میرنیوز
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی موزه سینما، علیرضا خمسه به مناسبت زادروز خود در گفتگویی با موزه سینما بیان کرد: ریشه، مسیر و همچنین مخاطب کاری که ما انجام میدهیم تنها «عشق» است بنابراین کارمان را به نام خدای عشق آغاز کردیم. من ۴۲ سال است که در این حرفه حضور دارم و نخستین کار حرفهای من در سینما، فیلم «مرگ یزدگرد» ساخته بهرام بیضایی بود.
وی ادامه داد: در طول این سالها ژانرهای مختلفی از کمدی تا تراژدی و ملودرام را تجربه کردهام، اما لحظات خوشی که به یاد میآورم عموما حاصل کار در ژانر کمدی بوده زیرا نتیجه آن ایجاد لبخند و حال خوب برای مخاطبان است.
خمسه درباره به یاد ماندنیترین واکنشهایی که از سوی مخاطبان نسبت به او ابراز شده است، بیان کرد: زمانی که با مردم مواجه میشوم این اتفاق معمولا با نوعی اظهار تعجب از سوی آنها همراه است و گاهی نیز فرصتی برای گفتگو پیش میآید.
بازیگر «من زمین را دوست دارم» یادآور شد: زمانی که تحصیلات خود را در ایران به اتمام رساندم، به فرانسه رفتم و یک سال و نیم در مدرسه ونسن در شهر پاریس به مطالعه تئاتر پرداختم و همزمان نیز در کلاسهای پانتومیم و مواردی که فکر میکردم برای فعالیت در این حرفه مناسب است حضور پیدا میکردم. تا اینکه در سال ۱۳۵۷ انقلاب اسلامی صورت گرفت و با این وجود در حدود شش ماه همچنان به تحصیلات خود ادامه دادم. اما در نهایت به این نتیجه رسیدم که بهتر این است به کشور بازگردم و به مردم ایران خدمت کنم.
این هنرمند با بیان اینکه در ایران عضو گروه تئاتر «پیاده» بوده است، افزود: من به همراه بسیاری از بازیگران شناخته شده و توانمند آنسالها چندین تئاتر کار کردیم. در نهایت مهدی هاشمی من را به بهرام بیضایی معرفی کرد تا در «مرگ یزدگرد» در نقش یک سرباز ایفای نقش کنم.
خمسه با اشاره به تجربه سینمایی خود گفت: کیانوش عیاری به من گفت که مجوز بازی من را برای حضور در فیلم سینمایی گرفته است و در سال ۱۳۶۷ در فیلم «روز باشکوه» عیاری بازی کردم و پس از آن نیز در «لنگرگاه» ساخته کیومرث پوراحمد حاضر شدم و این روند ادامه پیدا کرد. در واقع، از اواخر دهه شصت تا پایان دهه هفتاد یکی از پرکارترین بازیگران سینمای کمدی ایران بودم.
خمسه عنوان کرد: کیومرث صابری فومنی معروف به «گلآقا» بر این عقیده بود که در جامعه کار قصاب سلاخی است و کار جراح نیز به قصد اصلاح انجام میپذیرد. او کارکرد مقوله طنز و کمدی را همچون جراحی میدانست. در صورتی که هجو، مانند سلاخی است. اگر موضوع انتقاد از حیطه کمدی صورت گرفته نشود، نمیتوان کار اصلاح را به انجام رساند. جامعهای که نقد در آن وجود نداشته باشد، قطعا رو به زوال حرکت خواهد کرد.
وی درباره تفکیک مقوله طنز از کمدی نیز گفت: ما با ۲ حوزه ادبیات و هنرهای نمایشی روبهرو هستیم. آنچه که در این ژانر و در مقوله ادبیات اتفاق میافتد، طنز نام دارد. بنابراین طنز یک مقوله صد در صد ادبی است اما کمدی یک مقوله کاملا نمایشی به شمار میرود.
