میرنیوز

مستندهای پربیننده عماریار کدام است؟/ از «اسرائیلیسم» تا «خاله بتول»

مستندهای پربیننده عماریار کدام است؟/ از «اسرائیلیسم» تا «خاله بتول» 2024-09-28T08:51:39+03:30

به گزارش خبرنگار مهر، فیلم‌های سینمایی نمایانگر قوه تخیل قوی انسان هستند و آثار مستند، نمایانگر میل شدید انسان‌ها به یادگیری و فهمیدن. فیلم‌های مستند با به نمایش درآوردن اسرار و رموز مختلف، می‌کوشند به ما یادآوری کنند که برای چه در این جهان به سر می‌بریم و هدف ما انسان‌ها روی این کره خاکی چیست؛ دانستن، دانستن و باز هم دانستن.

مستندها، فیلم‌ها و جریاناتی فراتر از زندگی‌هایی هستند که در اطراف ما اتفاق می‌افتند. آن‌ها باعث تغییر درک ما از جهان می‌شوند. آن‌ها به ما در مورد آنچه که احاطه‌مان کرده می‌آموزند و راه‌های جدیدی را پیش پایمان می‌گذارند، ما را وادار می‌کنند تا در ایده‌ها و جهان‌بینی‌های خود تجدیدنظر کنیم. آثار مستند، تکه‌هایی خاص از جهان اطراف ما هستند، بخش‌هایی که باید بیشتر به چشم بیایند تا ساکنان این کره خاکی بدون درام‌پردازی‌ها و فیلترهای غیرواقعی به محیط و اتفاقات دنیای پیرامونشان دید کامل‌تری داشته باشند. بنابراین قالب مستند به‌عنوان یک محصول محتوایی نیازمند تامل و تعمق است.

به این بهانه، در آخر هفته همراه می‌شویم با مستندهای پرمخاطب سکوی عماریار که تلاش شده ویژگی های گفته شده را داشته باشند.

«اسرائیلیسم»؛ ضدصهیونیستی‌ترین مستند ساخت یهودیان آمریکا

مستند «اسرائیلیسم»، روایتی از شکاف نسلی درباره هویت یهودی و موجویت اسرائیل است و نشان می‌دهد چگونه افرادی که از اسرائیل انتقاد می‌کنند، به یهودی‌ستیزی متهم می‌شوند و هرگونه انتقاد از دولت اسرائیل به‌عنوان یهودی‌ستیزی برچسب‌گذاری می‌شود.

این مستند ماجرای ۲ جوان یهودی آمریکایی به نام «سیمون زیمرمن» و «ایتان» است. این جوانان با این باور بزرگ شده‌اند که باید به هر قیمتی از دولت اسرائیل دفاع کنند. ایتان به ارتش اسرائیل می‌پیوندد و سیمون در میدان نبردی دیگر یعنی دانشگاه‌های آمریکا از اسرائیل حمایت می‌کند. اما بعد از مدتی هر دوی آن‌ها از مسیر خود برمی‌گردند و به جنبش‌های مخالف رژیم صهیونیستی می‌پیوندند ...

سیمون زیمرمن فعال اجتماعی، مدافع حقوق بشر و یکی از رهبران جنبش یهودی آمریکایی «If Not Now» است. به همراه ایتان، تجربیات خود را که محور ساخت مستند «اسرائیلیسم» است، بیان می‌کنند.

این مستند شامل دیدگاه افرادی دیگر با گفتمان‌های متفاوت از جمله نوآم چامسکی (فیلسوف و نظریه‌پرداز سیاسی آمریکایی)، کورنیل وست (فیلسوف و فعال سیاسی)، جرمی بن آمی (بنیان‌گذار و رئیس موسسه جی استریت)، آبه فاکسمن (رئیس سابق جنبش ضد افترا)، سامی عواد (فعال حقوق بشر فلسطینی) و پیتر بینارت نیز است.

