میرنیوز

آلبوم‌هایی که زیر سایه کرونا منتشر شدند/ فرصتی برای «موسیقی جدی»

آلبوم‌هایی که زیر سایه کرونا منتشر شدند/ فرصتی برای «موسیقی جدی» 2020-05-06T12:01:44+04:30

خبرگزاری مهر- گروه هنر- علیرضا سعیدی: در حالی که ماجرای شیوع ویروس کرونا تقریباً تمامی فعالیت‌های فرهنگی هنری کشور را به تعطیلی کامل کشانده و هنرمندان بخش‌های مختلف قادر به عرضه مستقیم محصولات فرهنگی هنری‌شان به مخاطبانشان نیستند، اما در حوزه موسیقی علاوه بر برگزاری کنسرت‌های مجازی که این روزها حسابی بازارشان داغ شده، تعدادی از هنرمندان و فعالان عرصه موسیقی به واسطه پیشینه و فعالیت هایشان در تولید آلبوم و آثار موسیقایی مجموعه‌های خود را در فضای مجازی عرضه کردند.

اگرچه خرید فیزیکی آلبوم‌های موسیقی برای مخاطبان همیشگی این آثار طعم و لذت دیگری دارد، اما فروش مجازی این آثار طی سال‌های اخیر رفته‌رفته جایگزین فروش فیزیکی محصولات موسیقایی شده است. فرآیندی که با حمله غیرمترقبه بیماری «کووید ۱۹» به تمام دنیا، شکل و شمایل متفاوتی را در فرآیند تولید، بازاریابی و فروش محصولات موسیقایی به‌ویژه در نظام اقتصادی موسیقی ایران به خود گرفت که بعد از فروکش کردن بحران کرونا تبعات مثبت و منفی زیادی را به همراه خواهد داشت.

در هر حال در کنار بازار داغ تک آهنگ‌ها که تقریبا تبدیل به شریان اصلی عرضه محصولات شنیداری در این ماه‌ها شده‌اند، آلبوم‌ها و مجموعه‌های موسیقایی مختلفی در ژانرهای مختلف تولید شده که عمدتا از آثار فاخر و جدی موسیقی هستند و می‌توانند در این فرصت مغتنم که کنسرت‌های رنگارنگ پاپ کمتر اجرا می‌شوند، در بازار فروش محصولات موسیقایی عرض اندام کنند. آثاری که در اصطلاحات نظام اقتصادی موسیقی به آن‌ها «موسیقی جدی» یا «موسیقی فاخر» می‌گویند و می‌تواند در گوش شنیداری جامعه ما بر اساس سلایق مختلف، مورد توجه قرار گیرد.

گزارش پیش‌رو نگاهی گذرا به آلبوم‌ها و مجموعه‌های موسیقایی دارد که طی ماه‌های اخیر به ویژه در روزهای کرونایی پیش‌روی مخاطبان قرار گرفته و خارج از هیاهوی آثار مرتبط با موسیقی پاپ، در بی‌حاشیه‌ترین شکل ممکن به مخاطبان عرضه شدند.

نجوای جان؛ آلبوم خواننده‌ای که بربام کعبه اذان گفت

به همت مرکز موسیقی حوزه هنری و با همکاری حوزه هنری استان اصفهان، آلبوم موسیقیایی «نجوای جان» که نمونه‌هایی از بهترین آثار استاد سید احمد مراتب با موضوع نیایش خداوند و ستایش اهل بیت(ع)، متناسب با حال و هوای ماه مبارک رمضان است منتشر شد. این آلبوم در هفت بخش مختلف از میان آوازهای خوانده شده استاد احمد مراتب در سال‌های گذشته گلچین و در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.

اشعار این این آلبوم از سعدی، غلامحسین جواهری، صغیر اصفهانی، و فواد کرمانی است. که در دستگاه‌ها و نغماتی مثل: سه‌گاه، بیات ترک، افشاری، شوشتری، اصفهان و دشتی اجرا شده‌اند که بعضی در قالب مناجات، و بعضی در مدح امیرالمومنین علی(ع) هستند، و نفس گرم استاد سید احمد مراتب، مخاطب را کاملاً در حال و هوای این ایام قرار می‌دهد.

این استاد موسیقی از نخستین شاگردان تاج اصفهانی است که با جدیت، پشتکار و استعداد سرشار خود، از زبان ایشان مفتخر به لقب «دره التاج» شده است. همچنین وی، نخستین ایرانی بود که بر بام کعبه اذان گفت. ابتدا در سال ۱۳۵۲ در حال طواف، زمانی که پرده حجر اسماعیل باز شده بود به پشت بام کعبه رفت و در آنجا مناجات حضرت علی(ع)؛ «لک الحمد یا ذالجود و المجد و العلی» را در دستگاه سه‌گاه اجرا کرد. سال بعد در مکه امام موسی صدر که تحت تاثیر صدای مراتب قرار گرفته بود از او تقاضا کرد بر بام کعبه اذان بگوید و بدین ترتیب به عنوان نخستین ایرانی بر بام کعبه به افتخار خواندن اذان نائل شد.

آلبوم‌هایی که زیر سایه کرونا منتشر شدند/ فرصتی برای «موسیقی جدی»

داغ شقایق؛ نوای چهره سرشناس موسیقی لرستان

فرج علیپور از جمله هنرمندان پیشکسوت و مطرح موسیقی منطقه لرستان است که در سال‌های اخیر همراه با هنرمندان و نوازندگان شناخته شده این منطقه کنسرت‌ها و آثار متعددی را برای مخاطبان تولید و اجرا کرده است.این هنرمند که علاوه بر تحقیق و پژوهش در حوزه‌های مختلف موسیقی نواحی فعالیت دارد، قبل از شیوع ویروس کرونا همراه با گروه «تال» کنسرت‌های پرمخاطبی را در تالار وحدت و سالن میلاد نمایشگاه بین المللی برگزار کرده است.

