میرنیوز
به گزارش خبرنگار مهر، آیین رونمایی از مستند «آلبوم خانوادگی من» محصول جدید خانه تولیدات جوان سیمرغ و گروه فرهنگی رسانهای راوین که به روایت زندگی خانوادهای فلسطینی مابین سالهای ۱۹۲۰ تا ۱۹۸۸ (انتفاضه اول) میپردازد در سالن سوره حوزه هنری برگزار شد.
این برنامه با پخش آیاتی چند از قرآن کریم و پخش سرود ملی آغاز شد و در ادامه مجری ضمن تشکر از حضور مهمانان و مخاطبان از علی ذوالقدر برای شعرخوانی حماسی دعوت کرد. پس از شعرخوانی حماسی و آیینی ذوالقدر، کلیپی با عنوان «راه سید حسن نصرالله» پخش شد.
همچنین با قدردانی از خانه تولیدات جوان سیمرغ به عنوان سرمایه گذار «آلبوم خانوادگی من»، ۲ اثر کوتاه از تولیدات این مرکز برای مخاطبان به نمایش در آمد و سپس مستند «آلبوم خانوداگی من» رونمایی و اکران شد.
بررسی تاریخ فلسطین از منظر خانواده و اجتماع
پس از پایان مستند و با دعوت مجری، محمدرضا نوروزبیگی کارگردان و تهیه کننده اثر با حضور روی صحنه، عنوان کرد: این مستند تلاش جمعی از دوستان من بود، تصویر آخری که از بازار غزه در این مستند گذاشتیم ۲ سال پیش از دوستان خود در غزه دریافت کردیم و نمیدانم الان زنده هستند یا شهید شده اند. همچنین تصویر آخری که در تیتراژ استفاده شده مربوط به زمانی است که سید حسن نصرالله هنوز زنده بود اما امروز به واسطه اعتماد برخی آقایان به دشمن، سید الان به جمع شهدا پیوسته است، در این کار میخواستیم به مردم فلسطینی که به کشورهای مختلف رفتند و مشکلات مختلفی دارند، بپردازیم.
پس از این علی عبدی کارشناس مسائل فلسطین و محمدرضا ابوالحسنی مستندساز برای بررسی این مستند و گفتوگو راجع به مسئله فلسطین روی صحنه آمدند.
عبدی با اشاره به این که این مستند روی نکات اجتماعی دست گذاشته و تاریخ فلسطین را از منظر خانواده و نگاه اجتماعی بررسی میکند، گفت: جذابیت این مستند برای من همین نگاه اجتماعی آن بود، به نظرم کار شسته رفته و جمع و جوری را شاهد هستیم که ادعایی ندارد و در تلاش است روایتی انسانی و اجتماعی از بزرگترین تراژدی قرن را نمایش دهد؛ در تاریخ نگاری غربی و روایت سازی تولیدی غرب، هویت فلسطینی به شدت نفی میشود و این فیلم میگوید که مردم فلسطین هویت مشخص، تاریخ مشخص و یک فرهنگ بومی مشخص داشتند.
مقابله با پروژه انسانیتزدایی از مردم فلسطین
وی افزود: این اثر از منظر انسان شناسانه به مسئله فلسطین پرداخته است و این امر مزیت اول آن است و مزیت دوم تئوری است که پشت سر این مستند وجود دارد؛ اثر در برابر پروژه انسانیت زدایی از انسان فلسطینی و صحبت های گالانت وزیر جنگ رژیم صهیونیستی مبنی بر اینکه ما با حیوانات انسان نما مواجهیم و در راستای انسانیت زدایی از انسان فلسطینی است، ایستاده است. به تعبیری هویت ما شرقی ها و جهان سومی ها از طریق دستگاه های تئوریپرداز غربی، انسان زدایی شده است و این تئوری ها از برتری نژاد سفید در قرن ۱۷ شروع شده و تا امروز جلو آمده است و فیلم در حد بضاعت خودش در برابر انسانیت زدایی از مفهوم فلسطین مقابله میکند.
وی در پایان این بخش از صحبت های خود تاکید کرد: به نظرم این مستند یک گام جدید است و با پروژه انسانیت زدایی انسان فلسطینی مقابله میکند.