«اسرائیلیسم» که به یکی از محبوب‌ترین مستندها در بین جوانان آمریکایی تبدیل شده و به صدر جدول مستندهای اپل تی‌وی رسیده است در جشنواره های مختلفی شرکت کرده و جوایز متعددی کسب کرده است که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

برنده جایزه بهترین مستند از جشنواره بین‌المللی فیلم آریزونا در سال ۲۰۲۳

برنده جایزه بهترین مستند از جشنواره بین‌المللی فیلم تالگراس ۲۰۲۳

برنده جایزه بهترین مستند بلند از جشنواره فیلم یهودی سانفرانسیسکو ۲۰۲۳

«اسرائیلیسم» به کارگردانی ارین اکسلمن و سم آیلرتسن که هر ۲ از یهودیان آمریکا هستند، ساخته شده است. این مستند از جدیدترین و جنجالی‌ترین مستندهای پیرامون مسائل اسرائیل بوده و با دوبله اختصاصی از عماریار پخش شده است.

«افغان فمنیسم»؛ جنگی به اسم زنان افغان

دومین مستندی که برای تماشا بررسی می‌کنیم، «افغان فمنیسم» است. این اثر، روایتی از سرگذشت زنان افغانستان در سال‌های حضور آمریکا در این کشور است و درواقع درباره جنگی که به اسم زنان افغان شروع شد اما با منافع حکومت آمریکا به سرانجام رسید.

در این اثر، یکی از مهمترین توجیهات آمریکا برای حمله به افغانستان یعنی نجات زنان افغان بررسی شده است. جرج بوش رئیس جمهور اسبق آمریکا در سال ۲۰۲۱ یکی از مهمترین دلایل جنگ بیست ساله افغانستان را نجات زنان این کشور اعلام کرد، بهانه‌ای که نه‌تنها بوش بلکه بسیاری دیگر از سیاستمداران آمریکایی و غربی از آن به‌عنوان توجیهی برای ماندن و افزایش نیروهایشان در افغانستان استفاده کردند. به دنبال این موضوع بسیاری از گروه‌های فمنیستی برای اولین بار در تاریخ با حکومت آمریکا و کشورهای غربی متحدش در موضوعی به اشتراک نظر رسیدند که آن هم وجود یک دشمن مشترک و حمله به افغانستان بود.

در طول سال‌های اشغال افغانستان توسط آمریکا، زنان به‌طور قابل توجهی به پست‌های سیاسی راه پیدا کردند به‌طوری که تعداد زنان سیاستمدار کشور افغانستان به رتبه تک رقمی دنیا رسید اما این رتبه چه نتیجه‌ای برای افغانستان، مردم و به‌ویژه زنان این کشور داشت؟ این اعداد و ارقام به جز نشان دادن یک نمایش سیاسی برای توجیه حضور نیروهای ارتش آمریکا در افغانستان چه فایده دیگری به همراه داشت؟

بعد از تماشای مستند، می‌فهمیم داستان فمنیست‌ها برای آزادی زنان افغان تنها یک پوشش برای ورود آمریکا به افغانستان با هدف دستیابی به منافع استراتژیک خودشان بود. در واقع جنگ آمریکا علیه افغانستان به بهانه ۱۱ سپتامبر با اسم زنان افغان شروع شد اما با منافع حکومت ایالات متحده به سرانجام رسید!

«خاله بتول»؛ سرمشق تولید یک سریال

این روزها سریال «طوبی» از شبکه یک سیما در حال پخش است که با استقبال هم همراه شده است. باید بدانیم قبل از تولید این سریال، مستند «خاله بتول» ساخته شده که راوی زندگی بانویی ایرانی است، او در عراق زندگی می‌کند و با مردی عرب ازدواج کرده و مستند ماجراهایی را که برای آنها رخ داده است به تصویر می‌کشد. پسران خاله بتول هم داستان خودشان را دارند، زمانی که تصمیم گرفتند برای فرار از جنگ با ایران، خود را از چشم نیروهای بعثی مخفی کنند درگیر اتفاقات مختلفی شدند.

مستند «خاله بتول» پای صحبت‌های این زن نشسته و داستان هشت سال دفاع مقدس را این بار از زاویه‌ای دیگر به تصویر می‌کشد. در بخشی دیگر از مستند، پیاده‌روی اربعین حسینی روایت می‌شود و تصاویری از این گردهمایی عظیم مذهبی در سال‌های گذشته به نمایش در می‌آید.

مستند «خاله بتول» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی حسین نصیری ساخته شده است.

علاقه‌مندان برای تماشای این مستندها که در هفته‌های گذشته جزو پربیننده‌ترین آثار سکوی عماریار هستند، می‌توانند به نشانی Ammaryar.ir مراجعه کنند.

