میرنیوز

احیای اهلیت از نان شب مهم‌تر است/ امید به اقلیت‌های فعال

احیای اهلیت از نان شب مهم‌تر است/ امید به اقلیت‌های فعال 2024-10-19T15:11:44+03:30

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط‌عمومی انجمن مستندسازان سینمای ایران، سی‌ و یکمین نشست مستندهای ایرانشناسی روز پنجشنبه ۲۶ مهر به همت انجمن مستندسازان سینمای ایران و انجمن اشا در سالن نظام پزشکی کرج با نمایش مستند «می‌برد تا به کجا» به کارگردانی پیروز کلانتری برگزار شد.

پس از نمایش مستند «می‌برد تا به کجا» نشست نقد و بررسی این اثر با حضور پیروز کلانتری و سیدمحمد بهشتی به میزبانی زاگرس زند برگزار شد.

در ابتدای این نشست سیدمحمد بهشتی اظهار کرد: به نظر من چند نکته قابل توجه وجود دارد که به آن‌ها اشاره می‌کنم. ما در سینمای بلند داستانی افرادی را داریم که فیلمسازان فرهیخته‌ای هستند و فیلم‌های خوبی ساخته‌اند ولی اکثریت فیلمسازان ما نیستند. به این معنا که اگر همه فیلمسازان را جمع کنیم تعداد کسانی که فیلم‌هایشان حرفی برای گفتن دارد، زیاد نیست ولی این موضوع را در زمینه سینمای مستند اینگونه نمی‌بینیم. به عبارتی سینمای مستند مظهر فرهیخته‌ای سینمایی است و آقای کلانتری به این بخش از سینما تعلق دارند. من همه فیلم‌هایشان را ندیده‌ام ولی چند فیلمی که از ایشان دیدم حرف من را تأیید می‌کند که با یکی از فیلمسازان فرهیخته و دردمند و دغدغه‌مند ایران روبرو هستیم و به عبارتی می‌توان گفت که کارفرمای فیلم‌های آقای کلانتری دل ایشان است.

بهشتی عنوان کرد: فیلم‌هایی که من از آقای کلانتری دیدم، به خصوص همین فیلم «می‌برد تا به کجا» نشاندهنده این است که آنتن‌های آقای کلانتری به چیزی حساس است که در بین فیلمسازان مستند کسانی که چنین حساسیت‌هایی دارند بسیار کم است و آن هم چیزی است که من آن را تحت عنوان اهلیت یاد می‌کنم. موضوع فیلم ایشان درباره اهلیت است؛ اهلیت یک نحو، معرفت و شناخت است و یک مشخصه دارد و آن این است که وجودی است. هر کسی اهل هر چیزی یا جایی می‌شود نسبتش با آن چیز اینگونه است که گویا او ادامه وجود آن چیز است. برای مثال یاد کیهان کلهر و کمانچه می‌افتم؛ نسبت او و کمانچه نسبت اهلیت است و وقتی کمانچه می‌نوازد این دو را نمی‌توان از هم جدا کرد. نسبت بین خانم‌های خانه با خانه هم همینطور است، خانه ادامه وجود آن‌ها و آن‌ها ادامه خانه هستند. اهلیت از جنس شعور است.

وی افزود: من همیشه بر این نکته تأکید دارم که ما دچار اختلال در اهلیت شده‌ایم، مثل سازی که از کوک خارج شده، این ساز را دور نمی‌اندازند و دوباره کوک می‌کنند. ما یا به گوش کوک نیاز داریم یا به ساز کوک و در فیلم «می‌برد تا به کجا» درباره گوش و ساز کوک صحبت می‌شود و این یکی از کارهای بزرگی است که باید انجام شود و هرکسی در رشته خودش باید به دنبال گوش و ساز کوک بگردد تا ساز وجود خودش را کوک کند و فرقی نمی‌کند که در چه رشته‌ای هستید؛ حتی پزشکان ما هم باید اختلال در اهلیت خودشان را اصلاح کنند چرا که همه ما با این مشکل مواجه هستیم.

