X دانلود اهنگ نکس وان کلیپ ویدیاب کلیپ جدید ویدجین

میرنیوز

دولت متوجه بحران نیست/ کسر مالیات از اجراهای تئاتر شتابزده است

دولت متوجه بحران نیست/ کسر مالیات از اجراهای تئاتر شتابزده است 2020-05-23T08:44:35+04:30

قطب‌الدین صادقی نویسنده، کارگردان و مدرس تئاتر درباره وضعیت تئاتر کشور درباره کسر ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده از اجراهای تئاتری به خبرنگار مهر گفت: در این شرایط بحرانی خانمان‌برانداز، کسر ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده از اجراهای تئاتری به اصطلاح قوز بالاقوز است. دولت دائماً دارد برای ما وظیفه‌های ریز و درست می‌تراشد اما در مقابل هیچ حقوقی برایمان قائل نیست. هر انسانی در یک جامعه و در یک نظام دارای یکی سری حقوق و وظایف است. با ما مانند اروپایی‌ها رفتار می‌کنند اما مانند آن‌ها زندگی‌مان تامین نمی‌شود. متاسفانه هنرمندان را به امان خدا ول کرده‌اند اما به طرق مختلف از آن‌ها مالیات می‌گیرند. ما به اندازه کافی دشواری و گرفتاری داریم و متاسفانه بسیاری از بچه‌های تئاتر حتی نمی‌توانند هزینه اجاره خانه‌شان را بپردازند.

وی ادامه داد: متاسفانه این دولت ذره‌ای گذشت، تفاهم و همدلی نسبت به مردم ندارد. هنرمندان تریبون در اختیار دارند و می‌توانند گلایه‌هایشان را از طریق رسانه‌ها مطرح کنند و در صورت تداوم این شرایط واکنش‌های منفی نشان خواهند داد. ادامه این معضلات در این شرایط باعث از بین رفتن تفاهم بین هنرمندان و دولت خواهد شد. گرفتن مالیات بر ارزش افزوده کاری بسیار نابجا و شتاب‌زده و ضد مردمی است. متاسفانه تصمیم‌گیرندگان و مدیران ما شرایط جامعه و مردم را درک نمی‌کنند چون خودشان در رفاه و امنیت هستند متوجه بحرانی که در جریان است، نیستند.

وی درباره اجرای تئاتر به صورت آنلاین نیز عنوان کرد: نباید در این زمینه شتابزده عمل کرد. در این شرایط نیز گروه‌هایی دست به تولید تئاتر آنلاین زده‌اند که اغلبشان خیلی حرفه‌ای نیستند از همین رو اعتقادم بر این است که اگر قرار باشد تئاتر آنلاین داشته باشیم باید توسط گروه‌های بسیار حرفه‌ای انجام گیرد تا قدرت تاثیر و جذابیت چنین اجراهایی پایین نیاید.

صادقی یادآور شد: نکته دیگر این است که باید امکانات فنی بسیار پیشرفته‌ای در اختیارشان قرار گیرد تا بتواند ضرر و زیان این ارتباط را جبران کند چون من اعتقاد راسخ دارم که هنر تئاتر یک هنر بی واسطه است و وابسته به ارتباط تنگاتنگ و نفس به نفس تماشاگران است به عنوان نمونه من برخی از نمایش‌های خودم را که به صورت ضبط شده دیدم باورم نمی‌شد که این کارها را من به صحنه برده‌ام. حتی شاهد چند اجرای پیتر بروک از نزدیک بوده‌ام و زمانی که اجرای ضبط شده‌شان را دیدم واقعاً متعجب شدم چون این فیلم تئاترها یک دهم جذابیت اجرای زنده آثار او را نداشت. این اتفاق امری طبیعی است چون تئاتر یک مدیوم و وسیله بیان فرهنگی مجزاست و زمانی که در یک مدیوم دیگر برای عرضه قرار می‌گیرد باید دچار تغییر و تحولات اساسی شود.

