پوستر «با خشم به گذشته نگاه کن» در آستانه اجرا

رونمایی از پوستر «با خشم به گذشته نگاه کن» در آستانه اجرا
2024-11-20T16:33:56+03:30
در آستانه آغاز نمایش «با خشم به گذشته نگاه کن» به کارگردانی فضل‌اله عمرانی از پوستر این اثر نمایشی با طراحی مریم برادران رونمایی شد.

«خانواده خلج» یک مشت نمونه خروار است

«خانواده خلج» یک مشت نمونه خروار است
2024-11-20T16:20:37+03:30
آیین رونمایی و اکران فیلم مستند «خانواده خلج» به کارگردانی مریم الهامیان و مصطفی حاجی قاسمی در گروه سینمایی «هنروتجربه» برگزار شد.

«سایه سرو» به انگلیس می‌رود

«سایه سرو» به انگلیس می‌رود
2024-11-20T15:53:56+03:30
 انیمیشن «سایه سرو» به کارگردانی حسین ملایمی و شیرین سوهانی به جشنواره بین‌المللی «نورویچ» انگلستان راه یافت.

کدام آثار سینمایی نامزد تندیس حافظ شدند؟

کدام آثار سینمایی نامزد تندیس حافظ شدند؟
2024-11-20T15:40:38+03:30
نامزدهای بخش سینمایی بیست و سومین رویداد سینمایی و تلویزیونی دنیای تصویر (تندیس حافظ) اعلام شد.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)