میرنیوز

اولویت سنگلج در سال آتی فعال کردن پیشکسوتان نمایش‌های ایرانی است/ضرورت ایجاد رشته‌های نمایش‌ ایرانی در دانشگاه‌ها

اولویت سنگلج در سال آتی فعال کردن پیشکسوتان نمایش‌های ایرانی است/ضرورت ایجاد رشته‌های نمایش‌ ایرانی در دانشگاه‌ها 2020-01-07T12:08:27+03:30

خبرگزاری فارس ـ گروه تئاتر : قدمت محلۀ سنگلج به دورۀ قاجاریه باز می‌گردد. این محله در شمال غرب و غرب تهران قدیم قرار می‌گرفت. در تهران امروز، سنگلج به حد فاصل پارک شهر، خیابان‌های خیام، مولوی و وحدت اسلامی اطلاق می‌شود. تماشاخانۀ سنگلج در همین محله واقع است و قدیمی‌ترین تماشاخانۀ فعال تهران است. این تئاتر در سال ۱۳۴۴ خورشیدی و به منظور اجرای نمایش‌های ایرانی تأسیس شد.

کار ساخت تماشاخانۀ سنگلج اوایل دهۀ ۱۳۴۰ در کنار باغ قدیمی ‌سنگلج که امروز آن را با نام پارک ‌شهر می‌شناسیم، آغاز شد. زمین این مجموعه به مساحت ۱۰۳۴ متر مربع، توسط یک بانوی نیک‌خواه و به منظور ساخت تئاتر به شهرداری تهران اهدا شده بود. ساخت بنا توسط آرشاویر بابائیان انجام گرفت و پس از تکمیل به وزارت فرهنگ و هنر واگذار شد. این مجموعه با نام «تالار ۲۵ شهریور» از ۱۸ مهر ماه ۱۳۴۴ همزمان با آغاز نخستین جشنوارۀ نمایش‌های ایرانی افتتاح شد و کار خود را رسماً آغاز کرد.

اجرای برنامه‌های نمایشی با استقرار گروه اول هنر ملی به سرپرستی عباس جوانمرد آغاز شد. سپس طی سال‌های بعد، شش گروه دیگر نیز در تالار ۲۵ شهریور کارهای خود را به روی صحنه بردند؛ گروه دوم هنر ملی به سرپرستی بهرام بیضایی، گروه تئاتر مردم به سرپرستی علی نصیریان، گروه تئاتر امروز به سرپرستی داود رشیدی، گروه تئاتر شهر به سرپرستی جعفر والی، گروه تئاتر میترا به سرپرستی خلیل موحد دیلمقانی و گروه تئاتر جوان به سرپرستی اسماعیل شنگله.

دهۀ ۱۳۵۰ تغییراتی در وضعیت تالار ۲۵ شهریور ایجاد کرد و نظم و رونق اولیه را از دست داد. برای اولین بار نمایشی خارجی با عنوان «بازرس» اثر نیکلای گوگول و به کارگردانی عزت‌الله انتظامی به روی صحنه رفت. بعد از انقلاب، ادارۀ این تئاتر بر عهدۀ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود و نام آن به «سنگلج» تغییر کرد. در این زمان مردم به دیگر تالارها و تماشاخانه‌های تازه‌ تأسیس تهران توجه بیشتری نشان دادند و رفته رفته تئاتر سنگلج از رونق افتاد و مکانی شد برای اجرای نمایش‌های روحوضی و سنتی تا آنجا که در سال ۱۳۸۶، تماشاخانۀ سنگلج به مدت شش ماه تعطیل شد و مورد بازسازی اساسی قرار گرفت و در ۱۶ بهمن همان سال با شکل و شمایلی جدید بازگشایی شد.

از ابتدای تأسیس تماشاخانه سنگلج، اجرای نمایش‌های ایرانی در آن باعث شد تا از این تماشاخانه به عنوان پایگاه رشد تئاتر ایرانی یاد شود. سنگلج شاهد تحولات اجتماعی، فرهنگی و سیاسی متعددی در طول عمر ۴۶ سالۀ خود بوده‌ است. طی این سال‌ها مردم بسیاری برای دیدن آثار برجسته ایرانی به سنگلج آمده و رفته‌اند، هنرمندان زیادی نیز سال‌هایی از عمر خود را بر روی صحنۀ سنگلج با مردم چهره به چهره شده‌اند که برخی هم دیگر در میان ما نیستند، اما سنگلج همچنان با خاطرۀ آنها پابرجا مانده تا مأمنی باشد برای دوستداران تئاتر ایرانی.