از این هنرمند طی روزهای گذشته آلبوم «داغ شقایق» منتشر شده است. علیپور در این آلبوم خود به عنوان نوازنده کمانچه و خواننده حضور داشته است. در این اثر که فریدون شهبازیان استاد موسیقی ایرانی به عنوان تنظیم کننده در آن حضور دارد هفت  قطعه بی کلام و یک آهنگ بی کلام در سبک موسیقی فولکلوریک منطقه لرستان است.

آلبوم‌هایی که زیر سایه کرونا منتشر شدند/ فرصتی برای «موسیقی جدی»

اشتیاق؛ اثری از هنرمندی که به او لقب «بارتوک ایرانی» داده اند

آلبوم «اشتیاق» یکی از تازه ترین محصولات انتشارات «ماهور» به آهنگسازی رضا والی از موسیقیدانان شناخته موسیقی است.

در توضیح این آلبوم آمده است: «این مجموعه شامل هجده قطعه بی‌کلام است. اجزای سازنده این اثر که نقشینه‌ای چندسبکی را آفریده‌اند نشان از تعهد والی در بازنمود فرهنگ مادری خود در چارچوبی غربی دارد.

وی از برخی استادان اروپایی که تحسینشان می‌کند و همچنین از سنت‌های باستانی و پرمحتوا و چهره‌های قدیمی کشورش ایران هم الهام گرفته و به سبب شوق و علاقه‌اش به گردآوری آوازهای محلی و در نتیجه ساختن سبک موسیقایی فردی کاملا خاص خود بر پایه آن‌ها به او لقب «بارتوک ایرانی» داده‌اند.

آلبوم‌هایی که زیر سایه کرونا منتشر شدند/ فرصتی برای «موسیقی جدی»

خراسانیات؛ اثر منتشرنشده‌ای از محمدرضا شجریان و پرویز مشکاتیان

آلبوم «خراسانیات» از مجموعه آثار منتشرنشده محمدرضا شجریان به آهنگسازی زنده‌یاد پرویز مشکاتیان اسفندماه سال گذشته در بازار موسیقی منتشر شد. البته طبق اعلام سامانه صدور مجوز دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجوز آلبوم «خراسانیات» متعلق به شرکت «دل آواز» در ژانر موسیقی سنتی پیش از این و در تاریخ ۵ مرداد ۱۳۹۸ با شماره پرونده ۵۲۴۰-۱۳۹۷ صادر شده بود.

آلبوم «خراسانیات» با الهام از موسیقی مقامی منطقه خراسان تولید و اجرا شده است که «مقدمه کاروانیان»، «زلفای قجری»، «تک نوازی سنتور»، «یقین دِرُم»، «گفتی که ممیر وچهار مضراب»، «قطعه خزان»، «ساز و آواز دشتستانی- از اجرای صحنه در آلمان غربی ۱۹۸۹» عنوان آثاری هستند که در این آلبوم پیش روی مخاطبان قرار گرفته است.

ضبط استودیویی این آلبوم مربوط به سال ۱۳۶۵ بوده د راستودیو «بل» صورت گرفته، اما تا به حال منتشر نشده است. اجرای موسیقی این اثر را نیز گروه عارف برعهده داشته که از نوازندگان این گروه می‌توان به پرویز مشکاتیان، منصور سینکی، جمشید عندلیبی، محمد فیروزی، اردشیر کامکار، بیژن کامکار و ارژنگ کامکار اشاره کرد. ضمن اینکه ایرج حقیقی صدابردار و میکس قطعات، غلامرضا صادقی تدوین، میکس دیجیتال و مسترینگ، آوا مشکاتیان طراح گرافیک دیگر عوامل اجرایی اثر را تشکیل داده اند.

آلبوم‌هایی که زیر سایه کرونا منتشر شدند/ فرصتی برای «موسیقی جدی»

شمس جان؛ روایت داود آزاد از حکایت پادشاه و کنیزک مثنوی معنوی

آلبوم موسیقی «شمس جان» بر اساس حکایت پادشاه و کنیزک دفتر نخست مثنوی معنوی  با همکاری عبدالجبار کاکایی، آهنگسازی عماد توحیدی و خوانندگی داود آزاد توسط مرکز موسیقی حوزه هنری منتشر شد.

عماد توحیدی درباره این اثر توضیح داده است: «آهنگسازی این اثر با روایت «نسخه قونیه» پس از مطالعه نسخ متعدد مثنوی  صورت گرفته است. البته در مسیر ساخت موسیقی نیاز بود که در عین تجلی رها بودن نوای سازها و آواها، بدون معیار مترنوم و در فضاهایی بی در کجا ، همه نغمه‌ها و افکت‌ها و آوازها و تصانیف اثر از قبل به دقت طراحی و با پیش آگاهی دقیق به مرحله ضبط برسد. در این چارچوب خوانش فهیم و گرم عبدالجبار کاکایی که برآمده از سال‌ها مطالعه عمیق او در ساحت مثنوی معنوی بوده در کنار حضور داود آزاد به دلیل هم نشینی او با فضای معناشناختی شعر مولانا و آشنایی جدی او با موسیقی عرفانی  شرایط با کیفیتی را در تولید این آلبوم رقم زده است.ضمن اینکه صدابرداری پیچیده این اثر بر عهده آرش صفدری در استودیو تاج بوده و نظارت ضبط قطعات نیز توسط وحید اختری انجام گرفته است.»

آلبوم «شمس جان» شامل هشت قطعه «آتش»، «خیال»، «ادب»، «لقا»، «شمس»، «راز»، «ندا» و «وصال» به علاقه مندان عرضه شده است.

آلبوم‌هایی که زیر سایه کرونا منتشر شدند/ فرصتی برای «موسیقی جدی»

بهارنو؛ شنیدن آثاری از رضا محجوبی

آلبوم «بهارنو» با اجرای آثاری از رضا محجوبی به خوانندگی مظفر شفیعی و گردآوری و تدوین محمدباقر زینالی توسط موسسه فرهنگی هنری «آوای خنیاگر» در دسترس مخاطبان قرار گرفت.

