میرنیوز
سجاد نوروزی مدیر سینما آزادی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره نظامنامه اکران ۹۹ و شرایط حاکم بر سینماها در مدت زمان فعالیت مجدد، عنوان کرد: پیش از این هم عنوان کردم که راه حل مشکلات سینما این است که وزارت ارشاد با همه صنوف همفکری کند تا به راهحلی جامع برسد چون هیچ راهی غیر از همکاری و به رسمیت شناختن نقش حاکمیتی ارشاد و نقش صنفی صنوف وجود ندارد. این ۲ باید یکدیگر را به رسمیت بشناسند. من هم از رییس سازمان سینمایی تشکر میکنم چون اتفاق خوبی در تدوین این آیین نامه رخ داد که با همفکری همه صنوف نهایتاً به یک راه حال جامع و مشترک رسیدند، آییننامه ابلاغ شد و به نظرم این یک موفقیت برای صنوف و الگوی خوب همکاری بین صنوف و وزارت ارشاد است.
وی افزود: درباره مسایل فنی مطرح شده درباره عملکرد مالی سمفا هم باید بگویم فقط ۵۰ درصد از کل فروش سینمای کشور در سال، به صورت آنلاین انجام میشود، بنابراین آن بحث تقسیم پولها در ابتدای امر اساساً دچار یک مشکل فنی بود. فروش گیشه را که نمیشود از مبدا تقسیم کرد، این موضوع نیازمند یک تمهید عظیم است که در این شرایط کرونا و خاص سینما، ضرورت ندارد.
درباره اینکه گفته میشد با روی کار آمدن سمفا پولها در لحظه تقسیم میشود باید به تجربه جهانی نگاه بیندازیم و چرخ را از ابتدا اختراع نکنیم. مهم این است که دفاتر پخش در یک بازه زمانی مطلوب به پول خود برسند که در حال حاضر در آییننامه فعلی این امر لحاظ شده است مدیر سینما «آزادی» معتقد است: در حال حاضر در آییننامه اکران پیشبینی شده که ۱۰ روز بعد از پایان اکران فیلمها، سینماداران موظف به تسویه حساب با صاحبان آثار هستند. البته این را هم باید عنوان کنم که تنها چند سینمای محدود این مشکلات را برای دفاتر پخش و تهیهکنندگان به وجود آورده بودند. تقریباً بخش اعظم سینماداران این فرایند خوش حسابی را رعایت میکردند یعنی هیچ پخشکننده و تهیهکنندهای با پردیسهای بزرگ مشکل آنچنانی نداشت. ممکن بود مباحث مالی یکی دو هفته دیر و زود شود ولی این فرایند انجام میشد با این وجود چند سینمای خاص بودند که رعایت نمیکردند که حالا انجمن سینماداران تمهیدی اندیشیده تا مقداری در مسایل انضباطی و خاص ورود پیدا کند به این صورت که اگر سینمایی بدحسابی کند برخورد لازم را خود نهادهای صنفی انجام دهند.
نوروزی بیان کرد: درباره اینکه گفته میشد با روی کار آمدن سمفا پولها در لحظه تقسیم میشود باید به تجربه جهانی نگاه بیندازیم و چرخ را از ابتدا اختراع نکنیم. مهم این است که دفاتر پخش در یک بازه زمانی مطلوب به پول خود برسند که در حال حاضر در آییننامه فعلی این امر لحاظ شده است.
وی در بخش دیگر از صحبتهایش درباره استقبال از سینماها توضیح داد: من خودم توقع این حجم از استقبال را نداشتم یعنی شرایط از آن چیزی که فکر میکردم بهتر است اما به نظرم مجموعه حاکمیت، شهرداری، صدا و سیما و ارشاد باید روی این قضیه اطلاع رسانی مانور بدهند چون فیلمها هیچ تبلیغی ندارند و اکثریت مردم اصلاً نمیدانند که سینماها بازگشایی شدهاند. ما محدودیتها را یک ماه زودتر از اروپا آغاز کردیم پس طبیعی است که حالا سینماهای اروپا بسته باشد. تمام دنیا در همه صنوف ناچار به بازگشایی هستند. این یک جبر برای همه جای دنیاست اما در عین حال وظیفه تام و تمام ما و مخاطبان رعایت پروتکلهای بهداشتی است.
