میرنیوز
به گزارش خبرنگار مهر، امروزه بخشی از رویکردهای مرتبط با تنظیمگری به خود رسانهها، سرویسها و پلتفرمها واگذار شده است و به اصطلاح باعث افزایش نقش خودتنظیمگری در آنها شده است. صدیقه غریبی پژوهشگر سواد مجازی در یادداشتی این نقش را در رسانههای امروز بررسی کرده است.
متن این یادداشت را در زیر میخوانید:
«تنظیمگری رسانههای صوت و تصویر فراگیر به عنوان یکی از ابزارهای اصلی و مؤثر در دنیای امروز، نقشی بسیار حیاتی در جلب و حفظ مخاطبان ایفا میکنند. در شرایط فعلی تنوع تولید رسانهها، با بهرهگیری از فناوریهای نوین چون هوش مصنوعی، واقعیت مجازی (vr) و واقعیت افزوده (AR)، و همچنین استفاده از روشهای خلاقانه و مبتکرانه، به طور مداوم در حال توسعه و گسترش هستند که پیرو این گستردگی جهت حفظ حریم و حقوق مخاطبان نیاز به قوانینی است که بتواند علاوه بر حفظ اصالت و کیفیت محتوا، خلاقیت و جذب مخاطب را نیز تضمین کند. این مجموعه از قوانین و سیاستها باید همزمان با رشد سریع و بیوقفه فناوری، به روز و بهینه شوند تا بتوانند به نیازهای جدید مخاطبان پاسخگو باشند.
ابعاد مختلف تنظیمگری در این حوزه، شامل مجموعهای از قوانین و مقرراتی است که به منظور حمایت از حقوق تولیدکنندگان و مصرفکنندگان، حفظ و احترام به فرهنگ بومی و ارتقای سطح کیفی و اخلاقی محتوا تدوین میشود. این تنظیمات میتواند شامل محدودیتهایی در انتشار محتوای نامناسب و تشویق به تولید محتوای مبتکرانه و فاخر باشد که برخاسته از فرهنگ و هنر غنی هر جامعه است. در کنار این موارد، توجه به جنبههای اخلاقی و اجتماعی محتوا به ویژه بازیهای آنلاین و استریمها که امروزه شاهد گسترش تولید آنها هستیم، برای جلوگیری از آسیبهای احتمالی به مخاطبان، به ویژه کودکان و نوجوانان، ضرورت دارد.
قابلیتهای جذب مخاطب در این رسانهها وابسته به ارائه محتوای متنوع و با کیفیت، طراحی تعاملی و جذاب با کاربران و استفاده بهینه از فناوریهای نوین است. از جمله این فناوریها میتوان به واقعیت افزوده که تجربه بصری و حسی متفاوت و جذابی برای کاربران ایجاد میکند، اشاره کرد. افزون بر این، قابلیتهایی مانند شخصیسازی محتوا بر مبنای تحلیل دادههای رفتاری مخاطبان و شناخت دقیق نیازها و علایق آنان نیز نقش مهمی در افزایش جذابیت و کارایی این رسانه ها دارد. این امر مستلزم به کارگیری روشهای نوین تحلیل دادهها و استفاده از رویکردهای نوآورانه در تولید محتوا است.
در نهایت، تنظیمگری مؤثر همراه با خلاقیت در تولید محتوا میتواند نه تنها به جذب مخاطبان جدید و گستردهتر بیانجامد بلکه به حفظ وفاداری آنها و ارتقای سطح تعامل و مشارکت فعال کاربران نیز کمک شایانی کند. ایجاد بستری که در آن مخاطبان احساس کنند محتوای ارائه شده متناسب با نیازها و سلیقه های خاص آنها است، میتواند به تقویت ارتباط میان تولیدکننده و مصرف کننده و در نتیجه، موفقیت بیشتر در این عرصه عمل کند. همچنین، امروز ترویج فرهنگ نقد و ارائه بازخورد در میان کاربران می تواند منجر به بهبود محتوای ارائه شده و ایجاد فضایی پویا و در حال رشد شود. از موارد مهم و اساسی دیگر خودتنظیمگری و تسهیلگری در حوزه رسانههای صوتی و تصویری فراگیر به عنوان راهکاری مؤثر برای بهبود کیفیت محتوا و حفظ استانداردها مورد توجه قرار گرفته است. خودتنظیمگری به فرآیندی اشاره دارد که در آن سازمانها و نهادهای رسانهای، به طور مستقل و بدون دخالت مستقیم دولت، استانداردها و قوانین مرتبط با محتوای تولیدی خود را تدوین و اجرا می کنند. این رویکرد، به افزایش مسئولیت پذیری تولیدکنندگان محتوا و تقویت اعتماد عمومی به رسانه ها کمک میکند.
