میرنیوز
به گزارش خبرنگار مهر، نشست رسانهای عوامل سریال «سرباز» امروز سهشنبه سوم تیر با حضور محمدرضا شفیعی تهیهکننده، هادی مقدم دوست کارگردان، علی عامل هاشمی نیما شعباننژاد و جواد خواجوی بازیگران سریال برگزار شد.
مقدمدوست در ابتدای این نشست با اشاره به گفتگوی تلفنی با مخاطبان سریال در روابط عمومی سازمان صداوسیما پیش از برگزاری نشست مطرح کرد: مواردی را که پیش از این هم شنیده بودیم در این گفتگوها مطرح میشد. یکی از موارد عمدهای که درباره آنها حرف میزدند نقش راوی در سریال بود که نسبت به آن غریبگی و ناآشنایی داشتند. مواردی هم بود که احساس رضایت داشتند. محتوای کار و روند تغییر و تحول کاراکترها و بهبود روابط شخصیتها به خصوص زوج اصلی هم مورد توجه قرار گرفته بود و نسبت به آن احساس رضایت داشتند.
وی افزود: این سریال از حیث محتوا مفهوم «خدمت» را در نظر داشت، یکی از اسامی مترادف سربازی، خدمت است. عمدهترین مفهوم مدنظر در این سریال همین مفهوم خدمت بود و سعی کردیم در این منظومه کار کنیم. قبل از دوران سربازی هم مفهوم خدمت در کار وجود داشت و این موضوع قصه و نوع روایت را شکل میداد.
محمدرضا شفیعی تهیهکننده سریال نیز گفت: این سریال به لحاظ فرم از دیگر سریالهای که مردم میدیدند، پیروی نمیکرد. مردم را فقط به یک نوع کار نمایشی عادت داده بودیم و در این کار هم هرچه پیش رفتیم بیشتر عادت کردند.
وی ادامه داد: امروز خانمی از یزد امروز تماس گرفت و برایش جالب بود که سکانس به سکانس سریال حرف داشت و روان شناسانی شده بود. چندین نفر از مخاطبان هم توقع داشتند یحیی آخر سریال شهید شود و فکر میکردند کسی که خدمت رسانی به مردم را سبک زندگیاش قرار داده، باید شهید شود.
داستان «سرباز» از ابتدا درباره سربازی بود
هادی مقدم دوست در ادامه درباره اینکه چرا سراغ قصه سربازی رفته و آیا کار را سفارشی پذیرفته است یا خیر گفت: این قصه به سالهای ۹۲ برمیگردد و از همان زمان مربوط به سربازی میشد. در مقطعی وارد نگارش شد که هیچ دستگاه و تشکیلاتی هم وارد کار نشده بودند. قبل تر هم مهران مهام و ایرج محمدی طرحی را پیشنهاد داده بودند که آن زمان «پادگان» نام داشت و بعد از آنها این طرح را با آقای شفیعی کار کردیم.
مقدمدوست: یکی از مهمترین عناصری که در بحث جذابیت وجود دارد رابطه تماشاگر با شخصیتهاست. مردم وقتی سریالی را میبیند وقتی بخواهند از آن یاد کنند آن را با کاراکترهای میشناسند یا اسم میبرند و من امروز میبینیم خیلی درباره یلدا و یحیی و سربازها حرف زده میشود وی درباره تغییرات این طرح داستانی طی این سالها گفت: این آیین و آداب نویسندگی است که تغییر میکند و امیدواریم این تغییر در مسیر رشد باشد. از تغییرات عمده این بود که کاراکتر زن و مرد در طرح اولیه با هم ازدواج نمیکنند و اینجا ازدواج میکنند و طی پروسه نگارش قرار شد این مقوله یکی شدن برایشان اتفاق بیفتد.
مقدمدوست درباره اطلاعات و تحقیقات درباره مقوله سربازی در مسیر نگارش فیلمنامه نیز تصریح کرد: وقتی قرار شد به قرارگاه مهارت آموزی بپردازیم وارد جلسات و صحبت با مسئولان امر شدیم که اشراف ما را به سربازی بیشتر کرد و خود به خود این اطلاعات باعث میشد که تغییرات در متن را بیشتر کنیم که اینها سهم دستگاهی است که اسپانسر کار بود.
نویسنده «وضعیت سفید» در پاسخ به اینکه چرا این سریال از مولفههایی مانند جذابیت و یا ریتم مناسب بهره نبرده بود، گفت: زمانی کارهایی ساخته میشود و میگویند آن کار موفق بوده است و با مولفههای آن کار موفق میسنجید در حالی که این کشف مولفههای جذابیت نیست، بلکه کشف مولفههای آن کارهاست. وقتی درباره ریتم حرف میزنید اشاره به ریتم تند دارید که یکی از وسایلی است که جذابیت را تامین میکند.