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار هنری

جایزه عکس سوره فراخوان داد/ حمایت برای ۱۰ عکاس

جایزه عکس سوره فراخوان داد/ حمایت برای ۱۰ عکاس
2024-09-28T16:11:40+03:30
در ۳۰ سالگی تأسیس خانه عکاسان ایران «جایزه عکس سوره» به دبیری حسین گُلیار برگزار می‌شود.

نصرالله مدقالچی تجلیل شد/ صدای ماندگار دوبله

نصرالله مدقالچی تجلیل شد/ صدای ماندگار دوبله
2024-09-28T16:11:39+03:30
نصرالله مدقالچی صدای ماندگار دوبله روز ۶ مهر با حضور جمعی از چهره‌های هنری، فرهنگ و ادبی در فرهنگسرای ارسباران تجلیل شد.

زوج مستندساز ایرانی تندیس قهرمان افسانه‌ای روسیه را دریافت کردند

زوج مستندساز ایرانی تندیس قهرمان افسانه‌ای روسیه را دریافت کردند
2024-09-28T15:58:19+03:30
سعید نبی و مریم خدیوی سازندگان مستند «ایستاده با گرگ» در ادامه حضورهای بین‌المللی این اثر در فستیوال سینمایی بایکال در روسیه، تندیس ویژه هیات داوران را دریاف...

پدرسالار میزبان «رنگ-آرنگ» شد

پدرسالار میزبان «رنگ-آرنگ» شد
2024-09-28T15:31:40+03:30
نمایشگاه نقاشی هنرجویان بهاره داداشی با عنوان «رنگ-آرنگ» در نگارخانه گذر فرهنگ امامزاده یحیی (ع) افتتاح شد.

پیدا شدن پیرمردی با لباس نظامی و کلاه بابانوئل در ایستگاه پلیس

پیدا شدن پیرمردی با لباس نظامی و کلاه بابانوئل در ایستگاه پلیس
2024-09-28T14:51:39+03:30
نمایش «سلاخ» به نویسندگی نیکلاس بیلن و کارگردانی آناهیتا آقاطاهر از روز یکشنبه ۸ مهر در عمارت نوفل لوشاتو روی صحنه می‌رود.

روایت شکل‌گیری رژیم صهیونیستی در «بازی اختاپوس»

روایت شکل‌گیری رژیم صهیونیستی در «بازی اختاپوس»
2024-09-28T14:38:19+03:30
مجموعه مستند «بازی اختاپوس» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی محمد فیاضی از امشب ۷ مهر روی آنتن شبکه یک سیما می‌رود.

اعلام آخرین مهلت ارسال آثار به جشنواره «سودای عشق»

اعلام آخرین مهلت ارسال آثار به جشنواره «سودای عشق»
2024-09-28T14:25:00+03:30
دبیرخانه جشنواره تاتر بسیج استان تهران 25 مهر را آخرین مهلت ثبت درخواست و ارسال آثار برای حضور در این جشنواره اعلام کرد.

نوازنده روس کارگاه «پداگوژی پیانو» برگزار می‌کند

نوازنده روس کارگاه «پداگوژی پیانو» برگزار می‌کند
2024-09-28T14:25:00+03:30
خانه موسیقی ایران مهر سال جاری با تدریس کلارا بوکوچاوا مسترکلاس «پداگوژی پیانو» را به صورت حضوری و آنلاین برگزار می‌کند.

اجرای «پرنده شیرین جوانی» در تماشاخانه انتظامی

اجرای «پرنده شیرین جوانی» در تماشاخانه انتظامی
2024-09-28T14:11:40+03:30
نمایش «پرنده شیرین جوانی» به کارگردانی حسن عسگری در تماشاخانه انتظامی روی صحنه می‌رود.

اعلام جزئیات کنسرت ویژه هنرستان موسیقی دختران در تالار وحدت

اعلام جزئیات کنسرت ویژه هنرستان موسیقی دختران در تالار وحدت
2024-09-28T13:31:40+03:30
گروه‌های مختلف هنرستان موسیقی دختران در بخش‌های موسیقی ایرانی، ارکسترال و کلاسیک، طی ۲ روز در تالار وحدت روی صحنه می‌روند.