این آلبوم که در ۸ تراک و ۴۳ دقیقه ارائه شده حاوی بازنوازی گروهی آثار نوازنده ویولن معاصر، رضا محجوبی در آواز ابوعطا است.

در این اثر موسیقایی مظفر شفیعی خواننده، محمدباقر زینالی نوازنده سنتور و عود، محمدامین اکبرپور نوازنده تار، امیرعلی تاج‌بخش نوازنده کمانچه و فرید خردمند نوازنده تمبک به اجرا پرداخته‌اند.

آلبوم‌هایی که زیر سایه کرونا منتشر شدند/ فرصتی برای «موسیقی جدی»

بهشت تاریک؛ آرامش با موسیقی در سبک نیوایج

«بهشت تاریک» اثر جدید دیگری به آهنگسازی و تنظیم مهبد شفیع نژاد است که به تازگی توسط نشر و پخش جوان در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.  این هنرمند پیش از این آلبوم‌های «بادبادک پیر» و «سکوت آبی» را منتشر کرده بود.

این مجموعه  که از نوازندگان آن می‌توان به مهبد شفیع نژاد، آتنا اشتیاقی و آرش سعیدی اشاره کرد. شامل دوازده آهنگ بی‌کلام در سبک پاپ و نیوایج است که اغلب قطعات آن در برگیرنده حال و هوایی آرام هستند.

«لبخند»، «برای زمین»، «سرزمین موسیقی»، «دستانی که دوستش داشتم»، «تنهایی»، « شوخی بزرگ»، «باد»، «پرنده‌ای در مه»، «سایه برگ‌ها»، «پروانه سفید»، «نت گمشده» و «نفس عمیق» قطعات مختلف این آلبوم را تشکیل می‌دهند.

آلبوم‌هایی که زیر سایه کرونا منتشر شدند/ فرصتی برای «موسیقی جدی»

کمون سال؛ چند اثر پاپ با گویش سیستانی

«کمون سال» هم یکی از تازه ترین آلبوم‌ها در ژانر موسیقی پاپ است که اخیراً با آهنگسازی و خوانندگی جواد جامی منتشر شده است. این آلبوم شامل هشت آهنگ پاپ باکلام با شعر و گویش سیستانی است.

هنرمندان این آلبوم درباره اثر خود می‌گویند: «ما همچنان صبور و استوار بر ریشه‌های اصیل و کهنمان می‌روییم تا به مدد نگرشی نو بر پس‌زمینه کهن سرچشمه موسیقی سیستان صدای رسا و زیبای موسیقی نیاکانمان را در گوش جان شما طنین‌انداز کنیم».

از نوازندگان این آلبوم می‌توان به حامد عبدالهی، حسین پیروزرام، کیانوش شهنازی و مجید ملوندی اشاره کرد. 

آلبوم‌هایی که زیر سایه کرونا منتشر شدند/ فرصتی برای «موسیقی جدی»

آوازهای برای گیتار؛ یک ملاقات موسیقایی با سهیل نفیسی

از انتشار آخرین اثر سهیل نفیسی با عنوان طرح نو که بر اساس اشعار حافظ ساخته شد بیش از سه سال می‌گذرد و حالا مجموعه‌ای از تمام آثار او به همت نشر نغمه حصار منتشر شد.

در توضیحات این مجموعه آلبوم‌ها که هرکدام پیش از این به صورت مستقل منتشر شده بود، آمده است: «نفیسی که با آلبوم «ری را» و استفاده از اشعار نو و سپید برای آثارش شناخته می‌شود هنرمندی گزیده کار است که مخاطبانش را همیشه چند سالی منتظر می‌گذارد و در نهایت با دستی پر بازمی‌گردد.  این هنرمند پس از «ری را» با استفاده از اشعار ابراهیم منصفی بعد دیگری از ذهنیت و توانش را نشان داد.  پس از آن با «چنگ و سرود» به رویکردش در ریرا بازگشت و البته تنظیم‌های متفاوتی ارائه داد. در آخرین گام هم با غزلیات حافظ خنیاگری شهری‌اش را کامل کرد. زیرا دومین آلبوم پرفروش نشر هرمس تا امروز است. آثار نفیسی نگاه جدیدی به شعر نو و موسیقی پاپ را در خود داشت که توانست بسیار از مخاطبان جدی موسیقی و روشنفکران را به خود جذب کند. نگاه مینیمال او به نوازندگی و آواز در تمام آثارش وجود دارد و شاید همین یکی از دلایل واکنش مثبت مخاطب است. مجموعه‌ آثار نفیسی که شامل چهار آلبوم است به همت افشین معصومی مدیر نشر نغمه حصار در یک پکیج جمع آوری شده است.»

آلبوم‌هایی که زیر سایه کرونا منتشر شدند/ فرصتی برای «موسیقی جدی»

خوشه چین بستان عشق؛ اجرای قطعاتی از بزرگان تارنوازیِ ایران

آلبوم «خوشه‌چینِ بوستان عشق» مشتمل بر قطعاتی از بزرگان تارنوازیِ ایران و مازیار شاهی با همراهی تمبک و دایرۀ گوهرناز مسائلی از سوی انجمن موسیقی ایران منتشر شد. در آلبوم «خوشه‌چینِ بوستانِ عشق» قطعاتی از میرزاحسینقلی، علینقی وزیری، مرتضی نی‌داوود، جلیل شهناز، غلام‌حسین بیگجه‌خانی، فرهنگ شریف، محمدرضا لطفی و حسین علیزاده اجرا شده‌است.

در بروشور آلبوم به قلم مازیار شاهی آمده است: «در آلبوم «خوشه‌چین بوستان عشق» درک و دریافتم از تأثیرگذارترین تارنوازان زندگی‌ام را اجرا کرده‌ام؛ دریافتی بر اساس بضاعت اندک هنری‌ام طی سال‌ها زندگی با ساز این بزرگان؛ و با انتشار این آلبوم خواستم ابراز ارادتی به ایشان داشته باشم. آیا هدفم کپی کاری صرف بوده؟ بی‌تردید خیر. هر آهنگی که در این آلبوم اجرا شده، با نگاه به شیوه‌ کلی نوازندگی استادی بوده که آهنگ را اجرا کرده‌اند؛ نه کپی نعل به نعل حالات اجرایی همان آهنگِ خاص.»

