میرنیوز

گناه ما چیست که مسئولان با «تئاتر» بیگانه‌اند/ «ارشاد» کجاست؟

گناه ما چیست که مسئولان با «تئاتر» بیگانه‌اند/ «ارشاد» کجاست؟ 2020-11-06T06:06:14+03:30

به گزارش خبرنگار مهر، شیوع ویروس کرونا و تعطیلی فعالیت‌های تئاتری به بهانه حفظ سلامت مخاطبان و هنرمندان تئاتر و کمتر شدن آمار ابتلا به این ویروس، هنرمندان تئاتر را با یک واقعیت انکارناپذیر مواجه کرده که وقتی حرفه شما به عنوان یک شغل تعریفی در سطح جامعه و سیاستگذاری تصمیم‌گیرندگان نداشته باشد، کرونا بهانه‌ای می‌شود برای نادیده گرفته شدن بیشتر.

حمیدرضا نعیمی نمایشنامه‌نویس، بازیگر و کارگردان تئاتر طی یادداشتی که در اختیار گروه هنر خبرگزاری مهر قرار داد، به نکاتی در خصوص وضعیت فعلی هنرمندان تئاتر و چرایی آن پرداخت.

در یادداشت نعیمی با عنوان «اگر ویروس کرونا نبود، ما اکنون چه حال و روزی داشتیم؟» چنین آمده است:

یک‌سال، پیش از این را به یاد می‌آورم، کرونا نبود اما بیکاری و فقر و اعتیاد و طلاق و قتل و دزدی و فحشا و اختلاس بود؛ مثلِ همه‌جای دنیا. کرونا نبود، اما میزانِ سرانه مطالعه در ایران و تیراژ کتاب اسفبار بود، این بار نه مثلِ همه جای دنیا. آمال و آرزوی یک انتشارات، فروش هزار نسخه از یک کتاب بود. کرونا نبود، اجاره مسکن و ارزاقِ عمومی اما بالا بود. کرونا نبود، اما تئاتر بود … آیا یک‌سال، پیش از این واقعاً تئاتر بود؟

نمایش‌های «چشم به راهِ میرغضب»، «آقای اشمیت کیه؟»، «آبی مایل به صورتی»، «قهوه‌قجری»، «مرد بالشتی»، «لانچر ۵»، «صدای آهسته برف»، «آشپزخانه»، «صد در صد»، «شاه‌ماهی»، «فرشته تاریخ»، «شپش»، «کریمولوژی»، «رؤیای نیمه شب تابستان» و «دریاچه قو» و… آثارِ دیگری که روی صحنه رفتند و تماشاگرانِ زیادی هم آن‌ها را دیدند، اگر دلیلی بر وجود تئاتر نیستند، پس چه هستند؟

عزیزانِ منتقدی که کاری نمی‌کنند، و همواره مثلِ خدایان اُلمپ از بالا به فرودستانِ تئاتر نگاه می‌کنند به گونه‌ای می‌گویند مگر ما تئاتر هم داریم؟ که باید از این بزرگان پرسید: بهتر نیست بفرمائید مگر ما تا به حال تئاتر هم داشته‌ایم؟ اگر تئاتر داشته‌ایم و به این حال و روز افتاده‌ایم، پس بهتر است بگوییم ما هیچ‌گاه تئاتر نداشته‌ایم عزیزانِ منتقدی که کاری نمی‌کنند، و همواره مثلِ خدایان اُلمپ از بالا به فرودستانِ تئاتر نگاه می‌کنند به گونه‌ای می‌گویند مگر ما تئاتر هم داریم؟ که باید از این بزرگان پرسید: بهتر نیست بفرمائید مگر ما تا به حال تئاتر هم داشته‌ایم؟ اگر تئاتر داشته‌ایم و به این حال و روز افتاده‌ایم، پس بهتر است بگوییم ما هیچ‌گاه تئاتر نداشته‌ایم. مگر می‌شود در یک مملکت، در هزاره سوم، همه چیز تا این حد سیر نزولی و قهقرایی داشته باشد؟

کشورِ ما از دوران پهلوی‌ها صاحب مقوله‌ای به اسم تئاتر شد: مکانی که برای ورود به آن‌جا پول داد و نشست و نمایش دید. چه یک نمایشِ سرگرم‌کننده و ساده، چه اثری ارزشمند و متعالی در فرم و محتوا… اگر برای این شاخه هنری از ابتدا به‌صورت ریشه‌ای، کارشناسی، مدون و قانونی فکر شده بود، بی‌شک نسل‌های بعد با وجود تغییر رژیم نمی‌بایست تا این حد دچار سردرگمی و حیرانی می‌شدند.

