میرنیوز
مرتضی پایهشناس مستندساز که سال گذشته داور هفتمین جشنواره تلویزیونی مستند بود، درباره این جشنواره به خبرنگار مهر گفت: به عنوان دوستدار و مخاطب جدی سینمای مستند، فکر میکنم هر فضایی برای دیدهشدن و عرضه آثار مستند به دست آید و هر کوششی برای توجهدادن جامعه به ارزشهای سینمای مستند شکل بگیرد، شایسته قدردانی است و باید از آن استقبال کرد.
وی اضافه کرد: سال پیش داور بخش فیلم بودم و امسال با مجموعه مستند «هم مسیر» در این جشنواره حضور دارم به همین دلیل توجهم نیز به موضوع مجموعههای مستند بیشتر شده است، فکر میکنم با توجه به تمایل پلتفرمها، بازارها و شبکههای بینالمللی به پخش مجموعههای مستند، در این زمینه اهتمام و توجه بیشتری باید وجود داشته باشد. جشنواره تلویزیونی مستند یکی از همین فضاها است که با نگاه تخصصی و داوری جزئیات مستندها، به ارتقای کیفیت آنها کمک میکند.
این تدوینگر افزود: اثر هنری اگر دیده و داوری نشود، اگر کاستیها و نقاط قوتش ارزیابی نشود، رشد نخواهد کرد. سینمای مستند ایران برای ورود به بازارها و جذب مخاطب بیشتر نیازمند است که قواعد بازی را بداند و در عرضه و نمایش این موضوع را لحاظ کند.
کارگردان مستند «گلوله باران» گفت: در ایران جشنوارههای مختلفی وجود دارد؛ با اینکه محافل هنری، گردهماییهایی از این دست و گعدهها، دستاوردهای مثبت دارند و شور اجتماعی ایجاد میکنند اما باید به این فکر کنیم که چه تعداد از جشنوارهها، جریانساز هستند و فارغ از خبرسازی و هیاهوی رسانهای، قابلیت دارند که روی گروه مخاطبانشان تاثیر بگذارند. امیدوارم استمرار در برگزاری جشنواره تلویزیونی مستند و حذف مشکلات، این جشنواره را به یکی از مهمترین رخدادهای سینمای ایران تبدیل کند.
کارگردان مستند «چوب» در پایان بیان کرد: جشنوارهها نمیتوانند حلکننده همه مسایل سینمای ایران باشند، بحرانها فراوان است و کارشناسی و عزمی جدی میخواهد. نیازهایی که مشهود است و مستندسازان و مدیران سینمایی آنها را میشناسند، روشن و آشکار هستند. تولید مشترک داخلی و بینالمللی، ورود به بازارها، پلتفرمها و شبکههای تلویزیونی و تندادن به قواعد دنیا در عرضه و توزیع آثار مستند، بخشی از این مشکلات را رفع خواهد کرد. شاید بخشی از وظیفه هر جشنوارهای ایجاد فضای بحث و گفتگو برای تشخیص مشکلات و ارائه راهحل به مدیران و متولیان سینما باشد.
منبع : خبرگزاری مهر
جشنواره پژواک در ارتقای برنامهسازان رادیو موثر بوده است؟
کدام برنامههای رادیویی به جشنواره موسیقی فجر پرداختند؟
«چهارگاهی» در تالار رودکی روی صحنه میرود
رونمایی «چگونه هنرمند موفقی شویم؟» در شهر کتاب ایرانشهر
عکسهای میشل ستبون عکاس فرانسوی در نیاوران
رونمایی از پوستر کمدی «دایناسور»
در شبی ضدترامپی نویسندگان آمریکا به «آنورا» و «شوگان» جایزه دادند
نمایشنامهخوانی «باغوحش شیشهای» در سالن نمایش آریا
«عرفان» اجراهای فجر چهلم را تمام میکند
طنین نوای آذری در کهریزک
از ستارهباران شدن سالن تا نوازندههایی که بهتر از خواننده کار کردند!
«آوای رکنی» در نیاوران مینوازند
نواختن زنگ پایانی «موسیقی فجر» با حضور بزرگان موسیقی
«گرامر» در مجموعه تئاتر لبخند
شاپور عظیمی منتقد سینما درگذشت
تبریک تولد علی زندوکیلی وسط اجرای کنسرت جشنواره موسیقی!
حقیقتی که تئاتر از جنگ جهانی دوم فاش میکند!
سعید رشتیان: آثار مستند در جشنواره فجر آینده فراخوان مستقل داشته باشند
متن سریال «انگل» در حال نوشته شدن است
سرپرست گروه موسیقی «هیلان»: درباره کیفیت اجرای گروهمان ادعا داریم
«بچه مردم» منتخب هیئت داوران جایزه «پارسی جان» شد
ساخت «یه قل، دو قل» با اجرای مهران مدیری مجوز گرفت
روزنامه آگاه درباره «تاسیان» چه نوشت؟
بازدید هیئت سینمایی هند از موزه سینما
توقف یک هفتهای اجرای «مثلث» به دلیل مصدومیت بازیگر نمایش
نادره رضایی: آثار هنری معاصر بیانگر کلافهای پیچیدهای در زندگی مدرن هستند
رقابت «در انتهای شب» با آثار جهانی در جشنواره فرانسه
توقف یک هفتهای اجرای «مثلث» به دلیل مصدومیت کارگردان و بازیگر نمایش
از یک سالن صدای کوک تا تیپ بد دهه شصتیها در کنسرت گرشا رضایی!
«مادرم بلوط» روی پرده میرود