میرنیوز
حمیدرضا دباغ مدیر بخش رادیو در سومین جشنواره بینالمللی چندرسانهای میراثفرهنگی درباره آثار این بخش به خبرنگار مهر گفت: برای بخش رادیویی جشنواره آثار زیادی ارسال شده بود، در بخش رادیو ۱۵۰ اثر توسط هنرمندان مختلف از سراسر کشور ارسال شد که از ۱۵۰ اثر حدود ۸۰ اثر به بخش داوری راه پیدا کرد و برنامه ها در چهار حوزه مستند، نمایشی، پادکست و ترکیبی مورد قضاوت و ارزیابی داوران قرار گرفت.
وی به بررسی نقاط ضعف و قوت آثار رسیده پرداخت و بیان کرد: آثار به طور کلی توسط ۲ گروه از مخاطبان تولید و ارسال شده بود. یک گروه افراد حرفهای و عمدتاً از برنامهسازان رادیویی در سراسر کشور بودند. اینها افرادی هستند که آموزش دیدهاند و برنامهسازی کردهاند و میدانند که قالبها چیست و به صورت حرفهای کار را تولید کردهاند.
دباغ ادامه داد: در کنار اینها افراد آماتوری هم بودند که به صورت تجربی کاری را ارائه کرده بودند و اصولاً آموزش کلاسیک ندیدهاند. آنها روی استعداد و ذوق شخصی خودشان کار میکنند که هم نقطه ضعف است و هم امتیاز دارد. نقطه ضعف است به دلیل اینکه امتیازدهی بین افراد حرفهای و افراد آماتور کار عادلانهای نیست و در عین حال یک نقطه قوت است چون عرصه برای فعالیت بخش خصوصی و افراد آزاد که غیروابسته به ارگانهای دولتی یا سازمانها و ادارات هستند، فراهم شده است و آنها هم می توانند در جشنواره شرکت کنند. با این حال باید در سیاستگذاری جشنواره نوعی تمایز بین این ۲ بخش قائل شد و امیدواریم از دورههای بعد این رویکرد وجود داشته باشد.
وی درباره بخش پادکست توضیح داد: خوشبختانه در بخش پادکست چون بیشتر آثار از طرف افراد آزاد بود و اصلاً نوع پادکست و ساخت آن فعلاً در ساختار رسمی رادیو قرار ندارد، عمدتا بچههایی که شرکت کردند در یک سطح بودند و از این نظر قضاوتها عادلانه صورت گرفته است، ولی در بخش ترکیبی، نمایشی و مستند این اختلاف بسیار فاحش بود که این مسئله در سیاستگذاری حائز اهمیت است. نکتهای که داوران بخش رادیویی بر آن تاکید داشتند این بود که برای سال آینده بهتر است در مورد سوژهیابی نسبت به اولویتهای حوزه میراثفرهنگی و قالبها تجدید نظر صورت گیرد.
مدیر بخش رادیو در سومین جشنواره بینالمللی چندرسانهای میراثفرهنگی تصریح کرد: به هر حال میراثفرهنگی ۲ بعد کاملاً مجزا دارد که میراث ملموس و میراث ناملموس را شامل می شود، از نظر مفهومی برای خود کارشناسان این حوزه کاملا مشخص و مفهوم است، اما برای اکثر مردم کاملا مشخص نیست، در حالی که هر روز با آن سر و کار دارند. مثلا یک نفر که لالایی میخواند شاید ارزش این لالایی را متوجه نشود و نداند که آن لالایی میتواند برای نسل آینده یک میراث باشد. کارکرد جشنوارهها همین است که با برنامهریزی درست و با تبلیغات مناسب و به صورت مداوم برگزار شود تا بخشی از فرهنگسازی در این زمینه را برای افراد مختلف جامعه به همراه داشته باشد. بنابراین مهمترین پیشنهاد من این است که جشنواره تداوم و تبلیغات گسترده داشته باشد.
دباغ در پایان بیان کرد: پیشنهاد میکنم جشنواره در بعد فضای مجازی، وبسایت یا پرتال بسیار فعالتر از اینها عمل کند، به نحوی که بتوانیم با جستوجوی کلیدواژههای مربوط به میراثفرهنگی به پادکستهای مناسب، فیلمهای مستند، برنامههای رادیویی مختلف چه در قالب مستند، چه نمایشی و چه ترکیبی دست پیدا کنیم تا مخاطب عام بتواند راحتتر با جشنواره ارتباط برقرار کند.
سومین جشنواره بینالمللی چندرسانهای میراثفرهنگی با شعار «ایران ما، میراث ما؛ میراث ما، ایران ما» ۱۵ تا ۱۸ آبان به دبیری علیرضا تابش از سوی وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و به میزبانی استانداری فارس در شیراز برگزار میشود.
منبع : خبرگزاری مهر
تدارک رادیو به مناسبت میلاد حضرت زینب (س)
بازیگران «شیزو» معرفی شدند/ اشاره به نوعی اختلال روانی
قدمت هنرهای نمایشی در ایران به ۹۰۰ سال پیش و زمان خیام بازمیگردد
نمایش ویژه «ترانهای عاشقانه برایم بخوان» در موزه سینما
ثبت بیش از ۲۹۰۰ مستند برای حضور در «سینماحقیقت» هجدهم
پاساژهای حسی و چالش بازی در «تانکخورها»/ از خلق یک نقش لذت میبرم
نقش هنرمند در جلب توجه مردم نسبت به ارزشهای میراث فرهنگی چیست؟
لزوم توجه به آموزش در حوزه نقالی/تلاش برای گسترش هنر در سنین پایه
فلسطین مساله جهان شده است/ باحجاب و بیحجاب مدافع مظلوم
انتشار فراخوان نهمین فستیوال رقابتی «پیانو کلارا»
جایزه بهترین کارگردانی جشنواره قبرس به «رویای کاغذی» رسید
سفر «تار و تاریخ» به شهر تاریخی بیشاپور با یک قطعه جدید
ششمین جشنواره موسیقی و سرود «آوای عشق» برگزار میشود
«چارسو» میزبان «سینماحقیقت ۱۸» شد
«هاگیرواگیر» روی صحنه سنگلج ماندگار شد
کنسرتی که با تکنیک «لوپ استیشن» اجرا میشود
معرفی بازیگران «خانه عروسک، قسمت دوم»
تبلیغ تغذیه مضر و دخانیات در شبکه خانگی/ با «رصتا» همکاری میکنیم
تشریح جزئیات جشنواره «همیار هلال»/ آثار محدودیت زمانی ندارند
«آخرین کوسه نهنگ» به اسپانیا میرود
بازیگران چه نقشهایی در «مهمان کشی» دارند/ پژمان بازغی یزید شد
معرفی داوران و آثار منتخب «هنرهای نمایشی» جشنواره میراث فرهنگی
مسئولان با موسیقی تقابل نکنند/ دوری به دلیل نارضایتی از نبود حمایت
روایت زندگی یک عروس و داماد در غزه/ عاشقانهای که کمتر میبینیم
سعیداسلامزاده مدیر روابط عمومی معاونت هنری شد
«یتیم خانه» در صحنه آبی برپا میشود
«زندگی در لحظه» مهدی آشنا به خانه هنرمندان ایران میرسد
اپرای عروسکی «مولوی» به تالار فردوسی میآید
معرفی داوران بخش مسابقه جشنواره تئاتر استان تهران
تئاتر کودک و نوجوان نیازمند حمایت است/ نقش صداوسیما در تبلیغات