محمدرضا ابوالحسنی نیز در این رابطه گفت: قبل از بحث راجع به مستند درباره بحث عنوان شده خوب است به ماجرایی اشاره کنم، آمریکایی ها برای آزمایش بمب هیدروژنی جای مناسبی پیدا نمیکردند و در نهایت نقطه ای در وسط اقیانوس را مشخص کردند تا اولین بمب هیدروژنی را تست کنند. آمریکایی ها برای در امان ماندن از آسیبهای این آزمایش به ساکنان جزیره ای نزدیک محل تست بمب گفتند شما را به جزیره ای مشابه همین جزیره و با همین آب و هوا منتقل میکنیم ولی بعد از تست بمب ساکنان جزیره که کوچانده شده بودند همچنان به جزیره اول احساس تعلق خاطر دارند و انگار چیزی به نام هویت خود را در آنجا، جا گذاشته اند و مردم شناسان هنوز علل این تعلق به جزیره اول را مطالعه میکنند.
وی ادامه داد: از همین رو میخواهم بگویم انسان فلسطینی را تصور کنید که اجداد او تا زمان کنعانیان عقب میرود و سرزمین او توسط اسرائیل غصب شده است؛ پروژه صهیونیسم و اسرائیل بر این بنا شده است که فلسطینیان در تمام دنیا پراکنده شوند و موضوعی به نام بازگشت آوارگان فلسطینی از بین برود و امروز هر کسی در هر جای دنیا از بازگشت فلسطینی ها حرف میزند شایسته تقدیر است.
شیطان را با از بین بردن سلاح ترس و توهمش شکست دهیم
این مستندساز عنوان کرد: یکی از ساده ترین زمینه ها برای پرداختن به مساله فلسطین، ساخت مستندهای اجتماعی است، تمام مستندهای روی یوتیوب برای فلسطینی ها اجتماعی است لذا جامعه جهانی حس می کند باید در رابطه با این موضوع حرف بزند و فیلم اجتماعی میسازد. همچنین تمام این مستندها با مضمون «بیچاره مردم غزه» تولید میشود؛ یک جایی از همین مستند اشاره میشود من نمیتوانم بمیرم چون اگر بمیرم مادرم ناراحت میشود و این بخش همه فطرت ها را درگیر میکند چراکه مستند از گزارش دادن ماجرا فاصله میگیرد از همین رو در مستندهای اجتماعی نیاز داریم به موضوع نزدیک شویم و بگوییم این ها انسان هستند.
وی بیان کرد: در فضای جهانی اگر هر اقدامی علیه اسرائیل انجام دهید سریع برچسب هایی نظیر تروریست بودن میخورید چرا که پروژه جهانی برای استقرار این بچه نامشروع در منطقه تمهید اندیشیده است و هرگونه مقاومتی در برابر این پروژه جهانی نامشروع جلوه داده میشود به همین واسطه من بارها گفته ام سلاح شیطان ترس و توهم است و اگر این ۲ را از بین ببریم شیطان شکست میخورد.
در ادامه علی عبدی درباره شخصیت برجسته سید حسن نصرالله گفت: نمیشود به راحتی راجع به جایگاه و نقش سید مقاومت توضیح داد. من برای توضیح شما را به خاطره ای از شهید آوینی ارجاع میدهم، همسر شهید آوینی میگویند وقتی امام به رحمت خدا رفتند آقا مرتضی حیران شد و یک جمله ای را دائم تکرار میکرد که چرا قیامت نمیشود. جوان امروزی ما امام خمینی (ره) را به عنوان یک رهبر سیاسی دینی میشناسد اما واقعیت این است که امام (ره) یک وجهی داشت که در هیچ رهبری نمیبینید، امام (ره) در انقلاب ما و به خصوص دهه ۶۰ معنای همه چیز بود و معنا بخش بود و اگر به کسی غضب میکرد تهی میشد و اگر به او نظر میکرد رفعت پیدا میکرد و داستان آقای منتظری شاهدی بر این ادعای من است.