در حال حاضر پریسا مقتدی، بازیگر و کارگردان تئاتر ، مدیر اسبق مجموعه تئاتر شهر، مدیریت تماشاخانه سنگلج را از خرداد ماه سال 97 برعهده دارد ، پیش از او علی عابدی مدیریت این تماشاخانه را برعهده داشت.

درباره رویکردها و برنامه‌های این تماشاخانه با پریسا مقتدی به گفت‌وگو نشستیم. مقتدی نخستین زنی است که مدیریت مجموعه تئاتر شهر را برعهده داشت. وی در گذشته ریاست فرهنگسرای سرو، مدیر هنری فرهنگسرای سرو (بانو) و مسئول انجمن نمایش فرهنگسرا، مدیر هنری تالار هنر، عضو هیئت مؤسس انجمن تئاتر کودک و نوجوان خانه تئاتر، سرپرست مجموعه تئاتر شهر (از ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۰) را برعهده داشته است.

*خانم مقتدی لطفا برای سوال نخست بفرمایید که نگاه شما به تماشاخانه سنگلج چه نوع نگاهی است، آیا رویکردتان این است که این تماشاخانه را صرفا برای نمایش‌های سنتی اختصاص دهید یا اینکه دست هنرمندان را برای اجرای دیگر نوع کارها نیز باز می‌گذارید؟

-یک اتفاقی در دوره مدیریت آقای عابدی در تماشاخانه سنگلج کلید خورد، البته من هم با آن موافق بودم و به همان شیوه کار را ادامه دادم، آن هم این بود که تماشاخانه سنگلج تنها برای اجرای نمایش‌های آیینی سنتی نیست، بلکه تمام نمایش‌های ایرانی را می‌توان در این تماشاخانه اجرا کرد که یکی از گونه‌های نمایش‌های ایرانی،‌ نمایش‌های آیینی ـ سنتی است. بنابراین گستره وسیع تری از آنچه خیلی‌ها تصور می‌کنند را این تماشاخانه پوشش می‌دهد.

خوشبختانه مخاطبان تماشاخانه هم در طول این مدت با این نگاه آشنا شدند،‌ منتها چیزی که کماکان در سنگلج وجود دارد، این است که هنوز مخاطبان انتظار صرف اجراهای طنز و کمدی را از این تماشاخانه دارند و دوست دارند که این نوع کارها را ببینند، یعنی تئاتر ایرانی جدی هنوز هم در این تماشاخانه خیلی جایگاه ندارد و تماشاچی با آن ارتباط برقرار نمی‌کند.

بنابراین شاید نیاز به زمان بیشتری باشد تا تماشاچی با این فضا آشنا شود اما بهرحال ما قدم اول را در این زمینه خوب برداشتیم. جشنواره نمایش‌های آیینی ـ سنتی هم یک سال در میان در این تماشاخانه برگزار می‌شود و این خودش یک اتفاق خوب است امسال هم دوره برگزاری آن بود و بستر خوبی برای تماشاگران کارها فراهم کرد.

 

*به نظر می‌رسد که به لحاظ دانشگاهی جایگاه خوبی برای نمایش‌های ایرانی هنوز فراهم نشده است؟

بله همینطور است متأسفانه این مشکل خیلی هم جدی است، به نظر من جایگاه دانشگاهی نمیش‌های آیینی سنتی و ایرانی خیلی ضعیف است. ما در حوزه نمایش‌های عروسکی ، گرایش عروسکی در دانشگاه‌ها داریم به همین نسبت دانشجویان در انتخاب این رشته آموزش آکادمیک می‌بینند و بعد وارد فضای تجربی می‌شوند و تجربه در کنار دانششان قرار میگیرد اما هنوز این اتفاق در حوزه تئاتر کودک و گونه‌های مختلف نمایش‌های آیینی ـ سنتی در دانشگاه‌ها نیافتاده است.