رئیس سابق پژوهشگاه میراث فرهنگی در ادامه بیان کرد: در وهله اول ما باید متقاعد شویم که با اختلال در اهلیت مواجه هستیم که فیلم آقای کلانتری این کار را با ما می‌کند تا ما یک اهل را ببینیم و تمنای رفع اختلال در اهلیت در ما بیدار شود و به صرافت کوک کردن ساز وجود خودمان بیوفتیم. هوش مصنوعی، متاورس و… مشکل‌گشای ما نیستند، سرزمین ایران اولین سرزمینی در جهان است که در آن یکجانشینی اتفاق افتاده و تا امروز تداوم داشته و الان این یکجانشینی به مخاطره افتاده است. ما در همین ۷۰ سال زخم‌هایی را به سرزمینمان زده‌ایم که مثل همدان نیاز به ۸۰۰ سال برای بازسازی آن داریم. تا سال ۱۳۳۵ در شهرهای ایران به طور متعدد خانه‌های مجلل داشتیم، این خانواده‌ها و خاندان‌های ثروتمند از محل نفت و گاز ثروتمند نمی‌شدند بلکه از طریق صنعت و تجارت به ثروت می‌رسیدند و امروز نمی‌توان یک ثروتمند پیدا کرد که از پول نفت ثروتمند نشده باشد. پول نفت در همه وجود ما تزریق شده و ما از طریق همین پول زنده‌ایم و این اختلال در اهلیت است.

بهشتی تأکید کرد: اهلیت در سرزمین ما بقای ما را تضمین می‌کند و از تهدیدات ما را دور می‌کند. بزرگ‌ترین ثروت ما ایران بودن ایران بود. ایرانی بودن ایرانی آنقدر مهم بوده که چندین بار سرزمینمان توسط بیگانگان اشغال شده ولی همه نظام دیوانی متشکل از ایرانیان بود چون جز ایرانی کسی نمی‌تواند ایران را اداره کند. به عقیده من کاری که آقای کلانتری کردند، کارستان است، احیای اهلیت از نان شب برای ما مهم‌تر است. ما بر سر یک دو راهی قرار گرفته‌ایم؛ یا دوباره اهل سرزمینمان شویم یا بمیریم.

در ادامه این نشست پیروز کلانتری درباره دلایل شروع مستندسازی‌اش از دهه ۱۳۶۰ و انتخاب مهدی آگاه برای ساخت مستند «می‌برد تا به کجا» گفت: دهه ۱۳۸۰ بیشتر در تهران کار کردم و دهه ۱۳۹۰ بیشترین کارهایی که ساختم در نواحی حاشیه کویر بود. برخلاف نگاهی که به سینمای مستند وجود دارد که فیلمساز به نوعی کارگذار یا واسط انتقال دانش از جایی به مخاطبان است من از اواخر دهه ۱۳۷۰ به این نتیجه رسیدم که فیلم می‌تواند به دغدغه‌های شخصی و وجودی فیلمساز گره بخورد و او می‌تواند مسائلش را مستقیم‌تر به عنوان پرسش‌ها، رویکردها و ارجاعاتی که نوعی طلب گفت‌وگو و رابطه با بیرون از خودش است، بیان کند که البته این گفت‌وگومی‌تواند فیزیکی هم نباشد.

وی افزود: به نظر می‌رسد که جیب ما مستندسازها باید همیشه پر از موضوع، ایده و رابطه باشد. سال ۷۶ که انجمن مستندسازان را تأسیس کردیم عنوان آن را انجمن کارگردان‌های مستند نگذاشتیم و از عنوان مستندسازان استفاده کردیم چون مستندساز مدام باید در رابطه باشد و اتصالش را حفظ کند. تحقیق را به عنوان شروع کار مستند قبول ندارم، شروع مستند از اتصال طلبی داشتن و ایده است و تحقیق حول آن ایده گردش پیدا می‌کند و اینطور نیست که شما هر چه بیشتر بدانید فیلم بهتری خواهید ساخت.

این مستندساز در ادامه تأکید کرد: مستندساز باید پرسش‌ها و طلب‌های بسیاری داشته باشد تا در مناسبت‌ها و نسبت‌ها و حتی در رابطه با سفارش‌ها به اثرش برسد. بسیاری از فیلم‌های من با سفارش ساخته شده‌اند اما سفارش‌ها را به جهانی از خود تبدیل کرده‌ام.

