میرنیوز
به گزارش خبرنگار موسیقی خبرگزاری فارس، شب ابراهیم قنبریمهر با حضور هنرمندان و علاقمندان به این هنرمند برجسته ساز ساز، ۱۷ دی در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.
این مراسم به همت مجله فرهنگی هنری بخارا و بنیاد آفرینشهای هنری نیاوران، با حضور دوستداران قنبری مهر و با سخنرانی فرهاد فخرالدینی، مرجان قنبری مهر، یدا... کابلی، هوشنگ امیراردلان، حسین بهروزینیا و سیدعباس سجادی برگزار شد.
سیدعباس سجادی، مدیرعامل بنیاد آفرینشهای هنری نیاوران در ابتدای این مراسم گفت: شب قنبریمهر شب مهر، شب عشق و شب پاکدستی است. قنبری مهر همواره با عشق و ارادت از استاد خود ابوالحسن صبا یاد میکند و هنوز هم با وجود استادی خود را قطره کوچکی در دریای هنر میداند و این رمز قنبریمهر شدن است. برای برنامه دستان و دیگر برنامهها حدود ۲۰ ساعت با ابراهیم قنبریمهر تصویر دارم، در قسمتی از این فیلمها قنبریمهر نقل میکند که استادش صبای بزرگ به او گفت : تو روزی بر جایگاه بلندی میایستی. حواست باشد که آن روز، روز سقوط توست. کسی که متوجه این نکته باشد هرگز سقوط نمیکند. قنبریمهر در آن جایگاه ایستاد ولی سقوط نکرد. میگویند اوج فواره سقوط است، اما قنبریمهر فواره نیست آبشار است، همچنان تکثیر میشود. سجادی در ادامه گفت: سازسازی به گفته قنبری مهر عشق است. هر سازی ویژگیهای وجودی سازنده را در خود دارد. قنبریمهر قالب ارائه کرده است، بسیاری از افراد ساز میسازند اما چرا آن ساز به آن صورتی که باید ارائه نمیشود. به این دلیل که هر سازی عطر وجودی خود را از سازندهاش میگیرد. یک نفر میشود استاد قنبری مهر.
سجادی سپس با این بیت ادامه داد:
خشک سیمی، خشک چوبی خشک پوست
از کجا میآید این آوای دوست
ما باید دنبال این آوای دوست بگردیم و در وجود هنرمندان جستجو کنیم.
سجادی در ادامه گفت: یکی دیگر ازخصوصیات بزرگمرد موسیقی ایران علاوه بر ساخت ساز ابداع و بعضا ابتکاراتی که در سازسازی ایجاد کردند تربیت شاگردان خوب است. یکی از شاگردان او استاد بیاض امیرعطایی است که اخلاق و منشش انسان را شرمنده میکند. باید خاکساری را از استاد آموخت. استاد در دل همه ما مهر کاشته است
با اجازه سعدی این بیت را تغییر دادم تا به استاد قنبریمهر تقدیم کنم:
سعدی به روزگاران مهری نشسته بر دل
بیرون نمیتوان کرد حتی به روزگاران
سجادی در پایان سخنان خود از همسر فداکار قنبریمهر قدردانی کرد که با حضورش این هنرمند را به این جایگاه رساند. وی همچنین از طرف بنیاد آفرینشهای هنری نیاوران لوح یادبودی را به قنبریمهر اهدا کرد.
مرجان قنبریمهر، فرزند ابراهیم قنبریمهر در ادامه مراسم طی سخنانی با ذکر این مطلب که واقعا نمیتوانم درباره پدرم صحبت کنم، گرچه همواره شاهد رنجها و سرمستیهای پدرم بودم اظهار داشت. پدرم آنقدر مقاوم و عاشق بود که توانست همه سدها را بشکند و در فرهنگ سازسازی ایران نقش عظیمی را ایفا کند و پایگاهی را برای آیندگان بسازد. معتقدم پدرم نابغه است و بسیاری بر این امر اذعان دارند. قنبریمهر بسیاری از سازهای ایرانی را یا تکمیل کرده و یا تغییر داده و اشکالات آنها را برطرف کرده است. سازهای زهی کلاسیک ساخته، هارپ ساخته است.