آلبوم‌هایی که زیر سایه کرونا منتشر شدند/ فرصتی برای «موسیقی جدی»

گلعذار؛ تلاشی در جهت خلق رپرتوار موسیقی مجلسی ایرانی

آلبوم «گلعذار» عنوان یکی از آثار تازه بازار موسیقی به هنرمندی مانی فرضی است که در حوزه موسیقی کلاسیک ایرانی به شنوندگان ارائه شده است.

در توضیحات تکمیلی این اثر آمده است: «این مجموعه تلاشی است در جهت خلق رپرتوار موسیقی مجلسی ایرانی برای خانواده سازهای زهی_آرشه‌ای و به همین منظور انتخاب برخی آثار استادان قدیم موسیقی ایرانی قدم اول در آن بوده است. این آثار ارزشمند برای ترکیب تریوی زهی تنظیم شده‌اند. در تنظیم قطعات سعی بر این بوده که عوامل تکنیکی موسیقایی، همسو با موسیقی ایرانی به کار رود و ظرافت‌های موسیقی ایرانی را تحت‌الشعاع قرار ندهد و در عین حال مطابق با حال و هوای موسیقی ایرانی باشد.»

آلبوم‌هایی که زیر سایه کرونا منتشر شدند/ فرصتی برای «موسیقی جدی»

دورها آوایی ست ...؛ بداهه نوازی‌هایی برای پیانو و دودوک

آلبوم موسیقی «دورها آوایی ست…» بر اساس بداهه نوازی پیانو بردیا صدرنوری و نوازندگی دودوک صادق چراغی مشتمل بر ۱۱ آهنگ موسیقایی توسط مؤسسه «فرهنگی هنری راد نو اندیش در بازار محصولات موسیقایی وارد شد. این اثر شامل ۱۱ آهنگ با نام «نوا– (از نوای ۱ تا نوای ۵)» و «دشتی - (ازدشتی ۱ تا دشتی ۶)» است.

صادق چراغی در توضیح این اثر نوشته است: «دورها آوایی ست… (نام آلبوم برگرفته از اشعار سهراب سپهری است)» بداهه نوازی دودوک و پیانو است؛ دو ساز که میان همه ناسازگاری‌های امروز جهان، از دو فرهنگ گوناگون با یکدیگر همراه و همراز شدند. پیانو، که بیشتر شناخته شده است و دودوک یا بالابان و نرمه نای که کمتر شناسانده شده و بیشتر سازی بومی است. اقوام ترک و بسیاری از کردها در ایران آن را با نام «بالابان» می‌شناسند و در بخش‌هایی از کردستان آن را «نرمه نای» می‌خوانند.[...] نوازنده پیانوی این اثر- بردیا صدرنوری- بیشتر دل بسته موسیقی دستگاهی و کلاسیک ایرانی و نیز موسیقی اقوام ایرانی است. در گفتگوها و برخی همنوایی‌ها دانستم که بایستی با حال و هوایی آن چنان که خواسته اوست با او همراه باشم؛ وگرنه، بی گمان این ساز می‌تواند در زمینه‌های دیگر نیز نمود داشته باشد.

آلبوم‌هایی که زیر سایه کرونا منتشر شدند/ فرصتی برای «موسیقی جدی»

تحلیل شخصی؛ آرامش با تک نوازی پیانو

امیر شهابی مدرس دانشگاه، نوازنده و آهنگساز موسیقی در تازه‌ترین فعالیت موسیقایی خود آلبوم «تحلیل شخصی» را در قالب ۱۱ قطعه بی‌کلام تک نوازی پیانو منتشر کرد. عمده قطعات این پروژه نیز مبتنی بر قطعات ملایم در حال و هوایی آرامش‌بخش هستند.

«اندیشه پدری»، «مرور»، «آمیخته»، «دست باز»، «آینه ها»، «تراکنش»، «احتمال»، «دو دقیقه»، «اسرار»، «مرز»، «عبور» قطعاتی هستند که در این آلبوم گنجانده شده است.

وی درباره این آلبوم توضیح داده است: «آلبوم تحلیل شخصی همان گونه که از نامش پیداشت نگاه من به موسیقی است که تمامی قطعات آن با پیانو اجرا شده. زمان تولید تا حد ممکن از بداهه بهره جستم که شاید بارز ترین فصل مشترک قطعات بداهه وار بودن اغلب آنهاست. امیدوارم تحلیل شخصی من با نگرش ما همپوشانی داشته باشد.»

آلبوم‌هایی که زیر سایه کرونا منتشر شدند/ فرصتی برای «موسیقی جدی»

چهار آلبوم در ژانر موسیقی ایرانی  به صورت بین‌المللی منتشر شد

چهار آلبوم موسیقی در سبک تلفیقی موسیقی ایرانی و موسیقی کلاسیک غربی طی هفته‌های گذشته توسط نشر «پردیس موسیقی معاصر» تولید و توسط موسسه «نشر و پخش جوان» در قالب پخش بین المللی طی یک ماه گذشته به مخاطبان عرضه شد.

اولین آلبوم اختصاص به یک اثر در حوزه موسیقی کلاسیک و موسیقی ایرانی است که در قالب سوئیت برای ارکستر زهی و قانون به آهنگسازی بهزاد عبدی و نوازندگی صدا سدیفی در دسترس شنوندگان قرار گرفته است. در این آلبوم ارکستر زهی ملی اوکراین گروه اجرایی را تشکیل می‌دهند.اثردومی که برای علاقه مندان موسیقی ارائه شده آلبومی در فرم سوئیت برای ارکستر زهی و ساز قیچک است که در این اثر نیز بهزاد عبدی به عنوان آهنگساز و شیما شامحمدی به عنوان نوازنده قیچک حضور دارند. در این اثر آهنگساز و گروه اجرایی تلاش کردند تا با استفاده از موسیقی مقامی ایرانی آلبومی در چارچوب موسیقی کلاسیک غربی ارائه دهند.

