میرنیوز

این نمایش یک وصله ناجور است!/ با نوازندگی ترومپت وارد تئاتر شدم

این نمایش یک وصله ناجور است!/ با نوازندگی ترومپت وارد تئاتر شدم 2024-09-30T08:18:20+03:30

به گزارش خبرنگار مهر، نمایش «ادبیات» نوشته مهام میقانی و کارگردانی محمود امین یکی از آثار حال حاضر روی صحنه است که اجرای خود را از روز یکشنبه هجدهم شهریور در سالن شماره سه پردیس تئاتر شهرزاد آغاز کرده و تا بیستم مهر ادامه می‌دهد.

این اثر روایت‌گر زندگی سه نویسنده و مصائب و مشکلات آن‌ها است. رامین سیار دشتی و اله شه‌پرست بازیگر این نمایش هستند و از دیگر عوامل آن می‌توان به بابک کیوانی مشاور پروژه، طراح صدا و آهنگساز، سینا ییلاق بیگی طراح صحنه، صالح تسبیحی طراح پوستر و بروشور، مهرناز عباسی طراح لباس، رضا خضرایی طراح نور، مصطفی قاهری طراح ویدئو، تیزر و عکاس اشاره کرد.

محمود امین کارگردان نمایش «ادبیات» در گفت‌وگویی به جزییات اجرای این اثر نمایشی پرداخته است که در ادامه می‌خوانید.

از تجارب قبلی‌تان در عرصه تئاتر بگویید و اینکه آیا رشته تحصیلی شما با تئاتر مرتبط است؟ و اینکه تحصیلات آکادمیک را چقدر در فعالیت بهتر تئاتری‌ها موثر می‌دانید؟

خاستگاه من از ابتدا تعزیه بوده است. در سال ۱۳۹۰ با تئاتر آشنا شدم و شروع کردم به یادگیری تئاتر. دانشگاه نرفتم، دوره‌ای که باید صرف دانشگاه می‌شد، مشغول کار بودم و علاوه بر این نوازنده‌ ترومپت در تعزیه نیز بودم و همین نوازندگی من را وارد تئاتر کرد. در ابتدای دهه ۹۰ وارد گروه تئاتر «دن کیشوت» شدم، ورودم به رپرتوار «محسن» سبب شد دو سه سال بعد تعزیه را به طور کامل رها کنم. پیگیر کار تئاتر بودم و به چند کارگاه تئاتر رفتم و متوجه شدم برای ورود به این حرفه راه درازی در پیش دارم. در حین همین پیگیری‌ها بود که اولین مواجهه‌ام با تئاتر مستند رقم خورد. اگر اشتباه نکنم سال ۹۷ بود؛ اجرای «رادیو سیتی» از مهام میقانی باعث شد علاقه‌ وافری به تئاتر مستند پیدا کنم و هنگامی که متوجه شدم مهام میقانی کلاسی در زمستان ۱۴۰۱ برگزار می‌کند که مربوط به تئاتر مستند است، در آن کلاس شرکت کردم و با ورود به این کارگاه بود که اولین تجربه‌ اجرا برایم رقم خورد.

اصولا به عنوان یک کارگردان جوان و کاراولی برای اجرا کردن نمایش «ادبیات» با چه چالش‌هایی مواجه بودید؟

چند روز دیگر وارد ۳۹ سالگی می‌شوم و خودم را جوان نمی‌دانم. اما به عنوان یک کارگردان کاراولی باید بگویم هرگز چنین دشواری‌هایی را برای به اجرا رساندن یک تئاتر متصور نبودم؛ اگر کمک‌های نویسنده و گروه «ادبیات» نبود، هرگز این نمایش به اجرا نمی‌رسید.