انتشار فراخوان جشنواره موسیقی و سرود سازمان بسیج هنرمندان

انتشار فراخوان جشنواره موسیقی و سرود سازمان بسیج هنرمندان
2024-09-28T12:24:59+03:30
فراخوان شرکت گروه‌ها و هنرمندان متقاضی حضور در ششمین جشنواره موسیقی و سرود سازمان بسیج هنرمندان کشور که به دبیری رضا مهدوی در بخش‌های مختلف برگزار می‌شود، من...

«هاگیرواگیر» به سنگلج می‌رود

«هاگیرواگیر» به سنگلج می‌رود
2024-09-28T12:11:40+03:30
نمایش «هاگیرواگیر» با کارگردانی مریم باقری مهمان تماشاخانه سنگلج می‌شود.

دغدغه مهم فرزانه پزشکی امیدواری بود/ واکنش به یک یادداشت

دغدغه مهم فرزانه پزشکی امیدواری بود/ واکنش به یک یادداشت
2024-09-28T12:11:39+03:30
همسر فرزانه پزشکی نویسنده و سردبیر برنامه‌های تلویزیونی در دومین سالگرد درگذشت او از ویژگی‌های اخلاقی و جای خالی‌اش سخن گفت.

«آهای کوزه کجا کجا» در تالار هنر روی صحنه می‌رود

«آهای کوزه کجا کجا» در تالار هنر روی صحنه می‌رود
2024-09-28T11:58:20+03:30
نمایش «آهای کوزه کجا کجا» به نویسندگی و کارگردانی مهدی مقیمی از یکشنبه هشتم مهر در تالار هنر ویژه کودکان و نوجوانان روی صحنه می‌رود.

«کارمینا برونا» را در تالار وحدت بشنوید

«کارمینا برونا» را در تالار وحدت بشنوید
2024-09-28T11:58:20+03:30
ارکستر مجلسی «آوام» در کنسرتی با عنوان « کارمینا برونا» طی سه شب رپرتوار جدیدی را در تالار وحدت روی صحنه می‌برد.

لهستان، پاکستان و ویتنام وارد رقابت اسکار بین‌المللی ۲۰۲۵ شدند

لهستان، پاکستان و ویتنام وارد رقابت اسکار بین‌المللی ۲۰۲۵ شدند
2024-09-28T11:58:19+03:30
در روزهای آخر مهلت معرفی نماینده کشورها به اسکار بین‌المللی، کشورهای بیشتری نمایندگان خود را به آکادمی معرفی کردند.

«ققنوس» جایزه ویژه هیئت داوران «مذهب امروز» را دریافت کرد

«ققنوس» جایزه ویژه هیئت داوران «مذهب امروز» را دریافت کرد
2024-09-28T11:45:00+03:30
انیمیشن «ققنوس» به کارگردانی مونا شمس موفق به دریافت جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره بین‌المللی فیلم «مذهب امروز» شد.

اثر مشترک معتمدی و «رامبراند تریو» نامزد جایزه منتقدان آلمان شد

اثر مشترک معتمدی و «رامبراند تریو» نامزد جایزه منتقدان آلمان شد
2024-09-28T11:44:59+03:30
آلبوم «انتظار» به خوانندگی محمد معتمدی و همراهی مجموعه «رامبراند تریو» نامزد بهترین آلبوم برای دریافت جایزه معتبر منتقدان آلمان شد.

گاتهام از دنی ویلنوو تجلیل می‌کند/ داستان‌سرایی چشمگیر «تلماسه ۲»

گاتهام از دنی ویلنوو تجلیل می‌کند/ داستان‌سرایی چشمگیر «تلماسه ۲»
2024-09-28T10:25:00+03:30
دنی ویلنوو برای کارگردانی «تلماسه: قسمت دوم» جایزه بهترین کارگردان گاتهام را دریافت خواهد کرد.

روح‌الامین برای سیدحسن نصرالله قلم زد/ «لبنان سخن بگو» در پایتخت

روح‌الامین برای سیدحسن نصرالله قلم زد/ «لبنان سخن بگو» در پایتخت
2024-09-28T09:31:40+03:30
اثر جدید حسن روح الامین برای سیدحسن نصرالله منتشر و همچنین از جدیدترین دیوارنگاره میدان ولیعصر (عج) با عنوان «لبنان سخن بگو» نیز رونمایی شد.

