میرنیوز
حسین عصمتی هنرمند نقاش و نگارگر در گفتگو با خبرنگار مهر درباره چگونگی ایجاد خلاقیت و نوآوری در آثار نگارگران توضیح داد: اینکه چطور میشود نوآوری را وارد اثر نگارگری خود کنیم، نه من میتوانم بگویم نه هنرمند دیگری. شاید تنها موردی که میتوان گفت این است که کسی میتواند به این جایگاه برسد، که در آثار قدما جستجو کند و آنها را هم از لحاظ تکنیک و هم از لحاظ مباحث نظری شناسایی کرده و اشراف کاملی روی این آثار داشته باشد. بعد از مرحله اشراف که ممکن است چندین سال طول بکشد، باید در بحث خیالینگاری وارد شویم.
وی با اشاره به آموزش قدما که در آن سه اصطلاح کاربرد دارد، گفت: مشق نظری، مشق عملی و مشق خیالی سه اصطلاحی است که نگارگر معمولاً در آنها به کمال میرسد. مرحله اشراف شامل مشق عملی و نظری است و پس از آن ۲، مشق خیالی است. واقعیت این است که نمیتوان گفت چطور میتوان به این مرحله رسید! تنها راهش کار زیاد است، یعنی باید اینقدر در کار تداوم داشته باشد که اتفاق مورد نظر در کارش بیفتد. این مشق خیالی را میتوان یک اتفاق خواند اما شاید هم هدیهای است که خداوند به انسان اعطا میکند. همچنان که وقتی یک نفر در را زیاد بکوبد خداوند هم جواب میدهد، کار هنری هم به همین منوال است که وقتی کار زیاد انجام شود، به مرتبهای از کمال خواهد رسید.
این هنرمند نگارگر در ارزیابی نگارگری امروز ایران توضیح داد: نگارگری معاصر ما بدون شک تحت تاثیر هنر کلاسیک است که اشکالی هم ندارد. البته هنرمندان کمی هم هستند که تلاش دارند از هنر مدرن بهره بگیرند اما اکثر هنرمندان نگارگر از هنر کلاسیک غرب و رئالیسم در کارهایشان استفاده میکنند. به واسطه نزدیکی هنر رئالیسم به هنر نگارگری، این تاثیر در دوران معاصر این هنر دیده میشود و این سبک هنری به فراخور، بیشتر و کمتر در آثار هنرمندان استفاده شده است. برخی به صورت ظاهری از این المانها استفاده میکنند که در آثارشان جا نمیافتد اما برخی هم با تمرین و مطالعه بیشتری که داشتند، استفاده از عناصری را که از هنر غرب وام گرفتهاند، بهتر نمایان میکنند.
وی تصریح کرد: نسبت به چندین سال اخیر، الان در شرایطی بهتری در هنر نگارگری قرار داریم ولی خیلی ایدهآل هم نیست و شرایط کاری برای این هنرمندان فراهم نیست، یعنی گالریها عموماً آثار نگارگری را به نمایش نمیگذارند به جز اندک گالری هایی همچون لاجورد و گویا.
عصمتی در پایان در پاسخ به اینکه امروزه هنرمندان نگارگر در ابعاد خیالینگاری فعالیت دارند یا رئال، گفت: هنر نگارگران امروز ترکیبی است و هم در خیالینگاری، هنرمندانی داریم و هم برخی هنرمندان تحت تاثیر فرمها و عناصر نقاشی کلاسیک هستند. البته باید تاکید کنم که در این ۲ دسته از هنرمندان، تعدادی هستند که از عناصر این هنر به درستی استفاده میکنند که آن هم به دلیل پشتکار و کار زیادشان است.
منبع : خبرگزاری مهر
نشست خبری «آبستن»؛ ۹۰ دقیقه پرالتهاب با کاراکترهایی که میخواهند از کشور خارج شوند
بازخوانی یک دیدار در مجله تصویری «قرارگاه ره بر»
خاله سارا به شبکه نمایش خانگی رفت
نگاهی به انیمیشن «افسانه سپهر»؛ هدف گذاری نادرست در یافتن مخاطب
گیتارسازان به خانه هنرمندان میآیند
الگوی حکمرانی ساترا برای سایر دستگاهها کارآمد است
نظر رئیس سازمان سینمایی درباره خروج بهرام رادان از هیئت داوران و کیفیت بد سالن برج میلاد
نشست خبری «بچه مردم»؛ ادای احترام به قهرمانان فراموششده بهزیستی
تمدید مهلت شرکت در دومین دوره جایزه «سرو ایرانی»
نشست پژوهشی ساز دوتار ابداعی برگزار شد
انتشار سکانسی از بازی هومن حاجی عبدالهی در «شوهر ستاره»
«نوردُخت» به تماشاخانه سنگلج رسید
کنسرت احسان یاسین به پنج زبان دنیا در پایتخت
«چرکنویس» و «ماهرخ» روی صحنه عمارت نوفللوشاتو
نقاشی جدید حسن روحالامین برای میلاد امام حسین (ع)
معرفی داورهای بخش رقابتی چهلمین جشنواره موسیقی فجر
کارگاههای تخصصی سینما به میزبانی جشنواره ۱۰۰ آغاز شد
تصویری جدید از مهدی نصرتی در «پیشمرگ»
اعلام جزییات اولین جلسه بررسی سند ملی موسیقی
برپایی «شب بهروز غریبپور» در خانه هنرمندان ایران
تیزر «لولی» منتشر شد
ترکی عمیق بر درام روانشناختی؛ نقشی که رضا بابک را نامزد سیمرغ میکند
«سونسوز» مخاطب را با حال خوب بدرقه میکند؛ یک پارودی دلنشین
«... همه چشمها برای او»؛ بازخوانی جسورانه تاریخ که خنده را بر لب مخاطب میخشکاند
اعلام جزییات برگزاری تازه ترین کنسرت ارکستر مازندران
«الف غین میم یا همه چشمها برای او»؛ بازخوانی جسورانه تاریخ که خنده را بر لب مخاطب میخشکاند
شهاب حسینی با «رها» به جشنواره میآید؛ «بچه مردم» در برج میلاد
برپایی دومین رویداد هنری مفهومی در «ط ۳ با آسانسور»
چهلوسومین جشنواره تئاتر فجر در ایستگاه پایانی؛ خبرنگار مهر تجلیل شد
چهلوسومین جشنواره تئاتر فجر در ایستگاه پایانی