چه شد که متن «ادبیات» را برای اجرا انتخاب کردید؟ و تمرین‌ها از چه زمانی آغاز شد و چقدر طول کشید؟

یازدهم آبان ۱۴۰۲ بود که به صورت اتفاقی متن را خواندم. ما مشغول پروژه‌های کلاسی بودیم؛ ۱۴ گروه سه الی چهار نفره، هرکدام چند اجرای کلاسی رفتیم و این اجراها خروجی ۲ کلاس پاییز و زمستان همان سال بود که مهام میقانی و میلاد شجره به راه انداخته بودند. در یکی از این گروه‌ها اولین تجربه‌ اجرایم رقم خورد؛ اسم گروه چهار نفره‌ ما «ربعه» بود و اجرایی داشتیم به نام «کشتن مرغ مقلد» که تلفیقی بود از سه شیوه‌ اجرایی در ژانر تئاتر مستند Investigative lecture performance ،Autobiographical theatre و Historic representative collective. در واقع از اواخر ۱۴۰۲ پیش‌تولید «ادبیات» شروع شد و تمرین‌ها از اردیبهشت ۱۴۰۳ آغاز شد.

چه زمانی با مهام میقانی نویسنده وارد تعامل شدید؟

به عنوان یک شاگرد سعی کردم همیشه با ایشان در تعامل باشم، از زمستان ۱۴۰۱ به این طرف اینطور بوده است، البته دوستی ما برمی‌گردد به همان ۱۳ سال پیش و رپرتوار «محسن».

با توجه به اینکه مهام میقانی این اثر را چند سال پیش نوشته، چقدر برای به روز کردن اثر تلاش کردید؟

روزی که برای اولین بار متن را خواندم به مهام میقانی گفتم این متن انگار برای امروز نوشته شده است. از ابتدای امسال و پیش از شروع تمرین‌ها، نویسنده ۲ تابلو به متن اصلی اضافه کرد.

با توجه به اینکه موضوع و مضمون اثر به نوعی محدودیت و سانسور است، پرداختن به این چالش تا چه حد برای‌تان مهم بوده است؟

مسئله سانسور یکی از عناصر مهم این نمایشنامه است. اما به نظر من عناصر دیگری نیز در نمایشنامه مطرح‌ هستند که در اجرا سعی کردیم به آن‌ها نیز بپردازیم.

موضوع و مصائب آدم‌های نمایش «ادبیات» چقدر به زندگی تئاتری‌ها و هنرمندان امروز ما شباهت دارد؟

اگر خوب به اپیزودها نگاه کنیم، متوجه می‌شویم زیست شخصیت زن و مرد در هر اپیزود، می‌تواند مثالی برای امروز باشد؛ عصمت غلامحسینی در ۱۳۰۷، اشرف ادهمی در ۱۳۵۱ و صدیقه دولت‌آبادی در ۱۲۹۸. محتوای مصائب و موضوعات پیوند عمیقی با تاریخ دارد و همین پیوند است که شباهت‌های امروزی را در نمایش آشکار می‌کند و یا دست کم من اینطور فکر می‌کنم. مثلا امروز در کل زندان‌های کشور، زندانبانی پیدا می‌شود که مثل استوار ایوب ساقی (کاراکتر نمایش) مهربان باشد؟ احتمالا جواب مثبت است.

آیا می‌توان گفت نمایش‌تان یک اثر رئالیستی است؟

این سوال پیچیده‌ای است. گرچه هر چه قدر پرسیدن این سوال ساده است اما جواب دادن به آن دشوار است چون رئالیسم در ظرف های مختلف، معناها و تعابیر متفاوت پیدا می‌کند. اما اگر منظور شما از رئالیسیتی بودن این اجرا این است که متن آن بر مبنای واقعیت است یا نه، ضمن اینکه نویسنده باید به آن جواب دهد، باید بگویم که شکلی از هایپر رئالیسم در این نمایشنامه وجود دارد که در اجرای من هم بازتاب پیدا می‌کند. از منظر دیگر این اجرا نمادپردازانه یا سمبولیستی به شمار می‌آید. همانطور که ترکیبی از شخصیت‌های واقعی و نمادین در نمایشنامه وجود دارد، من فکر می‌کنم شیوه اجرایی من هم ترکیبی از این ۲ است. بازی‌ها نسبتا تئاتری هستند تا به جهت‌های سمبولیستی اثر کمک کنند. در عین حال بازی‌ها کاملا تئاتری نیستند که دیگر نشانی از رئالیسم در اجرا قابل ردیابی نباشد. طراحی صحنه هم همین‌طور، این تعادلِ بین رئالیسم و سمبولیسم در تمامی حوزه‌های این اجرا به گمانم وجود دارد، مثل راه رفتن روی لبه بوم چون لبه بوم جایی است که نه در هوا است و نه روی پشت بام. فضای میان این ۲ است مثل داکیودرما بودن نمایشنامه که ترکیبی از اسناد و تخیل درام‌پردازانه است اما آن بخش که تخیل است نه بابت عبور از تاریخ که به سبب کمبود منابع رخ داده و بخشی هم درست مثل شیوه هایی که خودم در کارگردانی پیگیری کردم بابت محقق کردن این اجرا است.