پس اگر روزگاری که از آن به عنوان «دوران طلایی تئاتر ایران» اطلاق می‌شود یعنی دهه چهل و پنجاه را به عنوان اتفاق بزرگی بدانیم، این پرسش پیش می‌آید که: نتیجه و دستاورد آن دوران چیست؟ خلق تعدادی نمایشنامه؟ معرفی چهره‌های مطرح در عرصه کارگردانی و بازیگری و طراحی و نقد و تدریس؟ خب ما هم بعد از انقلاب ۵۷ در نیمه دوم دهه ۷۰ جهش بزرگی را در تئاتر ایران داشتیم. افزایش تالارهای اجرا، رشد کمی و کیفی، ارتباط با هنرمندان تئاتر دنیا، اجرای آثار باشکوهِ خارجی در ایران، ترجمه و چاپ و نشر کتاب‌های تخصصی و… پس چرا همواره این پرسش پابرجاست که: مگر ما در ایران تئاتر هم داریم؟

نظر من این است که بله، داریم، اما نه آن‌گونه که دیگران دارند. تئاترِ ما در ایران چیزی شبیه همه چیزهای دیگری است که داریم. مثلاً وزارت‌خانه مسکن داریم، وزیر مسکن داریم، چندین معاون و ده‌ها و صدها زیرمجموعه مدیریتی داریم اما هیچ مدیریتی را در حوزه مسکن شاهد نیستیم. هیچ کنترل و قانونی برای مدیریت بحرانِ مسکن از سوی این وزارتخانه طویل و عریض اعمال نمی‌شود. آژانس‌ها و بنگاه‌های معاملات ملکی بی‌هیچ نظارتی در رشد و افزایش بی‌رویه قیمت مسکن و اجاره‌بهاء نقش دارند، سلاطین مسکن که گاه تا هزار یا دو هزار واحد مسکونی در کلان‌شهرها دارند باعث افزایش صددرصدی املاک می‌شوند و مردم ستم‌دیده و ستم‌کش را بیچاره‌تر می‌کنند.

وزارت علوم می‌داند که تحصیلِ فرزندان ما در طولِ دوازده‌سال یعنی نابودی سرمایه عمر و پولِ این مملکت؛ اما حاضر به بازنگری در آن نیست. کدام یک از ما در طولِ دورانِ تحصیلاتِ ابتدایی و متوسطه، عاشق هنر و حرفه‌ای شدیم که اکنون در آن مشغول به کار هستیم؟ کدام یک از ما، از آموزشِ دورانِ کودکی و نوجوانی در دروسِ عربی و انگلیسی و جبر و مثلثات و شیمی و تاریخ، چیزی در خاطر داریم؟ برای دانشجویان و فارغ‌التحصیلانِ ما از دانشگاه‌ها هیچ آینده و امنیت شغلی تعریف نشده، اما در کنار دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران، دانشگاه هنر، دانشکده سینما-تئاتر، دانشکده هنر و معماریِ دانشگاه آزاد اسلامی، تربیت مدرس، ده‌ها مراکز آموزشی غیرانتفاعی‌، ده‌ها مراکز علمی‌-کاربردی‌، صدها مدرسه و مؤسسه خصوصی آموزشِ تئاتر و بازیگری و درام‌نویسی و… و پردیس‌های روزانه و شبانه داریم. بر اساس همین نمونه‌ها نگاه کنید به سازمان‌ها، ادارات و مراکز دیگر...

ما اساساً ملتی سیستم‌پذیر نیستیم. (ژاپنی‌ها، چینی‌ها، کُره‌ای‌ها، تایوانی‌ها، مالزیایی‌ها و… را ببینید) ما ملتی هستیم که بد تربیت شده‌ایم، به ما یاد داده‌اند که ارزش‌های تاریخی، فرهنگی، ادبی و هنری با ارزشی نداشته‌ایم و نباید به آن‌ها فخر کنیم.

حتی میهن‌دوستی و ایرانی بودن هم ارزش نیست. ما بسیاری از دستاوردهایمان در طول تاریخ ِکهن و معاصر را نه تنها فراموش کرده، که مکتوب نکرده‌ایم.