وی افزود : پدر حدود ۵۰ سال پیش قیچک سیستان و بلوچستان را آورد و تبدیل به قیچک شهری کرد. امروز ۴۰، ۵۰ سال است که قیچک در ارکسترها استفاده میشود. این ساز امروز دیگر ساز مهجوری نیست. البته هنرمندان هم میبایست این سازها را میپذیرفتند. اما با گذشت زمان اگر چیزی واقعی و درست باشد حتما سربلند بیرون میآید.
مرجان قنبریمهر در ادامه گفت: تا قبل از قنبریمهر بربطی وجود نداشت، فقط عود بود. او با تحقیقات خود دریافته بود که عود تغییر یافته بربط است. وی در حجاریها و مینیاتورها ارتباط اندازه بربط را با بدن انسان پیدا کرد و بربط را به اندازه واقعی خود رساند.
وی نیز در پایان سخنان خود از مادر خود به دلیل ۷۰ سال همراهی با استاد قدردانی کرد.
فرهاد فخرالدینی به عنوان دیگر سخنران در شب استا ابراهیم قنبریمهر گفت: نخستین بار وصف قنبریمهر را از استاد مشترکمان ابوالحسن صبا شنیدم. دستان استاد صبا معمولاً لاک الکلی و رنگی بود. یک روز از او پرسیدم دستهای شما چرا رنگی است؟ نگاه نافذی کرد و گفت من ساز هم میسازم. ویولن هم میسازم. ولی شاگردی دارم که آینده بسیار درخشانی دارد. صبا از این شاگرد اسم نبرد بعداً فهمیدم منظور او قنبریمهر است.
فخرالدینی ادامه داد: روزی به همراه دوستانم به منزل استاد قنبریمهر رفتیم. سال ۱۳۳۹، دو سه سال پس از فوت استاد صبا. در حال کار بود. این خاطره را برایش تعریف کردم بسیار به وجد آمد. قنبریمهر به تازگی از فرانسه که سفری بسیار موفق بود بازگشته بود. در این سفر نوازنده شهیر روس داویدو اویستراخ ویولن ساخت قنبریمهر را دیده بود و برای او بسیار جالب بود که یک ایرانی چنین سازی ساخته است. این نوازنده مطلبی را برای قنبریمهر نوشت. همان روز آقای قنبریمهر نامه را به من داد تا ترجمه شود که در مجله موزیک آن زمان چاپ شد. در آن نامه اویستراخ بزرگ قنبریمهر را استاد جوان با ذوق خطاب کرده و به او در خصوص ادراک درستش از ویولن تبریک گفته و برای او آرزوی موفقیت کرده است.
فخرالدینی افزود: برای ایران افتخار بزرگی است که یک ایرانی به فرانسه برود، دوره ای ببیند سازی بسازد و مورد توجه قرار گیرد. صبا دست به هر کاری زد نتیجه قابل توجه و بزرگی پدید آمد. در زمینه ساخت ساز هم انسان بزرگی همچون استاد قنبریمهر را پرورش داد. بدون شک قنبریمهر بزرگ ترین چهره عرصه سازسازی است.
این موسیقیدان درباره قیچکهای ساخته شده توسط قنبریمهر نیز گفت: تعدادی از این قیچکها در انبار ساز هنرستان موسیقی بود. از بچهها خواستم تا با این سازها کنسرت برگزار کنیم. کنسرت پایان سال هنرستان با این سازها بسیار مورد توجه قرار گرفت.