همین باعث شده که پایه دانش بنیان نمایش‌های آیینی ـ سنتی رشد نکند، بعضا حتی در جاهایی ضعیف هم باشد چرا که تکیه اصلی تنها بر تجربه می‌شود و بخش آکادمیک و علمی سست است، همین به نظر من ضعفی است که به چشم میخورد. امیدوارم این نگاه از سوی جامعه دانشگاهی ایجاد شود تا هر دو سمت ماجرا همسان با هم رشد کنند. در حال حاضر بچه‌های تئاتر ایرانی در حوزه تجربه خوب هستند، کارهای خوبی هم ارائه میدهند که قابل تحسین است اما در بخش دیگر نیز می‌بایست قوی شوند.

*در حال حاضر بیشتر درخواست‌های اجرایی که برای تماشاخانه دارید از سوی چه اقشاری است ، مثلا بیشتر هنرمندان تئاتر پیشکسوت یا جوانان؟

واقعیتش این است که ما با حجم قابل توجهی از نیروهای جوان که فارغ التحصیل دانشگاه هستند ، روبرو هستیم، بعضا هم علاقه مندان این حوزه هستند که در همه سالن‌های نمایشی و سنگلج هم از این امر مبرا نیستند. خیلی از اینها بدنه جوان هنرمندان هستند که تعدادشان هم کم نیست. حوزه پیشکسوتان هم گاها فعال هستند که آنها هم در سنگلج اجرا می‌روند.

ما سعی می‌کنیم معمولا در هر فصل ترکیبی از یک پیشکسوت و یک گروه جوان را در اجراها داشته باشیم.

*الان با این وضعیت محدود شدن مخاطبان تئاتر و سینما، وضعیت سنگلج به چه صورتی است آیا این شرایط به مخاطبان سنگلج هم تأثیر گذاشته است؟

بله به طور عموم می‌توان گفت که در سنگلج هم این اتفاق افتاده است بهرحال وضعیت اقتصادی جامعه تأثیر بر دیدن تئاتر و سینمای خانواده‌ها گذاشته است. معمولا تئاتر و سینما هم فعالیت‌های گروهی هستند نه فردی، یک خانواده‌ سه ـ چهار نفره که تصمیم می‌گیرد به دیدن تئاتری برود ، هر چند بلیت تئاتر سی یا چهل هزار تومان هزینه بالایی نیست اما این خانواده به خوردن شام یا تنقلات در مسیر و کرایه ماشینشان نیز فکر می‌کنند. این تئاتر دیدن در یک پکیج دیده می‌شود که بهرحال در شرایط فعلی شاید برای خانواده‌ها دشوار باشد.

علاوه بر وضعیت اقتصادی، شرایط آب و هوا، آلودگی‌ها و مرکز شهر در تهران نیز همه بر مخاطب تئاتر و سینما اثرگذار است. سنگلج هم بی تأثیر از این وضعیت نیست با تمام این احوال من معتقد هستم تئاتری که با کیفیت باشد ارتباط خود را با تماشاچی برقرار می‌کندف در همین شرایط هم استقبال خود را دارد اما در کل این اتفاق برای تئاتر افتاده و سنگلج هم شامل حال این وضعیت شده است.

*به نظر شما به استثنای مسائل اقتصادی که به شرایط فعلی کشور باز می‌گردد، چطور می‌توان مردم را به سمت فرهنگ از سینما و تئاتر تا دیگر هنرها سوق داد و این روحیه را دو مرتبه در آنها تقویت کرد؟

به نظر من اصلا نباید این فکر کنیم که شرایط را به گذشته بازگردیم چرا که گذشته هم اتفاق خوبی در مقیاس جمعیت شهر تهران و تماشاچی‌هایی که بودند، نبوده است و اصلا رقم غیرقابل طرحی است. ما باید به افق آینده فکر کنیم.

بنابراین نگاه تصمیم گیرندگان کلان کشور در حوزه تبلیغات و کارهای فرهنگی چون تئاتر می‌بایست قدری تغییر کند مثلا تئاتر باید تبلیغات صدا و سیما و شهرداری ، بیلبردها و بنرهای شهری را داشته باشد که ندارد! حتی این پیامک‌های شهری که برای هر مغازه و دکان و فروشگاهی برایمان روزانه می‌آید نیز می‌بایست بخشی به تئاتر و سینما اختصاص پیدا کند.