در ادامه این نشست محمد بهشتی با اشاره به اینکه در نظام برنامه‌ریزی کشور پرداختن به زمینه هیچ جایگاهی ندارد، تصریح کرد: ما از زمان رضاشاه که دولت مدرن تشکیل شده تا امروز، دیگر زمینه سرزمینمان را نمی‌شناسیم و فقط زمین را می‌شناسیم. در دشت تهران در زمان شاه طهماسب صفوی که تشیع حاکم شد، حرم حضرت عبدالعظیم مهم شده است و شاه صفوی می‌خواهد هر از گاهی به زیارت بیاید. به همین دلیل به دنبال یک جای خوش آب و هوا برای اقامت شاه صفوی بودند و یکی از همین روستاهای اطراف را به شهر تبدیل می‌کنند که این شهر تهران نام دارد. در دشت تهران دو گسل بزرگ وجود دارد که یکی گسل نیاوران و دیگری گسل کهریزک است و هفت دره نیز وجود دارد که از درون آن سیل جاری می‌شود و این دو تهدید بزرگ تهران است اما تهران دوره طهماسبی از هر دو تهدید مصون است چرا که دورترین فاصله را به گسل‌ها و مسیل‌ها دارد.

وی افزود: در دوره ناصرالدین‌شاه شهر تهران را گسترش می‌دهند. آخرین زلزله بزرگی که در تهران آمده مربوط به دوره مظفرالدین شاه است اما هیچ گزارشی از تخریب در تهران نشده و همه گزارشات مربوط به روستاها بوده است. ما تا سال ۱۳۴۰ زمین دشت تهران را نمی‌شناختیم و نمی‌دانستیم جای گسل‌ها کجا هستند در حالیکه پس از آن ما سازمان زمین‌شناسی، سازمان ژئوفیزیک و… داریم که وضعیت زلزله را روزانه مانیتور می‌کنند. ما زمین تهران را خیلی خوب می‌شناسیم ولی زمینه تهران را نمی‌شناسیم و از همان دهه ۴۰ که این سازمان‌ها تشکیل شدند تهران گسترش پیدا کرده و ما این شهر را دقیقاً در منطقه یک، دو، سه و چهار روی گسل نیاوران و در پیشانی مسیل‌ها گسترش دادیم. این به این معنا است که ما سواد داریم اما شعور نداریم و دچار اختلال در اهلیت شده‌ایم.

در ادامه این نشست کلانتری درباره تأثیر آثار مستند بر شکل‌گیری جریانی برای در جهت رواج ایران‌شناسی گفت: من جدا از فیلمسازی به سینمای مستندمان هم فکر می‌کنم. من به شکل پاگیری و جاگیری سینمای مستند در کشورمان نقد دارم و بدبین هستم به نظر من این سینما خوب پیش نرفته است که البته این موضوع نیازمند بحث مفصلی است و سال‌هاست که هیچ امیدی به آینده سینمای مستند ندارم. بدبینی شدید من اساساً به هنر ایران است، ما هر چه جلوتر آمدیم زایش و ملات این هنر فروکش کرده است. ما با دو هنر نخبگانی و رانتی مواجه هستیم. نخبگانی یا الیت به معنای جریانی است که بستر اجتماعی و تعامل با جامعه را از دست داده است و می‌توان عنوان هنر گلخانه‌ای هم برایش تعیین کرد.

کارگردان مستند «در خیابان‌های ناتمام «تأکید کرد: اگر امیدی به سینمای مستند دارم این امید در جوانانی است که اتفاقاً در دو دهه اخیر نسبت‌ها، باور و اتصال خودشان را به آنچه که مدیریت اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و… نام می‌گذارند قطع کرده‌اند و این می‌تواند بستر و زمینه‌ای باشد که یک قدرت بیافریند. من به اقلیت‌های فعالی که به وابستگی‌ها تن نمی‌دهند و مسیرهای تازه‌ای را طی می‌کنند امیدوار هستم و به نقش خانواده‌ها در شکل‌گیری فرهنگ فرزندانشان هم امید دارم. من به یک نوزایی بدون اتصال به آسیب‌ها و بیراهه‌ها امیدوارم.

این نشست با پرسش حضار از مهمانان ادامه پیدا کرد.