این پرسش همواره پابرجاست که چرا در همان دورانِ پهلوی‌ها هنرمندان، صاحبِ شغل شناخته نشدند؟ چرا یک مجسمه‌ساز، شاعر، رمان‌نویس، نوازنده ساز و آهنگ‌ساز، درام‌نویس، کارگردان، بازیگر، طراح، منتقد تئاتر و سینما نباید تعریف شغلی داشته باشد، و از مزایای بیمه، حقوقِ ایام بیکاری و وام و تعاونی مسکن و … بهره‌مند باشد؟

آیا ستادهای مدیریتِ بحران از هم‌اکنون برای سیل، آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع، زلزله و… برنامه دارند و به تجهیزات مدرن مجهز هستند؟ آیا در صورت وقوع حادثه‌ای مثلِ فاجعه ساختمانِ پلاسکو غافلگیر نشده و ناتوان عمل نمی‌کنند؟ باید بپذیریم که سیستم نداشتن بزرگترین نقصِ جامعه ماست. تئاتر هم از این قاعده مستثنی نیست باید بپذیریم که ویروس کرونا دستانِ خالی، ناتوانایی‌ها، خلاء‌ها و نابسامانی‌های ما را عیان کرد. نشان داد که مانند همه عرصه‌های دیگر، مدیرانِ ما، نه تنها برای روزگار عادی که برای روزهای بحرانی هم هیچ قدرت، مدیریت، برنامه و چشم‌اندازی ندارند. آیا ستادهای مدیریتِ بحران از هم‌اکنون برای سیل، آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع، زلزله و… برنامه دارند و به تجهیزات مدرن مجهز هستند؟ آیا در صورت وقوع حادثه‌ای مثلِ فاجعه ساختمانِ پلاسکو غافلگیر نشده و ناتوان عمل نمی‌کنند؟ باید بپذیریم که سیستم نداشتن بزرگترین نقصِ جامعه ماست.

تئاتر هم از این قاعده مستثنی نیست. هر مدیری، روش مدیریتی خودش را کارآمد می‌داند و ترجیح می‌دهد به روش‌های پیشین کاری نداشته باشد. هیچ‌کس نمی‌پرسد در ممالک دیگر، این همه دولت و جناح سیاسی می‌آیند و می‌روند، چرا در سرنوشت فرهنگ و هنر و ادب آن‌جا فاجعه‌ای رخ نمی‌دهد؟ رابرت دنیرو، جیم کری، مریل استریپ، الک بالدوین و دیگران به تندترین شکل رئیس‌جمهورشان (دونالد ترامپ) را مضحکه و نقد می‌کنند، اما از سوی دولت و دستگاه‌های امنیتیِ آن‌جا بازخواست نشده و یا در روندِ کاری و حرفه‌ای آن‌ها خللی ایجاد نمی‌شود، در حالی‌که کوچک‌ترین اعتراضِ صنفی ما امنیتی تلقی می‌شود. اگر از وزیر و معاون و وکیل پرسش کنیم، خود را ملزم به پاسخگویی روشن و شفاف نمی‌دانند.

یک بار برای همیشه جامعه تئاتر ایران می‌بایست مدیران ارشد و وزیرانِ محترم را به چالش بکشند که تا کی قرار است آینده کاری و حق حیات هنرمندان نادیده گرفته شود؟ هنرمندان تئاتر شهروندان این مملکت به حساب می‌آیند، اما با آنان مانند طفیلی و بیگانه برخورد می‌شود؟ گناه ما چیست که مسئولان با تئاتر بیگانه‌اند؟ از آقایان میرسلیم تا مهاجرانی، صفار هرندی، حسینی، جنتی، صالحی امیری و صالحی که مسئولیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را به عهده داشته‌اند چه تغییر و تحولِ رو به رشدی را برای تئاتر شاهد بوده‌ایم؟ خام‌دستانه خواهد بود که آقایان بفرمایند در تهران شبی بیش از ۱۰۰ نمایش روی صحنه رفته‌است. که آن‌گاه این پرسش‌ها پیش می‌آید که کدام نمایش‌ها، با چه کیفیتی، چه تأثیری، چه حمایتی و چه میزان استقبال از سوی تماشاگران؟

