میرنیوز
به گزارش خبرنگار مهر، نمایشنامه مصور «آوای هزار زخم» نوشته میلاد حسینی و تصویرگری نوشین خائفی اشکذری به تازگی توسط نشر آواژ به بازار کتاب عرضه شده است.
میلاد حسینی نویسنده نمایشنامه درباره ویژگی های این اثر نمایشی به خبرنگار مهر گفت: این نمایشنامه در مورد آوا دانشجوی رشته بازیگری تئاتر است که در مرکز مراقبت بیماران روانی بستری شده چون پس از ارائه پایاننامه خود فکر میکند ریچارد سوم شده است. ۲ موضوع مهم مطرح شده در نمایشنامه؛ ابتدا طرح مسأله اجتماعی آن یعنی انبوه مشکلات دانشجویان رشته تئاتر در مواجهه با خانواده خود و جامعه امروز است و دوم دراماتورژی اثر است که روی نمایشنامه «ریچارد سوم» شکسپیر انجام شده است.
وی افزود: این نمایشنامه احتمالا اولین نمایشنامه مصور چاپی است که تجربهای جدید از پیوند درام و هنر تصویرسازی به حساب میآید. تصویرسازی برای نمایشنامه نه تنها در کشور ما بلکه در جهان خیلی مرسوم نیست. برای این اثر ۱۰ فریم تصویرسازی شده است و پیشنهاد جدیدی برای همکاری نمایشنامه نویسان و تصویرسازان مطرح می کند. تصویرساز به مانند کانسپت آرتیستی که یک فیلمنامه را برای گروه تولیدی به تصویر میکشد، میتواند اتمسفر، گریم، طراحی صحنه، لباس و ... را برای خوانندگان نمایشنامه تصویر کند.
این نمایشنامه نویس در پایان یادآور شد: این طراحی پیش از اجرا و دیدن تصاویر، حسی لذت بخش به مانند خواندن و دیدن کتابهای کمیک را به خواننده منتقل میکند. البته این تجربه جدید نیازمند نظرات کارشناسی و بحث بیشتر از سوی هر ۲ طرف یعنی تصویرگران و نمایشنامهنویسان است.
نوشین خائفی اشکذری تصویرساز این کتاب، سال گذشته موفق به دریافت جایزه نشان شیرازه از سوی خانه کتاب ایران شده و همچنین «آوای هزار زخم» نیز پیش از این نیز در سال ۹۱ نمایشنامه برگزیده نخستین جشنواره نمایشنامهنویسی «روزنه آبی» (بزرگداشت استاد اکبر رادی) شده است.
در بخشی از یادداشت رضا آشفته منتقد تئاتر درباره این نمایشنامه که در انتهای کتاب آمده است، میخوانید: «نمایشنامه «آوای هزار زخم»، نمایشنامه ای تراژیک است و البته در آن کمدی هم هست. یعنی رگه هایی از گروتسک هم در آن حضور آشکار و قابل لمس دارد. میلاد حسینی بر آن است که در یک موقعیت ضد درام از تلفیق واقعیت تلخ و حقیقی، نقبی بر دنیای خیال بزند و در آمیزش این ۲، نوعی بیماری روانی را در شکل حاد خود نمایان سازد. در اینجا ۲ رویکرد وجود دارد. یکم، آمیزش واقعیت و تخیل که به مفهوم دراماتورژی تنه می زند. دوم، در مواجهه با این وضعیت شیوه سایکودراما و تئاتر درمانی کارکردی الزامی یافته است.»
منبع : خبرگزاری مهر
«آذرگان» ویژه بانوان به صحنه میرود
خواننده پیشکسوت موسیقی ایرانی دار فانی را وداع گفت
نمایش آیینی «حریم» روی صحنه رفت
«جسدهای جاندار» مسعود کیمیایی تماشایی میشود
در این نمایش کمدی حرفهای جدی گفته میشود!
نیروهای داوطلب چطور در برگزاری یک جشنواره مشارکت میکنند؟
ساترا برای ممیزی آثار شبکه نمایش خانگی هزینه میگیرد؟
بررسی درجهبندی سنی سینما در یک برنامه رادیویی
انتصاب جدید در شبکه دو سیما
معرفی آثار بخش نمایشهای صحنهای جشنواره تئاتر «سودای عشق»
نمایش «ره صدساله» در تماشاخانه سنگلج
«سورنا در کارخانه اسباببازی» به تالار هنر رسید
«رفتن»، «رومئو و ژولیت» و «من کُشی» در عمارت نوفللوشاتو
رونمایی از یک چالش بزرگ در نوازندگی
ناگفتههایی از مدرسه مروی تهران در یک مستند
انتشار لوگوی نمایش میدانی امین زندگانی
امیرمهدی ژوله با «ملاقات با جادوگر» به اکران آنلاین میآید
پایان بازبینی آثار نخستین جشنواره ملی موسیقی خلاق
راهیابی «آوای ابرها» به جشنواره حقوق بشر اردن
«آبی روشن» مسافر نیجریه شد
«۱۲ زن خشمگین» خوانش میشود
زوج مستندساز نامزد دریافت تندیس بوف طلایی جشنواره مسکو شدند
فصل سوم «آقای قاضی» و تولید سیتکام در دستور کار سیمرغ
تمدید فراخوان تولید و اجرای نمایش در مرکز تئاتر کانون
پیام معاون هنری وزیر ارشاد به نوزدهمین جشنواره تئاتر کردی سقز
«هفتاد سی» هم به چرخه رقابت کمدیها پیوست
نمایشنامههای تئاتر مقاومت نباید سفارشی باشند
فصل سوم «آقای قاضی» و تولید سیتکام و تله تئاتر توسط سیمرغ
یک دعوت برای شنیدن ایدههای جدید در موسیقی!
برگزیدگان جشن حافظ مشخص شدند/ تجلیل از یک بازیگر پیشکسوت