میرنیوز
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی خانه هنرمندان ایران، هشتاد و ششمین برنامه از سری برنامههای مستندات یکشنبههای خانه هنرمندان ایران، یکشنبه ۹ دی ۱۴۰۳ به نمایش مستند «در جستجوی برگمان» (۲۰۱۸) ساخته مارگات فون تروتا، فلیکس مولر و بتینا بولر اختصاص داشت. پس از نمایش این مستند، نشست نقد و بررسی آن با حضور سحر عصرآزاد منتقد سینما برگزار شد. اجرای این برنامه بر عهده سامان بیات بود.
این مستند، میراث سینمایی اینگمار برگمان را در گفتوگو با نزدیکترین همکاران این سینماگر فقید سوئدی و نسل جدیدی از فیلمسازان بررسی میکند و با نگاهی کاوشگر، به مضامین تکرار شونده در فیلمهای وی میپردازد.
سحر عصرآزاد در این نشست گفت: نمیتوانیم به این اثر عنوان مستند پرتره را اطلاق کنیم. اکنون ژانرها به قدری باهم تداخل پیدا کردهاند که تعاریفی که در ذهن ما بوده، به طور کل از بین رفته است. در واقع تلفیق ژانرها بوده که سبب میشود ما به گونههای جدیدی برسیم. علاوه بر این کاراکتر برگمان این اجازه را میدهد که به ساحتهای مختلف آن پرداخته شود.
این منتقد ادامه داد: برگمان یک هنرمند چندجانبه و چند وجهی است. زندگی شخصی و آثار او دارای پیوندی ناگسستنی هستند. همین موضوع سبب شده تا زندگی پرفراز و نشیب او تبدیل به خط دراماتیکی شود که تنها یک فیلم یا درام نمیتواند پاسخگوی آن باشد. در نهایت باید بگویم ویژگی منحصر به فرد برگمان بوده که سبب پرداختن به آن میشود. مستندی که امروز دیدیم ۱ ساعت و ۴۰ دقیقه بود اما این قابلیت را داشت که طولانیتر باشد.
وی اظهار کرد: مستند برای من در ابتدا مغشوش بود، اما از جایی فیلم برایم جذاب شد. جایی که متوجه ارتباط بین زندگی و تجربههای واقعی کاراکتر برگمان و انعکاس آن در آثارش میشدیم. و این، همان ویژگی است که سبب شده تا نسلهای کنونی نیز بتوانند با فیلمهای او ارتباط برقرار کنند. خود کاراکتر نیز در سر و شکل دادن به قالب این مستند بسیار موثر بوده است.
عصر آزاد در بخش دیگری از نشست به بیان وجوه تمایز این مستند با دیگر کارهایی که درباره فیلمسازان برجسته دنیا ساخته میشود پرداخت و گفت: یکی از نکاتی که فیلم «در جستجوی برگمان» را متمایز میکند، ارتباط صمیمانهای است که فیلمساز توانسته با پسر برگمان برقرار کند. این ارتباط شخصا برای من گویای مجهولاتی درباره برگمان است. موضوعی که سبب میشود ما همچون یک انسان به برگمان نگاه کنیم. انسانی که البته یک هنرمند است.
نمایش این مستند، چهارمین نشست از برنامه نمایش و تحلیل آثار برگزیده داستانی، مستند و فیلمتئاترهای «اینگمار برگمان» است که با عنوان «نور زمستانی» دی ۱۴۰۳ در خانه هنرمندان ایران برگزار میشود.
منبع : خبرگزاری مهر
اعلام جزییات اولین برنامه صبحگاهی شبکه افق؛ بیننده «ایران من» باشید
کاهش فروش سینماهای اسپانیا در سال ۲۰۲۴؛ «درون بیرون ۲» هم کمک نکرد
بررسی «آلبوم خانوادگی من» و «شهر زنده» در شبکه مستند
نمایش آثار متأخر انیمیشن کوتاه ایرانی در خانه هنرمندان ایران
تأملی بر پیام رهبر انقلاب به ششمین نشست افق تحول رسانه ملی
انتشار تیزر رسمی نوزدهمین جشنواره تئاتر مقاومت
برگزاری یک کنسرت با تکنیک «لوپ استیشن» در شیراز
«پرسونا» در سینماتک خانه هنرمندان ایران روی پرده میرود
«ویولتا» در کاخ هنر روی صحنه میرود
«هدویگ» را با ترکیبی از بازیگران حرفهای و جوان تماشا کنید
حضور جوانان در کنار حرفهای در «هدویگ»
لزوم توجه به نقش اقتصاد و تنظیمگری در توسعه اکوسیستم رسانهای
چگونه شهادت یحیی سنوار روحی تازه به جبهه مقاومت داد؟
از مواجهه با «اسید آمینهها» در جهان ذهنی هنرمند تا سنگینی معماری یک حمام بر آثار
نقاشان «جمال حبیب» سردار دلها را به گالری عالی آوردند
اعلام جزییات جشنواره تئاتر «خوشه پروین» با رونمایی از پوستر
در کنسرت «نغمه های ناگهان» چه گذشت؟؛ اجرای چهارم «طرز تازه» در وحدت
علیرام نورایی در نقش خسرو گلسرخی؛ «شکلات ششم» یک پرونده پنهان امنیتی را باز کرد
وحید نفر «نام همه مصلوبان عیسی است» را به صحنه میبرد
نقاشان «جمال حبیب» سردار دلها را به عالی آوردند
مستندی که با حمایت حاج قاسم ساخته شد
«امت مقاومت» در جشنواره «عمار» دورهم جمع شدند
معرفی سرپرست جدید دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
«مدرسه در دست بچهها» روی پرده میرود
برملا شدن راز خانههای ممنوعه تهران در «پلاک قرمز»
پیگیری دوباره مصوبه مستندنگاری پروژههای دولتی
بیان وجوه نامکشوف یک هنرمند تئاتر در «روایت پنجم»
شماره بیست و پنجم «نمایششناخت» منتشر شد
حراج آثار هنری به نفع غزه و لبنان برگزار میشود
عواملی که سبب شد سعید فرجی «فریمهای فلسطینی» را بسازد