بی‌تعارف، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت هنری و مرکز هنرهای نمایشی که نقش متولیان تئاتر را دارند غافل‌گیر شده و در یک سردرگمی به سر می‌برند. باید از این بحران سود برد و فهمید که اگر در روزگارِ آرام‌تر و عادی‌تر برای تئاتر چشم‌اندازی تعریف می‌کردیم، برنامه‌های مدون می‌داشتیم، خود را مکلف به پاسخگویی در برابر جامعه هنری می‌دانستیم، و باری به هر جهت کار نمی‌کردیم، بلکه اصولِ مدیریتِ کشورهای صاحب برنامه را با کارشناسی مشاوران خبره، الگوی مدیریتِ خود قرار می‌دادیم، اکنون با ده‌ها پرسش بنیادین مواجه نبودیم که:

- وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کجای ماجراست؟

- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کی هستند و چه کار می‌کنند؟

- معاونت هنری چه برنامه مدونی برای خروج از بحران کرونا را در دستور کار دارند؟

- بودجه‌ی تئاتر در سال ۹۹ کجاست؟ چقدر است و صرف چه خواهد شد؟

- لزوم برگزاری جشنواره تئاتر فجر چیست؟

- تا کی هنرمندان باید از بی پشتیبانی به خاطر نبود دارو و تسهیلات و امکانات بیمه و پزشکی در عسرت و تنهایی بمیرند؟

- و …

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار هنری

رونمایی «چگونه هنرمند موفقی شویم؟» در شهر کتاب ایرانشهر

رونمایی «چگونه هنرمند موفقی شویم؟» در شهر کتاب ایرانشهر
2025-02-16T14:42:53+03:30
کتاب «چگونه هنرمند موفقی شویم؟» حاصل تحقیق و مطالعه روی ۵۰۰ هزار هنرمند در شهر کتاب ایرانشهر رونمایی می‌شود.

عکس‌های میشل ستبون عکاس فرانسوی در نیاوران

عکس‌های میشل ستبون عکاس فرانسوی در نیاوران
2025-02-16T14:16:13+03:30
آثار «میشل ستبون» در فرهنگسرای نیاوران عکس‌های عکاس فرانسوی از انقلاب اسلامی، از ۲۹ بهمن‌ در فرهنگسرای نیاوران به نمایش درمی‌آید.

رونمایی از پوستر کمدی «دایناسور»

رونمایی از پوستر کمدی «دایناسور»
2025-02-16T13:09:33+03:30
در آستانه اکران عمومی کمدی نوروزی «دایناسور» از چهارشنبه ۸ اسفند، از پوستر آن رونمایی شد.

در شبی ضدترامپی نویسندگان آمریکا به «آنورا» و «شوگان» جایزه دادند

در شبی ضدترامپی نویسندگان آمریکا به «آنورا» و «شوگان» جایزه دادند
2025-02-16T12:29:38+03:30
«شوگان»، «هکس»، «آنورا»، «پسران نیکل» جوایز انجمن نویسندگان ۲۰۲۵ را در شبی از آن خود کردند که سخن اصلی، دیوانه بازاری بود که ترامپ برپا کرده و ضرورت داشتن نو...

نمایشنامه‌خوانی «باغ‌وحش شیشه‌ای» در سالن نمایش آریا

نمایشنامه‌خوانی «باغ‌وحش شیشه‌ای» در سالن نمایش آریا
2025-02-16T12:16:13+03:30
نمایشنامه «باغ‌وحش شیشه‌ای» اثری از هلیا جولایی مقدم ۳، ۹ و ۱۰ اسفند در سینما ایران (سالن نمایش آریا) خوانش می‌شود.

«عرفان» اجراهای فجر چهلم را تمام می‌کند

«عرفان» اجراهای فجر چهلم را تمام می‌کند
2025-02-16T12:02:54+03:30
اجراهای زنده چهلمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر شامگاه روز یکشنبه بیست و هشتم بهمن با برگزاری ۱۸ کنسرت به پایان می‌رسد.

طنین نوای آذری در کهریزک

طنین نوای آذری در کهریزک
2025-02-16T12:02:53+03:30
دومین روز اجرای خیابانی جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر در کهریزک البرز برگزار شد.

از ستاره‌باران شدن سالن تا نوازنده‌هایی که بهتر از خواننده کار کردند!

