میرنیوز
محمدابراهیم شهبازی نویسنده و کارگردان فیلم کوتاه «بدرود پاریس» که در بخش سینمای داستانی چهل و یکمین جشنواره فیلم کوتاه تهران حضور دارد، در گفتوگو با خبرنگار مهر عنوان کرد: این فیلم در اصل قبل از اینکه رئالیسم جادویی در آن شکل بگیرد یک داستان ساده درباره مهاجرت بود. مهاجرت همواره دغدغه شخصی من بوده است و بر همین اساس ما سوژه پدر و پسری را داشتیم که میخواستند مهاجرت کنند. ابتدا احساس کردم که این داستان خیلی رئال است و ما مشابه آن را زیاد تماشا کردهایم. برای متفاوت شدن قصه یکی از شخصیتهای اصلی فیلم را یک فرد مبتلا به سندروم دان قرار دادم و بر این مبنا فضای کار کاملا متفاوت شد.
وی درباره جهان متفاوت افراد سندروم دان گفت: من به واسطه مستندهایی که کار کرده بودم سندروم دانها را خیلی خوب میشناختم و اساسا فضای ذهنی من همواره فانتزی بوده است. این بچهها جهان خیالی متفاوتی دارند که ما آن جهان را درک نمیکنیم. من احساس کردم اکنون باید این جهان خیالی را به تصویر بکشم. کمی هم خطرناک بود زیرا تاکنون تصویر این جهان خیالی در سینمای ما وجود نداشت. تکنولوژی آن وجود داشت اما همه میترسیدند سمت این حرکت بروند.
این کارگردان درباره استفاده از هوش مصنوعی در یکی از پلانها بیان کرد: ما در یک پلان تصاویر ذهنی این فرد را که با هنرمندان معروف فرانسه صحبت میکند، به تصویر کشیدیم بدین صورت که هنرپیشههای داخل عکس و پوستر تبدیل به آدمهای واقعی شدند. ما برای ۲۰ درصد ساخت این پلان از هوش مصنوعی استفاده کردیم. در این صحنه ما بازیگر واقعی آوردیم و با طراحی لباس و گریم همه چیز را نزدیک به چهره افراد واقعی کردیم. در نهایت برای رسیدن به کلیتی از شباهت از هوش مصنوعی، دیپ فیک و ویژوال استفاده کردیم.
وی با اشاره به اینکه سینمای کوتاه محلی برای بلندپروازی است، درباره ساخت یک فیلم کوتاه ملودرام گفت: ما در سینمای بلند فشار زیادی را تحمل میکنیم که نکند فیلم خوب از آب درنیاید، بودجه هنگفتی به یک فیلم اختصاص داده میشود و قطعا افراد نگران بازگشت سرمایه هستند و ریسک نمیکنند اما در سینمای کوتاه مجال ریسک و بلندپروازی دارید. به هرکسی بگویید که میخواهم با بازیگر شرایط خاص یا سندروم دان یک فیلم بلند بسازم به شما میگویند که بیچاره شدی! اما در فیلم کوتاه با خودت میگویی من با پژوهش و تجربیات قبلی این کار را میکنم.
این کارگردان یادآور شد: ما با حمایت انجمن سینمای جوانان این فیلم را ساختیم اما بودجه بسیار محدودی داشتیم و این بودجه برای پیشتولید یک کار معمولی هم کافی نبود. البته بچههای انجمن هم حق دارند زیرا در سال تعداد زیادی پروژه را حمایت میکنند و نمیتوانند برای همه بودجه قابل توجهی در نظر بگیرند. ما «بدرود پاریس» را با بودجه شخصی و با همکاری دوستان عزیزمان ساختیم که برخی از آنها حتی دستمزد دریافت نکردند.
شهبازی درباره موسیقی فیلم «بدرود پاریس» توضیح داد: تمام موسیقی این کار توسط آقای پیمان عدالت ساخته شده بود و تنها موسیقی تیتراژ پایانی ما انتخابی بود زیرا یک موسیقی کلاسیک معروف بود. به عقیده من موسیقی در خیلی از صحنهها به پیشبرد داستان کمک کرد.
این کارگردان در پایان گفت: من فیلم «بدرود پاریس» را به مادرم تقدیم میکنم زیرا سالهای سال به من کمک کرد و همراهم بود. همچنین از تک تک عوامل این فیلم که بیمنت کنار من بودند، تشکر میکنم.