مدیر سینما آزادی مطرح کرد: در حال حاضر در ورود به سینما آزادی تب سنجی انجام میشود برای مثال چند مورد بودهاند که تبشان بالا بوده و ما آنها را به سینما راه ندادهایم. در سه روز اول بازگشایی با اینکه بار مالی برای ما داشت اما ما به صورت رایگان بین مردم ماسک توزیع کردیم. البته به ما هزار عدد ماسک اهدا شد که ما آنها را توزیع کردیم و در سه روز ابتدایی خودمان هم مقداری توزیع کردیم اما در حال حاضر در بوفههای آزادی ماسک سه لایه با قیمت ارزان ۱,۵۰۰ تومان به فروش میرسد. در هر طبقه آزادی جلوی هر سالن دستگاه خودکار داریم که دستها ضدعفونی شود. ما حتی در نظر داشتیم که تونل ضدعفونی راه بیندازیم که وزارت ارشاد گفت ممکن است این تونل به ریه آسیب برساند از همین رو از راه اندازی آن منصرف شدیم. در حال حاضر ۹۹ درصد مخاطبان سینما آزادی که وارد این سینما میشوند، ماسک دارند.
وی در پایان گفت: کارکنان ما هم روزی سه بار دست کشهای خودشان را عوض میکنند، به صورت مرتب دستهایشان را ضدعفونی میکنند و حتی یک لحظه هم ماسک را برنمی دارند. همکارانمان در قسمت گیشه هم شیلد دارند.
منبع : خبرگزاری مهر
ساترا برای ممیزی آثار شبکه نمایش خانگی هزینه میگیرد؟
بررسی درجهبندی سنی سینما در یک برنامه رادیویی
انتصاب جدید در شبکه دو سیما
معرفی آثار بخش نمایشهای صحنهای جشنواره تئاتر «سودای عشق»
نمایش «ره صدساله» در تماشاخانه سنگلج
«سورنا در کارخانه اسباببازی» به تالار هنر رسید
«رفتن»، «رومئو و ژولیت» و «من کُشی» در عمارت نوفللوشاتو
رونمایی از یک چالش بزرگ در نوازندگی
ناگفتههایی از مدرسه مروی تهران در یک مستند
انتشار لوگوی نمایش میدانی امین زندگانی
امیرمهدی ژوله با «ملاقات با جادوگر» به اکران آنلاین میآید
پایان بازبینی آثار نخستین جشنواره ملی موسیقی خلاق
راهیابی «آوای ابرها» به جشنواره حقوق بشر اردن
«آبی روشن» مسافر نیجریه شد
«۱۲ زن خشمگین» خوانش میشود
زوج مستندساز نامزد دریافت تندیس بوف طلایی جشنواره مسکو شدند
فصل سوم «آقای قاضی» و تولید سیتکام در دستور کار سیمرغ
تمدید فراخوان تولید و اجرای نمایش در مرکز تئاتر کانون
پیام معاون هنری وزیر ارشاد به نوزدهمین جشنواره تئاتر کردی سقز
«هفتاد سی» هم به چرخه رقابت کمدیها پیوست
نمایشنامههای تئاتر مقاومت نباید سفارشی باشند
فصل سوم «آقای قاضی» و تولید سیتکام و تله تئاتر توسط سیمرغ
یک دعوت برای شنیدن ایدههای جدید در موسیقی!
برگزیدگان جشن حافظ مشخص شدند/ تجلیل از یک بازیگر پیشکسوت
برندگان جشن حافظ مشخص شدند/ تقدیر از یک بازیگر پیشکسوت
خودداری اپل از همکاری مجدد با جرج کلونی و برد پیت در «گرگها»
«شوق پرواز» به کلک خیال رسید
نمایش آثار ۶۰ هنرمند در گالری کوشک باغ هنر
بررسی چالشهای تأمین بودجه آموزش و پرورش در«پرسشگر»
پخش برنامه سروش صحت از ۶ آذر