از ستاره‌باران شدن سالن تا نوازنده‌هایی که بهتر از خواننده کار کردند!
2025-02-16T11:09:33+03:30
کنسرت مجید رضوی خواننده پاپ در پنجمین روز از چهلمین جشنواره موسیقی فجر اجرا شد.

«آوای رکنی» در نیاوران می‌نوازند

«آوای رکنی» در نیاوران می‌نوازند
2025-02-16T10:56:13+03:30
قطعات و تصنیف‌های سنتی، توسط گروه موسیقی «آوای رکنی» در سالن خلیج فارس فرهنگسرای نیاوران نواخته می‌شود.

نواختن زنگ پایانی «موسیقی فجر» با حضور بزرگان موسیقی

نواختن زنگ پایانی «موسیقی فجر» با حضور بزرگان موسیقی
2025-02-16T10:42:53+03:30
چهلمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر، ۲۹ بهمن ۱۴۰۳ با تجلیل از بزرگان موسیقی و معرفی برگزیدگان بخش غیررقابتی و جایزه باربد به کار خود پایان می‌دهد.

«گرامر» در مجموعه تئاتر لبخند

«گرامر» در مجموعه تئاتر لبخند
2025-02-16T10:16:13+03:30
نمایش «گرامر» به کارگردانی حسین ‌برفی ‌نژاد در مجموعه تئاتر لبخند، روی صحنه می‌رود.

شاپور عظیمی منتقد سینما درگذشت

شاپور عظیمی منتقد سینما درگذشت
2025-02-16T09:09:33+03:30
شاپور عظیمی منتقد سینما به دلیل عارضه قلبی در ۶۱ سالگی درگذشت.

تبریک تولد علی زندوکیلی وسط اجرای کنسرت جشنواره موسیقی!

تبریک تولد علی زندوکیلی وسط اجرای کنسرت جشنواره موسیقی!
2025-02-16T08:42:53+03:30
علی زندوکیلی شب گذشته کنسرت خود در جشنواره موسیقی فجر را با تبریک تولد مردم و همراهی آنها با اجرای قطعات مختلف به صحنه برد.

حقیقتی که تئاتر از جنگ جهانی دوم فاش می‌کند!

حقیقتی که تئاتر از جنگ جهانی دوم فاش می‌کند!
2025-02-16T08:16:13+03:30
نمایش «حقیقت راشل» به نویسنده و کارگردانی صادق وفایی با موضوع جنگ و مرتبط با جنگ جهانی دوم از اسفند سال جاری در کارگاه نمایش مجموعه تئاتر شهر روی صحنه می‌رود.

سعید رشتیان: آثار مستند در جشنواره فجر آینده فراخوان مستقل داشته باشند

سعید رشتیان: آثار مستند در جشنواره فجر آینده فراخوان مستقل داشته باشند
2025-02-16T08:16:13+03:30
سعید رشتیان عضو هیئت انتخاب و داوری مستند چهل و سومین جشنواره فیلم فجر درباره اهمیت حضور مستند در جشنواره و انتخاب و داوری آثار توضیح داد.

متن سریال «انگل» در حال نوشته شدن است

متن سریال «انگل» در حال نوشته شدن است
2025-02-16T08:02:53+03:30
بونگ جون‌هو تایید کرد که سریال آمریکایی «انگل» درشبکه اچ‌بی‌او در دست ساخت است.

سرپرست گروه موسیقی «هی‌لان»: درباره کیفیت اجرای گروهمان ادعا داریم

سرپرست گروه موسیقی «هی‌لان»: درباره کیفیت اجرای گروهمان ادعا داریم
2025-02-16T07:22:53+03:30
مژده بابایی سرپرست گروه موسیقی «هی‌لان» که در زمینه موسیقی قشقایی و بختیاری فعالیت دارد، معتقد است تلاش این گروه به حدی بوده که بتوانند از دیگر گروه‌ها،‌ موس...

«بچه مردم» منتخب هیئت داوران جایزه «پارسی جان» شد

«بچه مردم» منتخب هیئت داوران جایزه «پارسی جان» شد
2025-02-15T18:49:35+03:30
آیین اهدای نشان و جایزه «پارسی‌جان» در سالن مهر حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار شد.

ساخت «یه قل، دو قل» با اجرای مهران مدیری مجوز گرفت

ساخت «یه قل، دو قل» با اجرای مهران مدیری مجوز گرفت
2025-02-15T18:09:41+03:30
در جدیدترین جلسه شورای صدور مجوز سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی با تولید ۴ برنامه جدید موافقت شد.

