میرنیوز
به گزارش خبرنگار مهر، نمایش خیابانی «مرکب» به نویسندگی و کارگردانی حسین اصیلی، یکی از آثار حاضر در بخش منتخب نمایشهای خیابانی استانی چهلوسومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر از استان هرمزگان است.
روایت یک افسانه دریایی در قالب آیینی مدرن
حسین اصیلی، نویسنده و کارگردان نمایش «مرکب»، درباره محتوای این اثر به خبرنگار مهر، گفت: پیش از هر چیزی لازم است بگویم که «مرکب» یک نمایش آیینی است که ریشه در افسانه دریایی مامازار دارد. این داستان به زیست غواصانی میپردازد که برای صید مروارید به اقیانوس میروند و دچار مامازار میشوند. البته مامازار ارتباطی با آیین زار ندارد و در واقع یک قصه اسطورهای محسوب میشود.
وی درباره ویژگیهای اجرایی این اثر افزود: ما این آیین را با نگاهی مدرن ارائه کردهایم تا مخاطبان ضمن مواجهه با نمایش، با آیینهای موجود در آن نیز آشنا شوند. «مرکب» بدون استفاده از دیالوگ و صرفاً با بهرهگیری از نور، موسیقی، رنگ و حرکات فرم پیش میرود و تا حدی از ساختارهای رایج نمایشهای خیابانی که عمدتاً دیالوگمحور هستند، فاصله گرفته است. در جشنواره استانی هرمزگان، تمامی اعضای هیئت داوران بر این باور بودند که «مرکب» نمونهای کامل از یک نمایش خیابانی است.
لزوم کوتاهبودن مدت زمان آثار خیابانی
اصیلی در ادامه افزود: به نظر من، نمایشهای خیابانی باید در بازه زمانی کوتاهی طراحی و اجرا شوند، چرا که عمده مخاطبان این نوع آثار فرصت تماشای نمایشهای طولانی را ندارند؛ برای مثال نمایش «مرکب» یک اثر ۲۰ دقیقهای خیابانی است که فکر میکنم این زمان، زمان مناسبی برای یک اثر خیابانی باشد.
ارزیابی جشنواره تئاتر فجر ۴۳
این کارگردان در پایان درباره کیفیت برگزاری جشنواره امسال، عنوان کرد: در این دوره، شاهد نظم و دقت بیشتری از سوی دبیرخانه هستیم و به نظر میرسد آثار باکیفیتتری نسبت به دورههای پیشین انتخاب شدهاند. از نظر حمایتهای مالی، تاکنون تنها یک قسط از کمکهزینه به ما پرداخت شده است، اما در بخش اسکان و حملونقل، جشنواره عملکرد خوبی داشته و مشکلی نداشتهایم.
منبع : خبرگزاری مهر
موفقیت باورنکردنی «نژا ۲»؛ اوج غرور ملی چین در کنار پیروزی تجاری!
«دایناسور» در روزهای اول ۲۵۰ هزار مخاطب داشت
پیام ناظرزاده کرمانی برای روز ملی هنرهای نمایشی و روز جهانی تئاتر
«هفت خاب»؛ بهرهگیری از رویکردی نو در بازخوانی شاهنامه
«ویولنزن روی بام» پیشتاز نامزدی جوایز تئاتر بریتانیا شد
دوبله و انتشار سریال «معاویه» ممنوع شد
«همشاگردی سلام» ویژه تحویل سال شبکه آموزش شد
مهمانی «همنوازان سایه» به افتخار موسیقی ایرانی؛ «گلخند» شنیدنی شد
کارگردان «داوج پارادیزو»: ساخت مستند نباید به عنوان ریسک تلقی شود!
از طهماسب تا صدرعاملی در جشنوارهای که فقط ۳ میلیارد بودجه دارد
«تراس» به تماشاخانه طهران رفت
عکاسان برگزیده مسابقه عکس «بونکر ۲» معرفی شدند
علی نصیریان: سینما فقط سرگرمی و تفنن نیست
شروع اصلاح «تاسیان» توسط تیم تولید؛ قسمت ۴ در هیچ بستری منتشر نشده است
طراحی «جایزه هنر» برای معلمان؛ المپیاد هنر استانداردسازی میشود
معرفی طراحان «چلوکبابی حاجی مولوی»
پیکر «آروین» بدرقه شد؛ هنرمندی که عاشق و آشفته بود
علیاکبر رحیمی هنرمند خراسانی درگذشت
قدردانی سرپرست ادارهکل هنرهای نمایشی از فاطمه نقوی
شمار تماشاگران مراسم اسکار باز هم کاهشی شد
پرویز جاهد: عدهای کارگردانی فروغ فرخزاد را تکذیب میکردند
گفتگو با کارشناسان خارجی در «زندگی پس از زندگی»؛ هوش مصنوعی به کمک آمد
بازیگر «کرشندو»: تئاتر صبر و کار گروهی را به بازیگر میآموزد
«ابلیس در میزند» در رادیو نمایش
انجمنها و سازمانهای دولتی اسکار «در سایه سرو» را تبریک گفتند
برنامه «جبهه» نوآورانه است
نسخه تغییریافته «رویاشهر» آماده نمایش شد
آلبوم موسیقی «باوان» منتشر شد
«ترانههای کلاسیک» آخرین کنسرت سالانه ارکستر سمفونیک تهران شد
«بیشتر از آنچه دوست دارید انجام دهید» آنلاین شد