متأسفانه تئاتری‌ها امکان اینکه تبلیغات تئاترشان را برای مردم انجام بدهند، ندارند ، حال چه توقعی است که مردم اطلاع داشته باشند چه کارهایی این روزها روی صحنه است؟

این راهکارها هم می‌توانند در اختیار تئاتر باشد که متأسفانه نیست، تبلیغات تئاتر در صدا و سیما و شهرداری خیلی ضعیف است همه وظیفه دارند در این زمینه جدی باشند . متأسفانه تئاتری‌ها امکان اینکه تبلیغات تئاترشان را برای مردم انجام بدهند، ندارند ، حال چه توقعی است که مردم اطلاع داشته باشند چه کارهایی این روزها روی صحنه است و چه بازیگرانی با چه محتوایی کار می‌کنند؟!

فرض کنید ما کاری روی صحنه داریم که برای آن تبلیغات میلیونی کرده‌ایم، طبیعتا همین باعث می‌شود که سالن ما پر شود، عده‌ای که نمایش‌های ایینی ـ سنتی دوست دارند و عده‌ای که درام دوست دارند از این کارها استقبال می‌کنند دیگر عدد 237 نفر ظرفیت سالن سنگلج که چیزی نیست! به طور کلی همه اینها به نظر من حلقه‌های گمشده تئاتر هستند.

نکته دیگر هم این است که خود تئاتری‌ها هم باید در این زمینه تلاش کنند تا ارتباط بهتری با عرضه نمایش‌های با کیفیت با تماشاگر تئاتر برقرار کنند و تماشاگر بتواند با کار همذات پنداری کند، همه این اتفاقات دو سویه است اما بخش اول جای خالی‌اش خیلی احساس می‌شود.

 

*شما از خرداد ماه سال گذشته فعالیت‌تان را در تماشاخانه سنگلج آغاز کردید، آیا از حضورتان در این مجموعه رضایت دارید و اتفاقاتی که برایش برنامه ریزی داشتید چه اندازه محقق شده است؟

البته هیچوقت نبوده که من از جایی که هستم رضایت داشته باشم،‌همیشه کسری‌ها و کاستی‌هایی است که باعث نارضایتی‌ام می‌شود، اینجا هم همینطور است یک دست بستگی‌هایی با آن روبرو هستم که در برخی اوقات بیشتر و در برخی زمان‌ها کمتر می‌شود و این اجازه نمی‌دهد که دقیقا به آن چیزی که می‌خواهیم نزدیک شویم. همین نزدیک و دور شدن‌ها رضایت ما را مشخص می‌کند وگرنه حتما همه بهترین مطلوب‌هایی که می‌خواهیم نمیرسیم.

من هم فکر می‌کنم در این مدت یکی ـ دو قدم جلوتر از گذشته رفته‌ام ولی هنوز تا جایی که باید برسم خیلی فاصله دارم. امیدوارم بتوانم جلوتر از اینها هم حرکت کنم.

 

*الان به لحاظ امکاناتی تماشاخانه سنگلج در چه سطحی است؟

خوشبختانه سنگلج از سال‌ها پیش که اتابک  نادری و علی عابدی در آن بودند، بازسازی‌اش شروع شد و الان شرایط خوبی دارد ، البته در دوره من هم کارهایی مثل اضافه شدن سیستم صوتی و تجهیز آن و بازسازی نمای تماشاخانه صورت گرفته و اساس سیستم فنی خوب و در حد قابل قبول است یعنی تقریبا استاندارد کامل را دارد و از این لحاظ‌ها دچار مشکل نیست.

ولی یک خرده کارهایی هم وجود دارد که از نظر من شاید جزو اولویت‌هایی ما هنوز قرار نگرفته بوده، چرا که من از لحاظ شروع فعالیتم اینجا می‌بایست اولویت‌هایی که از قبل وجود داشته را مهیا کنم و نتوانستم تغییرات زیادی اعمال کنم.

این تماشاخانه به لحاظ بودجه‌ای هم زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار دارد ، کارمندان هم از سوی وزارت ارشاد تعیین می‌شود، بنابراین ما زیرمجموعه اداره کل و در واقعوزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستیم.

 

*تا انتهای سال قرار است چند نمایش دیگر در این تماشاخانه به صحنه برود؟

الان که یک نمایش روی صحنه است، صحبت‌ها و هماهنگی‌هایی برای اجرای یک نمایش مناسبتی به مناسبت ایام فاطمیه انجام دادیم که اواخر دی و اوایل بهمن ماه به صحنه برود، بعد از آن هم خودمان را برای جشنواره فجر آماده خواهیم کرد چرا که این تماشاخانه هر سال در فجر حضور فعال دارد. 

