میرنیوز
رضا بیات نویسنده و کارگردان نمایش «افسانه پری دریایی» که این روزها در تالار هنر روی صحنه است درباره اجرای این اثر نمایشی در شرایط بحران کرونا به خبرنگار مهر گفت: شرایطی که در حال حاضر گروههای نمایشی با آن روبرو هستند برای همه یکسان است و با آن کنار میآیند اما مشکل اصلی من با اداره کل هنرهای نمایشی است که دقیقاً زمانی که باید به داد هنرمندانش برسد بیشتر آنها را اذیت میکند.
وی ادامه داد: امثال گروه ما که اسفندماه زیر نظر اداره کل هنرهای نمایشی در سالنهای مختلف اجرا داشتیم و مجبور به تعطیلی نمایشمان شدیم ۲ برابر دیگر هنرمندان و گروههای تئاتری ضرر کردیم. بازیگران و عوامل نمایش دستمزد اجرای قبل از عیدشان را میخواهند و اداره کل هنرهای نمایشی هم به ما میگوید اگر دوست دارید اجرا بروید اما ما میتوانیم تنها به همان اندازهای که قبلاً قرار بوده از شما حمایت کنیم. در کنار این مساله تنها ۵۰ درصد از ظرفیت سالن را در اختیار داریم و در شرایطی که رسانهها و اخبار و صداوسیما اعلام میکنند که تهران دوباره وارد قرنطینه شده است وزارت ارشاد میگوید تعطیلی فعالیتهای تئاتری به ما ابلاغ نشده و باید اجرا بروید در حالی که در این شرایط معلوم است که تماشاگری اطمینان نمیکند به دیدن تئاتر بیاید.
بیات یادآور شد: زمانی که وزارت ارشاد اعلام میکند که ۵۰ درصد ظرفیت سالنها باید فعالیت داشته باشند حداقل باید ۳۰ درصد از این ۵۰ درصد را جبران کند. آقای آشنا مدیر کل هنرهای نمایشی اعلام کرده که ۵۰ درصد کمک هزینه را قبل از اجرا به گروهها پرداخت میکنند اما چنین اتفاقی حداقل برای گروه ما رخ نداده است و زمانی هم که بابت این موضوع تماس میگیرم به من میگویند تازه ۲ هفته آینده قرار است شورای حمایت تشکیل جلسه دهند تا مشخص شود چه مبلغی به شما تعلق میگیرد. متاسفانه تا امروز هم خبری از نتایج فرمی که برای مشخص شدن میزان خسارتمان از طریق وزارت ارشاد پر کردهایم نشده است و تنها در رسانهها حرف از حمایت میزنند اما در عمل برعلیه ما هستند. تنها حمایتی که تا امروز از ما شده است ارسال یک بسته حمایتی قبل از عید از طرف سازمان تبلیغات اسلامی بوده است.
این کارگردان تئاتر در بخش دیگری از صحبتهای خود درباره اجرای آنلاین این نمایش همزمان با اجرای صحنه توضیح داد: اجرای این اثر نمایشی از سه شنبه ۲۵ تیرماه شروع شده است و اجرای آنلاین نمایش نیز از دوشنبه ۳۰ آبان انجام شد و قرار است ۳۰ روز اجرای آنلاین داشته باشیم. «افسانه پری دریایی» مناسب مخاطبان ۴ تا ۹ سال است اما خانوادهها و بزرگسالان نیز از دیدن آن لذت میبرند.
وی درباره مضمون نمایش بیان کرد: این نمایش درباره این است که بچهها باید یاد بگیرند وقتی که چیزی اشتباه و برعلیهشان است جلوی آن بایستند و زمانی که چیزی را با زحمت به دست میآورند به راحتی از دست ندهند.
بیات متذکر شد: متاسفانه سالنهای تئاتر کودک در این شرایط خالی هستند و بازیگران منتظرند یک تماشاگر وارد سالن شود تا برایش اجرا کنند اما گاهی حتی یک نفر مخاطب هم ندارند. درمان این وضعیت تعطیل کردن کارها نیست. مگر کل گروههایی که هزینه کرده بودند و کرونا نمایششان را تعطیل کرد چند نفر هستند؟ اداره کل هنرهای نمایشی یک برآورد سالیانه برای کمک به گروهها دارد و در حال حاضر هم ۴ ماه از سال گذشته و هیچ نمایشی به صحنه نرفته است که بخواهد کمک هزینه دریافت کند پس باید در طول این زمان مبلغی ذخیره شده باشد اما مشخص نیست چرا به گروههایی که تا این اندازه تلفات دادهاند کمکی نمیشود.
وی در پایان صحبتهایش گفت: من برای اجرای این اثر نمایشی هزینه عروسی و پول پیش خانهام را برای اجرای کار هزینه کردم به این نیت که سرمایهام بازگردد اما نه توانستم عروسی بگیرم و نه یک خانه مناسب اجاره کنم.
نمایش موزیکال «افسانه پری دریایی» داستان پریهای دریایی را روایت میکند که به عنوان نگهبانان دریا در مقابل گرگ بدجنسی که قصد تصاحب دریا را دارد، میایستند.
منبع : خبرگزاری مهر
پیمان جبلی: «محفل» تقویتکننده دیپلماسی قرآنی است
پیمان جبلی: محفل تقویتکننده دیپلماسی قرآنی است
سیاوس طهمورث به «۱۰۰۱» میآید
جایزه جشنواره کایا و بهترین انیمیشن نیویورک برای «افسانه سپهر»
دنیل کریگ به دنیای نارنیای گرتا گرویگ رفت
انتشار فراخوان نخستین جشنواره «تماشاگه راز»
دیدار وزرای ارشاد و بهداشت با اصغر شاهوردی
چالشهای نگارگری از زبان محمدحسین آقامیری؛ شیوههای آموزش بازنگری شود
رازی که ۳۰ سال است در خاک مزرعه مدفون شده!
پاوو پاولیکوفسکی «سرزمین پدری» را میسازد
چرا جادههای ایران قتلگاه رانندگان شدهاند؟
رسالت رادیو ترویج فرهنگ شهادت است
میزبانی محسن کیایی از سامان گلریز
تیزر «هفت بهارنارنج» منتشر شد
نمایش «منگی» به صحنه بازگشت
«مدال برنز» با استفاده از هوش مصنوعی تولید شد
پخش هر شبی «شوخی شوخی» با اجرای جواد رضویان
ایرج حسابی به برنامه «بهار جانها» میآید
حضور سوسن پرور در «مهمانی شام»
تماشاگر یک نماهنگ در روز بزرگداشت شهدا باشید
دیزنی زیر پای «سفید برفی» فرش قرمز پهن نمیکند
ساخت «جان ویک ۵» به طور رسمی تایید شد
فرنوش عابدی با «وزن مقدس» به سوئیس میرود
دیوارهای هشت چشمه رنگ شاهنامه گرفت
خانه هنرمندان میزبان یاقوت سیاه تئاتر ایران میشود
«پیشمرگ» و لزوم احیای سینمای قهرمانمحور
قصه شمعهای خاموش و عروسکهای شکسته در«باغ وحش شیشهای»
تامین بودجه مهمترین چالش مستند در سال آینده است
تنها برنامه موسیقایی سحر تلویزیون؛ مناجاتهایی که اولین بار پخش شد
پیام صلح و احترام به جهان؛ پیکاسو در تهران ظاهر شد