میرنیوز
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی برنامه، نقد و بررسی فیلم «تگزاس ۳» با حضور مسعود اطیابی کارگردان، روزبه رحیمنژاد مجری و احسان طهماسبی منتقد و نویسنده سینمایی از برنامه «اکران» پخش شد.
مسعود اطیابی در این برنامه گفت: «تگزاس» تا قسمتهای چهار و پنج فیلمنامه دارد و درباره ساخت این قسمتها باید به تصمیم جمعی برسیم. حتی برخی بخشهای این قسمتها نیز گرفته شده است. من وقتی از خروجی فیلم راضی هستم که مردم راضی باشند.
احسان طهماسبی در این برنامه عنوان کرد: صحبت درباره فیلمهایی که در شرایط مشابه و موضوعات مشابه ساخته میشود، سخت است و دست منتقد برای مواجهه با این فیلمها بسته است. بررسی فیلمهای کمدی اخیر سینمای ایران جنس ساختار فیلمنامه و کارگردانی آنها فضای نقد را ایجاد نمیکند زیرا در چند کلمه خلاصه میشود و اغلب این فیلمها لحن مشخص و ساختار شابلونی دارند.
این منتقد با اشاره به استفاده از زوج پژمان جمشیدی و سام درخشانی تاکید کرد: تقریباً همه زوجهای طنز تاریخ انقضا داشتند و جری لوییز و دین مارتین نمونهای از این زوجها در سینمای دنیا هستند.
اطیابی در ادامه گفت: فیلم هایی در ایران ساخته میشود که حتی به تعداد عوامل فیلم هم مخاطب ندارد اما ادعاهای بزرگ دارند. سینمای کمدی مثبتترین و مؤثرترین ژانر سینمایی است و نمیشود با نگاه بد و خوب به این سینما حمله کرد. برای مردمی که بحرانهای مختلف را پیش رو دارند، مؤثرترین ژانر کمدی است و در زمان جنگ هم تلویزیون از طنز غافل نبود.
این کارگردان توضیح داد: مؤثرترین وسیلهای که مردم را در دورهای زمانی به اعتیاد و افسردگی، عدم تمایل به پدر و مادر و وطن کشاند سینما بود و خیلی موارد تخریب شد. همه اعتراف داریم جوانان ناامید هستند اما برای چنین مردمی باید سینمای کمدی کار کرد. ژانرهای دیگر یادشان رفته باید جذاب باشند و بسیاری از فیلمهایی که توسط منتقدان جدی گرفته میشود جزو همین آثار است و مردم حرف منتقدان را جدی نمیگیرند.
اطیابی ادامه داد: دوستان منتقد فکر میکنند ما یک دوربین میگذاریم و 2 بازیگر میآوریم و تمام و اگر اینگونه است منتقدان این سینما هم فیلم بسازند.
طهماسبی نیز با اشاره به رویکرد دولتها به سینما توضیح داد: اگر سراغ سینمای اجتماعی نمیرویم به این دلیل نیست که دغدغه نداریم بلکه بسیاری از فیلمسازان ما یا ممنوعالکار و یا طرد شدهاند.
وی ادامه داد: قصد این نیست که سینمای ایران به سمت سینمای اجتماعی برود و نتیجه عملکرد مسعود اطیابی میشود عملکرد مدیریت سینمای ایران.
اطیابی در اینباره گفت: محمد خزاعی از دوستان نزدیک من است اما در این سه سال من تنها یک پروانه ساخت گرفتم و «تگزاس ۳» در دوره قبل مجوز گرفت. امسال با چالشهای زیاد مجوز «هتل» را گرفتیم. ۹ فیلمنامه کمدی ارائه دادم که همه رد شد. به راحتی مجوز کمدی نمیدهند و خبر دارم که فیلمنامههای کمدی زیادی رد شده است. ۲۷ دقیقه از فیلم هیچکدام از همکاران من را سانسور نکردند اما فیلم «دینامیت» دچار این اتفاق شد.
طهماسبی توضیح داد: تاثیر نشریات در تاریخ سینمای ایران بسیار بزرگ است و بسیاری از فیلمسازان جوان و موفق با این نشریات به سینما علاقهمند شدند. منتقد با سینمای کمدی مشکل ندارد. در دهه ۷۰ تا ۹۰ فیلمهای کمدی مختلفی ساخته شد که منتقدان از این آثار استقبال کردند که از جمله این فیلمها میتوان به آثاری مثل «لیلی با من است»، «مارمولک»، «مکث»، «آتش بس»، «نان»، «عشق و موتور هزار»، «مومیایی ۳»، «مرد عوضی» و … اشاره کرد.