محمدرسول صفری، سید مرتضی قدیری، آذین فهیمی و ستین خانمحمدی بازیگران این فیلم کوتاه هستند.
در خلاصه داستان «بدرود پاریس» آمده است: «بابک به همراه پسرش افشین که یک نوجوان هجده ساله سندروم دان است؛ تصمیم گرفتهاند تا به فرانسه مهاجرت کنند و حالا طبق قوانین این کشور برای گرفتن ویزای افشین با چالش روبهرو میشوند.»
دیگر عوامل این اثر عبارتند از مدیر فیلمبرداری: سعید براتی، فیلمبردار: محمد آقاحسینی، دستیار اول کارگردان و برنامهریز: فراز عمومی، طراح صحنه و لباس: مهدی سعیدی، مدیر تولید: بهنود محمدیپور، مشاور کارگردان: فاطمه افضلی، طراح چهره پردازی: شهراد زندیه، مدیر صدابرداری: میثم معتمدی، طراح جلوههای بصری: کامیار شفیعی، تدوین: محمد ابراهیم شهبازی، رنگ آمیزی تصاویر: فائزه نظیری، طراحی و ترکیب صدا: محمد حسین ابراهیمی، عکاس: رز ارغوان، منشی صحنه: سپیده کریمخانی، طراح پوستر: روژان ایرجی و مدیر روابط عمومی: نگار امیری.
منبع : خبرگزاری مهر
علی زندوکیلی در تالار وزارت کشور روی صحنه رفت/ یک پایان باشکوه!
«عاتقه»؛ زنی که زیر بمباران خانهاش را ترک نکرد
اعلام جزییات بخش رقابتی جشنواره بینالمللی موسیقی فجر
تلویزیون از «سنوار»ها سریال بسازد اما شعاری نباشد/ لزوم پرداخت عمیق
تمدید اجرای «قضیه تفنگ چخوف» برای چهارمین بار
یادمان فرمان مرادی در خانه هنرمندان ایران برگزار میشود
اولین واکنشها به «گلادیاتور ۲»/ حماسهای کامل با سرعتی تپنده
«داستان لطیف» ایرج طهماسب به تئاتر شهر رسید
«این جمعیت قابل کنترل» در بلغارستان
آغاز «کمی شبیه تئاتر» از ۱۸ آبان در تئاتر شهر
نخستین کنسرت محمدرضا منصوری برگزار شد/ لطفا منصف باشید!
در کنسرت «پایکوبی» ارکستر ملی چه گذشت؟/ حفظ یک «دست فرمان» درست!
انجمن بازیگران از جین فوندا تجلیل میکند/ شصتمین برنده این جایزه
«هاملن» روی مفاهیم انسانی متمرکز است/ جشنی برای ایستادن نبض انسانیت!
برگزیدگان ششمین جشنواره موسیقی «امیرجاهد» معرفی شدند
سعید روستایی تهیه کننده «آناتومی» شد
نقد «استاد» و بررسی «نسل نو در سینمای ایران» در «هفت» امشب
تورین با «بهشت» افتتاح میشود/ حضور ران هاوارد در جشنواره
«طوبی» مردم را دوباره به تلویزیون برگرداند/ الهام بود تا اقتباس
«برکینگ بد» بهترین سریال هزاره سوم شد/ پایان چرخه رونق و اعتبار
بازار گمانهزنیها برای معاون هنری وزیر ارشاد همچنان ادامه دارد
برنامه «روشندلان عاشق» برگزار میشود/ قدردانی از یک خواننده
ناظران آرای مردمی جشنواره «تهران» معرفی شدند
برگزاری افتتاحیه در پردیس ملت/ برنامههای روز اول اعلام شد
«دیوار چهارم» روایتی از متفاوتترین نمایش امیررضا کوهستانی
محل برگزاری دوازدهمین دوسالانه ملی هنر سرامیک ایران اعلام شد
نشست «آواها و نواهای شهر تهران»/ فخرالدینی به موزه موسیقی میآید
طراحی پوستر «فلسطین در چشمهای من» با هوش مصنوعی
اجرای «نازنین و کلاغ ناقلا» در سالن سیمرغ
کریستوفر نولان به برادران وارنر برنگشت/ چک ۷ رقمی اثر نکرد