میرنیوز
به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری هفدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر سهشنبه ۱۵ بهمن با حضور بهرام کلهرنیا دبیرکل، امیر راد دبیر هنری، جعفر واحدی دبیر اجرایی هفدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، حسن نوفرستی و علیرضا سعیدی مدیر روابط عمومی معاونت هنری وزارت فرهنگ در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.
بهرام کلهرنیا دبیرکل هفدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در ابتدای این نشست، گفت: لازم میدانم برخی نکات را به لحاظ نوع تفکر تفاوتهای آشکاری را نسبت به دورههای قبلی متذکر شوم. این تحول و تغییر ناشی از نگاهی نو است که در میان هنرمندان است اما نفی کننده عملکرد جشنوارههای قبلی نیست که با رویکردهای متفاوتی به سرانجام رسیده است. بنابراین با رای و نظر شورای سیاستگذاری، ایده اول این بود که از تمرکز بر یک مکان و یک ایده رها شود و گستره ملی را چشمانداز خودش ببیند. بنابراین تم و دیدگاه ادبی دیده شد.
وی بیان کرد: با توجه به شرایط اجتماعی کوشیدیم جوانگرایی را مورد توجه قرار دهیم که جوانان ما باید حضور داشته باشند.
کلهرنیا همچنین گفت: فراخوان را متوقف کردیم و ایده جایزه بگیری را به اتمام رساندیم. حساسیتهای ما مفاهیم هنری را میطلبد که باید از رقابت کردن بر دیگری بگذریم. هنرمند نمیتواند در کشمکش با دیگری قرار بگیرد. صنایع هنری که به بازار میرسند میکوشند نفرات اول و دوم و سوم را معرفی کنند اما در هنرهای تجسمی این اتفاق جایی ندارد. جشنواره هفدهم مثلث فرضی را مجسم کرده که راس آن هنرمندان، راس دیگر مردم و راس دیگر مسئولان هستند که باید ادراک جدید از یکدیگر پیدا کنند. ما بنا داریم جشن را به میان مردم بیاوریم.
وی تصریح کرد: افق چشمانداز جشنواره را اینگونه دیدیم که در مکانهای مختلف حضور بیابیم و بتوانیم روایتگری اجتماعی را عمدهتر ببینیم. صلح میان مفاهیم و مردم یکی از اهداف جشنوارههای جهانی است. این ایده سبب میشود مفاهیم عالی فاخر به ظاهر کمتر بروز پیدا کند اما اشکالی ندارد. ما میکوشیم شرایط پشتیبانی را فراهم کنیم.
دبیرکل جشنواره تجسمی فجر عنوان کرد: ما قرار است در این جشنواره استعدادیابی کنیم و به فراخور این افراد میکوشیم پشتیبانی را فراهم کنیم. جشن امسال جشن همپیمانی و دوستی است که پر از ایثار و مهربانی و مودت است.
در ادامه، امیر راد دبیر هنری جشنواره تجسمی فجر با اشاره به برنامههای این دوره اظهار کرد: زنگ آغاز جشنواره هفدهم در بخش استانی با عنوان «سرزمین من» روز یکشنبه ۲۱ بهمن در شهر شیراز استان فارس خواهد خورد. سپس روز ۲۶ بهمن در تهران در مجموعه آسمان فرهنگستان هنر خواهیم داشت و سپس در روز ۲۹ بهمن آیین گشایش دیگری در فرهنگسرای نیاوران داریم. همچنین ۳ اسفند در موزه گرافیک آیین گشایش بخش «جشنها» را خواهیم داشت که به نمایش پوسترهایی از جشنها اختصاص دارد. روز ۷ اسفند بخش دیگری را با عنوان بخش «هنر فاخر ملی» در باغ موزه نگارستان خواهیم داشت.
در ادامه دبیرکل جشنواره هنرهای تجسمی فجر در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر درباره کیوریتوریال شدن محض جشنواره تجسمی فجر و حذف بخش رقابتی این دوره با توجه به اینکه بخش رقابتی برای هنرمندان به ویژه جوانان از جایگاه خاصی برخوردار است، توضیح داد: من چند قرن معلمی کردم و پایان ترم همه میخواستند از من نمره بگیرند و با این فضا آشنا هستم اما ما در این جشنواره ملی باید سنجههای دیگری برای ارزشهای هنری به کار ببریم که این نوع برگزاری در دنیا نیز انجام میشود. ما در ایران فقط به دنبال این هستیم که گردن یکدیگر را بشکنیم و این را ترویج کنیم. رویکرد غیررقابتی کردن تجسمی فجر برای بهبود شرایط در نظر گرفته شده است، امتیازات بخش رقابتی را میدانیم اما سعی کردیم که نگرش درستی در نظر گرفتیم. به دلیل کمبود و محدودیت زمان رویکرد غیر رقابتی را پیش نگرفتیم. شاید دوستان اشتباه کردند که من را برگزیدند.