کارگردان «مکبث» تصریح کرد: ذات تئاتر در ارتباط بی‌واسطه آن است و هر نوع واسطه تکنولوژیکی باید از طریق کانال‌های ارتباطی اقتصادی و اجتماعی نیرومندی بگذرد تا به درستی به مردم عرضه شود. این تلاش‌های چند هنرمند جوان و جویای نام نمی‌تواند راه حل درستی باشد بلکه با وجودی که من به شور و شوقشان احترام می‌گذارم معتقدم که بدتر به تئاتر ضربه می‌زند و تاثیر خوبی روی مردم نمی‌گذارد. به این شیوه جایگاه و پایگاه تئاتر نزد توده مردم فروکش می‌کند.

این مدرس تئاتر در پایان صحبت‌هایش بیان کرد: اعتقاد دارم، می‌شود به جای اجرای آنلاین تئاتر کارهای دیگری مثل آموزش تئاتر انجام داد به‌عنوان نمونه آموزش تاریخ تئاتر و یا سبک‌های مختلف اجرا یا تحلیل نمایشنامه و بررسی ابعاد جامعه شناسی و روانشناختی نمایش اما تاکید می‌کنم که این اتفاق نیز باید توسط استادان بزرگ تئاتر بیفتد چون جذابیت کلام و روش تدریس و بیان آنها در ارائه درست مطالب مورد نظر خیلی اهمیت دارد. نکته دیگر این است که کار عملی را نمی‌شود به‌صورت آنلاین و مجازی آموزش داد چون اساس آموزش عملی براساس آموزش متقابل استاد و دانشجو استوار است و نمی‌توان با واسطه آموزش داد.

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار هنری

کسر «مالیات بر ارزش افزوده» برای ۹۰ درصد تئاتری‌ها «خسارت» است

کسر «مالیات بر ارزش افزوده» برای ۹۰ درصد تئاتری‌ها «خسارت» است
2020-06-06T07:37:54+04:30
اعظم بروجردی نویسنده و کارگردان تئاتر کسر ۹ درصد مالیات برارزش افزوده از اجراهای تئاتری را گناه مضاعف و برداشت از جیب خالی ۹۰ درصد هنرمندان می‌دادند.

بازیگر «روح» خواستار تغییر قانون آمریکا شد/ قتلی که عواقبی ندارد!

بازیگر «روح» خواستار تغییر قانون آمریکا شد/ قتلی که عواقبی ندارد!
2020-06-06T07:24:36+04:30
ووپی گلدبرگ با انتشار ویدیویی تأکید کرد کشتن یک غیرنظامی باید همان عواقبی را در قانون داشته باشد که کشتن یک افسر پلیس دارد، در حالی که امروز اینگونه نیست.

پرتره نصرالله مدقالچی چگونه مستند شد؟/ حمایت اندک سیما از مستندها

پرتره نصرالله مدقالچی چگونه مستند شد؟/ حمایت اندک سیما از مستندها
2020-06-06T07:24:35+04:30
کارگردان مستند «امپراطوری یک صدا» از تولید این اثر با محوریت مرور کارنامه حرفه‌ای نصرالله مدقالچی از پیشکسوتان عرصه صداپیشگی و دوبله خبر داد.

حضور «شهربازی» در جشنواره پالم اسپرینگز آمریکا

حضور «شهربازی» در جشنواره پالم اسپرینگز آمریکا
2020-06-06T07:11:14+04:30
فیلم کوتاه «شهربازی» به کارگردانی کاوه مظاهری در جشنواره پالم اسپرینگز آمریکا نمایش داده می‌شود.

پشت‌پرده ادامه تعطیلی سینماها فقط نگرانی از کرونا است؟/ صنف بی‌متولی!

پشت‌پرده ادامه تعطیلی سینماها فقط نگرانی از کرونا است؟/ صنف بی‌متولی!
2020-06-06T06:17:54+04:30
سیدمصطفی حسینی مدیرعامل موسسه «بهمن سبز» با اشاره به بحرانی شدن شرایط اقتصادی متولیان سالن‌های سینمایی، تأکید دارد ادامه تعطیلی سینماها به بهانه کرونا مشکوک ...