در راستای این رویکرد آلبوم دیگری با عنوان «دوردست ها» شامل قطعاتی برای ساز رباب و ارکستر زهی به آهنگسازی پوریا باباعلی آهنگساز ایرانی مقیم استرالیا تولید شده که گروهی از نوازندگان شناخته شده موسیقی کشورمان در آن به عنوان نوازنده حضور داشته اند. آلبوم چهارم هم که همانند سه آلبوم قبلی به صورت فیزیکی و دیجیتال عرضه جهانی شده اثری به نام «بی زمان تو» نام دارد که در آن پریسا قمصری هنرمند ایرانی مقیم استرالیا در آن به عنوان آهنگساز حضور دارد. این آلبوم در شکل دوئت، کوارتت و ترکیب‌های مختلف سازی اجرا شده و به گفته ناشر تاکنون در کنار سه آلبوم دیگر با استقبال خوب مخاطبان مواجه شده است.

آلبوم‌هایی که زیر سایه کرونا منتشر شدند/ فرصتی برای «موسیقی جدی»

میز دوتایی؛ تجلیل جوان‌ها از بزرگان موسیقی بوشهر

پروژه موسیقی «میز دوتایی» آنسامبل «سیریا» با تجلیل از بزرگان موسیقی بوشهر، در قالب یک آلبوم منتشر شد. آلبوم «میز دوتایی» سیریا روایتی از موسیقی است که سعی دارد با تلفیق موسیقی بوشهر و بهره گیری از ترانه‌هایی با گویش فولکلور ساختار جدیدی در موسیقی ایران تجربه کند.

«رفیق»، «میز دوتایی»، «لیلی»، «هوار»، «چیش عسلی»، «دلم تو می‌خوا»، «شعر یادُم ر»، «جهاز جنی»، «غٌراب»، «حجله» و «معشوق دولاچنگ» قطعات این آلبوم را تشکیل می‌دهند که توسط محمد لاریان خواننده، بهروز شریفیان نوازنده پرکاشن، مهدی ناصری نوازنده گیتار، امیرحسین ماهینی نوازنده گیتار باس و عود، معین پاکباز نوازنده درامز، مهدی حیدری منفرد نوازنده نی انبان، نی جفتی و عود اجرا شده اند.

گروه موسیقی «سیریا» که ۲ سال پیش فعالیت رسمی خود را با مدیریت ماکان صغیری با انتشار قطعه «هوار» آغاز کرد در اولین آلبوم خود تلاش کرده با یادی از بزرگان موسیقی بوشهر که در قید حیات هستند، از این هنرمندان تجلیل کند.

آلبوم‌هایی که زیر سایه کرونا منتشر شدند/ فرصتی برای «موسیقی جدی»

شنیدن «آواز نی» به یاد استاد حسن کسایی

آلبوم «آواز نی» با تک نوازی مسعود اربابیان و نوازندگی تمبک حسین قربانی و شاهین شیخ‌بهایی به یاد حسن کسایی استاد فقید نی نوازی توسط انتشارات «ماهور» به مدیریت سید محمد موسوی در دسترس مخاطبان قرار گرفت.

مسعود اربابیان که تک نوازی آلبوم «آواز نی» را به عهده دارد از جمله هنرمندانی است که در اصفهان به دنیا آمده است. این هنرمند نواختن نی را از پانزده سالگی شروع کرد و در هجده سالگی موفق شد به همراه دایی خود د حسین عمومی، ردیف‌شناس، نوازنده نی و استاد رشته موسیقی دانشگاه با حسن کسایی دیدار کند.

به گفته وی محضر استاد باعث شیفتگی او به موسیقی و به‌ویژه نوازندگی نی به شیوه اصفهان شد. اربابیان سال‌ها با آموزه‌های دریافت شده از کسایی کوشید با صدایی مطلوب با ظرایف و جمله‌بندی‌های مکتب اصفهان آشنا شود. اربابیان بزرگ‌ترین افتخار زندگی هنری خویش را پذیرفته‌شدن در محضر استاد حسن کسایی و کسب فیض از نفسِ گرمِ ایشان می‌داند و همواره خود را مدیون استاد و خانواده‌اش می‌داند.

آلبوم‌هایی که زیر سایه کرونا منتشر شدند/ فرصتی برای «موسیقی جدی»

شب صحبت؛ دستاوری در موسیقی ردیف دستگاهی ایران

آلبوم موسیقی «شب صحبت» با نوازندگی سه تار نیما حسین زاده و نوازندگی تمبک و کوزه امیر شکرآبی در چارچوب سبک موسیقی ردیف دستگاهی ایران به مخاطبان و علاقه مندان موسیقی ایرانی عرضه شد.

«تا سحر – نوا»، «دست افشان – نوا»، «یاد – افشاری»، «دست از طلب ندارم – افشاری»، «شب صحبت – اصفهان»، «راهی راه – اصفهان »، «می سرایم -  ماهور»، «چشمه جان – ماهور»، «مقدمه سوگ – شور»، «سوگ – شور»، «به یاد حاج قربان – شور»

ضبط این اثر در استودیو «مدرن» صورت گرفته و صادق نوری صدابردار، دانیال شایگان عکس، علیرضا گیوه چی طراح گرافیک دیگر عوامل اجرایی را تشکیل می‌دهند.

آلبوم‌هایی که زیر سایه کرونا منتشر شدند/ فرصتی برای «موسیقی جدی»

راه خیال؛ شنیدن تحریرها و آرایه­‌های کمانچه­ نوازانِ موسیقی لرستان

آلبوم «راه خیال» با هنرمندی رضا پرویززاده و نوید افقه از نوازندگان برجسته موسیقی اصیل ایرانی نیز چندی پیش در دسترس مخاطبان قرار گرفت.

