میرنیوز
امیر دژاکام نویسنده و کارگردان تئاتر در گفتگو با خبرنگار مهر درباره تولید تلهتئاتر بهعنوان جایگزینی موقتی در شرایط بحران کرونا عنوان کرد: پیشنهاد تولید تلهتئاتر طرح بسیار خوبی است چون با این کار هنرمندان تئاتر درگیر فعالیت و کار میشوند و از لحاظ اقتصادی نیز به بچههایی که در این دوران بیکار بودهاند و دستمزدی دریافت نکردهاند، کمک میشود.
این هنرمند تئاتر تأکید کرد: تولید تلهتئاتر علاوهبر کمک اقتصادی باعث کمک فرهنگی هم به علاقه مندان به هنرهای نمایشی میشود و تا پیدا شدن و تولید واکسن کرونا میتواند به عنوان یک مسکن عمل کند. مهمتر از همه این است که ایجاد اشتغال برای هنرمندان از طریق تله تئاتر میتواند به آنها کمک روانی کند چون کار کردن فرد را میسازد و هر شخصی چه زن و چه مرد بعد از مدتی کار نکردن دچار افسردگی میشود که همین مساله میتوان تبعات جبران ناپذیر برای جامعه در بر داشته باشد.
وی ادامه داد: اجرای این طرح در شرایط طبیعی در کنار تئاتر صحنهای بسیار جذاب است اما زمانی که تئاتر نداریم و تنها قرار است از تله تئاتر به جای اجرای زنده صحنهای استفاده کنیم در حد چند ماه و تا عادی شدن روال میتواند کمککننده باشد.
این کارگردان و مدرس تئاتر درباره لزوم بهرهگیری از شیوههای نوین برای جذب مخاطبان تلهتئاترها عنوان کرد: برنامههای تلویزیونی مانند «دورهمی»، «خندوانه» و تا چند وقت قبل «۹۰» برنامههای بوده و هستند که نسبت به بقیه برنامه از مخاطبان زیادتری برخوردارند و راز موفقیتشان نیز این است که زبان غیررسمی را برای ارتباط با مخاطبان خود انتخاب کردند. زبان رسمی در این زمانه پاسخگوی نیاز تماشاگران تلویزیون نیست چون زبان تمام برنامههای این رسانه رسمی است و اگر تئاتر هم بخواهد به سمت بهرهگیری از این نوع زبان برود موفق نخواهد بود.
دژاکام در پایان صحبتهایش متذکر شد: زبان رسمی، متکلف، محتاط و متملق است و در برخی مواقع حرف راست را نمیزند و نسبت به زبان محاوره و غیررسمی کمتر مورد اعتماد است بنابراین تا زمانی که تعادل به هم نخورد، ما تئاتر و سینما نخواهیم داشت. زبان غیررسمی زبان مردم کوچه و بازار است و تله تئاتری موفق خواهد شد که به زبان مردم حرفش را بزند.
منبع : خبرگزاری مهر
«بی سر و صدا» ساخته شد/ رونمایی از نخستین تصویر پیمان معادی
میزبانی تئاتر شهر و برج آزادی از چند نمایش جشنواره آیینی و سنتی
استارت کنسرت های پاپ زده شد/ میزبانی سه خواننده از آذریها
زنانی که فرار نکردند و شهید شدند/ مدافعانی که نترسیدند
دست افشانی رادیو صبا در آستانه عید ولایت
تام هنکس دوباره به فضا میرود/ همکاری در یک نمایشگاه فضایی
ناگفتههای جنگ در «آرزم» روایت میشود/ پرداختن به یک شبهه ۱۰۰ ساله
سینمای رسول ملاقلیپور واکاوی میشود
از همکاری با کیارستمی تا تجربه «سرهنگ ثریا»/ استعدادهایی که کشف شد
۶۱۵ مستند ایرانی متقاضی حضور در «سینماحقیقت» شد
فراخوان صندوق اعتباری هنر برای اعضای متقاضی مسکن
گزارش آماری نمایشهای تماشاخانه ایرانشهر اعلام شد
شایعه بازسازی «راننده تاکسی» برای تبلیغ تاکسی آنلاین رد شد
میزبانی جشنواره «مروارید جاده ابریشم» از سینمای ایران
صدای رضا کیانیان «کمدی گمنام» را روایت میکند
قدردانی از یک عمر فعالیت هنری بهزاد فراهانی در مراسم حافظ
مستند «استوار ساقی» ساخته شد/ قصه زندانبان مشهور زندان قزلقلعه
بررسی تاثیر سینمای ژاپن بر موج نو سینمای ایران در جایزه عکس ۵
«بچه زرنگ» به سینماها میآید/ رازهای جنگل اسرارآمیز
معرفی راهیافتگان بخش عکس سومین دوره جشنواره «مادر»
پوستر «هتل» رونمایی شد/ «کی بهشت رو ول میکنه بره جهنم!؟»
بازگشت به تئاتر با «بنگاه تئاترال»/ در تدارک اجرایی ۲ نفره
فصل اول «ایلستان» تولید شد/ نگاهی به زندگی عشایر ایران
«هایپاور» را با «منصور» مقایسه نکنید!/ انهدام ۸۷ هواپیما در ۲۰ روز
کنداکتور شبکه امید دفاع مقدسی شد/ پخش «مرحمت» و «صیاد دلها»
انجمن اعتصابی نویسندگان هالیوود با تهیه کنندگان به توافق رسید
صلاح نمیدانم درباره بودجه صحبت کنم/ حضور شکنر و کارلسن در جشنواره
جزییات جشنواره موسیقی صدا و سیما اعلام شد/ پیشتولید سریالهای جدید
کدام هنرمندان تسهیلات رایگان بیمه تکمیلی را دریافت میکنند؟
بنیاد ملی کتاب درو بریمور را کنار گذاشت/حمایت از اعتصاب نویسندگان