برای تا انتهای سال هم تصمیم داریم دو اجرای دو نوبته را هماهنگ کنیم.

 

*اولویت‌هایتان برای سال آینده به چه صورت است؟

بیشتر تلاش ما این است که بتوانیم یک ترکیبی از مؤثرترین پیشکسوتان را در سال آینده برای اجراها در سنگلج ترتیب دهیم، چرا که بخشی از دوستان ما به دلائلی دیگر در این حوزه فعال نیستند تلاش داریم آنها را ترغیب کنیم که به فعالیت در سنگلج بپردازند.

به همان نسبت هم امیدوار هستیم که بتوانیم فضایی بهتر به لحاظ سرویس دهی در اختیار مردم قرار دهیم. یک چیزهایی را امسال برای بازسازی در ذهن داشتم مثل سرویس‌های بهداشتی که خیلی برایم مهم بود ، اما هنوز نتوانستیم کاری بکنیم این جزو اولویت‌ها نبود اما برای خودم حساسیت داشت ما باید مخاطبمان را در همه شرایط امکاناتی در تماشاخانه در نظر بگیریم از صندلی که روی آن می‌نشیند تا سالن نمایشی، کیفیت آثار و از سوی دیگر هم سالن انتظار و سرویس‌های بهداشتی.

اینها همه با هم یک پکیج است که می‌بایست برای آن برنامه ریزی داشته باشیم. نمی‌شود فقط به یک اثری که روی صحنه می‌رود توجه کرد و مسائل دیگر را در نظر نگرفت.

ممنون از وقتی که در اختیارمان گذاشتید. موفق باشید.

انتهای پیام/

 

منبع : خبرگزاری فارس


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار هنری

جزییات سفر استانی مدیرکل دفتر موسیقی به پایتخت فرهنگی ایران

جزییات سفر استانی مدیرکل دفتر موسیقی به پایتخت فرهنگی ایران
2024-11-22T15:47:17+03:30
امیرحسین سمیعی مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ششمین سفر استانی خود را به استان اصفهان اختصاص داد.

«بیگی و دوستان» به شبکه پویا می‌آیند

«بیگی و دوستان» به شبکه پویا می‌آیند
2024-11-22T14:40:36+03:30
سریال انیمیشن «بیگی و دوستان» محصول مرکز انیمیشن سوره از فردا شنبه ۳ آذر راهی آنتن شبکه پویا می‌شود.

گلاب آدینه و علی مصفا به تماشای «بهمن» نشستند

گلاب آدینه و علی مصفا به تماشای «بهمن» نشستند
2024-11-22T14:40:36+03:30
نمایش «بهمن» که این‌ روزها در تماشاخانه ملک روی صحنه است، به اجراهای پایانی رسید.

امیدها و انتقادهای یک آهنگساز از پس برگزاری یک نمایشگاه موسیقایی

امیدها و انتقادهای یک آهنگساز از پس برگزاری یک نمایشگاه موسیقایی
2024-11-22T14:13:56+03:30
یکی از آهنگسازان شناخته شده موسیقی ایرانی پس از بازدید از دومین دوره نمایشگاه صنعت موسیقی از تلاش فعالان عرصه موسیقی برای توسعه صنعت موسیقی در کشورمان سخن گفت.

نمایش نقاشی‌های آخرالزمانی در «پس از ما»

نمایش نقاشی‌های آخرالزمانی در «پس از ما»
2024-11-22T14:13:55+03:30
نمایشگاه نقاشی «پس از ما» با آثاری از فاطمه زنجانیان که بیانگر فاجعه زیست‌محیطی در زمین است، عصر امروز دوم آذر افتتاح می‌شود.

برنامه «نردبان» به مستندسازی در بحران می‌پردازد

برنامه «نردبان» به مستندسازی در بحران می‌پردازد
2024-11-22T12:27:15+03:30
جدیدترین قسمت از برنامه‌ تلویزیونی «نردبان» با حضور رضا برجی روی آنتن شبکه مستند سیما می‌رود.

سینماگرانی که به طرفداری از فلسطین بایکوت شدند/ اسناد مفقودی کجاست؟

سینماگرانی که به طرفداری از فلسطین بایکوت شدند/ اسناد مفقودی کجاست؟
2024-11-22T10:40:36+03:30
مستند «آنها وجود دارند» مسئله فلسطین را از زاویه‌های مختلف از جمله سینماگرانی که به طرفداری از فلسطین بایکوت شدند و سرنوشت اسناد و مدارک تاریخی فلسطینی‌ها می...