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار هنری

تکرار در آثار رضا مافی جا ندارد/ مافی از اسب افتاد از اصل نیفتاد

تکرار در آثار رضا مافی جا ندارد/ مافی از اسب افتاد از اصل نیفتاد
2024-10-19T15:25:02+03:30
یادواره هفتاد و چهارمین سالگرد تاسیس انجمن خوشنویسان ایران و چهل و دومین سالگرد درگذشت رضا مافی، عصر جمعه ۲۷ مهر ۱۴۰۳ در گالری ترانه باران برگزار شد.

راه‌یابی «لوپتو» و «بیرو» به جشنواره بین‌المللی کودکان چین

راه‌یابی «لوپتو» و «بیرو» به جشنواره بین‌المللی کودکان چین
2024-10-19T15:11:46+03:30
انیمیشن سینمایی «لوپتو» به کارگردانی عباس عسکری و فیلم سینمایی «بیرو» در بخش رقابتی هفدهمین دوره جشنواره فیلم بین‌المللی کودکان چین حضور پیدا می‌کنند. 

فینال نهایی مسابقه «قهرمان» ۲۸ و ۲۹ مهر روی آنتن تلویزیون

فینال نهایی مسابقه «قهرمان» ۲۸ و ۲۹ مهر روی آنتن تلویزیون
2024-10-19T15:11:43+03:30
مسابقه بین‌المللی «قهرمان» که از اوایل مرداد، راهی آنتن شبکه سه شده بود، بعد از ۳۰ قسمت به ایستگاه پایانی خود رسید.

«قلاده‌ای برای یک سگ مرده» در پردیس شهرزاد اجرا می‌شود

«قلاده‌ای برای یک سگ مرده» در پردیس شهرزاد اجرا می‌شود
2024-10-19T14:45:06+03:30
گروه تئاتر «باران» با نمایش «قلاده‌ای برای یک سگ مرده» در پردیس تئاتر شهرزاد میزبان تماشاگران است.

سریال «موسی (ع)» در ۵ فصل تولید می‌شود/ رونمایی در فجر

سریال «موسی (ع)» در ۵ فصل تولید می‌شود/ رونمایی در فجر
2024-10-19T14:31:43+03:30
رئیس رسانه ملی به پشت صحنه ۲ مجموعه نمایشی الف ویژه رسانه ملی «سلمان فارسی» و «حضرت موسی (ع)» رفت و از نزدیک در جریان آخرین تحولات و فرایند پیشرفت تولید این ...

«لانه‌ موش‌ها» راهی نوفل‌لوشاتو می‌شود

«لانه‌ موش‌ها» راهی نوفل‌لوشاتو می‌شود
2024-10-19T14:31:43+03:30
«لانه‌ موش‌ها» به کارگردانی فرزام بابائی و همراهی عباس جمالی و سعید زارعی راهی نوفل‌لوشاتو می‌شود.

«لاک‌پشت» به جشنواره هندی رفت

«لاک‌پشت» به جشنواره هندی رفت
2024-10-19T14:18:22+03:30
فیلم کوتاه «لاک‌پشت» به کارگردانی فاطمه فریدون، به یازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی گوآ هندوستان راه پیدا کرد.

ژان لوک گدار در سینماهای آمریکا/ نمایش نسخه ترمیم شده ۶۳ سال پیش

ژان لوک گدار در سینماهای آمریکا/ نمایش نسخه ترمیم شده ۶۳ سال پیش
2024-10-19T14:05:04+03:30
نسخه ترمیم شده «زن زن است» ساخته ژان لوک گدار با کیفیت ۴K از طریق ریالتو پیکچرز در سینماهای آمریکا نمایش داده می‌شود.

«یازده یازده» دیپلم افتخار دریافت کرد/ راهیابی به جشنواره اروگوئه

«یازده یازده» دیپلم افتخار دریافت کرد/ راهیابی به جشنواره اروگوئه
2024-10-19T13:51:43+03:30
فیلم سینمایی «یازده یازده» که در حال اکران در سینماهای «هنروتجربه» است، دیپلم افتخار بهترین فیلم علمی تخیلی جشنواره رومانی را از آن خود کرد و به جشنواره فیلم...

مستند «صور صعده» در دانشگاه تهران رونمایی شد

مستند «صور صعده» در دانشگاه تهران رونمایی شد
2024-10-19T13:51:43+03:30
مراسم رونمایی و اکران مستند «صور سعده» به کارگردانی محمدمهدی شعاعی و امیرحسین رضایی در دانشگاه تهران برگزار شد.