در توضیح این آلبوم آمده است: «  آلبوم راه خیال بخش اول در ۱۳۹۲ ضبط شده است. دو قطعۀ مَوالیان و هِلهِله سالهای ۱۳۸۴ و ۱۳۸۵ ساخته ­شده ­است. موالیان بر اساسِ تصنیفِ بیدادِ سماع حضور با شعرِ «داد از این، بیداد از این» و همچنین گوشۀ موالیان از ردیفِ میرزاعبدالله است.

معرفی و به­ کارگیریِ برخی شیوه‌های اجرائی، تحریرها و آرایه­‌های کمانچه­ نوازانِ موسیقی لرستان، به ویژه مرحوم علیرضا حسینخانی (وفات۱۳۴۹) ، نوازنده بی‌نظیرِ موسیقی لرستان، دستمایۀ ساخت قطعۀ هلهله بوده ­است.

بخش دوم، چهارگاهِ مرکب، اجرای زنده در یک رویداد بین المللی است که اکثر قطعه ­ها، آوازها و مرکب‌نوازی­‌ها در این بخش، متناسب با موضوعِ این رویداد انتخاب و اجرا شده است.»

آلبوم‌هایی که زیر سایه کرونا منتشر شدند/ فرصتی برای «موسیقی جدی»

نوروز آینه؛ وقتی فردین خلعتبری خواننده می‌شود

آلبوم «نوروز آینه» عنوان تازه‌ترین اثر فردین خلعتبری است که با اشعاری از مولانا، امیرحسن الهیاری و فردین خلعتبری توسط نشر و پخش جوان پیش روی مخاطبان قرار گرفت. در این آلبوم بابک باربد، حیدر هدایتی، هاله سیفی‌زاده، علیرضا غضنفری و فردین خلعتبری به‌عنوان خواننده و آتنا اشتیاقی، میثم مروستی، پدرام فریوسفی، علی رحیمی و بابک باربد به‌عنوان نوازنده حضور دارند.

«فرجام گل»، «نقش بهار»، «فرصت مستی»، «عروسی ابد»، «صدناز رسد مارا»، «آواز دهل»، «شرحش تو بگو»، «گرم و خوش»، «برون از جان و جا» از جمله قطعاتی هستند که در این آلبوم گنجانده شده است.

در توضیح این آلبوم آمده است: « فصل که نو می‌شود نه پایان مطلق چیزی است و نه آغاز. گواهِ چرخ است. چونان روز و چونان شب. تو هم شاهدی و ناظر و هم شامل. شاهد گذر و شامل گذار...»

آلبوم‌هایی که زیر سایه کرونا منتشر شدند/ فرصتی برای «موسیقی جدی»

خواب می‌بیند؛ شنیدن موسیقی‌هایی برای فیلم

آلبوم بی کلام «خواب می‌بیند» به آهنگسازی احسان بیرقدار مشتمل بر آثار منتخب این هنرمند در عرصه آهنگسازی فیلم و چند قطعه جداگانه توسط نشر و پخش جوان در دسترس مخاطبان قرار گرفت.

در توضیحات این مجموعه موسیقایی آمده است: «این مجموعه برگزیده موسیقی‌هایی است که این هنرمند برای چندین فیلم سینمایی و تلویزیونی و فیلم کوتاه ساخته و بعدتر قطعاتی نیز به این مجموعه اضافه کرده است. از نوازندگان این اثر می‌توان به علی جعفری پویان، میثم مروستی، آتنا اشتیاقی و ناصر رحیمی اشاره کرد.»

آلبوم‌هایی که زیر سایه کرونا منتشر شدند/ فرصتی برای «موسیقی جدی»

شهر مناجات؛ انتشار یک آلبوم ویژه برای ماه رمضان

آلبوم موسیقی «شهر مناجات» با مناجات‌خوانی ۱۰ خواننده موسیقی سنتی از سه نسل مختلف، به مناسبت ماه مبارک رمضان تولید و روانه بازار شده است.

در این آلبوم که با همت مرکز موسیقی حوزه هنری و دفتر موسیقی و سرود صدا و سیما منتشر شده است، محمدتقی سعیدی، حسام‌الدین سراج، جمال‌الدین منبری، فاضل جمشیدی، حسین علیشاپور، رسول رهو، بامداد فلاحتی، حمید خزائی، سید محسن حسینی و هادی فیض‌آبادی، آوازهای دلنشینی در فضای نیایش ارائه داده‌اند.

آلبوم‌هایی که زیر سایه کرونا منتشر شدند/ فرصتی برای «موسیقی جدی»

این مناجات‌خوانی‌ها با شعر شاعرانی چون بیدل دهلوی، مولانا، حافظ، عطار، نظامی در دستگاه‌ها و آوازهایی از جمله شور، اصفهان، همایون، ماهور، دشتی، شوشتری و افشاری اجرا شده است.

ضبط ۸ قطعه از این آلبوم در استودیو پژواک حوزه هنری انجام شده و دو قطعه در شهرهای اصفهان و یزد ضبط شده‌اند. میلاد عرفان‌پور، مدیریت تولید و سروش بخشش، نظارت ضبط این آلبوم را برعهده داشته‌اند.

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار هنری

«بی سر و صدا» ساخته شد/ رونمایی از نخستین تصویر پیمان معادی

«بی سر و صدا» ساخته شد/ رونمایی از نخستین تصویر پیمان معادی
2023-09-25T21:28:38+03:30
فیلم سینمایی «بی سر و صدا» ساخته مجیدرضا مصطفوی با پایان فیلمبرداری به زودی وارد مراحل فنی پس از تولید می‌شود.

میزبانی تئاتر شهر و برج آزادی از چند نمایش جشنواره آیینی و سنتی

میزبانی تئاتر شهر و برج آزادی از چند نمایش جشنواره آیینی و سنتی
2023-09-25T21:28:37+03:30
مجموعه فرهنگی هنری برج آزادی و مجموعه تئاتر شهر میزبان چند نشست تخصصی، نمایش ویژه بانوان و نمایش های رادیویی شرکت کننده در بیست و یکمین جشنواره بین المللی نم...