خمسه ادامه داد: اطلاق واژه کمدین به بازیگر دارای نوعی ارزشگذاری بوده و به این معناست که چنین فردی میتواند در آثار کمدی و جدی حضور پیدا کند. به نظر من جذابیت سینما در ماندگاری آن است و گیرایی تلویزیون، ریشه در مخاطبان انبوه آن دارد. تئاتر نوعی تمرین و ممارست روی بدن، بیان و تخیل بازیگر است. به نظر من همواره یک کار خوب تلویزیونی از یک کار بد سینمایی عملکرد بهتری خواهد داشت و برعکس. بنابراین این مدیوم نیست که دارای اهمیت بوده بلکه کیفیت یک اثر مهمترین مسئله است.
خمسه در پایان بیان کرد: در آینده زمانی که افراد به داوری ما مینشینند، امیدوارم مهربان برخورد کنند زیرا آنطور که به نظر میآید کوتاهی نکردیم و آنچه را که به نظر درست میآمد انجام دادیم و امیدوارم تحلیل و نقد ما با نگاهی مهربانانه انجام بگیرد.
منبع : خبرگزاری مهر
نشست خبری «آبستن»؛ ۹۰ دقیقه پرالتهاب با کاراکترهایی که میخواهند از کشور خارج شوند
بازخوانی یک دیدار در مجله تصویری «قرارگاه ره بر»
خاله سارا به شبکه نمایش خانگی رفت
نگاهی به انیمیشن «افسانه سپهر»؛ هدف گذاری نادرست در یافتن مخاطب
گیتارسازان به خانه هنرمندان میآیند
الگوی حکمرانی ساترا برای سایر دستگاهها کارآمد است
نظر رئیس سازمان سینمایی درباره خروج بهرام رادان از هیئت داوران و کیفیت بد سالن برج میلاد
نشست خبری «بچه مردم»؛ ادای احترام به قهرمانان فراموششده بهزیستی
تمدید مهلت شرکت در دومین دوره جایزه «سرو ایرانی»
نشست پژوهشی ساز دوتار ابداعی برگزار شد
انتشار سکانسی از بازی هومن حاجی عبدالهی در «شوهر ستاره»
«نوردُخت» به تماشاخانه سنگلج رسید
کنسرت احسان یاسین به پنج زبان دنیا در پایتخت
«چرکنویس» و «ماهرخ» روی صحنه عمارت نوفللوشاتو
نقاشی جدید حسن روحالامین برای میلاد امام حسین (ع)
معرفی داورهای بخش رقابتی چهلمین جشنواره موسیقی فجر
کارگاههای تخصصی سینما به میزبانی جشنواره ۱۰۰ آغاز شد
تصویری جدید از مهدی نصرتی در «پیشمرگ»
اعلام جزییات اولین جلسه بررسی سند ملی موسیقی
برپایی «شب بهروز غریبپور» در خانه هنرمندان ایران
تیزر «لولی» منتشر شد
ترکی عمیق بر درام روانشناختی؛ نقشی که رضا بابک را نامزد سیمرغ میکند
«سونسوز» مخاطب را با حال خوب بدرقه میکند؛ یک پارودی دلنشین
«... همه چشمها برای او»؛ بازخوانی جسورانه تاریخ که خنده را بر لب مخاطب میخشکاند
اعلام جزییات برگزاری تازه ترین کنسرت ارکستر مازندران
«الف غین میم یا همه چشمها برای او»؛ بازخوانی جسورانه تاریخ که خنده را بر لب مخاطب میخشکاند
شهاب حسینی با «رها» به جشنواره میآید؛ «بچه مردم» در برج میلاد
برپایی دومین رویداد هنری مفهومی در «ط ۳ با آسانسور»
چهلوسومین جشنواره تئاتر فجر در ایستگاه پایانی؛ خبرنگار مهر تجلیل شد
چهلوسومین جشنواره تئاتر فجر در ایستگاه پایانی