وی افزود: یکی از مهمترین عناصری که در بحث جذابیت وجود دارد رابطه تماشاگر با شخصیتهاست. مردم وقتی سریالی را میبیند وقتی بخواهند از آن یاد کنند آن را با کاراکترهای میشناسند یا اسم میبرند و من امروز میبینیم خیلی درباره یلدا و یحیی و سربازها حرف زده میشود. از عناصر دیگر جذابیت بحث روحیه خدمت بود. امروز نوجوانی میگفت روحیه کمک کردن یحیی را دوست داشته است. این یک عنصر جذابیت است که آدمی را ببینیم که روحیه همدلی و تعاون و به اصطلاح پهلوانی دارد.
کارگردان فیلم «سر به مهر» به حوزه روان شناسی به عنوان یکی دیگر از جذابیتهای سریال اشاره کرد که در بازار طرفدار و دغدغه دارد و گفت: اگر بازار محصولات فرهنگی را مطالعه کنید کتب روان شناسی همیشه طرفدار دارد، در این سریال هم روان شناسی ارتباط آدمها، رشد و ارتقای شخصیت، زوجین و… همه از مباحثی است که در روان شناسی مخاطب و طرفدار دارد و میتواند عنصر جذابیت باشد.
در روایت سربازی سراغ فضای انگیزشی رفتیم
وی همچنین در پاسخ به انتقاد برخی نسبت به تصویر ارائه شده از سربازی در سریال و اینکه اینها در واقعیت وجود ندارد گفت: دو نوع فضا میتواند کاری را جذاب کند، یکی فضاهای اعتراضی و دیگری انگیزشی. فضای ما در این کار انگیزشی بود. ما در این کار فرد شرور که دچار ماجراهای مختلف شود و یا در سربازی شکوه و اعتراض کند نداشتیم و سراغ فضای انگیزشی رفتیم. در این فضا یحیی باید آدم خوبتری شود، یلدا ارتقا مییابد، حتی مادر و شهاب این ارتقا را دارند. پرداخت به سربازی هم حسب همین رویه بود.
مقدمدوست: میگفتند سربازها در سربازی روی زمین مینشینند یا چرا فرمانده یک سرباز را بغل میکند، اما آیا این محتمل نیست؟ میتوان تصور کرد که وجود داشته باشد اما شما میتواند بپرسید که چرا ترجیح دادی که به جای کتک زدن سرباز، در آغوش گرفتن را نمایش دهی؟ وی ادامه داد: باید ابتدا تعریفی درباره واقعیت داشته باشیم. باید بگوییم واقعیت آن چیزی است که ما دیدهایم یا بخشی از واقعیت هست که ما ندیدهایم. مواردی که برخی میگفتند در سربازی اینطور نبوده است، اتفاقاً دقیقاً وجود داشته است مثلاً میگفتند ما آسایشگاهی نداریم که گل داشته باشد و اتفاقاً دقیقاً چنین آسایشگاهی داریم. یا میگفتند سربازها در سربازی روی زمین مینشینند یا چرا فرمانده یک سرباز را بغل میکند، اما آیا این محتمل نیست؟ میتوان تصور کرد که وجود داشته باشد اما شما میتواند بپرسید که چرا ترجیح دادی که به جای کتک زدن سرباز، در آغوش گرفتن را نمایش دهی؟
مقدمدوست در ادامه درباره اینکه چرا سختیهای سربازی را نمایش نداده است؟ گفت: در همین مقدار سربازی هم که در سریال وجود دارد، مواردی از سختیهای سربازی جانمایی شده است. در سطح دیگری ممکن است عدهای بخواهند شکوه و شکایت نسبت به سختیها در داستان وجود داشته باشد اما ما نخواستیم این را نمایش دهیم. سربازی دو سال از زندگی یک جوان است و نمیتوان به او گفت با نارضایتی این دو سال را زندگی کن. مثل اینکه برخی میگویند زن گرفتن بدبختی است و نمیشود بر این اساس این شکوه به ازدواج را در یک فیلم نشان دهیم. واقعیتی به نام سربازی وجود دارد و میتوان شکایت و شکوه آن را نمایش داد، از سوی دیگر میتوان با توجه به آن رویکرد انگیزشی بخشهای دیگر را نمایش داد.