«انگل» هنوز جایزه می‌برد/ کسب پنج جایزه از «ناقوس بزرگ» کره

«انگل» هنوز جایزه می‌برد/ کسب پنج جایزه از «ناقوس بزرگ» کره
2020-06-05T17:33:59+04:30
فیلم «انگل» یا «پارازیت» موفق شد تا ۵ جایزه از جوایز گرند بل یا ناقوس بزرگ کره را از آن خود کند.

پیشنهادهای یک مدیر برای زنده نگه داشتن سینما در روزهای کرونایی

پیشنهادهای یک مدیر برای زنده نگه داشتن سینما در روزهای کرونایی
2020-06-05T14:27:19+04:30
مدیرعامل مؤسسه تصویر شهر با حضور در برنامه «شهر فرنگ» شبکه خبر رسانه ملی از راه کارهای موجود برای زنده نگه داشتن سینماها در روزهای کرونایی سخن گفت.

پیام کیانو ریوز و الکس وینتر برای فارغ‌التحصیلان یک دبیرستان

پیام کیانو ریوز و الکس وینتر برای فارغ‌التحصیلان یک دبیرستان
2020-06-05T14:27:19+04:30
کیانو ریوز و الکس وینتر به مراسم فارغ‌التحصیلی آنلاین دبیرستان سن دیماس پیوستند تا پیغامی جالب به کلاس ۲۰۲۰ بدهند.

روایت ابوالقاسم طالبی از شکایت رئیس‌جمهور/ به قید وثیقه آزادم!

روایت ابوالقاسم طالبی از شکایت رئیس‌جمهور/ به قید وثیقه آزادم!
2020-06-05T14:14:01+04:30
ابوالقاسم طالبی کارگردان سینما با بیان اینکه با شکایت نهاد ریاست جمهوری و به اتهام تهمت و تشویش افکار عمومی به دادگاه احضار شده است، درباره دلایل صدور این اح...

دیوید لینچ هم به جمع حامیان سیاه‌پوستان پیوست/ پیام از قرنطینه

دیوید لینچ هم به جمع حامیان سیاه‌پوستان پیوست/ پیام از قرنطینه
2020-06-05T11:34:00+04:30
دیوید لینچ کارگردان نامدار و از فیلمسازان بزرگ مؤلف با صدور پیامی ویدئویی از قرنطینه به حمایت از جنبش «زندگی سیاهان مهم است» برخاست.

عباس عظیمی رئیس مجموعه فرهنگی هنری برج آزادی شد

عباس عظیمی رئیس مجموعه فرهنگی هنری برج آزادی شد
2020-06-05T11:20:39+04:30
مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی با صدور حکمی عباس عظیمی را به عنوان مشاور مدیرعامل و رئیس مجموعه فرهنگی هنری برج آزادی منصوب کرد.

«چرنوبیل» پیشتاز نامزدی در بفتای ۲۰۲۰/ یک رکورد دیگر ثبت شد

«چرنوبیل» پیشتاز نامزدی در بفتای ۲۰۲۰/ یک رکورد دیگر ثبت شد
2020-06-05T10:13:59+04:30
مینی‌سریال درام «چرنوبیل» با کسب ۱۴ نامزدی پیشتاز نامزدهای جوایز بفتای تلویزیونی ۲۰۲۰ شد.

دواین جانسون خطاب به ترامپ: وقتی آمریکا به زانو درآمده، تو کجایی؟

دواین جانسون خطاب به ترامپ: وقتی آمریکا به زانو درآمده، تو کجایی؟
2020-06-05T09:33:59+04:30
بازیگر سرشناس سینمای آمریکا با انتشار ویدیویی هشت دقیقه‌ای نسبت به وقایع اخیر واکنش نشان داده و از ترامپ پرسیده است: وقتی آمریکا به زانو درآمده، تو کجایی؟

برای دل خودم نمایشنامه‌ می‌نویسم/ نگارش «در منطقه کوسه‌های سفید»

برای دل خودم نمایشنامه‌ می‌نویسم/ نگارش «در منطقه کوسه‌های سفید»
2020-06-05T08:00:39+04:30
سعید شاپوری مدرس و کارگردان تئاتر با اشاره به اینکه به دلیل شرایط نامناسب تئاتر ترجیح می‌دهد اثری را روی صحنه نبرد از نگارش یک نمایشنامه و رمان در سال‌های اخ...

