میرنیوز
به گزارش خبرنگار مهر، از زمستان سال ۹۸ وقتی ویروس کرونا در کشور شیوع پیدا کرده سالنها و اجراهای تئاتری بهعنوان اولین مکانها و فعالیتهایی بودند که متوقف شدند و بسیاری از گروهها علیرغم هزینههایی که برای تولید آثار خود متحمل شده بودند، بنا به تصمیم وزارت بهداشت و دولت دوازدهم تعطیل شدند.
گروهها و هنرمندان تئاتر در گفتگوهای رسانهای مختلفی که داشتند از این تعطیلیها گله نکردند زیرا حفظ سلامت مردم برای همه در اولویت قرار داشته و دارد.
اما در همان ایام بود که دولت با اعلام لیست مشاغلی که به دلیل شیوع ویروس کرونا متضرر شده بودند نشان داد که تئاتر هیچ جایگاهی در میان مدیران و مسئولان و وزرای دولتی ندارد زیرا نامی از تئاتر و تئاتریها در این لیست نبود.
این موضوع باعث واکنش هنرمندان تئاتر شد و بسیاری از این نادیده گرفته شدن تئاتر توسط مسئولان دولتی انتقاد کردند.
اما ماجرا به همینجا ختم نشد و وزارت بهداشت در ارائه دستورالعملی برای سالنهای نمایشی باز هم بر نادیده گرفتن شدن تئاتر از سوی دولت تأکید کرد زیرا دستورالعملی که باز هم با واکنش خانواده و همچنین خانه تئاتر مواجه شد، ناشی از نگاهی غیرتخصصی بود و مسئولان مربوطه به خود زحمت مشورت گرفتن از اهالی تئاتر را نداده بودند.
این روزها نیز صحبت از بازگشایی مجدد فعالیتها و مکانهای هنری از جمله تئاتر است ولی هنوز در خصوص تدوین دستورالعملی تخصصی خبری از مشورت گرفتن از خانه تئاتر به عنوان صنف تخصصی تئاتر نیست.
ولی تراژیکترین حالت ممکن برای نادیده گرفتن تئاتر از سوی دولت، توسط حسن روحانی رئیس جمهور دولت دوازدهم رقم خورد؛ صبح امروز شنبه ۱۷ خرداد در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد سینماها و کنسرتها به شرط حضور ۵۰ درصد ظرفیت سالنها و رعایت کامل پروتکلها میتوانند از ابتدای تیرماه فعالیت خود را آغاز کنند.
گویا حسن روحانی تئاتر را بهعنوان یکی از اصلیترین حوزههای هنر نمیشناسد و برای رئیسجمهور تئاتر وجود خارجی ندارد! زیرا حتی درباره اینکه برای بازگشایی تئاتر هنوز تصمیمگیری نشده یا تئاتر هم میتواند از اول تیرماه فعالیتهای خود را از سر بگیرد، کلامی بر زبان نیاورده است.
وقتی نگاه نفر اول دولت نسبت به تئاتر اینگونه باشد و آن را نادیده بگیرد، نتیجه این میشود که هنرمندان و سالنهای تئاتر در جریان شیوع ویروس کرونا بیشترین ضررها را متحمل میشوند ولی کمترین حمایت دولتی از آن به عمل میآید.
منبع : خبرگزاری مهر
«بی سر و صدا» ساخته شد/ رونمایی از نخستین تصویر پیمان معادی
میزبانی تئاتر شهر و برج آزادی از چند نمایش جشنواره آیینی و سنتی
استارت کنسرت های پاپ زده شد/ میزبانی سه خواننده از آذریها
زنانی که فرار نکردند و شهید شدند/ مدافعانی که نترسیدند
دست افشانی رادیو صبا در آستانه عید ولایت
تام هنکس دوباره به فضا میرود/ همکاری در یک نمایشگاه فضایی
ناگفتههای جنگ در «آرزم» روایت میشود/ پرداختن به یک شبهه ۱۰۰ ساله
سینمای رسول ملاقلیپور واکاوی میشود
از همکاری با کیارستمی تا تجربه «سرهنگ ثریا»/ استعدادهایی که کشف شد
۶۱۵ مستند ایرانی متقاضی حضور در «سینماحقیقت» شد
فراخوان صندوق اعتباری هنر برای اعضای متقاضی مسکن
گزارش آماری نمایشهای تماشاخانه ایرانشهر اعلام شد
شایعه بازسازی «راننده تاکسی» برای تبلیغ تاکسی آنلاین رد شد
میزبانی جشنواره «مروارید جاده ابریشم» از سینمای ایران
صدای رضا کیانیان «کمدی گمنام» را روایت میکند
قدردانی از یک عمر فعالیت هنری بهزاد فراهانی در مراسم حافظ
مستند «استوار ساقی» ساخته شد/ قصه زندانبان مشهور زندان قزلقلعه
بررسی تاثیر سینمای ژاپن بر موج نو سینمای ایران در جایزه عکس ۵
«بچه زرنگ» به سینماها میآید/ رازهای جنگل اسرارآمیز
معرفی راهیافتگان بخش عکس سومین دوره جشنواره «مادر»
پوستر «هتل» رونمایی شد/ «کی بهشت رو ول میکنه بره جهنم!؟»
بازگشت به تئاتر با «بنگاه تئاترال»/ در تدارک اجرایی ۲ نفره
فصل اول «ایلستان» تولید شد/ نگاهی به زندگی عشایر ایران
«هایپاور» را با «منصور» مقایسه نکنید!/ انهدام ۸۷ هواپیما در ۲۰ روز
کنداکتور شبکه امید دفاع مقدسی شد/ پخش «مرحمت» و «صیاد دلها»
انجمن اعتصابی نویسندگان هالیوود با تهیه کنندگان به توافق رسید
صلاح نمیدانم درباره بودجه صحبت کنم/ حضور شکنر و کارلسن در جشنواره
جزییات جشنواره موسیقی صدا و سیما اعلام شد/ پیشتولید سریالهای جدید
کدام هنرمندان تسهیلات رایگان بیمه تکمیلی را دریافت میکنند؟
بنیاد ملی کتاب درو بریمور را کنار گذاشت/حمایت از اعتصاب نویسندگان