میرنیوز
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مدیر رسانه پروژه، نشست نقد و بررسی نمایش «قضیه تفنگ چخوف» با حضور محمدحسن خدایی، رضا بهکام، محمد میرعلی اکبری، اشکان پیردلزنده (کارگردان) و احسان بدخشان (نویسنده) با همراهی عوامل و جمعی از تماشاگران شب گذشته شنبه ۲۱ مهر در تئاتر هامون برگزار شد.
اشکان پیردلزنده در ابتدا این برنامه، گفت: ایده کار از آنجا شروع شد که اگر مشاهیر جهان فرصت برگشت به دنیا را داشته باشند، چه اتفاقی میافتاد و اینکه آیا کاری که ما امروز میکنیم بعدا به نام هنر ثبت میشود!؟ ما سعی کردیم با نگاه موقعیتی با مشاهیر جهان کمی شوخی کنیم. این اثر کاملا شخصی و سلیقهای است و قصدی برای توهین به مشاهیر نداشته و نداریم.
وی ادامه داد: خیلی از اتفاقات جذاب نمایش را بازیگران و حتی عوامل با شناخت درستی که از فضای کار داشتند، در این یک سالی که بسیار زحمت کشیدند، شکل دادند.
احسان بدخشان، نویسنده اثر نیز عنوان کرد: تئاتر و پذیرفتن قواعد آن مسئلهای برای من بود. من دقیقا میخواستم جفنگ را به حد اعلا برسانیم تا تقابل هنر والا و مبتذل شکل بگیرد اما پایان بندی اثر براساس ترس من به شکل دیگری پیش رفت.
محمد میرعلیاکبری، کارگردان مهمان حاضر در این نشست گفت: این نمایش کار سخت و پرزحمتی بود. اینکه در سالنی مثل هامون چنین دکوری داشته باشی، قابل ستایش است. اشکان پیردلزنده کارگردان خلاقی است و گروه بسیار خوبی دارد که با انگیزه و عشق به تئاتر برای صحنه تلاش میکنند. این کار فضای انیمیشنی زیبایی دارد و شبیه کارهای اولیه من است. به همین دلیل با این کولاژ بیگانه نیستم.
وی درباره بازیگری این کار، گفت: من فکر میکنم هرچقدر بازیگر به درون خود برود و برای دیده شدن تلاش نکند، بیشتر رشد میکند و برای زندگی کردن یک نقش روی صحنه میآید.
رضا بهکام، منتقد تئاتر بیان کرد: کار به سبک شگفتانگیزی روی ژانر فانتزی ایستاده و جلو میرود. به نظر من نویسنده به خوبی فانتزی را میشناسد. این گونه فانتزی به فانتزی بنکسی نزدیک میشود. فانتزی بنکسی مربوط میشود به زندگی پس از مرگ شخصیتهای معروف و این اتفاق در این نمایش نیز افتاده است. در نمایش «قضیه تفنگ چخوف» به شکل تصادفی این شخصیتها تعاملی را آغاز کرده و به انتها میرسانند.
وی افزود: فانتزی در پیوندهای سیاسی، تاریخی و ادبی ملل مختلف با زمانهای ترتیبی و غیرترتیبی شکل میگیرد. این نمایش هم در زمان غیرترتیبی سبک خیلی خاصی را مطرح کرده و از نظر محتوا بسیار قابل تامل و تخصصی است. رز ماری جکسون فانتزی را ژانری مربوط به امر خارق العاده میداند که ناگفتههای جامعه کنونی را از منظر سیاسی به سبب تغییرات زمانه ممکن میکند. «قضیه تفنگ چخوف» نیز لایه درونی دارد که این موضوع را انجام میدهد. کار فانتزی این است که امر ناممکن را برای مخاطب لذتبخش کند و این اتفاق برای این نمایش افتاده است.
وی ادامه داد: هر کدام از شخصیتها، خرده پیرنگهایی دارند و این خردهپیرنگها در کار فانتزی، امر ناممکن را برای مخاطب لذتبخش میکند. این نمایش هم این کار را کرده است اما در بخشهایی از منظر پیرنگ بیرونی به سمت سخت فهمی پیش میرود.
