میرنیوز
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از گاردین، «ویلیام بار» دادستان کل ایالات متحده در جدیدترین سخنان خود به شرکت «والت دیزنی» و دیگر استودیوهای هالیوودی حمله کرده و گفته آنها به حزب کمونیست چین «سر تعظیم فرو آوردهاند».
اتهامهای «بار» بخشی از یک تلاش ادامهدار دیپلماتیک و روابط عمومی از سوی دولت دونالد ترامپ علیه پکن هستند. دادستان کل گفته چین یک «کمپین تهاجمی و سازمانیافته اقتصادی برای رسیدن به اوج برتری اقتصاد جهانی و عبور از ایالات متحده به عنوان ابرقدرت اول جهان راهاندازی کرده است.»
دادستان کل در سخنرانی خود در میشیگان رهبران سازمانی آمریکا مخصوصاً رهبران صنعت فیلم را متهم به پیشبرد اهداف هژمونی چین کرد. او گفت دیزنی در ابتدا علیه فشار چین مبنی بر نساختن فیلم سال ۱۹۹۷ «کوندون» درباره دالایی لاما و ضمیمه شدن تبت توسط چین مقاومت کرده بود، اما بعد تسلیم شد. بار گفت: «آن لحظه شجاعت دوام زیادی نداشت».
چین فیلمهای دیزنی را ممنوع کرده بود که باعث شد این شرکت برای ساختن فیلم «دالایی لاما» معذرتخواهی کند. در ادامه مدیریت دیزنی با مسئولان چینی لابی کرد تا بتواند یک دیزنیلند در شانگهای بسازد و به مسئولان چینی اجازه دادند نقشی در اداره پارک داشته باشند.
ویلیام بار گفت: اگر دیزنی و دیگر شرکتها به تعظیم مقابل چین ادامه بدهند، هم رقابتپذیری و رفاه خود در آینده و هم نظم لیبرال کلاسیکی که به آنها اجازه رشد داده بود را به خطر میاندازند.
دادستان کل همچنین از استودیوهای هالیوودی انتقاد کرد که در ازای توزیع فیلمهایشان در چین قبول کردهاند فیلمنامهها را تغییر بدهند. او به دو مورد اشاره کرد و ادعا داشت که ملیت شخصیتها در فیلمها تغییر کرده تا پکن راضی باشد.
پکن نسبت به این مسئله اعتراض داشت که ویروس زامبیها در فیلم «جنگ جهانی زد» از چین نشات میگرفت. همچنین شخصیت مرموز «باستانی» در فیلم «دکتر استرنج» در ابتدا قرار بود اهل تبت باشد اما بعد اصالت او به سلتیک تغییر یافت.
دادستان کل در سخنرانی خود شرکتهای تکنولوژی آمریکایی از جمله گوگل، مایکروسافت، یاهو، اپل و سیسکو را هم موردانتقاد قرار داد و گفت آنها «بازیچه اثرگذاری چینی» هستند.
منبع : خبرگزاری مهر
«بی سر و صدا» ساخته شد/ رونمایی از نخستین تصویر پیمان معادی
میزبانی تئاتر شهر و برج آزادی از چند نمایش جشنواره آیینی و سنتی
استارت کنسرت های پاپ زده شد/ میزبانی سه خواننده از آذریها
زنانی که فرار نکردند و شهید شدند/ مدافعانی که نترسیدند
دست افشانی رادیو صبا در آستانه عید ولایت
تام هنکس دوباره به فضا میرود/ همکاری در یک نمایشگاه فضایی
ناگفتههای جنگ در «آرزم» روایت میشود/ پرداختن به یک شبهه ۱۰۰ ساله
سینمای رسول ملاقلیپور واکاوی میشود
از همکاری با کیارستمی تا تجربه «سرهنگ ثریا»/ استعدادهایی که کشف شد
۶۱۵ مستند ایرانی متقاضی حضور در «سینماحقیقت» شد
فراخوان صندوق اعتباری هنر برای اعضای متقاضی مسکن
گزارش آماری نمایشهای تماشاخانه ایرانشهر اعلام شد
شایعه بازسازی «راننده تاکسی» برای تبلیغ تاکسی آنلاین رد شد
میزبانی جشنواره «مروارید جاده ابریشم» از سینمای ایران
صدای رضا کیانیان «کمدی گمنام» را روایت میکند
قدردانی از یک عمر فعالیت هنری بهزاد فراهانی در مراسم حافظ
مستند «استوار ساقی» ساخته شد/ قصه زندانبان مشهور زندان قزلقلعه
بررسی تاثیر سینمای ژاپن بر موج نو سینمای ایران در جایزه عکس ۵
«بچه زرنگ» به سینماها میآید/ رازهای جنگل اسرارآمیز
معرفی راهیافتگان بخش عکس سومین دوره جشنواره «مادر»
پوستر «هتل» رونمایی شد/ «کی بهشت رو ول میکنه بره جهنم!؟»
بازگشت به تئاتر با «بنگاه تئاترال»/ در تدارک اجرایی ۲ نفره
فصل اول «ایلستان» تولید شد/ نگاهی به زندگی عشایر ایران
«هایپاور» را با «منصور» مقایسه نکنید!/ انهدام ۸۷ هواپیما در ۲۰ روز
کنداکتور شبکه امید دفاع مقدسی شد/ پخش «مرحمت» و «صیاد دلها»
انجمن اعتصابی نویسندگان هالیوود با تهیه کنندگان به توافق رسید
صلاح نمیدانم درباره بودجه صحبت کنم/ حضور شکنر و کارلسن در جشنواره
جزییات جشنواره موسیقی صدا و سیما اعلام شد/ پیشتولید سریالهای جدید
کدام هنرمندان تسهیلات رایگان بیمه تکمیلی را دریافت میکنند؟
بنیاد ملی کتاب درو بریمور را کنار گذاشت/حمایت از اعتصاب نویسندگان