میرنیوز
حامد شکیبانیا مستندساز و تهیه کننده که این روزها اجرای فصل جدید برنامه «نردبان» را در شبکه مستند بر عهده دارد درباره فصل جدید این برنامه به خبرنگار مهر بیان کرد: نردبان برنامهای است که ۱۰ سال از شروعش میگذرد و ما خوشحالیم روی این تجربه ۱۰ ساله حرکت میکنیم برنامه در این فصل یک تغییر بنیادین داد و کمی مخاطب جدیتر و حرفهایتر را مد نظر قرار داد.
وی درباره اهمیت این برنامه نیز گفت: سینمای مستند ما در تلویزیون فضای مستقلی ندارد که درباره فیلمها صحبت شود و به اتفاقات روز جهانی و جشنواره مستند بپردازد. «نردبان» سعی دارد این خلا را پر کند و برنامهای باشد تا مورد اعتماد مستندسازان حرفهای باشد و حتی برای مردمی که مستند را دوست دارند و آنها که میخواهند بیشتر از تماشای مستند کاری هم انجام دهند راههایی را نشان دهد.
جای مستند در تلویزیون است
شکیبانیا درباره بستری که تلویزیون برای نمایش مستند فراهم میکند عنوان کرد: همین تلویزیون که خیلیها معتقد هستند دیده نمیشود خیلی دیده میشود و کاملاً برنامههایش به دست مخاطب میرسد. جای مستند در تلویزیون است و تلویزیون باید از این سرمایه بزرگ سود ببرد.
این مستندساز که این هفته برنامههایی هم با حضور مستندساز و عکاس جنگ دارد درباره پرداختن به دغدغههای دفاع مقدس در این حوزه بیان کرد: اگر تلویزیون درد یک جانباز را منعکس نکند او باید چه کند باید برود جلوی بنیاد خود را به آتش بزند. تلویزیون جایگاه معرفی قهرمانان دفاع مقدس است اما شجاعتی نیاز است که این مسائل را با فضای امروز بیان کنیم و به جوان ترها بسپاریم. امروز نسلی بالا آمده است که الان ۳۰ سال دارد و ان زمان نبوده است.
وی اضافه کرد: اینها میخواهند جنگ را روایت کنند و باید احساس کنند که آزاد هستند. ما به تحلیل این نسل نیاز داریم نه نسلهای قبلی چون آن تحلیلها حتی ممکن است فاصله نسلها را زیاد کند.
این مستندساز که پیش از این مجموعه «نبردهای تامکت» را با محوریت خلبانان دفاع مقدس کارگردانی کرده است، به مستندی که در این هفته با نام «نبردهای فانتوم» از تلویزیون پخش شد، بیان کرد: مستند من درباره نبردهای هوایی بود که با هواپیمای اف ۱۴ انجام میشد و اخیراً همان تیم مستندی را به «نام نبردهای فانتوم» ساخته است.
شکیبانیا تصریح کرد: فانتوم عملیاتیتر و جنگی تر از هواپیمای اف ۱۴ است. هواپیمای اف ۱۴ بیشتر برای مراقبت است، رادار دارد، رهگیری میکند و نمیگذارد هواپیمایی وارد کشور شود اما فانتوم برای بمباران است و خط آتش درست میکند. خود ما عملیات اچ ۳ را با فانتوم انجام دادیم که در آن عملیات پایگاه عراق را زدند.
حرفهای قهرمانان منزوی را بشنویم
وی درباره «نبردهای فانتوم» و مستندهای این چنینی اظهار کرد: پخش این مستندها از این جهت مهم است که درباره قهرمانانی است که دیگر اسمشان برده نمیشود، سالهاست منزوی هستند و حرفهایشان شنیده میشود.
این مستندساز اضافه کرد: برخی از این خلبانان در جریانات اقدامات اول انقلاب و در جریان کودتای نوژه پاکسازی شدند چون افسرهای تربیت شده شاهنشاهی بودند و بسیاری از آنها زندانی شده بودند اما شهید بابایی آنها را از زندان درآورد و گفت ما اینها را برای چنین روزی (دوران دفاع مقدس) تربیت کردهایم و با وجودی که زندانی شده بودند رفتند جنگیدند و شهید شدند.