یعنی شیوه‌ای از کارگردانی که از مجاورت برخی از مفاهیم به آهستگی تردد کند تا نکته‌ای بیش از اندازه به نظر پرمخاطره نیاید و قربانی میل وسوسه‌انگیز حذف نشود، این البته سراسر از روی عافیت‌طلبی نیست. من مثل مشت‌زنی عمل کردم که می‌داند تمام مهارت ورزش بوکس در مشت زدن خلاصه نمی‌شود و گاهی جا خالی‌دادن خیلی مهمتر از مشت‌زدن است. پس اگر توانسته باشم جواب شما را بدهم همان هایپررئالیسم موجود در اجرا را هدف قرار می‌دهم؛ شکلی که آن چنان واقعی است که حتی غیرواقعی به نظر می‌رسد؛، چنان آشنا است که آدم را به شک می‌اندازد، آنقدر ملموس است که حواس را مردد می‌کند.

من سعی کردم احساسم را در مواجهه با متن در کارگردانی بیاورم. وقتی این متن را خواندم تاریخ و اکنون را در آن درآمیخته دیدم؛ فکر می‌کنم اجرای من هم این درآمیختگی را دارد. اصلا برای همین است که در سالنی اجرا می‌رویم که عموما کارهای عامیانه به نمایش درمی‌آیند چون من اصرار داشتم مخاطب غیرتئاتری هم این اجرا را ببیند و تقریبا فکر می‌کردم از آن خسته نمی‌شود. اگر بخواهم بی‌رحم باشم شاید بگویم خواستم بروم در لانه زنبور یا اگر بخواهم ملایم‌تر جواب بدهم باید بگویم که خواستم این اجرا در مکانی که به نظر می‌رسد به آن تعلق ندارد اجرا برود تا مداخله‌ای باشد در رئالیسم موجود، تا وصله ناجور باشد. از اول اصرار داشتم مردم به اصطلاح عادی، «ادبیات» را ببینند چون اگر قرار باشد این اجرا فایده‌ای به همراه داشته باشد سرگرم کردن و به فکر فرو بردن همزمان است؛ چون اجرای من چیزی میان تاریخ و زندگی امروز است، چیزی میان رئالیسم و سمبولیسم، زمانی که آن را زیسته‌ایم و با این حال هیچگاه در آن نبوده‌ایم.

از مشکلات مالی حین تمرین‌ها تا اجرا بگویید. هزینه اجرا از کجا تامین شد؟

این روزها مشکلات مالی گریبان تمام گروه‌های مستقل را گرفته و ما نیز از این قاعده مستثنی نبوده‌ایم. مشکلات مالی در تمام دوره‌های تاریخ تئاتر ما بوده است و همین مسئله نیز از مصائبی است که پیش‌تر به آن اشاره شد. هزینه اجرا از درآمد حاصل از شغلم تامین شد.

از بازخورد و استقبال مخاطبان تا امروز چقدر راضی بوده‌اید؟

ما مخاطبان زیادی تا امروز نداشته‌ایم، با توجه به بازخوردها فکر می‌کنم مخاطبان بیشتری در روزهای آینده داشته باشیم. با عده‌ای از تماشگران در این چند روز گپ زدم، اکثر نظرها فعلا با نمایش‌مان مثبت بوده است، البته نقدهایی هم وجود داشته است.