روزنامه آگاه درباره «تاسیان» چه نوشت؟

روزنامه آگاه درباره «تاسیان» چه نوشت؟
2025-02-15T17:56:13+03:30
روزنامه آگاه به سریال «تاسیان» به کارگردانی تینا پاکروان پرداخته است که تاکنون دو قسمت از آن در شبکه نمایش خانگی عرضه شده است.

بازدید هیئت سینمایی هند از موزه سینما

بازدید هیئت سینمایی هند از موزه سینما
2025-02-15T15:16:13+03:30
دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم چنای از موزه سینما بازدید کرد.

توقف یک‌ هفته‌ای اجرای «مثلث» به دلیل مصدومیت بازیگر نمایش

توقف یک‌ هفته‌ای اجرای «مثلث» به دلیل مصدومیت بازیگر نمایش
2025-02-15T14:49:34+03:30
به دلیل مصدومیت قیس یساقی، کارگردان و بازیگر نمایش «مثلث» این نمایش یک هفته روی صحنه نخواهد رفت.

نادره رضایی: آثار هنری معاصر بیانگر کلاف‌های پیچیده‌ای در زندگی مدرن هستند

نادره رضایی: آثار هنری معاصر بیانگر کلاف‌های پیچیده‌ای در زندگی مدرن هستند
2025-02-15T14:36:18+03:30
نادره رضایی معاون هنری وزیر فرهنگ به مناسبت آغاز هفدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر پیامی را منتشر کرد.

رقابت «در انتهای شب» با آثار جهانی در جشنواره فرانسه

رقابت «در انتهای شب» با آثار جهانی در جشنواره فرانسه
2025-02-15T14:36:18+03:30
سریال «در انتهای شب» در بخش مسابقه یکی از جشنواره‌های رقابتی در زمینه سریال در دنیا رقابت می‌کند.

توقف یک‌ هفته‌ای اجرای «مثلث» به دلیل مصدومیت کارگردان و بازیگر نمایش

توقف یک‌ هفته‌ای اجرای «مثلث» به دلیل مصدومیت کارگردان و بازیگر نمایش
2025-02-15T14:36:18+03:30
به دلیل مصدومیت قیس یساقی، کارگردان و بازیگر نمایش «مثلث» این نمایش یک هفته روی صحنه نخواهد رفت.

از یک سالن صدای کوک تا تیپ بد دهه شصتی‌ها در کنسرت گرشا رضایی!

از یک سالن صدای کوک تا تیپ بد دهه شصتی‌ها در کنسرت گرشا رضایی!
2025-02-15T14:09:33+03:30
گرشا رضایی شب گذشته ۲۶ بهمن در سانس اول سالن میلاد نمایشگاه‌ بین‌المللی تهران در چهارمین شب از برگزاری چهلمین جشنواره موسیقی فجر روی صحنه رفت.

«مادرم بلوط» روی پرده می‌رود

«مادرم بلوط» روی پرده می‌رود
2025-02-15T13:42:53+03:30
مستند «مادرم بلوط» ساخته محمود رحمانی سه‌شنبه ۳۰ بهمن روی پرده می‌رود.

«مثل ساحل آرام» به خانه هنرمندان می‌آید

«مثل ساحل آرام» به خانه هنرمندان می‌آید
2025-02-15T13:42:53+03:30
نمایش «مثل ساحل آرام» به کارگردانی محمد خالقی در سالن انتظامی خانه هنرمندان ایران روی صحنه می‌رود.

تمدید نمایش «بونکر دوم-شکارچی و قطار» به مدت محدود

تمدید نمایش «بونکر دوم-شکارچی و قطار» به مدت محدود
2025-02-15T11:42:53+03:30
نمایش «بونکر دوم-شکارچی و قطار» به نویسندگی و کارگردانی جلال تهرانی به مدت محدود تمدید شد.

صابر ابر مخاطبان را «به صرف بورش بدون خون» دعوت می‌کند

صابر ابر مخاطبان را «به صرف بورش بدون خون» دعوت می‌کند
2025-02-15T11:16:13+03:30
صابر ابر قصد دارد دومین روایت از روایت سه‌گاه «به صرف بورش و خون» را فروردین سال ۱۴۰۴ روی صحنه ببرد.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)