آهنگساز موسیقی سریال امام علی قنبریمهر را انسانی بزرگ و سراسر مهر خطاب کرد و ابراز داشت : قنبریمهر علاوه بر این که استاد بزرگی در ساخت ساز است در ویولننوازی نیز چیرهدست است. حتی فیلمی را دیدم که با ویولن آواز استاد شجریان را همراهی میکند و شجریان از این کار بسیار راضی بود . او بسیار با گذشت است و همیشه بخشید. در ارکسترهای بزرگ دنیا بودجه کلانی به خرید ساز اختصاص میدهند. یک ساز خوب در ارکستر بسیار مهم است. ساز اگر خوب نباشد بهترین نوازنده هم نمیتواند ساز بزند. سازهای قنبریمهر و شاگردانش بینظیر است. هر مشکلی در هر سازی وجود داشت قنبری برطرف میکرد. در کشورهای دیگر ساز را دولت تامین میکند اما قنبریمهر بدون توجه به این مسائل عمری تلاش کرد و سازها را در اختیار نوازندگان قرار داد. ما به وجود او افتخار میکنیم.
فرهاد فخرالدینی در پایان صحبتهایش به نمایندگی از هنرمندان از شهرداری منطقه و اعضای شورای شهر خواستار تغییر نام پارک شقایق که در نزدیکی منزل قنبریمهر است به شقایق مهر شد.
یدالله کابلی هنرمند برجسته هنر خوشنویسی با ذکر این مطلب که قنبریمهر استاد بسیار بزرگی است اظهار داشت: از استاد بهروزنیا سپاسگزارم که مرا با قنبریمهر آشنا کرد . جانهای شیفتهای همچون استاد قنبریمهر موجب شدهاند تا کارهای بیبدیلی در موسیقی شکل گیرد. اگر بخواهیم به دنیای شگفتانگیز استاد قنبریمهر نگاهی بیاندازیم میبینیم که ذوق و قریحهای به صورت خداداد در وجود او نهاده شده است.
وی قنبریمهر را منشوری چند وجهی دانست که سرشار از قابلیت و فردیت هنری است و افزود: او به اجتهاد هنری رسیده چرا که وحدتی درونی دارد.
کابلی افزود : پنجههای استاد قنبریمهر با خلاقیت مجموعه عظیمی از سازها را در دست و پنجه هنرمندان تراز اول دنیا قرار داده است که باعث افتخار ما ایرانیان است. او در پژوهش درباره چوب و شناخت آن نیز بینظیر است. همچنین قنبریمهر هنرمندی با عزت طبع است. این ویژگی همه بزرگان در همه هنرها است.
کابلی سخنان خود را در وصف قنبریمهر با خواندن تک بیتی از شیخ اجل سعدی پایان برد.
صبر بسیار بیاید پدر پیر فلک را
تا دگر مادر گیتی چو تو فرزند بزاید
هوشنگ امیراردلان سخنران بعدی مراسم نیز در سخنان کوتاهی ابراز داشت : یکی از افتخارات من این است که مرحوم دایی من عزیزالله اردلان، با استاد ابوالحسن صبا همسایه و دوست بود. سخنی گهربار را همیشه از این بزرگوار نقل میکرد. از استاد صبا پرسیدند نظرتان درباره موسیقی ایرانی و غربی چیست؟ با همان نجابت و بزرگواری گفت: موسیقی غربی اقیانوس است و موسیقی ایرانی یک قطره اشک است. من در محضر استاد قنبریمهر همان قطره اشکم.
وی سپس ۷ بیت از سرودههای خود به دلیل ۷۰ سال ارادت خود به استاد قنبریمهر قرائت کرد.