مقدم دوست درباره چرایی استفاده از رویکرد انگیزشی در روایت دوران سربازی هم اظهار کرد: سربازی بخشی از زندگی این آدمها را شکل میداد و اینها سعی کردند از سربازی استفاده کنند. ترجیح من مثل ترجیح پدری بود که فرزندش به سربازی میرود و دوست دارد از این دوران بهتر بیرون بیاید. در این صورت نمیخواهد شکوه داشته باشد. جوانان باید از این دو سالی که در آن قرار میگیرند استفاده کنند و بهره بگیرند.
سربازان حقوقشان را مطالبه کنند
وی در انتقاد به «گل و بلبل نمایش دادن این فضا» در سربازی هم گفت: ما آنچه را مطلوب بود نمایش دادیم، اگر نیست باید سربازان مطالبه کنند اینها میتواند مطالبه سربازان باشد که اگر مثلاً در بدو ورود برای او مراسم نمیگذارند، این مراسم برگزار شود. یا اگر اجازه ملاقات با خانوادهاش را نمیدادند مطالبه کند که مجوز این ملاقات صورت بگیرد.
این فیلمنامهنویس تصریح کرد: شما از رسانه توقع دارید درد دل شما را بگوید، من میگویم اگر بنا بر گفتن باشد اشاراتی در کار بوده است اما برخی میخواهید به اصل موضوع حمله شود. سرباز یک اسم و معنی است، عبارت «دوره خدمت» بی ربط به معنای خدمت نیست. قوانینی درباره بدو ورود، مو کوتاه کردن و.. وجود دارد اینها را باید جوانان مطالبه کند. مثلاً آیا الان زدن بچهها مثل قدیم فراوانی دارد؟ خیر، چون بچهها با حقشان آشنا شدهاند و آن را مطالبه میکنند.
مقدمدوست درباره عدم نمایش سکانسهای درگیری در قسمت پایانی توضیح داد: یحیی اولین بار است که ماموریت میرود. او ابتدا به در و همسایه و خانوادهاش خدمت میکرد اما در داستان و به تدریج ابعاد این خدمت گستردهتر میشود. یحیی اجتماعیتر شده و این اولین بار است که وارد چنین حوزهای میشود. او وقتی میخواهد بیرون بیاید، فکر میکند الان نوبت اوست فقط او را میخواستیم نمایش دهیم نه میدان درگیری را و برای همین ما همان بخشها را نشان دادیم.
این گزارش در حال تکمیل است…
منبع : خبرگزاری مهر
سینمای مقاومت محرک، حیات بخش و مطالبهگر است
تماشاخانه صحنه آبی و روایت «اینجا همه چیز غیر عادیست»
سامان خلیلیان «درد» را به صحنه میآورد
ارومیه میزبان جشنواره «سودای عشق» شد
«سلام آنا» به جشنواره داکا میرود
انتشار جدول زمانبندی مسابقه تئاتر صحنهای جشنواره مقاومت
«آذرگان» ویژه بانوان به صحنه میرود
خواننده پیشکسوت موسیقی ایرانی دار فانی را وداع گفت
نمایش آیینی «حریم» روی صحنه رفت
«جسدهای جاندار» مسعود کیمیایی تماشایی میشود
در این نمایش کمدی حرفهای جدی گفته میشود!
نیروهای داوطلب چطور در برگزاری یک جشنواره مشارکت میکنند؟
ساترا برای ممیزی آثار شبکه نمایش خانگی هزینه میگیرد؟
بررسی درجهبندی سنی سینما در یک برنامه رادیویی
انتصاب جدید در شبکه دو سیما
معرفی آثار بخش نمایشهای صحنهای جشنواره تئاتر «سودای عشق»
نمایش «ره صدساله» در تماشاخانه سنگلج
«سورنا در کارخانه اسباببازی» به تالار هنر رسید
«رفتن»، «رومئو و ژولیت» و «من کُشی» در عمارت نوفللوشاتو
رونمایی از یک چالش بزرگ در نوازندگی
ناگفتههایی از مدرسه مروی تهران در یک مستند
انتشار لوگوی نمایش میدانی امین زندگانی
امیرمهدی ژوله با «ملاقات با جادوگر» به اکران آنلاین میآید
پایان بازبینی آثار نخستین جشنواره ملی موسیقی خلاق
راهیابی «آوای ابرها» به جشنواره حقوق بشر اردن
«آبی روشن» مسافر نیجریه شد
«۱۲ زن خشمگین» خوانش میشود
زوج مستندساز نامزد دریافت تندیس بوف طلایی جشنواره مسکو شدند
فصل سوم «آقای قاضی» و تولید سیتکام در دستور کار سیمرغ
تمدید فراخوان تولید و اجرای نمایش در مرکز تئاتر کانون