«ردیف نوازی» میرزاعبدالله بین‌المللی شد/ اجرایی از حسین علیزاده

«ردیف نوازی» میرزاعبدالله بین‌المللی شد/ اجرایی از حسین علیزاده
2020-06-05T07:20:39+04:30
مجموعه «ردیف نوازی» ردیف میرزا عبدالله به روایت نورعلی برومند با نوازندگی تار حسین علیزاده در قالب هفت آلبوم در فروشگاه‌های دیجیتالی معتبر جهان عرضه شد.

بُهت‌زده‌ام از سرعت قاچاق «بُهت»!/ نگذاریم این فرصت از دست برود

بُهت‌زده‌ام از سرعت قاچاق «بُهت»!/ نگذاریم این فرصت از دست برود
2020-06-05T06:40:39+04:30
عباس رافعی کارگردان فیلم سینمایی «بهت» که به تازگی به صورت آنلاین اکران شده است، عنوان کرد که از سرعت قاچاق این فیلم شوکه شده است.

عزم شبکه آموزش برای تحقق رهنمود رهبر انقلاب در تحول آموزشی

عزم شبکه آموزش برای تحقق رهنمود رهبر انقلاب در تحول آموزشی
2020-06-04T20:51:10+04:30
مدیر شبکه آموزش سیما از آمادگی این شبکه برای تعامل با دستگاه‌های مرتبط در جهت تحقق رهنمودهای اخیر مقام معظم رهبری در زمینه آموزش‌های کاربردی و مهارتی خبر داد.

جای خالی «پیوست رسانه‌ای» در رویدادهای مهم سیاسی و اجتماعی ایران

جای خالی «پیوست رسانه‌ای» در رویدادهای مهم سیاسی و اجتماعی ایران
2020-06-04T15:31:10+04:30
علی دارابی معاون امور استان‌های سازمان صداوسیما در یادداشتی به مساله دیپلماسی رسانه‌ای و تاثیر راهکارهای سلبی در این زمینه پرداخته است.

گوینده پیشکسوت مهمان رادیو پیام می شود

گوینده پیشکسوت مهمان رادیو پیام می شود
2020-06-04T14:24:30+04:30
داوود حیدری پیشکسوت عرصه اجرا این هفته «پرنیان صدا» در رادیو پیام است.

جای خالی «تاریخ انقلاب» در تئاتر؛ بی‌رغبتی هنرمندان یا غفلت مدیران؟

جای خالی «تاریخ انقلاب» در تئاتر؛ بی‌رغبتی هنرمندان یا غفلت مدیران؟
2020-06-04T13:11:14+04:30
یک کارگردان و تهیه‌کننده تئاتر با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته کمتر اثر ماندگاری در زمینه تاریخ معاصر ایران و وقایع منتهی به انقلاب اسلامی تولید شده است، ...

«تهرانگرد» به سراغ طبیعت گردی در آبشار تالون می رود

«تهرانگرد» به سراغ طبیعت گردی در آبشار تالون می رود
2020-06-04T12:44:34+04:30
برنامه «تهرانگرد» با آیتم های متنوع پنج شنبه ۱۵ خرداد ساعت ۲۰:۴۵ مهمان خانه مخاطبان شبکه پنج سیما می شود.

«مکث» و قصه یک شکارچی که حامی حیوانات و محیط زیست شد

«مکث» و قصه یک شکارچی که حامی حیوانات و محیط زیست شد
2020-06-04T12:31:14+04:30
برنامه «مکث» با میزبانی از یک شکارچی حرفه ای، قصه چگونگی تبدیل او به یکی از حامیان حیوانان و محیط زیست را روایت می کند.