جایگاه سیدحسن نصرالله مانند امام خمینی (ره) بود
وی افزود: ما چشم باز کردیم و با سید حسن، مقاومت را شناختیم. سید همه نماد مقاومت برای ما بود و واقعا جایگاه او بی نظیر بود، هیچکس نمیتوانست این نقش را بازی کند و در برخی از وجوه و موارد، نقش و جایگاه سید حسن را حتی حاج قاسم هم نداشت. در خیلی از موقعیت ها سید تکیه گاه حاج قاسم بود؛ سید مثل امام (ره) بود و نقش عمود یک خیمه را داشت. در قضیه عراق و کمک حاج قاسم به بارزانی، حاج قاسم در مدت یک شب ۶۰ فرمانده از سید نصرالله درخواست کرد و سید این ۶۰ فرمانده را سال ها در اختیار حاج قاسم قرار داد.
وی در پایان سخنان خود، گفت: سید تاریخ حزب الله بود، سید معنای یک جریان بود و این بنای باقی مانده حزب الله لبنان علی رغم همه ضربات، میراث سید است و این بنا مثل شاکله شخصیتی سید بنا شده است که مصداق شجره طیبه قرآن است؛ حزب الله در بحران زاییده شد، با اشغال لبنان و جنگ سال ۲۰۰۶ رشد کرد و امروز در برابر بزرگترین بحران از اول تاسیس خود ایستاده است؛ این نهاد بر اساس خواست و اراده نفوس طیب و طاهر شکل گرفته است و اگر اسرائیل فرماندهان را ترور کرده، رهبر را ترور کرده، انبار تسلیحات را منهدم کرده است، پس چرا پیاپی در کمین گرفتار شده و شکست میخورد.
ابوالحسنی نیز در پایان این مراسم در رابطه با شخصیت سید حسن نصرالله، تصریح کرد: شاید بهترین تعبیر در حق سید حسن این است که خلیفه الله بود، یعنی دست خدا، چشم خدا و ... روی زمین بود و مصداق کامل خلیفه الله آن حضرت امیرالمونین(ع) است و آدم ها میتوانند چنین صفتی پیدا کنند و دست خدا شوند. مزیت این افراد آن است که اراده الهی را تحقق میبخشند اما عیب آن این است که برخی وظیفه خود را به دوش آنها می اندازند، زبان در توصیف سید حسن الکن است.
این برنامه همزمان با اذان مغرب به پایان رسید.
منبع : خبرگزاری مهر
«قنلدرخونه» روایتی از تلفیق واقعیت با آیینهای مردم بوشهر
«کارگردان» به تئاتر شهر رسید
نمایشی از پوسترهای سینمایی در «سینما در حضور دیگران»
جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ به وایولا دیویس اهدا میشود
«نیکسن» با هیچ کاری نکردن و کاری کردن آمد
«منکشی» صاحب پوستر شد
موزه موسیقی میزبان نمایشگاه نقاشی میشود
طرح جدید دیوارنگاره میدان فلسطین و یک شیطان بزرگ
اعلام جزئیات دیدار معاون هنری وزیر ارشاد با چند انجمن هنری
رابرت پتینسون یک بار دیگر با کریستوفر نولان همراه میشود
قطعی برق اجرای «کاتیوشا» را لغو نکرد
فصل جدید «عصر خانواده» شبکه دو فرا رسید
مردم برای استاد دوستداشتنی سنگ تمام گذاشتند/ آغاز پرواز سیمرغ
چالشهای بازی در نقش یک «پشه» هدایتگر!/ لزوم توجه به تئاتر کودک و نوجوان
چالشهای بازی در نقش یک «پشه» هدایتگر!
«باغ کیانوش» ۵ میلیاردی شد
از موسساتی که خانواده اجاره میدهند چه میدانید؟
محمد شهبازی سلطانی سرپرست تامین و پخش شبکه تماشا شد
شهابالدین شکیبا مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری شد
شهاب شکیبا مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری شد
موزه گرافیک ایران از ناشناسها «نشان» میگیرد
پوستر مستند «پروانه» در آستانه پخش رونمایی شد
«زندگی در تئاتر» به خانه هنر دیوار رسید
رونمایی از پوستر «با خشم به گذشته نگاه کن» در آستانه اجرا
«خانواده خلج» یک مشت نمونه خروار است
«سایه سرو» به انگلیس میرود
کدام آثار سینمایی نامزد تندیس حافظ شدند؟
«خاله سارا» تهیهکننده برنامه ادبی شد
نتایج جشنواره فصلی «همای» اعلام شد
معرفی برنامههای رادیو در هفته بسیج