محمدحسن خدایی این اجرای نمایشی را پست مدرن دانست و گفت: ما در اجرای پست مدرن، به تاریخ به مثابه یک گفتار رو به جلو توجه میکنیم که قرار است سیر تطور اتفاقات، داستانها و خود تمدن را برای ما معرفی کند؛ در جهان پست مدرن، علیه کلان روایتها شورش میشود و دچار ساختشکنی میشوند تا از نو توسط خودارجاعی یا شوخطبعی دوباره تعریف شوند. این نمایش هم کم و بیش همین کار را میکند و این خود ارجاعی از این بابت است که میخواهد جهانی التقاطی و هیبریدی بسازد.
این منتقد بیان کرد: رویکرد پست مدرنیستی این اثر، از طریق شوخ طبعی و ساختارشکنی جهانی تازه آفریده است تا اجرا در قبال تقابل بین هنر والا و هنر مبتذل قرار بگیرد. اجرا در مقابل مکانیزمهای خود نیز کم و بیش به توضیح میپردازد. این اجرا میتواند هر فردی را از هرجا توسط استبدادی به نام ویل دورانت احضار کند.
محمد معتضدی بازیگر نقش مولیر نیز در پایان، گفت: خوشبختانه برآیند نمایش نشانگر این است که اثر مورد نظر تماشاگران بوده است و خوشحالم که با این گروه همراه بودم.
منبع : خبرگزاری مهر
پخش مجله تصویری «قرارگاه» با موضوع جنبش معنوی اعتکاف
«پسر دلفینی ۲» در راه فجر؛ صداپیشهگان معرفی شدند
عکس جدید ساعد سهیلی در «خدای جنگ»
کارگردان «نسیه و نقد»: دنبال ساخت مستند جعلی نبودیم
حرفهای مهم در یک نکوداشت؛ اهالی خانه موسیقی از فریدون شهبازیان گفتند
شاهسواری: کشوری که دارای سینماست در تغییرات جهان نقش دارد
شب نصرالله مدقالچی در خانه هنرمندان
اتابک نادری: خارج از هر سلیقه و نگاهی در سایهسار جشنواره تئاتر فجر کنار هم قرار گیریم
شبکه پرس تیوی ترکیه آغاز به کار کرد
تدارک رادیو برای جشنواره تئاتر فجر
نمایش «کلوچههای خدا» در پردیس شهرزاد
سریال «شب روشن» در شمال کشور کلید خورد
امضای تفاهمنامه همکاری شهرداری تهران و جشنواره تئاتر فجر
معرفی نمایندگان جدید وزارت فرهنگ در شورای صدور مجوز ساترا
نمایشگاه کارتون و کاریکاتور «کمالالفن» آنلاین شد
نگارخانه آینه و موسسه صبا میزبان عکسها و پوسترهای جشنواره تئاتر فجر
«دختر آرام» به خانه هنرمندان میآید
اولویتهای دعوت از گروههای خارجی برای شرکت در جشنواره بینالمللی موسیقی فجر چیست؟
«رفیق بازی» محمد معتمدی در اصفهان!
یک قطعه موسیقایی به افتخار جمشید هاشمپور منتشر شد
داوران بخش بعلاوه فجر جشنواره تئاتر فجر معرفی شدند
انتشار یک قطعه موسیقایی به افتخار جمشید هاشمپور
در آیین نکوداشت خسرو سینایی چه گذشت؟؛ ملاقات در کوچههای عشق!
چشم بادومی؛ ماجرای دختر شیرازی که عاشق یک خواننده کرهای میشود
انتشار تیتراژ پایانی فصل جدید «شوک» با صدای مهدیار نیکان
«موآنا ۲» هم وارد باشگاه میلیاردیها شد؛ هتتریک دیزنی
«هتل ترانسیلوانیا» یک میلیاردی شد/ رونمایی از آلبوم موسیقی نمایش
«تاری» مسافر لهستان شد
«ماسک هنرمند» در خانه هنرمندان
خیرالله تقیانیپور: جشنواره تئاتر فجر عیدانه هنرهای نمایشی است