«ژَرِه» شنیدنی شد/ فضایی صمیمی برای گفتگوی دست‌ها!

«ژَرِه» شنیدنی شد/ فضایی صمیمی برای گفتگوی دست‌ها!
2020-06-04T12:31:13+04:30
آلبوم «ژَرِه» مشتمل بر دو نوازی تار منوچهر امیر حشمتی و تمبک پدرام بلورچی در ژانر موسیقی ردیف دستگاهی ایرانی پیش روی مخاطبان قرار گرفت.

سخنرانی بازیگر سیاهپوست «جنگ ستارگان» در هاید پارک: ما مهم هستیم

سخنرانی بازیگر سیاهپوست «جنگ ستارگان» در هاید پارک: ما مهم هستیم
2020-06-04T11:51:13+04:30
جان بویگا در سخنان احساسی‌اش که دیروز در هایدپارک لندن در حمایت از جنبش «زندگی سیاهان مهم است» ادا کرد، مخاطبان را به شور آورد.

نولان نمی‌خواست تحت تأثیر جیمز باند قرار بگیرد/ تمرکز روی «تِنِت»

نولان نمی‌خواست تحت تأثیر جیمز باند قرار بگیرد/ تمرکز روی «تِنِت»
2020-06-04T11:51:13+04:30
کریستوفر نولان به تازگی افشا کرد که به چه دلیل روی صندلی کارگردانی جیمز باند بیست و پنجم ننشست و مدتی‌ است دیگر «جیمز باند» هم تماشا نکرده است.

دیدنی های شهر تبریز در «به خانه بر می گردیم»

دیدنی های شهر تبریز در «به خانه بر می گردیم»
2020-06-04T11:24:34+04:30
ویژه ‌برنامه «به خانه بر می‌گردیم» روز جمعه ۱۶ خرداد ساعت ۱۰ صبح از شبکه پنج سیما پخش خواهد شد.

احیای تئاتر پس از کرونا و چند مسئله/ کاهش تماشاگر حتمی است؟

احیای تئاتر پس از کرونا و چند مسئله/ کاهش تماشاگر حتمی است؟
2020-06-04T11:24:33+04:30
یک فعال حوزه تئاتر معتقد است برای حمایت از تئاتر و بهبود شرایطی که در آن گرفتار شده، دولت تا پایان بحران «کرونا» به گروه‌های تئاتری سوبسید مناسب‌تری بدهد و ا...

انتقاد از بازیگر «هری پاتر» برای واکنشش به قتل جورج فلوید

انتقاد از بازیگر «هری پاتر» برای واکنشش به قتل جورج فلوید
2020-06-04T10:04:34+04:30
اما واتسون پس از آن که برای نوع واکنشش به قتل جورج فلوید مورد انتقاد قرار گرفت، سکوتش را شکست و پاسخ داد.

فقر تصاویر مستند از وقایع تاریخی را با «روایت شاهدان» جبران کنیم

فقر تصاویر مستند از وقایع تاریخی را با «روایت شاهدان» جبران کنیم
2020-06-04T06:17:53+04:30
سلیم غفوری مدیر شبکه مستند سیما معتقد است کمبود تصاویر آرشیوی از حوادث انقلاب و تاریخ معاصر را می‌توان با مستند کردن روایت شاهدان بی‌واسطه این حوادث جبران کرد.

آخرین وضعیت «بانو قدس ایران» و «فرزند صبح»/ هنوز دستمان خالی است!

آخرین وضعیت «بانو قدس ایران» و «فرزند صبح»/ هنوز دستمان خالی است!
2020-06-03T14:44:33+04:30
مدیرعامل موسسه «عروج فیلم» ضمن تشریح آخرین وضعیت عرضه فیلم «فرزند صبح» و مستند «بانو قدس ایران» از تولیدات این موسسه، از استمرار پیگیری برای تولید اثری درخور...