تسهیلگری تنظیمگران در این حوزه نیز به معنای ارائه حمایت ها و مشاوره های تخصصی به رسانه ها به منظور تضمین انطباق با استانداردهای اخلاقی و حرفه ای است. تنظیم گران می توانند با ایجاد بسترهای آموزشی و ارائه راهکارهای مناسب، رسانه ها را در فرآیند خودتنظیم گری همراهی کنند. یکی از مزایای برجسته این رویکرد، انعطاف پذیری و توانایی آن در پاسخگویی به نیازهای متغیر جامعه و تکنولوژیهای نوظهور و روان سازی تولید محتوا، اثر، نرم افزار کاربردی (اپلیکیشن)، استریم کردن محتوا، استفاده از فناوری و ... است. این امر میتواند به رشد و توسعه پایدار رسانهها کمک کرده و فضایی مناسب برای ارتقای سطح دانش و فرهنگ عمومی فراهم سازد. با این حال، به منظور موفقیت در این تلاش، نیاز به همکاری و هماهنگی مستمر میان تمام ذینفعان و بازیگران این عرصه وجود دارد.»
منبع : خبرگزاری مهر
هشدار ابوالحسن داودی درباره زیرزمینی شدن آینده سینمای ایران!
یک گرامیداشت برای سردار دلها؛ سرداران مقاومت به «لشگر قدس» رسیدند
در روزهای بی بارانی «شب بارانی» را گوش کنید
بزرگداشت اکبر عالمی و مهدی رحیمیان در هفتمین جایزه پژوهش سال سینما
رونمایی سردیس ناصر هوشمند وزیری در خانه هنرمندان ایران
پاسخگویی معاون صدا و مدیران رادیو به مردم
انتشار پوستر «بونکر دوم/ شکارچی و قطار» جلال تهرانی
«یلدا» به «خانه دوست» رسید
معرفی بازیگران نمایش «راه خروجی نیست»
نولان در ستایش ریدلی اسکات نوشت؛ رودررو با آرزوهای تاریک ما
اعلام برنامههای هفته چهارم مسابقه تئاتر صحنهای جشنواره تئاتر مقاومت
شنیدن نغمههایی منحصر به فرد از آثار موسیقیدان فقید؛ «جان صبا» منتشر شد
تماشاخانه صحنه آبی میزبان «ذبیح» میشود
آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان در چهل و سومین جشنواره تئاتر فجر
هوشنگ مرادی کرمانی: کودکان بزرگ شدند اما نیمکتها نه!
«شبهای باغ فردوس» با «ارغوان» آغاز میشود
انتشار پوستر «علت مرگ: نامعلوم» در آستانه اکران
مهلت ارسال آثار به جشنواره مقاومت تمدید شد
آغاز اجرای نمایش «فلسفهی شی تُفی» از ۴ دی در تماشاخانه انتظامی
پخش قطعه «مادر» با صدای بهرام پاییز
«مرگ یک باور» رقم خورد؛ روبهرو شدن با افکار ترسناک یک نویسنده ناکام
پژمان دادخواه: آموزش هنری بدون پژوهش بیمعناست
وزیر ارشاد از آغاز به کار دبیرخانه دوره بیستمویکم جشنواره نمایش عروسکی خبر داد
وزیر ارشاد از تلاش برای رفع ممنوعالکاری هنرمندان گفت
یلداییهای تلویزیون مخاطب را راضی کرد؟
«چشم در راه بهار» به شبکه مستند رسید
ضرورت تبیین اقدامات ساترا با زبان ساده برای عموم مردم
شگفتانه «کودک شو» برای روز مادر
معرفی هیئت داوران بخش نمایشنامهنویسی جشنواره نمایش عروسکی
افتتاح «کلیدهایی که عمرشان از اسرائیل بیشتر است» با تعویق یک هفتهای