میرنیوز
مجتبی امینی دبیر سابق جشنواره فیلم فجر و کارگردان و تهیهکننده فیلم مستند «پرواز در مه» که به ماجرای سقوط هلیکوپتر شهید آیتالله سید ابراهیم رئیسی میپردازد، درباره روند تولید این مستند به خبرنگار مهر گفت: این مستند روایت آخرین سفر استانی و آخرین مأموریت رئیس جمهور شهید است که از بدو شروع سفر تا پایان سفر را روایت میکند. ۷۰ درصد تصاویر هم تا امروز نشان داده نشده بود و در این مستند مورد استفاده قرار گرفت.
وی ادامه داد: سعی ما این بود که یک روایت صادقانه از آخرین سفر رئیس جمهور را به تصویر بکشیم و از ابعاد مختلف به این حادثه ناگوار بپردازیم. این مستند ملودرامی شده است که به نظرم در تاریخ تصویری مستند کشور به یادگار و ماندگار خواهد ماند. تلاش ما این بوده که با تمام حس و حالی که خودمان زمانی که در میدان بودیم و این شرایط را دیدیم این مستند را بسازیم. مستند از زبان همراهان رئیس جمهور در این سفر روایت میشود و همه تصاویر بکر و واقعی هستند و به همه چیز خیلی مستند و شفاف پرداخته شده است.
وی درباره ریتم مناسب مستند و اینکه چرا از تصاویری که از تشییع پیکر رئیس جمهور و هیئت همراه ایشان ضبط کرده بود در مستند استفاده نکرده است، عنوان کرد: مدت زمان مستند خیلی بلندتر بود چون به بعد از شهادت و آئین تشییع در استانهای مختلف هم پرداخته شده بود اما برای اینکه مستند از ریتم نیفتد مجبور شدیم از آن تصاویر چشم پوشی کنیم. تشییع پیکر به شدت بزرگ و چشمگیری را در ۵ استان کشور شاهد بودیم که هر کدامشان شاید یک روایت مستقل را میطلبید. مردم عاشقانه در این مراسمها شرکت کرده بودند و عاشقانه پیکر شهدا را تشییع میکردند. واقعاً تصاویر عجیبی در این چند شهر ضبط شد که این حجم را سعی کردیم فقط در تیتراژ استفاده کنیم. وداع عاشقانهای که مردم با شهدا در این ۵ شهر داشتند خیلی شگفت انگیز بود و باعث حیرت میشد.
امینی یادآور شد: فکر میکنم جای این فیلم در سینمای مستند خالی بود که یک روایت صحیح و جامع و صادق از زحمات یک تیم خدمتگزار باید ثبت میشد که با آخرین ماموریتشان اتفاقی را در مملکت رقم زدند که همه بهت زده شدند.
این تهیه کننده درباره اینکه چرا در این مستند به دلائل سقوط و مطالبات عمومی از این اتفاق پرداخته نمیشود و خانواده شهید رئیسی نیز در میان راویان نیستند، بیان کرد: ما در این مستند به روایت آخرین سفر و حادثه سقوط هلی کوپتر و عملیات جستجو و پیدا کردن پیکر رئیس جمهور و هیئت همراهشان پرداختیم و به نظرم جا دارد این مستند یک قسمت دومی هم داشته باشد و روایت دومی هم مطرح شود اما باید کمی زمان بگذرد و بین این اتفاق فاصله بیفتد چون هم ابهامات زیادی مطرح است و هم افکار عمومی مطالباتی دارد که خیلی مهم است شفاف و صریح به آن پاسخ داده شود از این رو پرداختن به این مساله گذشت زمان را میطلبد.
مستند «پرواز در مه» در بخش نمایش ویژه هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت» روز چهارشنبه ۲۱ آذر نمایش داده شد.
منبع : خبرگزاری مهر
طنین موسیقی ایرانی در تالار وحدت با ارکستر «چکاوک»
«موسی کلیمالله (ع)» با تکنولوژی تولید مجازی آماده میشود
اتابک پورنادری سرپرست اداره کل هنرهای نمایشی شد
برترینهای «سینماحقیقت» از نگاه تماشاگران معرفی شد
تماشای کنسرت «از وین تا تهران» در خانه هنرمندان ایران
«بعد از افتادن» بار دیگر در تئاتر تجربه میشود!
نمایش و نقد «هیئت منصفه شماره ۲» کلینت ایستوود
«تاریخ معاصر» به روسیه رسید
«در آغوش درخت» و «عطرآلود» در راه هند
نمایش «بر سر خاک» در خانه هنرمندان ایران
«کابین»؛ کلیشهزدایی از نسل زد ایرانی یا نمایش بطالت محض
ولفگانگ بکر کارگردان «خداحافظ لنین!» از دنیا رفت
تهیه کننده «سنگر هفت تپه»: راه و رسم مطالبهگری را نمیدانیم
جیم کری آماده است با «ماسک» برگردد
معرفی آثار بخش «۱۰۰ ثانیهای» جشنواره عروسکی تهران-مبارک
نمایش مستند نامزد اسکار در موزه سینما
برنامههای آخرین روز «سینماحقیقت» اعلام شد
واکنش معاونت امور هنری به انتشار یک خبر پرحاشیه در فضای مجازی
داود نامور: بخش «بهعلاوه فجر» جشنواره تئاتر رقابتی میشود
ماجرای «کنسرت پادکست» حجت اشرفزاده چیست؟
رایزنی برای پخش سریال «۸۷ متر»/ توضیح درباره حواشی «مهلا» و ساترا
ارائه یک چالش جدید بی پایان در یک پروژه موسیقایی!
پایان داوری و انتخاب آثار بخش نمایشنامهنویسی تئاتر فجر
دیوارنگاره «فخر آسمان» در میدان جهاد نقش بست
برپایی شبِ «عکاسی قاجار» در نیاوران
افتتاح نمایشگاه گروهی عکس «راوی»
«پایی برای رفتن» روی آنتن میرود؛ روایتی از یک داستان عاشقانه
فرصتی برای بازنگری دلائل وقوع انقلاب اسلامی در «آستیگمات»
نگاهی به نمایش «گاراژ»؛ این تئاتر پایانش باز است
«شال سیاه» امشب در جشنواره حقوق بشر روی پرده میرود