اطیابی تصریح کرد: منتقدان دوست ندارند از فیلم «تگزاس» تعریف کنند و درک نمیکنند این فیلم یک خانواده را به نمایش میکشد.
طهماسبی در واکنش به این صحبتها ادامه داد: این خانواده جاهطلب است. رابطه مادر و پدر در فیلم «تگزاس» بر مبنای خانواده نیست. هر فیلمی که خانوادهها ببینند، فیلم خانوادگی نیست.
اطیابی ادامه داد: نقد منتقدان روی من و تماشاگران من تاثیری ندارد. من از دست منتقدان ناراحت نیستم اما نگران نقد هستم. نقدی که طرفش را به پذیرش نمیکشاند نقد نیست. من جایزه و لبخند مردم را دوست دارم.
در ادامه این برنامه شادی کرمرودی بازیگر و کارگردان فیلم کوتاه «آبی شود» عنوان کرد: سر این فیلم بیشتر با مادران مصاحبه میکردم و کنجکاو بودم بدانم بچهها چگونه رفتار میکنند و چه چیزهایی را به والدین خود بیان میکنند. درگیری با دوران کودکی و نوجوانی همیشه برای من وجود داشته و دارد. به دنبال ساخت فیلم بلند هستم و فیلم کوتاه میسازم که به تولید فیلم بلند برسم.
برنامه «اکران» از پلتفرم اکران مدیا هر پنجشنبه با رویکرد نقد و بررسی آثار روز سینمای ایران پخش میشود.
منبع : خبرگزاری مهر
موسسه هنرمندان پیشکسوت ۱۲ ساله شد/ آقای وزیر مطالبات را جدی بگیرید
جای خالی چهرههای آشنای سینما در بزرگداشت مهرجویی و پوراحمد
فرزندکشی؛ سیاستی فرعونی که ادامه دارد/ لزوم اصلاح تلقیها از سقط جنین
پرونده جشنواره سرود فجر بسته شد/ هر خانواده یک سرود
رونمایی کانون مجریان از اولین مجری هوش مصنوعی
«همشاگردی سلام» با آغاز مدارس به آنتن میرسد/ شهریار ربانی مجری شد
«پدران» به اکران آنلاین رسید
یک مجموعه سینمایی جدید افتتاح شد/ واگذاری امتیاز تهیهکنندگی استانی
«استاد» ۱۱ مهر اکران میشود
توضیح جبلی درباره پخش سریال خانگی در سیما/ تولید سریال رونق دارد!
تماشاگر یک کنسرت ویژه باشید/ خوانندگی رشید وطندوست
انتشار فراخوان جشن مستقل سینمای مستند
تلاش برای تحقق عدالت هنری با برگزاری یک رویداد موسیقایی
تظاهر کنندگان حامی غزه و مردم فلسطین در مراسم امی حضور یافتند
اجرای «رها» در پردیس تئاتر و موسیقی باغ کتاب
گروه آیلان با «سونای» به تالار وحدت میرود
۲۰ جایزه سهم کودکان ایرانی از مسابقه نقاشی کاناگاوا ژاپن
تلاش برای تسهیلگری محتوای سالم در فضای مجازی/ از ظرفیت هوش مصنوعی بهره میبریم
وزارت علوم به اهمیت واقعی تئاتر دانشجویی پی نبرده است
آکاپلاها از شهادت، وطن و خلیج همیشه فارس خواندند
«سیرنگ» به نمایشگاه بینالمللی تهران رسید
برگزاری «تعامل تهیهکننده و کارگردان در خلق اثر نمایشی»
مرتضی پایهشناس داور جشنواره هندی شد
«گُم، میان منزویترین زاویه» از امروز روی صحنه میرود
«امشب به صرف بورش و خون» به پایان رسید/ پذیرایی از ۳۰ هزار مخاطب
«سلمان فارسی» به شهرک غزالی میآید/ ادامه کار با ستاره اسکندری
مدیران رسانه ملی این گزارش را بخوانند/ رویدادی که «جشنواره» نیست
حضور «شور عاشقی» در بخش رقابتی جشنواره مذهب امروز ایتالیا
«سرآغاز» درباره پیچیدگیهای ذهن انسان است
سینما محل تاختوتاز سیاستمداران نیست/ کدورتها را رفع کنید