«امتداد» با نولان به قسمت پایانی رسید

«امتداد» با نولان به قسمت پایانی رسید
2024-11-22T10:27:16+03:30
قسمت آخر از برنامه تلویزیونی «امتداد» امروز ۲ آذر از شبکه چهار پخش می‌شود.

«هومورو» در تئاتر مولوی روی صحنه می‌رود

«هومورو» در تئاتر مولوی روی صحنه می‌رود
2024-11-22T10:27:16+03:30
نمایش «هومورو» از یکشنبه چهارم آذر در مرکز تئاتر مولوی روی صحنه می‌رود.

بررسی سینمای کمدی با علیرضا خمسه در «هفت»

بررسی سینمای کمدی با علیرضا خمسه در «هفت»
2024-11-22T10:00:36+03:30
برنامه «هفت» امشب با حضور علیرضا خمسه و گفتگوی ویژه درباره «سینمای کمدی» از شبکه نمایش پخش می‌شود.

انتقام «مده‌آ» در پی قربانی شدن عشق

انتقام «مده‌آ» در پی قربانی شدن عشق
2024-11-22T10:00:36+03:30
بازیگر و کارگردان نمایش «مده‌آ» کاراکتر اصلی این اثر نمایشی را بیشتر از آن که انتقام‌جو و خودخواه بداند، زن عاشقی می‌داند که قربانی خیانت و دروغ شده است.

«لعبت‌باز» قصه هنری رو به فراموشی است

«لعبت‌باز» قصه هنری رو به فراموشی است
2024-11-22T07:47:15+03:30
پوریا نوری کارگردان فیلم «لعبت‌باز» درباره روند تولید این مستند توضیح داد و عنوان کرد که هدفش از ساخت این فیلم معرفی هنر خیمه‌شب‌بازی به مخاطبان بوده‌است.

«صدای طبیعت» در بهارک شنیده می‌شود 

«صدای طبیعت» در بهارک شنیده می‌شود 
2024-11-21T21:07:15+03:30
نمایشگاه نقاشی‌های محمدرضا مهری با عنوان «صدای طبیعت» در نگارخانه بهارک افتتاح می‌شود.

نمایش نقاشی کمتر دیده شده رنه مگریت در یک نشست هم‌اندیشی

نمایش نقاشی کمتر دیده شده رنه مگریت در یک نشست هم‌اندیشی
2024-11-21T20:53:56+03:30
دوازدهمین هم‌اندیشی «یک اثر یک نشست» ۵ آذر با نمایش «راه آسمان» اثری از رنه مگریت در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار می‌شود.

«چشم در چشم» تا پایان آذر تمدید شد

«چشم در چشم» تا پایان آذر تمدید شد
2024-11-21T20:40:35+03:30
نادره رضایی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نمایشگاه «چشم در چشم» موزه هنرهای معاصر را تا پایان آذر تمدید کرد.

«قنلدرخونه» روایتی از تلفیق واقعیت با آیین‌های مردم بوشهر

«قنلدرخونه» روایتی از تلفیق واقعیت با آیین‌های مردم بوشهر
2024-11-21T15:20:35+03:30
فیلم‌تئاتر «قلندرخونه» به نویسندگی و کارگردانی ایرج صغیری در سینماتک خانه هنرمندان ایران نمایش داده شد و مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

«کارگردان» به تئاتر شهر رسید

«کارگردان» به تئاتر شهر رسید
2024-11-21T14:53:55+03:30
پیش‌فروش بلیت‌ روزهای نخست نمایش «کارگردان» کاری از محمدرضا آگاه برای اجرا در مجموعه تئاتر شهر، آغاز شد.

نمایشی از پوسترهای سینمایی در «سینما در حضور دیگران»

نمایشی از پوسترهای سینمایی در «سینما در حضور دیگران»
2024-11-21T14:07:16+03:30
«سینما در حضور دیگران» عنوان نمایشگاهی است که از دوم آذر برپا می‌شود.

جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ به وایولا دیویس اهدا می‌شود

جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ به وایولا دیویس اهدا می‌شود
2024-11-21T14:07:16+03:30
وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را دریافت می‌کند.