استارت کنسرت های پاپ زده شد/ میزبانی سه خواننده از آذری‌ها

استارت کنسرت های پاپ زده شد/ میزبانی سه خواننده از آذری‌ها
2023-09-25T21:28:37+03:30
فصل تازه کنسرت های موسیقی پاپ با برگزاری سه اجرای زنده سه خواننده این ژانر موسیقایی در سه شهر آذربایجان شرقی آغاز می شود.

زنانی که فرار نکردند و شهید شدند/ مدافعانی که نترسیدند

زنانی که فرار نکردند و شهید شدند/ مدافعانی که نترسیدند
2023-09-25T21:28:37+03:30
نمایش رادیویی «فرشتگان خرمشهر» به کارگردانی صادق وفایی که درباره زنان مبارز و پرستار در زمان مقاومت خرمشهر است هفته اول مهر ۱۳۹۹ همزمان با هفته دفاع مقدس از ...

دست افشانی رادیو صبا در آستانه عید ولایت

دست افشانی رادیو صبا در آستانه عید ولایت
2023-09-25T21:28:37+03:30
رادیو صبا به مناسبت سالروز به امامت رسیدن ولی عصر (عج) ویژه برنامه «دست افشان» را راهی آنتن می کند.

تام هنکس دوباره به فضا می‌رود/ همکاری در یک نمایشگاه فضایی

تام هنکس دوباره به فضا می‌رود/ همکاری در یک نمایشگاه فضایی
2023-09-25T21:28:36+03:30
تام هنکس برای نوشتن و روایت نمایشگاه فضایی چندجانبه در لندن همکاری می‌کند.

ناگفته‌های جنگ در «آرزم» روایت می‌شود/ پرداختن به یک شبهه ۱۰۰ ساله

ناگفته‌های جنگ در «آرزم» روایت می‌شود/ پرداختن به یک شبهه ۱۰۰ ساله
2023-09-25T21:28:36+03:30
کارگردان مجموعه مستند «آرزم» بیان کرد که این مجموعه روایتی از جنگ دارد که تاکنون گفته نشده است.

سینمای رسول ملاقلی‌پور واکاوی می‌شود

سینمای رسول ملاقلی‌پور واکاوی می‌شود
2023-09-25T21:28:36+03:30
نشست تحلیل و بررسی سینمای زنده‌یاد رسول ملاقلی‌پور همزمان با هفته دفاع مقدس در موزه سینما برگزار می‌شود.

از همکاری با کیارستمی تا تجربه «سرهنگ ثریا»/ استعدادهایی که کشف شد

از همکاری با کیارستمی تا تجربه «سرهنگ ثریا»/ استعدادهایی که کشف شد
2023-09-25T21:28:36+03:30
جلیل شعبانی تهیه‌کننده سینما ضمن اشاره به خاطرات خود از سال‌ها فعالیت در انجمن سینمای جوانان از تأثیرگذاری این انجمن در کشف استعدادهای فیلمسازی در سینمای ایر...

۶۱۵ مستند ایرانی متقاضی حضور در «سینماحقیقت» شد

۶۱۵ مستند ایرانی متقاضی حضور در «سینماحقیقت» شد
2023-09-25T21:28:35+03:30
با پایان مهلت ارسال اثر برای حضور در هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت»، ۶۱۵ مستند ایرانی خواستار حضور در این دوره شد.

فراخوان صندوق اعتباری هنر برای اعضای متقاضی مسکن

فراخوان صندوق اعتباری هنر  برای اعضای متقاضی مسکن
2023-09-25T21:28:35+03:30
با هدف حمایت از تأمین مسکن هنرمندان در مرحله اول، مقدمات اختصاص مسکن در شهر پرند، برای ۵۷۰ نفر از اصحاب فرهنگ و هنر واجد شرایط دریافت مسکن که دارای فرزند هس...

گزارش آماری نمایش‌های تماشاخانه‌ ایرانشهر اعلام شد

گزارش آماری نمایش‌های تماشاخانه‌ ایرانشهر اعلام شد
2023-09-25T21:28:35+03:30
آمار فروش و تعداد تماشاگران نمایش‌هایی که در نوبت اجرایی مرداد و شهریور ماه ۱۴۰۲ در سالن‌های تماشاخانه‌ ایرانشهر روی صحنه رفتند، اعلام شد.

شایعه بازسازی «راننده تاکسی» برای تبلیغ تاکسی آنلاین رد شد

شایعه بازسازی «راننده تاکسی» برای تبلیغ تاکسی آنلاین رد شد
2023-09-25T21:28:35+03:30
رابرت دنیرو و «اوبر» خبرهای منتشر شده درباره ایفای نقش «راننده تاکسی» توسط این بازیگر برای تبلیغات تلویزیونی بریتانیا را تکذیب کردند.

میزبانی جشنواره «مروارید جاده ابریشم» از سینمای ایران

میزبانی جشنواره «مروارید جاده ابریشم» از سینمای ایران
2023-09-25T21:28:34+03:30
بخش روزهای سینمای ایران در جشنواره بین‌المللی «مروارید جاده ابریشم» تاشکند برگزار می‌شود.

صدای رضا کیانیان «کمدی گمنام» را روایت می‌کند

صدای رضا کیانیان «کمدی گمنام» را روایت می‌کند
2023-09-25T21:28:34+03:30
رضا کیانیان به عنوان صداپیشه به نمایش «کمدی گمنام» به کارگردانی علی اصغری پیوست.

قدردانی از یک عمر فعالیت هنری بهزاد فراهانی در مراسم حافظ

قدردانی از یک عمر فعالیت هنری بهزاد فراهانی در مراسم حافظ
2023-09-25T21:28:34+03:30
در بیست و دومین دوره مراسم سینمایی و تلویزیونی دنیای تصویر (تندیس حافظ) جایزه یک عمر فعالیت هنری به بهزاد فراهانی اهدا و از او قدردانی می‌شود.