حسین بهروزینیا نوازنده نام آشنای عود به عنوان آخرین سخنران گفت: در سال ۱۳۴۹ وارد هنرستان موسیقی شدم و چون سنم کم بود اساتید هنرستان تار را برای من انتخاب کردند. چند سالی تار زدم و پس از چند سال در کنسرتهای هنرستان سازی به محسن نفر که امروز نیز از نوازندگان برجسته است از طرف وزارت فرهنگ و هنر وقت هدیه شد. دیدم این ساز متفاوت است با کنجکاوی دریافتم که این ساز هنر استاد قنبریمهر است. همان روز آرزو کردم که من هم روزی نوازنده خوبی بشوم و ساز استاد را هدیه بگیرم. بعدها با عود آشنا شدم و پس از چند سال به عنوان نوازنده با گروههای حرفهای فعالیت کردم تا روزی برای این ساز مشکل پیش آمد و چون ساز بینظیری بود نمیتوانستم آن را به دست هر کسی برای تعمیر بسپارم. با پرس و جو به آقای قنبریمهر رسیدم. در گوشهای از کارگاه او چشمم به سازی افتاد شبیه عود از استاد پرسیدم این چه سازی است؟ قنبریمهر در پاسخ گفت این ساز بربط ایرانی است. پرسیدم مگر این ساز من همان بربط نیست که عربها گرفتند و دوباره با نام عود به ما دادند. قنبریمهر گفت نه اتفاقا ساز شما عود است. بربط کاسه کوچکتر و دسته بلندتری دارد. از استاد اجازه گرفتم و با آن بربط نواختم. نمیتوانستم چشم از آن ساز بردارم. در همان لحظه ساز خودم را از یاد بردم. از استاد آن ساز را خواستم اما استاد ساز را برای موزه ساخته بود. در همان روز اولین آلبومم را که با عود زده بودم اما نامش را بربط گذاشته بودم به استاد دادم. هفته بعد برای تحویل ساز به منزل قنبریمهر رفتم. استاد به من گفت سازت درست شده و این بربط هم برای شما. از خوشحالی پر در آوردم. گفت شما و من هر دو در یک مسیر گام برمیداریم. شما در احیای نوازندگی ایرانی این ساز و من در احیای ساختمان فیزیکی این ساز. آن روز خدا دنیا را به من داد. از آن روز دیگر به عود دست نزدم.
وی در پایان صحبتهایش گفت : نخستین بار صدای ساز بربط در شهر مالموی سوئد در کنسرت گروه دستان شنیده شد، که بسیار هم مورد استقبال قرار گرفت. چون با دیگر سازهای ایرانی بسیار هماهنگ بود. آن ساز دیگر پاره تن من بود. سپس با موزههای مختلف دنیا در تماس بودم تا به خواست استاد بربط ایرانی شناخته شود. سرانجام شورای موزه ساز لندن که بسیار معروف است درباره پیشنهاد من جلسه برگزار کردند و بربط را به دلیل اینکه ساخت استاد قنبریمهر بود پذیرفتند و به این ترتیب ساز در موزه لندن به نمایش درآمد.
بهروزینیا در پایان گفت: خوشبختانه امروز ساز بربط کاملا معرفی شده و جا افتاده و هم نوازندگان و هم سازندگان خوبی دارد.
اجرای قطعهای با ساز بربط توسط حسین بهروزینیا با عنوان «آفتاب نیمهشب» و نیز گرفتن عکس دسته جمعی حضار با استاد قنبریمهر پایان بخش این مراسم بود.
پیش از اجرای بخش پایانی، استاد قنبریمهر از تمامی دست اندرکاران برگزاری این برنامه تشکر کرد و برای اساتید موسیقی ایران سلامت و بهروزی آرزو کرد.
***************************************
تمدید ثبتنام رسانهها در جشنواره بینالمللی موسیقی فجر تا ۲۱ دیماه
ثبت نام رسانهها شامل خبرگزاریها، سایتهای تخصصی موسیقی، روزنامهها، مجلات تخصصی موسیقی، رسانههای خارجی فعال در ایران، رادیو و تلویزیون و برنامههای اینترنتی برای حضور و پوشش خبری سی و پنجمین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر در سایت جشنواره به نشانی fajrmusicfestival.com تا تاریخ ۲۱ دیماه جاری تمدید شد.
آخرین مهلت تعیین شده برای ثبتنامه رسانهها در سایت جشنواره ۲۱ دیماه است و تمدید نمیشود.
