میرنیوز
رضا مهرانفر کارگردان مسابقه «ایرونیجات» که تاکنون ۱۶ قسمت از آن از شبکه «ایران کالا» پخش شده است درباره اینکه چرا هنوز خیلی از مخاطبان تلویزیون از پخش چنین مسابقهای اطلاع ندارند به خبرنگار مهر عنوان کرد: برای اینکه برنامهای به خوبی دیده شود، باید تبلیغ شود. در آن صورت اگر برنامهای با سلیقه مخاطب هماهنگ باشد، بیننده ثابت پیدا میکند و فکر میکنم «ایرونی جات» به گونهای هست که مخاطب بتواند آن را به طور پیگیر تماشا کند، اما شاید هنوز تبلیغات چندانی پیرامون آن انجام نشده است.
وی درباره ساخت فصل دوم این مسابقه اظهار کرد: پیشنهادهایی برای ساخت فصل دوم مسابقه ارائه شده است اما بستگی به شرایط دارد که اگر قطعی شود فصل دوم با تغییراتی در مراحل مختلف مسابقه همراه خواهد بود.
مشابهسازی با الگوی خارجی، ساختاری است نه محتوایی
این کارگردان برنامههای ترکیبی، درباره ساختار مسابقه «ایرونیجات» که کاملا مشابه الگوی یک برنامه خارجی است، هم گفت: مسابقه از نظر محتوایی مشابهسازی نشده است، اما ساختار آن شبیه همان مسابقهای است که در فرانسه، ترکیه، چین و آمریکا تولید شده و اصل آن هم به خود آمریکا برمیگردد؛ مسابقهای که جزو برنامههای روز و پرطرفدار است و اکنون فصل ۴۸ آن در آمریکا پخش میشود.
وی در پاسخ به اینکه چقدر مسابقههای این چنینی ممکن است روی مصرفگرایی تاثیرگذار باشد، توضیح داد: ما در برنامه سعی کردیم در مورد شیوه درست مصرف برای مخاطب فرهنگسازی کنیم، عوامل مسابقه هم میکوشند تا کالای باکیفیت را پیدا کرده و برای معرفی و ارائه در برنامه پیشنهاد کنند تا مسابقه در راستای تولید و معرفی کالاهای ایرانی است.
مهرانفر اضافه کرد: حتی در ابتدا قرار بود کارخانه سایپا اسپانسر برنامه شود اما ارائه کالایی باکیفیت بهعنوان جایزه برای ما خیلی اهمیت داشت و اینکه کالای معرفی شده از استانداردهای لازم برخوردار باشد که طبیعتاً خودرو «پراید» بهعنوان محصول این کارخانه این ویژگیها را نداشت و به همین دلیل سراغ اسپانسر دیگری رفتیم.
معرفی قیمت و کیفیت کالای باکیفیت ایرانی
این کارگردان با اشاره به اینکه در «ایرونیجات» مردم کالای باکیفیت ایرانی را میشناسند، اظهار کرد: مردم از طریق این برنامه متوجه قیمت کالاهای مورد نظرشان میشوند و با مقایسه با کالای خارجی به ارزش ایرانیها پی میبرند. تنوع محصولات ایرانی هم بسیار بالاست و مخاطب متوجه میشود بسیاری از اجناس مورد نظرش توسط کارخانههای ایرانی تولید میشود.
وی درباره قیمت کالاهای عرضه شده نیز یادآور شد: ما سراغ قیمت مناسب رفتیم، نه قیمت ارزان و کالاهایی در برنامه معرفی میشود که علاوهبر قیمت مناسب از استانداردهای لازم هم برخوردار باشند.
مهرانفر درباره قسمتهای ابتدایی برنامه که بیشتر برنامه را به رپورتاژ تبدیل کرده بود، گفت: هر چقدر جلوتر رفتیم، متنهای رپورتاژ را کمتر کردیم. در قسمتهای اول لازم بود توضیحات بیشتری نسبت به کالاها ارائه شود ولی در قسمتهای بعد بیشتر به هیجان مسابقه اضافه شد و از فضای تبلیغاتی آن کم شد.
جذابیت این مسابقهها در اهدای جوایز است
این برنامهساز با اشاره به یک ویژگی مهم در جذابیت چنین مسابقههایی عنوان کرد: جذابیت مسابقههای مشابه «ایرونیجات» در جوایز است. هر چقدر جوایز جذابتری داشته باشید مخاطب بیشتر جذب میشود. طراحی و بازیهای مسابقه بالفعل جذابیت دارد، ولی در اصل جذابیت مسابقههایی با این مدل، به جوایزی است که اهدا میکند و بهطور مثال در هر بخش شبی چند ماشین میدهد.
