میرنیوز
به گزارش خبرگزاری مهر، ماتئی ویسنییک، نمایشنامهنویس، شاعر و روزنامهنگار فرانسوی رومانیایی تبار در یادداشتی تلویحا از جلال تهرانی، نویسنده و کارگردان تئاتر با نام «معمار زبان» یاد کرده است.
متن این یادداشت به شرح زیر است:
«جلال تهرانی در باورِ من نویسندهایست که زبان را کلاژ میکند؛ ازدحامی میسازد از تصاویری که پرسوناژهای غیرِمعمول و انسانهای غیرِ عادی، با انبوهی از پرسشهای متافیزیکی در هم میتنند و یک ثمره تئاترال میسازند. پاسخها میسوزانند. نوشته تیز است و همچون تیغ پاره میکند. به سرعت میتوان کشف کرد که پشتِ این کلمات مهارتی بسیار زیاد و تحریککنندگیِ ظریفی وجود دارد. همزمان نبردی دراماتیک در مقابلِ کلیشهها جریان دارد. فضاهای شاعرانه، طنازانه و مسخرهوار به سرعت به انبارِ مهماتِ نویسنده راه پیدا کردهاند و او را با دستی پُر از مصالح، به نبرد با زبان راهی کردهاند.
هربار اثری از او میخوانم از خودم میپرسم نویسنده ما از چه چیز حرف میزند؟ هر ژست و هر کلمهای که نویسنده برای شما طراحی میکند یک دام است که برای خواننده پهن کرده. او جهانی پیچیده را در مقابلِ طبیعت قرار میدهد و نتیجه بررسی را به شما گزارش میکند.
این درام از منظرِ ساختارِ زبان همچون شعر عمل میکند که شما در حینِ خواندن آن، تمام کلیدهای حل معما را در اختیار ندارید. میدانیم که یک سنت عظیم شعر و افسانههای فلسفیِ فراوان در ادبیاتِ کهن فارسی وجود دارد. لابد شعر نقشِ پررنگی از لفافهگویی را در تاریخ به عهده داشته است. جایی که یک گفتوگو مُجاز نیست؛ یا به سادگی ممکن نیست.
ما حدود دو دهه است که در اروپا قدرتِ سینمای ایران را کشف کردهایم. جایی که کارگردانها با کمترین امکانات بیشترین تأثیر را میگذارند. همهچیز به صورتِ واترمارک است. در اینجا هم همینگونه است. تمرین مستمر تعادل روی طناب. من ایران را که تاریخِ انسان و تمدن را نمایان کرده و هنوز فرمی از انرژی طغیاننکرده را نشان میدهد دوست میدارم. ارزش دریافت و انتشار حتی یک لحظه از فضایی که جلال تهرانی پیش روی ما میگذارد بسیار بزرگ و مغتنم است. تمایل غوطهخوردن در نوشتههایش خالی از ریسک نیست.
او مرواریدهایی را در کفِ اقیانوسِ آثارش برای ما چیده. جمعکنندگانِ این مرواریدها وقتی در پیِ تلاشی بیوقفه برای فهمِ او به سطحِ آب میآیند، لبخند به لب نیستند. من پس از خوانش پیگیر او از یک چیز مطمئن هستم و برای من واضح است که جلال تهرانی دهها مسیر تعبیر و بسیاری افشائات ممکن را از ما پنهان میکند. بر عهده ماست که خودمان را با او منطبق کنیم و غنای لفافهگوییاش را دریافت کنیم و از او سرشار شویم.»
منبع : خبرگزاری مهر
پیمان جبلی: «محفل» تقویتکننده دیپلماسی قرآنی است
پیمان جبلی: محفل تقویتکننده دیپلماسی قرآنی است
سیاوس طهمورث به «۱۰۰۱» میآید
جایزه جشنواره کایا و بهترین انیمیشن نیویورک برای «افسانه سپهر»
دنیل کریگ به دنیای نارنیای گرتا گرویگ رفت
انتشار فراخوان نخستین جشنواره «تماشاگه راز»
دیدار وزرای ارشاد و بهداشت با اصغر شاهوردی
چالشهای نگارگری از زبان محمدحسین آقامیری؛ شیوههای آموزش بازنگری شود
رازی که ۳۰ سال است در خاک مزرعه مدفون شده!
پاوو پاولیکوفسکی «سرزمین پدری» را میسازد
چرا جادههای ایران قتلگاه رانندگان شدهاند؟
رسالت رادیو ترویج فرهنگ شهادت است
میزبانی محسن کیایی از سامان گلریز
تیزر «هفت بهارنارنج» منتشر شد
نمایش «منگی» به صحنه بازگشت
«مدال برنز» با استفاده از هوش مصنوعی تولید شد
پخش هر شبی «شوخی شوخی» با اجرای جواد رضویان
ایرج حسابی به برنامه «بهار جانها» میآید
حضور سوسن پرور در «مهمانی شام»
تماشاگر یک نماهنگ در روز بزرگداشت شهدا باشید
دیزنی زیر پای «سفید برفی» فرش قرمز پهن نمیکند
ساخت «جان ویک ۵» به طور رسمی تایید شد
فرنوش عابدی با «وزن مقدس» به سوئیس میرود
دیوارهای هشت چشمه رنگ شاهنامه گرفت
خانه هنرمندان میزبان یاقوت سیاه تئاتر ایران میشود
«پیشمرگ» و لزوم احیای سینمای قهرمانمحور
قصه شمعهای خاموش و عروسکهای شکسته در«باغ وحش شیشهای»
تامین بودجه مهمترین چالش مستند در سال آینده است
تنها برنامه موسیقایی سحر تلویزیون؛ مناجاتهایی که اولین بار پخش شد
پیام صلح و احترام به جهان؛ پیکاسو در تهران ظاهر شد