وی درباره «نبردهای تامکت» که در برخی شبکهها این هفته بازپخش هم داشته است، گفت: در «نبردهای تامکت» داستانی درباره خلبانهای اف ۱۴ داشتیم و رکوردهایی که داشتهاند. خلبانانی که ساعت پروازی طولانی روی آسمان داشته است مثلاً تا ۱۸ ساعت در حال پرواز بودهاند. اینها روایتهایی بود که تا حالا گفته نشده بود. اینکه چگونه نبرد میکردند یا استراتژیهایشان چه بود. به طور مثال در مقطعی استراتژی نبرد ما توسط ستون پنجم لو رفت و آنها بلافاصله توانستند بازنگری کنند نقشه را عوض کرده و جنگندههای میراژ فرانسوی را بزنند. میراژ مجهزترین هواپیمای آن زمان بود که به عراق اجاره داده بودند و خلبانان ما توانستند از پس آن هم بربیایند.
این مستندساز در پایان سخنانش تصریح کرد: اینها داستانهایی که باید گفته شود و این افراد نباید به عنوان قهرمان فراموش شوند. نسل جدید به اینها نگاه میکند و برایش سوال میشود حالا که اینها در گوشهای افتادهاند او باید فداکاری بکند یا خیر. از این حیث داستانهایشان مهم است و جذاب هم هست.
منبع : خبرگزاری مهر
«بی سر و صدا» ساخته شد/ رونمایی از نخستین تصویر پیمان معادی
میزبانی تئاتر شهر و برج آزادی از چند نمایش جشنواره آیینی و سنتی
استارت کنسرت های پاپ زده شد/ میزبانی سه خواننده از آذریها
زنانی که فرار نکردند و شهید شدند/ مدافعانی که نترسیدند
دست افشانی رادیو صبا در آستانه عید ولایت
تام هنکس دوباره به فضا میرود/ همکاری در یک نمایشگاه فضایی
ناگفتههای جنگ در «آرزم» روایت میشود/ پرداختن به یک شبهه ۱۰۰ ساله
سینمای رسول ملاقلیپور واکاوی میشود
از همکاری با کیارستمی تا تجربه «سرهنگ ثریا»/ استعدادهایی که کشف شد
۶۱۵ مستند ایرانی متقاضی حضور در «سینماحقیقت» شد
فراخوان صندوق اعتباری هنر برای اعضای متقاضی مسکن
گزارش آماری نمایشهای تماشاخانه ایرانشهر اعلام شد
شایعه بازسازی «راننده تاکسی» برای تبلیغ تاکسی آنلاین رد شد
میزبانی جشنواره «مروارید جاده ابریشم» از سینمای ایران
صدای رضا کیانیان «کمدی گمنام» را روایت میکند
قدردانی از یک عمر فعالیت هنری بهزاد فراهانی در مراسم حافظ
مستند «استوار ساقی» ساخته شد/ قصه زندانبان مشهور زندان قزلقلعه
بررسی تاثیر سینمای ژاپن بر موج نو سینمای ایران در جایزه عکس ۵
«بچه زرنگ» به سینماها میآید/ رازهای جنگل اسرارآمیز
معرفی راهیافتگان بخش عکس سومین دوره جشنواره «مادر»
پوستر «هتل» رونمایی شد/ «کی بهشت رو ول میکنه بره جهنم!؟»
بازگشت به تئاتر با «بنگاه تئاترال»/ در تدارک اجرایی ۲ نفره
فصل اول «ایلستان» تولید شد/ نگاهی به زندگی عشایر ایران
«هایپاور» را با «منصور» مقایسه نکنید!/ انهدام ۸۷ هواپیما در ۲۰ روز
کنداکتور شبکه امید دفاع مقدسی شد/ پخش «مرحمت» و «صیاد دلها»
انجمن اعتصابی نویسندگان هالیوود با تهیه کنندگان به توافق رسید
صلاح نمیدانم درباره بودجه صحبت کنم/ حضور شکنر و کارلسن در جشنواره
جزییات جشنواره موسیقی صدا و سیما اعلام شد/ پیشتولید سریالهای جدید
کدام هنرمندان تسهیلات رایگان بیمه تکمیلی را دریافت میکنند؟
بنیاد ملی کتاب درو بریمور را کنار گذاشت/حمایت از اعتصاب نویسندگان