میرنیوز
ناصر حسینیمهر مدرس و کارگردان با سابقه تئاتر ایران درباره شرایط این روزهای خود و احتمال اجرای اثری نمایشی، به خبرنگار مهر گفت: الان ۶۸ ساله هستم و از ۱۵ سالگی در تئاتر نفس میکشم و چه در ایران و چه در زندگی بیش از ۲۰ سالهام در اروپا، حتی یک ماه هم دور از صحنه تئاتر نبودم اما بعد از اجرای نمایش «بوف کور» در سال ۹۶ حدود ۸ سال است که وادار به خانهنشینی شدهام. بعد از این ۸ سال خانهنشینی اجباری، تصمیم گرفتم نمایش تازهای را روی صحنه ببرم. از این رو نمایشنامه «مرگ دانتون» اثر بوشنر را که اثری پر پرسوناژ و بسیار مشهور در ادبیات دراماتیک جهان است، انتخاب کردم تا با ۲۰ بازیگر جوان روی صحنه ببرم.
وی یادآور شد: بعد از ۳ ماه گپوگفت با مدیریت جدید ادارهکل هنرهای نمایشی تولید و اجرای «مرگ دانتون» بینتیجه ماند. وقتی متوجه شدم حمایت مالی دولت از چنین نمایشی حتی به قدر نیمی از حقوق کارگران هم نیست، مقداری دلسرد شدم. فکر کردم در چنین شرایطی چطور میتوان از یک کار صحنهای با کیفیت صحبت کرد.
حسینیمهر تأکید کرد: احساس میکنم ما اهالی تئاتر و مدیران دولتی حرف یکدیگر را نمیفهمیم و درک نمیکنیم و متأسفانه روبهروی هم هستیم تا در کنار هم. این صحبتها برای من دردناک است اما لازم است گفته شود.
وی در ادامه سخنان خود خطاب به وزیر ارشاد گفت: به عنوان یک کارگردان تئاتر معتقدم نظام تئاتری ما به جای نهادینهکردن این رشته و گروهها، به طرف یک ورطه خطرناک حرکت میکند که همراه با دعوت از تهیهکنندهها و تشویق صاحبان ثروت تئاتر است و ما را به طرف تجاریشدن و تئاتر تفننی و وابستگی به دلالها سوق میدهد نه به طرف تئاتر هنرمندانه. معتقدم اداره و سیاستگذاریهای کلان تئاتر یک کشور به طور حتم نیاز به متخصصان با تجربه و مدیریت فرهنگی کارآمد دارد نه صرفا معتمد و مهربان. آقای وزیر، تئاتر را دریابید، با تأکید میگویم تئاتر ما به بیراهه میرود، و مسبب آن کسی نیست جز دولتهای وقت و سیاستگذاریهای نادرست آنها در بایدها و نبایدها، در خطوط قرمز و ممیزیها، در تخصیص بودجهای اندک برای تئاتر، در کنارکشیدن شان از معضلات اقتصادی اجراها و گروههای تئاتری، در فرش قرمز پهن کردن زیر پای تهیهکنندگانی که در سینما ارتزاق میکنند و اکنون با سلیقههای بازاری و تجاری تئاتر ما را به گیشه و سوداگری تنزل میدهند و مهمتر از همه شرکت ندادن هنرمندان باتجربه در مدیریت تئاتر کشور. باور کنید ما هنرمندان تئاتر بهتر از ممیزان شما میدانیم که هنر نباید به ساحت و مقام انسان و ارزشهای اجتماعی تعرض و توهین کند.
این هنرمند با سابقه تئاتر متذکر شد: هنر نمایش یک هنر گران و پرهزینه است که بدون بودجههای دولتی امکان نهادینهشدن ندارد وگرنه سر از سوداگری و ستارهسازی و آثار سخیفی در میآورد که امروزه متأسفانه به وفور شاهد آن هستیم. نقش شهرداریها هم در حمایت از تئاتر خیلی مهم است. ساخت سالنهای تئاتر و حمایت از اهالی نمایش کمتر از ساختن بزرگراه و مترو نیست که از طریق مالیات و سرمایه ملی تأمین میشود. اهالی تئاتر برخلاف سینما اگر زیر حمایت دولتی نباشند راهشان به طرف یک هنر خصوصی کج خواهد شد.
حسینیمهر تصریح کرد: قصد داشتم با انتشار فراخوان ۲۰ بازیگر جوان را برای حضور در نمایش «مرگ دانتون» انتخاب و آموزشهای لازم را به آنها منتقل کنم اما دلسرد شدهام. نمیتوانم این بار با دست خالی این جوانان را سر تمرین بیاوریم و با دست خالی بعد از اجرای نمایش روانه خانههایشان کنم که به هیچ وجه عادلانه نیست.
وی در پایان سخنان خود تأکید کرد: باید دست جوانان و هنرمندان از نقاط مختلف کشور را بگیریم. دکتر علی رفیعی با برگزاری ورکشاپ رایگان برای علاقهمندان به تئاتر در خارج از پایتخت کار شایستهای انجام داده است. مدیران و مسئولان اجازه بدهند ما هم راه ایشان را ادامه دهیم.
منبع : خبرگزاری مهر
تاریخ انتشار «آتش نهان» پرواز همای مشخص شد
«احمد» به کانادا میرود
کارگردان «سوجان» از استعداد بازیگران گیلانی سریال گفت
سینمای مقاومت محرک، حیات بخش و مطالبهگر است
تماشاخانه صحنه آبی و روایت «اینجا همه چیز غیر عادیست»
سامان خلیلیان «درد» را به صحنه میآورد
ارومیه میزبان جشنواره «سودای عشق» شد
«سلام آنا» به جشنواره داکا میرود
انتشار جدول زمانبندی مسابقه تئاتر صحنهای جشنواره مقاومت
«آذرگان» ویژه بانوان به صحنه میرود
خواننده پیشکسوت موسیقی ایرانی دار فانی را وداع گفت
نمایش آیینی «حریم» روی صحنه رفت
«جسدهای جاندار» مسعود کیمیایی تماشایی میشود
در این نمایش کمدی حرفهای جدی گفته میشود!
نیروهای داوطلب چطور در برگزاری یک جشنواره مشارکت میکنند؟
ساترا برای ممیزی آثار شبکه نمایش خانگی هزینه میگیرد؟
بررسی درجهبندی سنی سینما در یک برنامه رادیویی
انتصاب جدید در شبکه دو سیما
معرفی آثار بخش نمایشهای صحنهای جشنواره تئاتر «سودای عشق»
نمایش «ره صدساله» در تماشاخانه سنگلج
«سورنا در کارخانه اسباببازی» به تالار هنر رسید
«رفتن»، «رومئو و ژولیت» و «من کُشی» در عمارت نوفللوشاتو
رونمایی از یک چالش بزرگ در نوازندگی
ناگفتههایی از مدرسه مروی تهران در یک مستند
انتشار لوگوی نمایش میدانی امین زندگانی
امیرمهدی ژوله با «ملاقات با جادوگر» به اکران آنلاین میآید
پایان بازبینی آثار نخستین جشنواره ملی موسیقی خلاق
راهیابی «آوای ابرها» به جشنواره حقوق بشر اردن
«آبی روشن» مسافر نیجریه شد
«۱۲ زن خشمگین» خوانش میشود