وی با اشاره به جوایز ایرونی جات توصیح داد: ما تا قسمت دهم به فینالیست خودرو ۲۰۶ میدادیم و بعد از آن با افزایش قیمتها، پکیجی از محصولات ایرانی شامل موتور، یخچال و السیدی اهدا میکنیم به گونهای که در هر قسمت ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون جایزه میدهیم.
مهرانفر درباره نبود تبلیغات این برنامه در شبکههای دیگر سیما با توجه به کم مخاطب بودن «ایران کالا» اظهار کرد: اگر مسابقه دیده نشود به هدف خودش نمیرسد، برنامه ساخته شده است که دیده شود. هدف هم معرفی کالا و محصول ایرانی است تا هم مخاطب ببیند و هم چرخ تولید رونق بگیرد.
مهرانفر درباره اجرای سام نوری در برنامه نیز یاداور شد: این اولین اجرای تلویزیونی سام نوری بود که برای ما هم انتخاب درست و قابل دفاعی بود. او علاوه بر اینکه هنرمند است و قابلیت اجرا دارد یک صنعتگر است و وقتی درباره تولید حرف زده میشود. در این باره دغدغه دارد و ابعاد و مشکلات تولید را میداند و روی برند و محصولات نیز اشراف دارد.
دلیل افزایش برنامههای کپی در تلویزیون
وی در بخش دیگر درباره چرایی افزایش ساخت برنامهها و مسابقههای کپی در تلویزیون عنوان کرد: این مسابقه پیشنهاد خود ایرانکالا بود و ما به سمتش نرفتیم. با این حال برخی از مسابقههایی که ساخته میشود، بینالمللی است و مختص یک کشور نیست. بهطور مثال گات تلنت در چند کشور ضبط و پخش میشود و اتفاقاً نمیتوان تغییر چندانی در این مدل جهانی داد. برعکس اگر کپی درستی انجام شود، بهتر نتیجه میدهد چون کپی خوب بهتر از یک ایده بد است.
مهرانفر در پایان درباره تصویب طرح این مسابقهها در تلویزیون گفت: از آنجایی که این برنامهها امتحان خود را پس دادهاند مدیران تلویزیون هم بهتر میتوانند درباره ساخت آنها تصمیم بگیرند و اسپانسر جذب کنند چون میدانند چه اتفاقی برای برنامه رخ میدهد.
منبع : خبرگزاری مهر
«صدای طبیعت» در بهارک شنیده میشود
نمایش نقاشی کمتر دیده شده رنه مگریت در یک نشست هماندیشی
«چشم در چشم» تا پایان آذر تمدید شد
«قنلدرخونه» روایتی از تلفیق واقعیت با آیینهای مردم بوشهر
«کارگردان» به تئاتر شهر رسید
نمایشی از پوسترهای سینمایی در «سینما در حضور دیگران»
جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ به وایولا دیویس اهدا میشود
«نیکسن» با هیچ کاری نکردن و کاری کردن آمد
«منکشی» صاحب پوستر شد
موزه موسیقی میزبان نمایشگاه نقاشی میشود
طرح جدید دیوارنگاره میدان فلسطین و یک شیطان بزرگ
اعلام جزئیات دیدار معاون هنری وزیر ارشاد با چند انجمن هنری
رابرت پتینسون یک بار دیگر با کریستوفر نولان همراه میشود
قطعی برق اجرای «کاتیوشا» را لغو نکرد
فصل جدید «عصر خانواده» شبکه دو فرا رسید
مردم برای استاد دوستداشتنی سنگ تمام گذاشتند/ آغاز پرواز سیمرغ
چالشهای بازی در نقش یک «پشه» هدایتگر!/ لزوم توجه به تئاتر کودک و نوجوان
چالشهای بازی در نقش یک «پشه» هدایتگر!
«باغ کیانوش» ۵ میلیاردی شد
از موسساتی که خانواده اجاره میدهند چه میدانید؟
محمد شهبازی سلطانی سرپرست تامین و پخش شبکه تماشا شد
شهابالدین شکیبا مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری شد
شهاب شکیبا مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری شد
موزه گرافیک ایران از ناشناسها «نشان» میگیرد
پوستر مستند «پروانه» در آستانه پخش رونمایی شد
«زندگی در تئاتر» به خانه هنر دیوار رسید
رونمایی از پوستر «با خشم به گذشته نگاه کن» در آستانه اجرا
«خانواده خلج» یک مشت نمونه خروار است
«سایه سرو» به انگلیس میرود
کدام آثار سینمایی نامزد تندیس حافظ شدند؟