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار هنری

شبکه برنده ۳۶ جایزه امی به ایتن هاوک و هارجو سفارش سریال داد

شبکه برنده ۳۶ جایزه امی به ایتن هاوک و هارجو سفارش سریال داد
2024-11-14T12:40:36+03:30
ایتن هاوک و استرلین هارجو پس از تایید پایلوت سریالشان برای اف‌ایکس، دیگر اپیزودها را می‌سازند.

برگزیدگان جشنواره تئاتر استان تهران معرفی شدند

برگزیدگان جشنواره تئاتر استان تهران معرفی شدند
2024-11-14T12:13:57+03:30
مراسم اختتامیه بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان تهران با معرفی برگزیدگان بخش‌های مختلف این رویداد و تجلیل از چند پیشکسوت تئاتر ورامین در تالار اندیشه حوزه هن...

فرهنگسرای ارسباران نماهنگ «تا ابد ایران» را منتشر کرد

فرهنگسرای ارسباران نماهنگ «تا ابد ایران» را منتشر کرد
2024-11-14T12:13:56+03:30
نماهنگ ملی - میهنی «تا ابد ایران» از جمله پروژه های تازه موسیقایی است که طی روزهای گذشته توسط فرهنگسرای ارسباران تولید و منتشر شد.

ششمین ققنوس هنری دانشجویی به پرواز در آمد

ششمین ققنوس هنری دانشجویی به پرواز در آمد
2024-11-14T12:13:56+03:30
ششمین جشنواره هنری دانشجویی «ققنوس» با معرفی دبیر شورای سیاست گذاری این جشنواره کار خود را آغاز کرد.

در یادمان پیشکسوت موسیقی نواحی خراسان چه گذشت؟

در یادمان پیشکسوت موسیقی نواحی خراسان چه گذشت؟
2024-11-14T10:53:56+03:30
یادمان بخشی عیسی قلی‌پور با نام «شب بخشی» به همت انجمن موسیقی ایران و همکاری خانه موسیقی ایران و خانه هنرمندان ایران روز چهارشنبه ۲۳ آبان در سالن شهناز خانه ...

«نوستالژی» هنرمندان معاصر در «کوین» شکل می‌گیرد

«نوستالژی» هنرمندان معاصر در «کوین» شکل می‌گیرد
2024-11-14T10:27:16+03:30
نمایشگاه آثار نقاشی هنرمندان معاصر با عنوان «نوستالژی» جمعه ۲۵ آبان ماه در گالری «کوین» افتتاح می‌شود.

در واکنش به بحران جشنواره کمرایمیج کیت بلانشت ماند، مک‌کویین رفت

در واکنش به بحران جشنواره کمرایمیج کیت بلانشت ماند، مک‌کویین رفت
2024-11-14T10:27:16+03:30
کیت بلانشت پس از جنجال ایجاد شده از حرف‌های مدیر جشنواره کمرایمیج همچنان رئیس هیئت داوران این رویداد باقی می‌ماند، هرچند استیو مک کویین در جشنواره حاضر نمی‌شود.

حرف‌های متفاوت آقای کارگردان درباره بازیگری در سینما

حرف‌های متفاوت آقای کارگردان درباره بازیگری در سینما
2024-11-14T09:20:36+03:30
تازه ترین کارگاه انتقال تجربه «بازیگری و کارگردانی سینما» روز بیست و سوم آبان با حضور ابوالفضل جلیلی در موزه سینما برگزار شد.

حسین حقیقی برای مردم فلسطین و لبنان خواند

حسین حقیقی برای مردم فلسطین و لبنان خواند
2024-11-14T09:07:16+03:30
«من با تو می‌مونم» عنوان تازه ترین اثر موسیقایی حسین حقیقی خواننده پاپ است که با محوریت روایت رنج مردم فلسطین و لبنان پیش روی مخاطبان قرار گرفته است.