«نهنگ‌ها» به سینما می‌آید

«نهنگ‌ها» به سینما می‌آید
2024-10-19T13:11:41+03:30
فیلم سینمایی «نهنگ‌ها» از ۲ آبان در سینماهای «هنروتجربه» روی پرده می‌رود.

داوران بخش «کتاب و سینما» معرفی شدند/ اعلام برنامه روز دوم

داوران بخش «کتاب و سینما» معرفی شدند/ اعلام برنامه روز دوم
2024-10-19T12:58:26+03:30
برنامه‌های روز دوم جشنواره فیلم کوتاه تهران اعلام شد و هادی مقدم‌دوست، سیدجواد میرهاشمی و محمدمهدی شیخ‌صراف آثار بخش ویژه «کتاب و سینما» را داوری می‌کنند.

حضور «کُر» در ۲ جشنواره/ «النگو» به ترکیه می‌رود

حضور «کُر» در ۲ جشنواره/ «النگو» به ترکیه می‌رود
2024-10-19T12:58:23+03:30
فیلم کوتاه «کُر» به ۲ جشنواره بین‌المللی و فیلم کوتاه «النگو» به جشنواره ترکیه‌ای می‌رود.

تلویزیون از «سنوار»ها سریال بسازد اما «شعاری» نباشد/ لزوم پرداخت عمیق

تلویزیون از «سنوار»ها سریال بسازد اما «شعاری» نباشد/ لزوم پرداخت عمیق
2024-10-19T12:31:42+03:30
یک فعال رسانه با اشاره به تصویر تکان دهنده ای که از یحیی سنوار پخش شد، بیان کرد که تلویزیون باید از این لحظات، زندگی‌ها و مبارزان سریال‌های مختلف بسازد اما آ...

بازخوانی روایت تاریخ و اندیشه مفاخر ایران و اسلام در شبکه قرآن

بازخوانی روایت تاریخ و اندیشه مفاخر ایران و اسلام در شبکه قرآن
2024-10-19T12:18:24+03:30
برنامه «بازخوانی» با روایتی از تاریخ و اندیشه مفاخر اسلام و ایران با قالب و شیوه جدید از شبکه قرآن و معارف سیما پخش می‌شود.

نمایش «میان صخره‌ها» در جشنواره چین

نمایش «میان صخره‌ها» در جشنواره چین
2024-10-19T12:18:24+03:30
فیلم «میان صخره‌ها» به نویسندگی و کارگردانی مختار عبداللهی در جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان و نوجوانان چین (CICFF) به نمایش در خواهد آمد.

تمدید اجرای «گور پلاس» در تئاتر شهر

تمدید اجرای «گور پلاس» در تئاتر شهر
2024-10-19T12:05:06+03:30
اجرای نمایش «گور پلاس» به کارگردانی شهاب ‌مهربان که در سالن قشقایی تئاتر شهر روی صحنه است، تا ۱۴ آبان تمدید شد.

تماشاخانه سیار کانون ۸ روز مهمان مردم استان کرمان است

تماشاخانه سیار کانون ۸ روز مهمان مردم استان کرمان است
2024-10-19T11:51:42+03:30
تماشاخانه سیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از ۲۵ مهر تا ۲ آبان در نقاط مختلف استان کرمان به اجرای نمایش می‌پردازد.

علی زندوکیلی در تالار وزارت کشور روی صحنه رفت/ یک پایان باشکوه!

علی زندوکیلی در تالار وزارت کشور روی صحنه رفت/ یک پایان باشکوه!
2024-10-19T11:38:23+03:30
تازه ترین کنسرت علی زندوکیلی خواننده موسیقی ایرانی شامگار روز جمعه بیست و هفتم مهر در تالار بزرگ وزارت کشور پیش روی مخاطبان قرار گرفت.

«عاتقه»؛ زنی که زیر بمباران خانه‌اش را ترک نکرد

«عاتقه»؛ زنی که زیر بمباران خانه‌اش را ترک نکرد
2024-10-19T11:38:22+03:30
مستند «عاتقه» به تهیه کنندگی و کارگردانی مسعود دهنوی آماده نمایش شده است.