مستند «استوار ساقی» ساخته شد/ قصه زندان‌بان مشهور زندان قزل‌قلعه

مستند «استوار ساقی» ساخته شد/ قصه زندان‌بان مشهور زندان قزل‌قلعه
2023-09-25T21:28:34+03:30
مستند «استوار ساقی» درباره زندان‌بان مشهور زندان قزل‌قلعه به کارگردانی میلاد محمدی در مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی ساخته می‌شود.

بررسی تاثیر سینمای ژاپن بر موج نو سینمای ایران در جایزه عکس ۵

بررسی تاثیر سینمای ژاپن بر موج نو سینمای ایران در جایزه عکس ۵
2023-09-25T21:28:33+03:30
جشنواره بین المللی جایزه عکس ۵ نشست‌های تخصصی با موضوع سینما را از سوم تا نهم مهر با حضور جمعی از منتقدان و پژوهشگران حوزه سینما در خانه هنرمندان برگزار می‌کند.

«بچه زرنگ» به سینماها می‌آید/ رازهای جنگل اسرارآمیز

«بچه زرنگ» به سینماها می‌آید/ رازهای جنگل اسرارآمیز
2023-09-25T21:28:33+03:30
انیمیشن سینمایی «بچه زرنگ» به تهیه کنندگی حامد جعفری از چهارشنبه این هفته پنجم مهر ماه اکران خود را در سراسر کشور آغاز می‌کند.

معرفی راه‌یافتگان بخش عکس سومین دوره جشنواره «مادر»

معرفی راه‌یافتگان بخش عکس سومین دوره جشنواره «مادر»
2023-09-25T21:28:33+03:30
آثار راه یافته به بخش عکس سومین جشنواره ملی فیلم و عکس «مادر» معرفی شدند.

پوستر «هتل» رونمایی شد/ «کی بهشت رو ول می‌کنه بره جهنم!؟»

پوستر «هتل» رونمایی شد/ «کی بهشت رو ول می‌کنه بره جهنم!؟»
2023-09-25T21:28:33+03:30
در آستانه اکران عمومی کمدی سینمایی «هتل» تازه‌ترین ساخته مسعود اطیابی، پوستر رسمی این فیلم منتشر شد.

بازگشت به تئاتر با «بنگاه تئاترال»/ در تدارک اجرایی ۲ نفره

بازگشت به تئاتر با «بنگاه تئاترال»/ در تدارک اجرایی ۲ نفره
2023-09-25T21:28:32+03:30
محمدهادی عطایی با اشاره به فعالیت های جدیدش در مقام بازیگر و کارگردان از حضور در نمایش «بنگاه تئاترال» به کارگردانی هادی مرزبان از ۹ مهر ماه خبر داد.

فصل اول «ایلستان» تولید شد/ نگاهی به زندگی عشایر ایران

فصل اول «ایلستان» تولید شد/ نگاهی به زندگی عشایر ایران
2023-09-25T21:28:32+03:30
پوستر مجموعه مستند «ایلستان» همزمان با اتمام تولید فصل اول رونمایی شد.

«هایپاور» را با «منصور» مقایسه نکنید!/ انهدام ۸۷ هواپیما در ۲۰ روز

«هایپاور» را با «منصور» مقایسه نکنید!/ انهدام ۸۷ هواپیما در ۲۰ روز
2023-09-25T21:28:32+03:30
تهیه‌کننده فیلم سینمایی «هایپاور» که همزمان با هفته دفاع مقدس در گروه «هنروتجربه» روی پرده رفته است، به انتقادات نسبت به کیفیت این فیلم پاسخ داد.

کنداکتور شبکه امید دفاع مقدسی شد/ پخش «مرحمت» و «صیاد دل‌ها»

کنداکتور شبکه امید دفاع مقدسی شد/ پخش «مرحمت» و «صیاد دل‌ها»
2023-09-25T21:28:31+03:30
مدیر شبکه امید و کودک درباره تغییر کنداکتور این شبکه‌ها در هفته دفاع مقدس توضیحاتی ارائه داد.

انجمن اعتصابی نویسندگان هالیوود با تهیه کنندگان به توافق رسید

انجمن اعتصابی نویسندگان هالیوود با تهیه کنندگان به توافق رسید
2023-09-25T21:28:31+03:30
قرارداد تاریخی برای پایان دادن به اعتصاب ۱۴۶ روزه نویسندگان به دست آمد.

صلاح نمی‌دانم درباره بودجه صحبت کنم/ حضور شکنر و کارلسن در جشنواره

صلاح نمی‌دانم درباره بودجه صحبت کنم/ حضور شکنر و کارلسن در جشنواره
2023-09-25T21:28:31+03:30
نشست خبری بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی صبح سوم مهر در مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

جزییات جشنواره موسیقی صدا و سیما اعلام شد/ پیش‌تولید سریال‌های جدید

جزییات جشنواره موسیقی صدا و سیما اعلام شد/ پیش‌تولید سریال‌های جدید
2023-09-25T21:28:31+03:30
جزییات «جشنواره موسیقی سنتی صدا و سیما» که قرار است ۸ تا ۱۱ مهر در کردستان برگزار شود امروز ۳ مهر طی نشستی تشریح شد.

کدام هنرمندان تسهیلات رایگان بیمه تکمیلی را دریافت می‌کنند؟

کدام هنرمندان تسهیلات رایگان بیمه تکمیلی را دریافت می‌کنند؟
2023-09-13T13:50:12+03:30
مدیرعامل صندوق اعتباری هنر از ارائه تسهیلات رایگان برای اعضای بالای ۶۰ سال دارای مدرک درجه یک هنری این مجموعه تحت پوشش فعالیت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ...

بنیاد ملی کتاب درو بریمور را کنار گذاشت/حمایت از اعتصاب نویسندگان

بنیاد ملی کتاب درو بریمور را کنار گذاشت/حمایت از اعتصاب نویسندگان
2023-09-13T13:50:12+03:30
بنیاد جایزه ملی کتاب، دعوت از درو بریمور برای میزبانی مراسم اهدای جوایز سالانه این بنیاد را پس گرفت.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)