«کاتیوشا» با زمانه ما هم‌خوانی دارد

«کاتیوشا» با زمانه ما هم‌خوانی دارد
2024-11-14T07:53:56+03:30
فرشاد ارج یکی از کارگردانان نمایش «کاتیوشا» که این روزها در پردیس تئاتر شهرزاد اجرا می‌شود، معتقد است که مضمون این نمایش با زمانه ما هم‌خوانی دارد.

ماجرای بانوی دلاوری که نگذاشت سیستان و بلوچستان از ایران جدا شود

ماجرای بانوی دلاوری که نگذاشت سیستان و بلوچستان از ایران جدا شود
2024-11-14T07:40:36+03:30
مصطفی شوقی تهیه کننده مستند «می مات» عنوان کرد این اثر مستند درباره یک زن بلوچ است که مقابل یک ژنرال بریتانیایی می‌ایستد و به همراه دیگر مبارزان از ایران دفا...

تابلوی «انصار الله»؛ ضیافت نوری که نور الهی و قدسی است

تابلوی «انصار الله»؛ ضیافت نوری که نور الهی و قدسی است
2024-11-13T21:27:16+03:30
در مراسم رونمایی تابلوی نقاشی «انصار الله» اثر عبدالحمید قدیریان، بر وجوه قابل اعتنای این تابلو تاکید شد.

رئیس صداوسیما از روند تولید سریال «حضرت معصومه (س)» خبر داد

رئیس صداوسیما از روند تولید سریال «حضرت معصومه (س)» خبر داد
2024-11-13T17:40:36+03:30
پیمان جبلی رئیس صداوسیما از روند تولید سریال های مختلف به ویژه «حضرت معصومه (س)» سخن گفت.

لزوم بازنگری نظام کلان تولید و توجه به اکران همه گونه‌های سینمایی

لزوم بازنگری نظام کلان تولید و توجه به اکران همه گونه‌های سینمایی
2024-11-13T16:33:56+03:30
نشست رائد فریدزاده رئیس سازمان سینمایی کشور با اعضای هیئت رئیسه خانه سینما برگزار شد.

«لا به لا» به ویستا رسید

«لا به لا» به ویستا رسید
2024-11-13T16:20:36+03:30
نمایشگاه آثار نقاشی‌ نفیسه عمران با عنوان «لا به لا» عصر جمعه ۲۵ آبان در گالری ویستا افتتاح می‌شود.

سه نمایش برای مستند «۹۹-۱۹»

سه نمایش برای مستند «۹۹-۱۹»
2024-11-13T16:20:36+03:30
مستند «۹۹-۱۹» به کارگردانی لیلا رستمی شکوه در مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، دانشگاه سوره و دانشگاه هنر به نمایش گذاشته می‌شود.

کیوریتورهای دوسالانه سرامیک معرفی شدند

کیوریتورهای دوسالانه سرامیک معرفی شدند
2024-11-13T16:07:16+03:30
کیوریتورهای دوازدهمین دوسالانه ملی هنر سرامیک ایران توسط دبیر دوسالانه معرفی شدند.

پویا امینی با «سمت تاریک خرس» در پردیس تئاتر شهرزاد

پویا امینی با «سمت تاریک خرس» در پردیس تئاتر شهرزاد
2024-11-13T13:53:56+03:30
نمایش «سمت تاریک خرس» به نویسندگی و کارگردانی پویا امینی از ۲۳ آبان در پردیس تئاتر شهرزاد اجرای خود را آغاز کرد.

پاسخ بازیگوشانه گلن پاول برای جایگزین تام کروز شدن

پاسخ بازیگوشانه گلن پاول برای جایگزین تام کروز شدن
2024-11-13T13:40:36+03:30
گلن پاول در پاسخ به این سوال که آیا قرار است جایگزین تام کروز در «ماموریت غیرممکن» شود، گفت مامانم اجازه نمی‌دهد.

