میرنیوز
به گزارش خبرنگار مهر، نمایش «الف غین میم یا همه چشمها برای او» به نویسندگی و کارگردانی افشین زمانی، پس از اجرای عمومی در تماشاخانه ایرانشهر، در بخش مرور تئاتر ایران در چهلوسومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر حضور داشت؛ در این گزارش تحلیلی به بررسی ابعادی از این اثر میپردازیم.
درامی تاریخی با چاشنی گروتسک
در روایت این نمایش با درامی تاریخی مواجه هستیم که به زندگی آقامحمدخان قاجار میپردازد. اثری که خطی روایت میشود و وقایع را در ژانر کمدی گروتسک بازنمایی میکند؛ ژانری که خنده را بر لب مخاطب میخشکاند و با بهرهگیری از فضاسازی اکسپرسیونیستی در کارگردانی، به خلق اثری با ظرفیتهای حداکثری بصری دست میزند. این نمایش با رویکردی چندلایه به تاریخ نگاه و تلاش میکند پیچیدگیها و عقدههای زیستی شخصیتی آقامحمدخان را در بستر رخدادهای زمان حیات خود برجسته کند.
نمایشنامهای تصویری و هوشمندانه
نمایشنامه با نثری قدرتمند و تصویری نوشته شده است که ورای روایت مستند از واقعه، جایگاه ویژهای برای خلاقیت کارگردان باقی میگذارد. این ویژگی به اثر اجازه میدهد تا از طریق کلام و صحنه، پیوسته مضامین تصویری خلق و مخاطب را درگیر لایههای معنایی خود کند. نویسنده توانسته است با استفاده از دیالوگهای چالشبرانگیز و روایتهای درهمتنیده، تصویری چندبعدی از شخصیت محوری یعنی آقامحمدخان قاجار ارائه دهد که مخاطب را وادار به تأمل درباره وی میکند.
کارگردانی؛ نمایش خلاقیت در طراحی میزانسن و اتمسفر
در کارگردانی نمایش، با طوفانی از خلاقیت مواجه هستیم که در میزانسن، اتمسفر و ریتم به وضوح دیده میشود. هرچند این میزان از خلاقیت گاهی باعث میشود مخاطب فرصتی برای هضم و اندیشیدن به وقایع نداشته باشد. «الف غین میم یا همه چشمها برای او» مانند غذای سنگینی است که پس از تماشا، به زمانی طولانی برای درک کامل نیاز دارد. کارگردان با استفاده از تکنیکهای بصری غیرمتعارف و میزانسنهای مرکب و غیر خطی و با بهرهگیری از ریتمهای متغیر، سعی دارد مخاطب را درگیر فضای ذهنی و احساسی اثر کند.
بازیگری؛ بدنهای باهوش در خدمت روایت
بازیگران این نمایش تنها میزانسنها را حفظ نمیکنند، بلکه از کنش و واکنشهای خود آگاه هستند. بدنهای هوشمندی که به درستی در نسبت با وقایع اثر واکنش نشان میدهند که نتیجه تمرینات طولانی و دقیق است. افشین زمانی از توانایی مؤلف بودن خود بهره برده و نقش آقامحمد خان را به شکلی عینی متولد کرده است، به گونهای که گاه مخاطب فراموش میکند در حال تماشای نمایشی درباره آقامحمدخان قاجار است. این نمایش توانسته است هماهنگی مناسبی میان حرکات فیزیکی و بار احساسی ایجاد کند که به شدت تأثیرگذار است.
نور، موسیقی و صحنه؛ مکملهای خلق اتمسفر
طراحی نور، موسیقی و صحنه نقش مهمی در خلق اتمسفر نمایش دارد. این عناصر بهجا و دقیق طراحی شدهاند و در خدمت روایت و کارگردانی قرار دارند. نتیجه این دقت، ایجاد فضایی تأثیرگذار است که تئاتر امروز ایران به شدت به آن نیازمند است. نورپردازی هوشمندانه با تغییرات ملایم در شدت و زاویه نور، فضاهای متفاوتی را خلق میکند که به تعمیق داستان کمک میکند. موسیقی و مهندسی صدا نیز به عنوان عناصری مستقل، در لحظات حساس بار عاطفی را تقویت میکند و با صحنهآرایی کارآمد، بستری مناسب برای نمایش خلاقیتهای کارگردان فراهم میآورد.
منبع : خبرگزاری مهر
حامد علامتی: سال ۱۴۰۴ سال حمایت از تئاتر است
نمایشنامهخوانی «چند چرک نویس چروکیده» در فرهنگسرای عطار
بررسی اقتصاد هوش مصنوعی در «پرسشگر»
بازدید سخنگوی شورای نگهبان از ساترا
نگارههای خمسه نظامی بررسی شد؛ تاراج سرمایههای ایران!
آثار دیده نشده پیکاسو به موزه هنرهای معاصر میرسد
«نسخه سرد» در شبکه سه
زائر اولیها با نوزادان خود مهمان حرم رضوی میشوند
پخش حدود ۹ هزار دقیقه برنامه رادیویی رمضانی از حرم مطهر رضوی
سال نوی شبکه نسیم با کامران نجفزاده
«راعون» به مرحله نهایی جشنواره نپال رسید
«خو» به بلژیک میرود
انتشار پوستر نمایش «چلوکبابی حاجی مولوی»
تمدید اجرای «کرشن دو» به مدت ۴ روز
«او» به باغ فردوس میآید
انتشار «خوشدلان» سعید پورصمیمی
شاکرنژاد: بازخورد «محفل» صرفا از جانب طیف مذهبی نیست!
بازخورد «محفل» صرفا از جانب طیف مذهبی نیست!
گرفتار شدن قاتل در نیزار؛ آدم سالمی که خود را روانی جا زد!
پیشنهاداتی برای بهبود آموزش هنر؛ مضامین در قالب شعر و نقاشی منتقل شود
انتشار غیرقانونی دامن «ببعی قهرمان» را هم گرفت؛ نوروز در تلویزیون؟
«الهی» احسان یاسین در وزارت کشور برگزار شد
«مردان آهنین» ایرانی چگونه به مصاف ورزشکاران بینالمللی میروند؟
نمایشگاه نظامی گنجوی افتتاح شد؛ ما سربازان مرزهای ایران فرهنگی هستیم
«محفل» در یک هفته میلیونی شد
ساترا «تاسیان» را همچنان بدون مجوز میداند!
۲ نمایش تازه در تماشاخانه ایرانشهر به صحنه میرود
«محفل» در یک هفته یک میلیونی شد
بازجویی از بازیگر سریال «تاج» برای شرکت در تظاهرات فلسطینی
برگزاری بزرگداشت یک خواننده موسیقی سنتی بعد از ۱۵۰ سال