میرنیوز
به گزارش خبرنگار مهر، ابوالفضل همراه داور بخش خیابانی چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر با اشاره به کیفیت آثار این دوره از جشنواره عنوان کرد: آثاری که دیدیم از مناطق مختلف کشور عزیزمان بود، هنرمندانی که زحمات زیادی کشیده بودند و این زحماتشان واقعا قابل قدردانی است. با این حال، چون در چند سال اخیر توفیق داوری جشنواره فجر و جشنوارههای دیگر را داشتم، باید بگویم که آثار امسال، با وجود شایستگی و زحمات زیاد، نشان میداد که هنرمندان باید در بخشهای مختلف تحت آموزش و هدایت افراد باتجربه قرار بگیرند.
این هنرمند با اشاره به اهمیت آموزش و به روزآوری اطلاعات در هر زمینه شغلی عنوان کرد: آثاری که دیدیم، ایدههای خوبی داشتند، اما در پرداخت، آنطور که باید و شاید، به نتیجه نهایی نرسیده بودند. فکر میکنم چیزی که هنرمندان جوان باید به آن توجه کنند این است که همیشه به روز باشند و با بررسی و تحلیل تواناییهایشان را تقویت کنند.
همراه یادآور شد: توقف در یک سطح و عدم تلاش برای تقویت تواناییها باعث عقب ماندن هنرمندان در این حوزه میشود. پیشرفت در این حوزه نیازمند آموزش و همت خود افراد است با این حال نمایشهایی که مشاهده کردیم، واقعا شایسته قدردانی بودند و امیدوارم در روزهای آتی شاهد آثار بیشتری از هنرمندان عزیز باشیم.
این کارگردان در پاسخ به این پرسش که چقدر دانشگاهها یا مراکز آموزشی به تئاتر خیابانی میپردازند، عنوان کرد: آموزش در تئاتر خیابانی بسیار حائز اهمیت است. استادان باید خودشان بهروز باشند و بتوانند دانششان را به نسل جدید منتقل کنند. نکته دیگری که وجود دارد این است که اکثر ظرفیتها و امکانات آموزشی در تهران متمرکز است و در بسیاری از شهرستانها چنین امکاناتی وجود ندارد. برای شناسایی استعدادها، باید کلاسها و ورکشاپهای آموزشی در شهرستانها برگزار شود و هنرمندان از فرصتهای بیشتری برخوردار شوند.
وی متذکر شد: مراکز آموزشی فعلی بیشتر جنبه خصوصی دارند و متأسفانه در زمینه آموزش تئاتر خیابانی، بهطور جدی فعالیت نمیکنند. به نظر من باید در این زمینه سرمایهگذاری بیشتری انجام شود و از تجربیات استادان خارجی هم بهره بگیریم.
همراه در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به میزان نوآوری در تئاترهای خیابانی چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر گفت: در همین چند نمایشی که دیدیم، استعدادهای نابی پیدا شد که واقعا ما را شگفتزده کرد و باعث خوشحالی ما و همکارانم شد. از طرفی، یکی از نکات مثبت این بود که در این آثار، موضوعات متفاوتی مطرح شد و دغدغههای اجتماعی بهخوبی در آنها بازتاب یافته بود.
وی افزود: هنرمندان با استفاده از ابزار هنر نمایش، این دغدغهها را به شیوهای حرفهای بیان کرده و توانسته بودند بهخوبی با مخاطب ارتباط برقرار کنند. من فکر میکنم که یکی از مهمترین ویژگیهای تئاتر خیابانی، ارتباط خوب با مخاطب است و در این آثار خوشبختانه ما شاهد این ویژگی بودیم.
همراه در پایان سخنانش تأکید کرد: تئاتر خیابانی برای من بسیار جذاب است و به نظرم این نوع تئاتر، برخلاف تصورات برخی افراد، تنها به نمایشهای تکوجهی محدود نمیشود. در تئاتر خیابانی باید از تمام وجوه محیط استفاده کند و بهطور کامل با مخاطب ارتباط برقرار کنید. در برخی از آثار جشنواره امسال، تماشاگر فقط از یک زاویه به نمایش نگاه میکرد و این اصلا ویژگی تئاتر خیابانی نیست. تئاتر خیابانی باید چندوجهی باشد و به تمام جهات توجه شود تا بتوان با تمام مخاطبان ارتباط برقرار کرد.
منبع : خبرگزاری مهر
«لولی» بر مدار نوگرایی؛ سینمای مستقل در معرض نابودی است
«شاهنقش» صاحب تیزر شد
انتشار فراخوان تولید آثار نمایشی ویژه تماشاخانههای سیار کانون
مشکل صدای برج میلاد حل شدنی نیست؛ نوزادان هم در جشنواره امسال خبرنگار شدند!
یک جایزه افتخاری و ۲ حضور جهانی برای «خورشید میاد؟»
از ماجرای یک عملیات خرابکارانه تا حضور ناصرالدین شاه و یک چشم بادومی در برج میلاد
نشست خبری «آبستن»؛ ۹۰ دقیقه پرالتهاب با کاراکترهایی که میخواهند از کشور خارج شوند
بازخوانی یک دیدار در مجله تصویری «قرارگاه ره بر»
خاله سارا به شبکه نمایش خانگی رفت
نگاهی به انیمیشن «افسانه سپهر»؛ هدف گذاری نادرست در یافتن مخاطب
گیتارسازان به خانه هنرمندان میآیند
الگوی حکمرانی ساترا برای سایر دستگاهها کارآمد است
نظر رئیس سازمان سینمایی درباره خروج بهرام رادان از هیئت داوران و کیفیت بد سالن برج میلاد
نشست خبری «بچه مردم»؛ ادای احترام به قهرمانان فراموششده بهزیستی
تمدید مهلت شرکت در دومین دوره جایزه «سرو ایرانی»
نشست پژوهشی ساز دوتار ابداعی برگزار شد
انتشار سکانسی از بازی هومن حاجی عبدالهی در «شوهر ستاره»
«نوردُخت» به تماشاخانه سنگلج رسید
کنسرت احسان یاسین به پنج زبان دنیا در پایتخت
«چرکنویس» و «ماهرخ» روی صحنه عمارت نوفللوشاتو
نقاشی جدید حسن روحالامین برای میلاد امام حسین (ع)
معرفی داورهای بخش رقابتی چهلمین جشنواره موسیقی فجر
کارگاههای تخصصی سینما به میزبانی جشنواره ۱۰۰ آغاز شد
تصویری جدید از مهدی نصرتی در «پیشمرگ»
اعلام جزییات اولین جلسه بررسی سند ملی موسیقی
برپایی «شب بهروز غریبپور» در خانه هنرمندان ایران
تیزر «لولی» منتشر شد
ترکی عمیق بر درام روانشناختی؛ نقشی که رضا بابک را نامزد سیمرغ میکند
«سونسوز» مخاطب را با حال خوب بدرقه میکند؛ یک پارودی دلنشین