شرایط ثبت در سامانه به شرح زیر است:
-ثبت کامل مشخصات خبرنگار (رابط خبری)، عکاس و تصویربردار بههمراه عکس پرسنلی و تصویر معرفینامه مدیر مسوول رسانه در سایت جشنواره الزامی است.
-رابط خبری رسانه میتواند اطلاعات خود و سایر افرادی را که در معرفینامه ذکر شده است، ثبت کند.
-هر رسانه میتواند، یک رابط خبری و ۷ عکاس (به تعداد سالنهای میزبان جشنواره) به همراه تصویربردار خود را در سایت ثبت نام کند.
-رسانههای دارای مجوز و پایگاههای خبری که به طور مستمر در زمینه موسیقی فعالیت میکنند و همچنین رسانههای اینترنتی تخصصی موسیقی دارای مجوز نیز با معرفی مدیر رسانه میتوانند در این سامانه ثبت نام کنند.
فعالیت مستمر رسانهها و خبرنگاران حوزه موسیقی از اولویتهای ستاد سی و پنجمین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر بوده و ستاد جشنواره پس از بررسی، خبرنگاران، عکاسان و تصویربرداران را برای جشنواره پذیرش خواهد کرد.
انتهای پیام/
منبع : خبرگزاری فارس
در ۲ ماه ۱۰۰ محتوای مجرمانه را حذف و اصلاح کردیم/ ۲۰ سکو مسدود شدند
برگزیدگان جشنوارههای هنری سازمان بسیج هنرمندان تهران بزرگ معرفی شدند
موافقت ۷۰ درصدی مخاطبان با قانونمندی فضای مجازی
تلاش ریچارد کلایدرمن برای برگزاری کنسرت در ایران
شهرام شکیبا مهمان امشب «یکی از ما»
تجلی موسیقی کلاسیک ایرانی در ۲ جشنواره جهانی کشور چین
نوزدهمین سالگرد مرتضی ممیز برگزار میشود
«جوکر، جنون مشترک»؛ درامی روانکاوانه از زندگی یک شورشی
در ۲ ماه ۱۰۰ محتوای مجرمانه را حذف و اصلاح کردیم!/ ۲۰ سکو مسدود شدند
پای «جامجم» به ممیزی باز شد
معاون امور هنری مشاوران خود را در جشنوارههای فجر معرفی کرد
فراخوان همایش ملی «نظریههای تاریخنگاری و هنر ایران» منتشر شد
داوود نماینده: خدا مرا دوست داشت که گوینده روایت زندگی یک شهید شدم
فارابی و دست خالی ارشاد در انتصابات
دلیل مهاجرت معکوس روحانیون دهه هفتادی!
حضور ۴۵ عکاس ایرانی در نوزدهمین نمایشگاه بینالمللی عکس چین
سریال «حکایت های کمال» به فصل سوم میرسد؟
موفقیت عکاس ایرانی در یک مسابقه بین المللی عکاسی
معرفی شورای جدید سیاستگذاری هفدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر
مستندهای کوتاه بخش بینالملل «سینماحقیقت» مشخص شدند
رونمایی از مستند «رویای فرهاد» در خانه هنرمندان ایران
چین در دومین اجلاس لیانگژو میزبان رئیس فرهنگستان هنر شد
برگزاری کارگاه آموزشی صدابرداری استودیویی در خانه موسیقی
«منظری دیگر» در لاله تماشایی میشود
تمدید کنسرت «چهارگان» از پروژه «طرز تازه» در تالار رودکی
«آذر هفت صبح»؛ ماجرای ۵ جوان که در یک تصمیم گیری زندگیشان را نابود میکنند
وعده ریچارد کلایدرمن برای کنسرت در ایران
داریوش فرهنگ: سعی کردم کارهای دمدستی انجام ندهم
اجرای پروژه موسیقایی «درنگ» در تالار رودکی تهران
جشنواره رسانهای «سما» صاحب دبیرخانه دائمی میشود