«نیکسن» با هیچ کاری نکردن و کاری کردن آمد

«نیکسن» با هیچ کاری نکردن و کاری کردن آمد
2024-11-21T12:07:16+03:30
نمایشگاه نقاشی «نیکسن» با آثاری از هانی نجم جمعه دوم آذر در گالری استخر افتتاح می‌شود.

«من‌کشی» صاحب پوستر شد

«من‌کشی» صاحب پوستر شد
2024-11-21T11:13:57+03:30
پوستر نمایش «من‌کشی» به کارگردانی متشرک مریم رادپور و سلیم ثنایی که از ۶ آذر در عمارت نوفل‌لوشاتو روی صحنه می‌رود، منتشر شد.

موزه موسیقی میزبان نمایشگاه نقاشی می‌شود

موزه موسیقی میزبان نمایشگاه نقاشی می‌شود
2024-11-21T11:13:56+03:30
نمایشگاه گروهی آیتای خرمی‌نژاد و گروهی از شاگردانش، پنجشنبه اول آذر در موزه موسیقی افتتاح می‌شود.

طرح جدید دیوارنگاره میدان فلسطین و یک شیطان بزرگ

طرح جدید دیوارنگاره میدان فلسطین و یک شیطان بزرگ
2024-11-21T11:13:56+03:30
طرح جدید دیوارنگاره میدان فلسطین به شعاری علیه آمریکا اختصاص پیدا کرده است.

اعلام جزئیات دیدار معاون هنری وزیر ارشاد با چند انجمن هنری

اعلام جزئیات دیدار معاون هنری وزیر ارشاد با چند انجمن هنری
2024-11-21T11:00:36+03:30
معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار با مدیران انجمن‌های هنری خانه هنرمندان ایران بر ضرورت پیگیری تغییر وضعیت صنفی این انجمن‌ها در بسترهای حقوق...

رابرت پتینسون یک بار دیگر با کریستوفر نولان همراه می‌شود

رابرت پتینسون یک بار دیگر با کریستوفر نولان همراه می‌شود
2024-11-21T10:47:16+03:30
رابرت پتینسون به فیلم بعدی کریستوفر نولان پیوست.

قطعی برق اجرای «کاتیوشا» را لغو نکرد

قطعی برق اجرای «کاتیوشا» را لغو نکرد
2024-11-21T10:20:36+03:30
نمایش «کاتیوشا» به کارگردانی فرشاد ارج و آرش داودی که در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه است، شامگاه ۳۰ آبان و با وجود قطعی برق به کار خود ادامه داد.

فصل جدید «عصر خانواده» شبکه دو فرا رسید

فصل جدید «عصر خانواده» شبکه دو فرا رسید
2024-11-21T10:20:36+03:30
برنامه «عصر خانواده» به میزبانی محیا اسناوندی از روز سوم آذر روانه آنتن شبکه دو سیما می‌شود.

مردم برای استاد دوست‌داشتنی سنگ تمام گذاشتند/ آغاز پرواز سیمرغ

مردم برای استاد دوست‌داشتنی سنگ تمام گذاشتند/ آغاز پرواز سیمرغ
2024-11-21T09:53:56+03:30
اولین اجرای زنده پروژه «منظومه سیمرغ-قاف» به آهنگسازی فرهاد فخرالدینی در حالی پیش روی مخاطبان قرار گرفت که این هنرمند ۸۷ ساله بعد از مدت‌ها چوب رهبری ارکستر ...

چالش‌های بازی در نقش یک «پشه» هدایتگر!/ لزوم توجه به تئاتر کودک و نوجوان

چالش‌های بازی در نقش یک «پشه» هدایتگر!/ لزوم توجه به تئاتر کودک و نوجوان
2024-11-21T08:20:36+03:30
الهه اصغری بازیگر نمایش «هوش پشه‌ای» از تجربه بازی در نقش یک حشره و لزوم توجه به تئاتر کودک و نوجوان گفت.

چالش‌های بازی در نقش یک «پشه» هدایتگر!

چالش‌های بازی در نقش یک «پشه» هدایتگر!
2024-11-21T08:07:16+03:30
الهه اصغری بازیگر نمایش «هوش پشه‌ای» از تجربه بازی در نقش یک حشره و لزوم توجه به تئاتر کودک و نوجوان گفت.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)