پیمان معادی بهترین بازیگر مرد جشنواره هانوی شد

پیمان معادی بهترین بازیگر مرد جشنواره هانوی شد
2024-11-13T12:47:16+03:30
جایزه بزرگ بهترین فیلم، بهترین کارگردان و بهترین بازیگر مرد هفتمین دوره جشنواره بین‌المللی هانوی به فیلم «بی سر و صدا» ساخته مجیدرضا مصطفوی رسید.

احسان محمدحسنی پس از ۱۵ سال از اوج رفت

احسان محمدحسنی پس از ۱۵ سال از اوج رفت
2024-11-13T12:20:36+03:30
 احسان محمدحسنی از سازمان هنری رسانه ای اوج خداحافظی کرد و ساسان زارع به عنوان سرپرست جایگزین وی شد.

روایت سیره و زندگی حضرت زهرا (س) در برنامه‌های رادیویی

روایت سیره و زندگی حضرت زهرا (س) در برنامه‌های رادیویی
2024-11-13T11:53:56+03:30
شبکه‌های رادیویی ویژه روز شهادت حضرت فاطمه (س) و ایام فاطمیه ویژه برنامه‌های متعددی را روانه آنتن می‌کند.

«ساکورای کاغذی» صاحب پوستر شد

«ساکورای کاغذی» صاحب پوستر شد
2024-11-13T11:00:36+03:30
پوستر نمایش «ساکورای کاغذی» با طرحی از سهیل فلاح و کارگردانی مجید شکری برای اجرا در تئاتر هامون، منتشر شد.

«خطوط نو» در گالری خورشید ترسیم می‌شود

«خطوط نو» در گالری خورشید ترسیم می‌شود
2024-11-13T11:00:36+03:30
نمایشگاه گروهی «خطوط نو» در رشته‌های مختلف هنرهای تجسمی، روز جمعه، ۲۵ آبان در گالری خورشید برگزار می‌شود.

مرگ یک بازیگر دیگر کره‌ای در جوانی رقم خورد

مرگ یک بازیگر دیگر کره‌ای در جوانی رقم خورد
2024-11-13T10:47:17+03:30
سونگ جائه لیم بازیگری از کره‌جنوبی در ۳۹ سالگی درگذشت.

«راه پر ستاره» از مسکو جایزه گرفت

«راه پر ستاره» از مسکو جایزه گرفت
2024-11-13T10:47:16+03:30
مستند «راه پر ستاره» جایزه بهترین مستند بیست و دومین جشنواره «سینما بدون محدودیت» در مسکو را دریافت کرد.

نادره رضایی: نهاد اجرایی نیستیم بلکه حمایتگر هنرمندان هستیم

نادره رضایی: نهاد اجرایی نیستیم بلکه حمایتگر هنرمندان هستیم
2024-11-13T10:33:56+03:30
نادره رضایی معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با رئیس هیئت مدیره انجمن طراحان گرافیک ایران و رییس شورای عالی خانه هنرمندان دیدار و درباره وضعیت انجمن...

معرفی آثار راه یافته به بخش مسابقه صحنه‌ای جشنواره تئاتر مقاومت

معرفی آثار راه یافته به بخش مسابقه صحنه‌ای جشنواره تئاتر مقاومت
2024-11-13T10:33:56+03:30
آثار پذیرفته‌شده در بخش مسابقه تئاتر صحنه ای نوزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر مقاومت معرفی شدند.

«پرندگان آبگون» به گالری«کاف» رسیدند

«پرندگان آبگون» به گالری«کاف» رسیدند
2024-11-13T09:53:56+03:30
نگارخانه «کاف» طی روزهای پیش رو میزبان یک نمایشگاه «نقاشی پشت شیشه» با هنرمندی سعید رضاخان خواهد شد.

۵۵۰ اثر به دبیرخانه جشنواره موسیقی خلاق ارسال شد

۵۵۰ اثر به دبیرخانه جشنواره موسیقی خلاق ارسال شد
2024-11-13T09:53:56+03:30
دبیر نخستین جشنواره ملی موسیقی خلاق از اتمام مهلت فراخوان تا روز بیست و پنجم آبان خبر داد.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)