میرنیوز
به گزارش خبرنگار مهر، نمایشنامه مصور «آوای هزار زخم» نوشته میلاد حسینی و تصویرگری نوشین خائفی اشکذری به تازگی توسط نشر آواژ به بازار کتاب عرضه شده است.
میلاد حسینی نویسنده نمایشنامه درباره ویژگی های این اثر نمایشی به خبرنگار مهر گفت: این نمایشنامه در مورد آوا دانشجوی رشته بازیگری تئاتر است که در مرکز مراقبت بیماران روانی بستری شده چون پس از ارائه پایاننامه خود فکر میکند ریچارد سوم شده است. ۲ موضوع مهم مطرح شده در نمایشنامه؛ ابتدا طرح مسأله اجتماعی آن یعنی انبوه مشکلات دانشجویان رشته تئاتر در مواجهه با خانواده خود و جامعه امروز است و دوم دراماتورژی اثر است که روی نمایشنامه «ریچارد سوم» شکسپیر انجام شده است.
وی افزود: این نمایشنامه احتمالا اولین نمایشنامه مصور چاپی است که تجربهای جدید از پیوند درام و هنر تصویرسازی به حساب میآید. تصویرسازی برای نمایشنامه نه تنها در کشور ما بلکه در جهان خیلی مرسوم نیست. برای این اثر ۱۰ فریم تصویرسازی شده است و پیشنهاد جدیدی برای همکاری نمایشنامه نویسان و تصویرسازان مطرح می کند. تصویرساز به مانند کانسپت آرتیستی که یک فیلمنامه را برای گروه تولیدی به تصویر میکشد، میتواند اتمسفر، گریم، طراحی صحنه، لباس و ... را برای خوانندگان نمایشنامه تصویر کند.
این نمایشنامه نویس در پایان یادآور شد: این طراحی پیش از اجرا و دیدن تصاویر، حسی لذت بخش به مانند خواندن و دیدن کتابهای کمیک را به خواننده منتقل میکند. البته این تجربه جدید نیازمند نظرات کارشناسی و بحث بیشتر از سوی هر ۲ طرف یعنی تصویرگران و نمایشنامهنویسان است.
نوشین خائفی اشکذری تصویرساز این کتاب، سال گذشته موفق به دریافت جایزه نشان شیرازه از سوی خانه کتاب ایران شده و همچنین «آوای هزار زخم» نیز پیش از این نیز در سال ۹۱ نمایشنامه برگزیده نخستین جشنواره نمایشنامهنویسی «روزنه آبی» (بزرگداشت استاد اکبر رادی) شده است.
در بخشی از یادداشت رضا آشفته منتقد تئاتر درباره این نمایشنامه که در انتهای کتاب آمده است، میخوانید: «نمایشنامه «آوای هزار زخم»، نمایشنامه ای تراژیک است و البته در آن کمدی هم هست. یعنی رگه هایی از گروتسک هم در آن حضور آشکار و قابل لمس دارد. میلاد حسینی بر آن است که در یک موقعیت ضد درام از تلفیق واقعیت تلخ و حقیقی، نقبی بر دنیای خیال بزند و در آمیزش این ۲، نوعی بیماری روانی را در شکل حاد خود نمایان سازد. در اینجا ۲ رویکرد وجود دارد. یکم، آمیزش واقعیت و تخیل که به مفهوم دراماتورژی تنه می زند. دوم، در مواجهه با این وضعیت شیوه سایکودراما و تئاتر درمانی کارکردی الزامی یافته است.»
منبع : خبرگزاری مهر
«بی سر و صدا» ساخته شد/ رونمایی از نخستین تصویر پیمان معادی
میزبانی تئاتر شهر و برج آزادی از چند نمایش جشنواره آیینی و سنتی
استارت کنسرت های پاپ زده شد/ میزبانی سه خواننده از آذریها
زنانی که فرار نکردند و شهید شدند/ مدافعانی که نترسیدند
دست افشانی رادیو صبا در آستانه عید ولایت
تام هنکس دوباره به فضا میرود/ همکاری در یک نمایشگاه فضایی
ناگفتههای جنگ در «آرزم» روایت میشود/ پرداختن به یک شبهه ۱۰۰ ساله
سینمای رسول ملاقلیپور واکاوی میشود
از همکاری با کیارستمی تا تجربه «سرهنگ ثریا»/ استعدادهایی که کشف شد
۶۱۵ مستند ایرانی متقاضی حضور در «سینماحقیقت» شد
فراخوان صندوق اعتباری هنر برای اعضای متقاضی مسکن
گزارش آماری نمایشهای تماشاخانه ایرانشهر اعلام شد
شایعه بازسازی «راننده تاکسی» برای تبلیغ تاکسی آنلاین رد شد
میزبانی جشنواره «مروارید جاده ابریشم» از سینمای ایران
صدای رضا کیانیان «کمدی گمنام» را روایت میکند
قدردانی از یک عمر فعالیت هنری بهزاد فراهانی در مراسم حافظ
مستند «استوار ساقی» ساخته شد/ قصه زندانبان مشهور زندان قزلقلعه
بررسی تاثیر سینمای ژاپن بر موج نو سینمای ایران در جایزه عکس ۵
«بچه زرنگ» به سینماها میآید/ رازهای جنگل اسرارآمیز
معرفی راهیافتگان بخش عکس سومین دوره جشنواره «مادر»
پوستر «هتل» رونمایی شد/ «کی بهشت رو ول میکنه بره جهنم!؟»
بازگشت به تئاتر با «بنگاه تئاترال»/ در تدارک اجرایی ۲ نفره
فصل اول «ایلستان» تولید شد/ نگاهی به زندگی عشایر ایران
«هایپاور» را با «منصور» مقایسه نکنید!/ انهدام ۸۷ هواپیما در ۲۰ روز
کنداکتور شبکه امید دفاع مقدسی شد/ پخش «مرحمت» و «صیاد دلها»
انجمن اعتصابی نویسندگان هالیوود با تهیه کنندگان به توافق رسید
صلاح نمیدانم درباره بودجه صحبت کنم/ حضور شکنر و کارلسن در جشنواره
جزییات جشنواره موسیقی صدا و سیما اعلام شد/ پیشتولید سریالهای جدید
کدام هنرمندان تسهیلات رایگان بیمه تکمیلی را دریافت میکنند؟
بنیاد ملی کتاب درو بریمور را کنار گذاشت/حمایت از اعتصاب نویسندگان