اعلام جزییات بخش رقابتی جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر

اعلام جزییات بخش رقابتی جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر
2024-10-19T11:11:44+03:30
با اعلام دبیرخانه چهلمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر، فراخوان بخش رقابتی این دوره با موضوع و محوریت «وفاق ملی» منتشر شد.

تلویزیون از «سنوار»ها سریال بسازد اما شعاری نباشد/ لزوم پرداخت عمیق

تلویزیون از «سنوار»ها سریال بسازد اما شعاری نباشد/ لزوم پرداخت عمیق
2024-10-19T11:11:43+03:30
یک فعال رسانه با اشاره به تصویر تکان دهنده ای که از یحیی سنوار پخش شد، بیان کرد که تلویزیون باید از این لحظات، زندگی‌ها و مبارزان سریال‌های مختلف بسازد اما آ...

تمدید اجرای «قضیه تفنگ چخوف» برای چهارمین بار

تمدید اجرای «قضیه تفنگ چخوف» برای چهارمین بار
2024-10-19T10:45:01+03:30
اجرای نمایش «قضیه تفنگ چخوف» به نویسندگی احسان بدخشان و کارگردانی اشکان پیردل‌زنده برای چهارمین بار تمدید شد.

یادمان فرمان مرادی در خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود

یادمان فرمان مرادی در خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود
2024-10-19T10:45:01+03:30
مراسم نکوداشت فرمان مرادی هنرمند پیشکسوت و عضو سابق هیئت مدیره کانون سازندگان ساز روز چهارشنبه دوم آبان به همت خانه موسیقی در خانه هنرمندان ایران برگزار می شود.

اولین واکنش‌ها به «گلادیاتور ۲»/ حماسه‌ای کامل با سرعتی تپنده

اولین واکنش‌ها به «گلادیاتور ۲»/ حماسه‌ای کامل با سرعتی تپنده
2024-10-19T10:31:42+03:30
در حالی که «گلادیاتور ۲» از ۲۲ نوامبر در سینماها اکران می‌شود، اولین اکران این فیلم که جمعه شب انجام شد واکنش‌های اولیه بسیار موفقی را در رسانه‌های اجتماعی ب...

«داستان لطیف» ایرج طهماسب به تئاتر شهر رسید

«داستان لطیف» ایرج طهماسب به تئاتر شهر رسید
2024-10-19T10:05:01+03:30
تئاتر «داستان لطیف» به نویسندگی ایرج طهماسب و کارگردانی علی المعی به‌زودی در مجموعه تئاتر شهر روی صحنه می‌رود.

«این جمعیت قابل کنترل» در بلغارستان

«این جمعیت قابل کنترل» در بلغارستان
2024-10-19T09:51:41+03:30
«این جمعیت قابل کنترل» ساخته‌ محمد متین اوجانی به جشنواره منار بلغارستان رسید.

آغاز «کمی شبیه تئاتر» از ۱۸ آبان در تئاتر شهر

آغاز «کمی شبیه تئاتر» از ۱۸ آبان در تئاتر شهر
2024-10-19T09:25:01+03:30
نمایش «کمی شبیه تئاتر» به کارگردانی میثم زندی، از ۱۸ آبان در سالن قشقایی مجموعه تئاتر شهر به صحنه می‌رود.

نخستین کنسرت محمدرضا منصوری برگزار شد/ لطفا منصف باشید!

نخستین  کنسرت محمدرضا منصوری برگزار شد/ لطفا منصف باشید!
2024-10-19T08:58:21+03:30
اولین کنسرت محمدرضا منصوری خواننده موسیقی ایران شامگاه جمعه بیست و هفتم مهر ماه با اجرای آثاری از مرحوم همایون خرم و بابک زرین در برج میلاد تهران برگزار شد.

سفر به جهان خیالی بچه‌های سندروم دان/ سینمای کوتاه و بلندپروازی

سفر به جهان خیالی بچه‌های سندروم دان/ سینمای کوتاه و بلندپروازی
2024-10-19T08:45:02+03:30
محمدابراهیم شهبازی کارگردان فیلم کوتاه «بدرود پاریس» گفت که این فیلم جهان خیالی بچه‌های سندورم دان را به نمایش گذاشته است.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)