«بچه» در مولوی متولد شد/ درخواست غیرمعمولی که کائنات پاسخ داد

«بچه» در مولوی متولد شد/ درخواست غیرمعمولی که کائنات پاسخ داد
2024-09-28T09:31:39+03:30
نمایش «بچه» به نویسندگی و کارگردانی مرتضی فرهادنیا این روزها در سالن اصلی تالار مولوی میزبان علاقه‌مندان به تئاتر است.

قصه «بودن» در یک آلبوم موسیقایی/ می‌خواهید زندگی‌تان را گوش کنید؟

قصه «بودن» در یک آلبوم موسیقایی/ می‌خواهید زندگی‌تان را گوش کنید؟
2024-09-28T08:25:00+03:30
مراسم رونمایی از تازه‌ترین آلبوم بهنام ابوالقاسم نوازنده و آهنگساز عصر روز جمعه ششم مهر با حضور تعدادی از هنرمندان و مخاطبان و اجرای چند برنامه موسیقایی برگز...

«سرآغاز» براساس دژاوو شکل گرفت/ روایت چند دنیای موازی

«سرآغاز» براساس دژاوو شکل گرفت/ روایت چند دنیای موازی
2024-09-28T08:11:40+03:30
سعید حسینی کارگردان «سرآغاز» با اشاره به ویژگی‌های فیلم عنوان کرد که این اثر معمایی روانشناسی داستان شخصیتی است که به دلیل تروما ذهنش به چندین بخش و جهان تقس...

مگی اسمیت مادربزرگ «دانتون ابی» از دنیا رفت

مگی اسمیت مادربزرگ «دانتون ابی» از دنیا رفت
2024-09-27T20:18:19+03:30
بازیگر مشهور سریال «دانتون ابی» و فیلم‌های «هری پاتر» در ۸۹ سالگی درگذشت.

کودکان صاحب سالن ویژه سینما شدند/ افتتاحیه «ببعی» رکورد زد

کودکان صاحب سالن ویژه سینما شدند/ افتتاحیه «ببعی» رکورد زد
2024-09-27T15:51:39+03:30
۵ مهر ماه همزمان با افتتاحیه اکران انیمیشن «ببعی قهرمان» در پردیس سینمایی باغ کتاب، سالنی به کودکان و نوجوانان اختصاص پیدا کرد.

نماهنگ «اسمع یا صهیون» با نوای ابوذر روحی منتشر شد

نماهنگ «اسمع یا صهیون» با نوای ابوذر روحی منتشر شد
2024-09-27T14:05:00+03:30
مرکز هنری رسانه‌ای نهضت و مجموعه «مرد میدان» تازه ترین نماهنگ خود را با نام «اسمع یا صهیون» به خوانندگی ابوذر روحی منتشر کرد.

«غریزه» سیاوش اسعدی به زودی روی پرده می‌رود

«غریزه» سیاوش اسعدی به زودی روی پرده می‌رود
2024-09-27T13:24:59+03:30
«غریزه» آخرین ساخته سیاوش اسعدی در نیمه دوم سال روی پرده سینماهای سراسر کشور خواهد رفت.

آلمادوار جایزه دونوستیا را گرفت/ در همین راه می‌مانم

آلمادوار جایزه دونوستیا را گرفت/ در همین راه می‌مانم
2024-09-27T12:04:59+03:30
پدرو آلمادوار جایزه دونوستیا را از جشنواره فیلم سن سباستین ۲۰۲۴ دریافت کرد.

«مفت بر» به «هفت» می‌آید/ بررسی «سینمای وحشت»

«مفت بر» به «هفت» می‌آید/ بررسی «سینمای وحشت»
2024-09-27T10:44:59+03:30
بیستمین قسمت از برنامه «هفت»، امشب ۶ مهر با بررسی فیلم «مفت بر» و «لنگ‌دراز» از ساعت ۲۲ در شبکه نمایش پخش می‌شود.

موسیقی رپ به تلویزیون راه پیدا کرد!/ فرهنگ «هیپ هاپ» در «امتداد»

موسیقی رپ به تلویزیون راه پیدا کرد!/ فرهنگ «هیپ هاپ» در «امتداد»
2024-09-27T10:18:20+03:30
جدیدترین قسمت از برنامه تلویزیونی «امتداد» امروز ۶ مهر میزبان مخاطبان خود در شبکه چهار است.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)