امیر راد نیز در این ارتباط و این پرسش خبرنگار مهر که این شیوه برگزاری همچون بینالها است، گفت: شان این جشنواره اجل این است که رویکردی جوانانه داشته باشیم، جشنواره تجسمی جوانان برای رقابت جوانان در حوزه تجسمی است. بینالهای هنری رقابتی است؛ جشنواره هنرهای تجسمی فجر باید چنان شأنی داشته باشد که جشن متفاوتی از جشنوارهها باشد و یکی از ایرادات فجر همین است.
وی عنوان کرد: ما در کنار شما هستیم و میخواهیم فعالیت دیگران را جشن بگیریم و بزرگ بداریم. این، جشنی است برای تمامی فعالان عرصه هنرهای تجسمی است. من که در دورههای متعدد فجر حضور داشتم به شما میگویم که این جشنواره در بخش رقابتی موفق نبوده است و کیفیت آثار معمولا از سطح مناسبی برخوردار نبودند.
کلهرنیا نیز تصریح کرد: یکی از دیدگاههای جدید این جشنواره این است که برای نخستین بار آکادمی جشنواره فجر را شکل دهد.
این گزارش به روز میشود.
منبع : خبرگزاری مهر
قطعه «حضرت جانا» در امتداد «سلام فرمانده» ساخته شد
توضیحاتی درباره مشکل فنی در کنسرت رضا بهرام؛ قطعی برق نداشتیم
«آرمادیلو» به ونزوئلا میرود
سریال محمدعلی کلی یک گام جلو رفت؛ انتخاب بازیگران
پس تولید «بوقچی» به نیمه رسید؛ ۸ قسمت آماده تحویل است
برلیناله سیاسی شروع کرد؛ اعتراض تیلدا سوینتون و تاد هینز به ترامپ
«آتش و گلستان» رونمایی شد
بوتیک تئاتر ایران درگیر «پرهام» میشود!
شنیدن دلبرانههای موسیقی نواحی و مهمانی سه خواننده پاپ در چهارمین روز «موسیقی فجر»
از قطع برق در کنسرت رضا بهرام تا یک اجرا مخصوص عاشقان
«راز و نیاز» سالار عقیلی در تالار وحدت؛ اجرای یک قطعه برای اولینبار
نگاهی به نمایش «جزیره لؤلؤ»؛ وقتی کمدی به موقعیت وفادار میماند
تهیهکننده گروه موسیقی بانوان «پارلا»: به امید مجوز اجرای شهرستانها در جشنواره شرکت کردیم
امیدوارم سیمرغ باعث دیده شدن سوژه «شگرد» شود؛ بلاتکلیفی فجر نسبت به مستند!
وزیر فرهنگ: همه ملزم به اجرای سند موسیقی هستند
سینمای مقاومت صدای مظلومان جهان است
سرخپوست معروف در سالن وزارت کشور روی صحنه میرود
نقشی نو از دیوارنگاره میدان ولیعصر (عج) برای نیمه شعبان
وزیر فرهنگ و ارشاد: نقش برجسته هنر در «تجسمی فجر» نمود پیدا میکند
راسل کرو زندانبان ایتن هاوک میشود!
قدردانی معاون هنری وزیر ارشاد از هنرجویان هنرستان موسیقی دختران
«روز صفر» در فرانسه روی صحنه میرود
«درخت زرین» تجسمی فجر از جمعه بار میدهد
همایون اسعدیان؛ از کانون پرورش فکری تا کارگردانی در سینما
ستاره پسیانی به جای فاطمه نقوی به «جزیره لؤلؤ» میرود
از شنیدن «راز و نیاز» سالار عقیلی تا «دِدان» دانیال و پیمان!
بخش «گنجینه» هفدهمین جشنواره تجسمی فجر افتتاح شد
نگاهی به مستند «خونه مامان شکوه»؛ اینجا ما درد هم را میفهمیم
خیالات موهوم درون مایه محوری ۲ نمایشنامه ناصح کامگاری شد
نمایش اعتبار موسیقی ایرانی در عرصه بینالملل؛ قطعاتی که برای تار نوشته شده با سنتور نواخته شد